EURO 2016: TVP wygrywa walkę o widzów a Polsat o budżety reklamodawców – analiza Starcom Polska

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej rozpoczęły się 10 czerwca. Przez miesiąc zawodnicy rozegrali 51 meczów. Mecz finałowy między Portugalią a Francją odbył się 10 lipca w Paryżu.
O autorze
2 min czytania 2016-07-13

TOP10 meczów według łącznej średniej oglądalności na trzech antenach w grupie ogólnej 4+

Źródło: Nielsen Audience Measurement 

Najchętniej oglądanymi meczami były te z udziałem reprezentacji Polski. Najwięcej widzów przed telewizorami zgromadził mecz ćwierćfinałowy między Polska a Portugalią (łącznie na trzech otwartych antenach niemal 16 mln).  

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Oglądalność transmisji meczów EURO2016 w poszczególnych stacjach

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Źródło: Nielsen Audience Measurement 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pod kątem oglądalności zdecydowanym zwycięzcą EURO 2016 jest Telewizja Polska. Niemal wszystkie mecze, które transmitowane były na trzech antenach, notowały najwyższy średni wskaźnik AMR w grupie 4+ na antenie TVP1. Największa dysproporcja wystąpiła dla meczu Polska – Irlandia Płn. – oglądalność na „Jedynce” była aż o 70% wyższa niż na Polsacie.  

Kanał TVP1 transmitował na żywo 11 meczów Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Na otwartym kanale Polsatu obejrzeć można było 24 mecze. 

Przychody reklamowe netto przy meczach EURO2016

Źródło: AGB NMR TG All 16-49, dane dla transmisji sportowej i studio sport, bez sponsoringów, estymowane wpływy netto na podstawie rabatów opublikowanych przez stacje telewizyjne do wyceny EURO 2016 (z zastosowaniem specjalnych przeliczników długości spotów dla transmisji meczów EURO2016, uwzględniając fakt, iż Polsat część spotów sprzedał w pakiecie) 

Według szacunków agencji Starcom Polska przychody reklamowe przy meczach EURO 2016 emitowanych na głównej antenie Polsatu wyniosły 37,7 mln zł. Telewizja Polska (uwzględniając powtórkowe emisje) zarobiła blisko 21 mln zł. Wydatki reklamowe netto marek własnych Grupy Cyfrowego Polsatu (Polkomtel i Polsat) wyniosły około 3,6 mln zł. Po uwzględnieniu tej kwoty wartość przychodów reklamowych przy meczach EURO 2016 wynosi 34,1 mln zł. 

„Łączne estymowane przychody TVP i Polsatu wyniosły 55 mln zł czyli nieco więcej niż zakładaliśmy przed EURO 2016. Biorąc pod uwagę fakt, że Polsat odsprzedał TVP prawa do transmisji 11 meczów za około 40 mln zł i dodatkowo sprzedał 400 tys. dostępów do płatnych transmisji na zamkniętych kanałach po średniej cenie 99 zł (należy odjąć prowizję dla operatorów), można założyć, że właścicielowi Polsatu udało się wypracować zysk z inwestycji w Euro 2016” – Anna Bratkowska, dyrektor ds. handlowych w Starcom Polska.  

Mecz finałowy był sukcesem komercyjnym Telewizji Polskiej. Według estymacji Starcomu „Jedynka” zarobiła ponad 2 mln zł, podczas gdy Polsat jedynie 711 tys. zł. Podobna sytuacja miała miejsce przy meczach półfinałowych – przychody TVP1 były o około 80% wyższe od przychodów Polsatu.

Top brandy (bez sponsoringów)  przy meczach (transmisje, studia, powtórki) EURO2016

Źródło: AGB NMR TG All 16-49, dane dla transmisji sportowej i studio sport.

Podczas całych Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej top brandem pod względem wydatków ratecard był Orange. Bank Zachodni WBK był z kolei liderem pod względem wygenerowanym ratingów w grupie All 16-49. Powyższe zestawienie uwzględnia także emisje powtórkowe meczów na antenach TVP.

Top brandy (bez sponsoringów)  przy meczach (transmisje, studia, powtórki) EURO2016 w TVP

Źródło: AGB NMR TG All 16-49, dane dla transmisji sportowej i studio sport.

Top brandy (bez sponsoringów)  przy meczach (transmisje, studia) EURO2016 w Polsacie

Źródło: AGB NMR TG All 16-49, dane dla transmisji sportowej i studio sport.