E – E-mail marketing automation (Encyklopedia Marketingu)

E – E-mail marketing automation (Encyklopedia Marketingu)
Czym jest e-mail marketing automation? Jaka jest jego definicja? Aby przybliżyć wam to i wiele innych zagadnień stworzyliśmy encyklopedię pojęć marketingowych. Poniżej kolejne hasło.
O autorze
4 min czytania 2016-08-26

1. Anna Kacprzyk,Account Manager w agencji mediowej Adexon 360
2. Artur Dąbrowski i Filip Kłodawski, agencja e-mail marketingowa Animails
3. Paweł Sala, Managing Director and Co-founder @ FreshMail
4. Marek Włodarczyk, Country Manager optivo GmbH/ Sp. z o.o
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >

E-mail marketing automation

[Anna Kacprzyk:] W dużym uproszczeniu – jest to system umożliwiający śledzenie użytkownika na stronie www oraz zbieranie o nim informacji, które następnie wykorzystywane są w wysyłkach mailowych.

Posłużmy się przykładem e-sklepu – klient trafił na naszą stronę, zaczął przeglądać ofertę, dodając kilka produktów do koszyka – po chwili jednak przerwał zakupy. Jeśli dane o obecności klienta na stronie zostały zapisane i zgromadzone dzięki systemowi marketing automation, mamy jeszcze kolejną szansę przekonać go do zakupu. W tym momencie do głosu dochodzi właśnie e-mail marketing automation, dzięki któremu możemy np. przygotować spersonalizowaną wysyłkę mailingową z produktami, które nasz klient oglądał na stronie. Korzystając z tej okazji możemy np. zaproponować mu jeszcze dodatkowy rabat na zakupy lub przedstawić korzyści z wybrania tego konkretnego produktu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Krótko mówiąc – dzięki e-mail marketing automation mamy wiedzę o kliencie, znamy jego zainteresowania. Dane te otwierają nam również możliwości uruchomienia innych, dodatkowych narzędzi – pełne pole do popisu ma tutaj re-marketing. Dzięki takim działaniom możemy np. wyświetlać produkty porzucone w koszyku przez klienta, na innych stronach www, które odwiedza. Dane zgromadzone dzięki systemowi marketing automation pozwalają nam także docierać do danego klienta z inną ofertą, bazującą na jego zainteresowaniach. Przykładowo – jeśli wiemy, że klientem naszego e-sklepu była kobieta, która przeglądała ubrania dla dziecka i jesteśmy w stanie na tej podstawie określić wiek jej pociechy, możemy w okresie sierpień-wrzesień wyświetlić lub wysłać mailowo ofertę związaną z… wyprawką szkolną.

 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Autor definicji:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

O - Open Rate (Encyklopedia Marketingu)

Anna Kacprzyk
Account Manager w agencji mediowej Adexon 360

W Adexon odpowiada za kompleksową realizację kampanii reklamowych począwszy od doboru mediów po raportowanie wyników. Wcześniej związana z Nowoczesną Firmą i Fundacją Obserwatorium Zarządzania.

[Artur Dąbrowski i Filip Kłodawski:] Pojęcie obejmujące funkcjonalności narzędzia do e-mail marketingu, pozwalające na planowanie i realizowanie wysyłek w sposób automatyczny, wywoływany jakimś działaniem subskrybenta lub konkretną datą i godziną.

Przykład: jako e-mail marketing automation określić można cykl wiadomości powitalnych wysyłanych do użytkownika po zapisaniu do newslettera lub cykl maili edukacyjnych wysyłanych do nowego użytkownika aplikacji.

E-mail marketing automation najczęściej kryje się pod pojęciami: autorespondery, wysyłka cykliczna, kampania okresowa. Bywa mylony z pojęciem „marketing automation”.

 

Autorzy definicji:

O - Open Rate (Encyklopedia Marketingu)

Artur Dąbrowski i Filip Kłodawski
Agencja e-mail marketingowa Animails

 

 

[Paweł Sala:] E-mail Marketing Automation to łatwy sposób na zautomatyzowanie części prowadzonej komunikacji mailowej z klientami, przy jednoczesnym zachowaniu jej wysoce spersonalizowanej formy.

Wykorzystując dane z Google Analytics czy Google Tag Managera, umożliwia monitorowanie zachowań odbiorców na stronie internetowej a zebrane w ten sposób informacje mogą być wykorzystane do tworzenia jeszcze efektywniejszych wysyłek targetowanych na podstawie rozpoznanych działań i preferencji. Umożliwia to np. tworzenie segmentów odbiorców, którzy zrealizowali założone cele i wysyłanie im odpowiednio zaplanowanej komunikacji, w postaci autorespondera, którego celem jest wsparcie procesu sprzedażowego.

Dzięki kodom trackingowym, czyli krótkim fragmentom skryptu, które umieszcza się w danych miejscach na stronie internetowej, E-mail Marketing Automation pomaga także analizować w czasie rzeczywistym zachowania użytkowników w jej obrębie. Informacje te dają pewność, że konkretne podstrony rzeczywiście zostały odwiedzone i pomagają ocenić konwersję kampanii e-mail marketingowych.

E-mail Marketing Automation daje także pełną możliwość połączenia działań marketingowych i sprzedażowych. Wykorzystując content dynamiczny, który umożliwia personalizację przekazu, w zależności od potrzeb grupy docelowej podczas jednej wysyłki, marketer ma możliwość prowadzenia efektywnych działań lead nurturingowych.

 

Autor definicji:

O - Open Rate (Encyklopedia Marketingu)

Paweł Sala

Managing Director and Co-founder @ FreshMail, autor książki „Świeże podejście do e-mail marketingu” oraz szef grupy roboczej ds. e-mail marketingu przy IAB Polska. 

[Marek Włodarczyk:] Podczas gdy tradycyjne newslettery i jednorazowe kampanie są nadal popularnymi narzędziami marketingowymi, coraz więcej firm zaczyna korzystać z zautomatyzowanych wysyłek wiadomości: zarówno proaktywnych (np. okolicznościowych), jak i uruchamianych wskutek konkretnego działania użytkownika (tzw. triggered e-mail). Automatyczne wiadomości są aktualne, zindywidualizowane i dopasowane do odbiorcy. W rezultacie, ich otwieralność i klikalność jest na dużo wyższym poziomie, zwiększając tym samym konwersję i – w efekcie – sprzedaż.

Zautomatyzowane kampanie e-mail marketingowe mogą być wykorzystywane przede wszystkim do wielopoziomowych serii powitalnych, ofert sprzedaży typu cross-selling i up-selling, reaktywacji nieaktywnych klientów, czy też w przypadku wspomnianych triggered e-mails. Na przykład, po sfinalizowaniu transakcji w sklepie internetowym, klient otrzymuje potwierdzenie zakupu oraz zachętę do ponownego skorzystania z usług. Dodatkowo, maile te mogą być analizowane i optymalizowane w czasie rzeczywistym, co może dodatkowo zwiększyć ich skuteczność. Co istotne, automatyzacja świetnie sprawdza się w połączeniu z hiperpersonalizacją i uwzględnieniem cyklu życia klienta. W ten sposób odbiorca otrzymuje wiadomość spersonalizowaną pod jego kątem (a nie grupy docelowej lub segmentu) i odpowiadającą na jego aktywność przypadającą np. na określoną godzinę.

Dobrym przykładem na skuteczność automatyzacji e-mail marketingu jest np. case study start-upu Monrnin’ Glory, działającego w modelu subskrypcyjnym, oferującego swoim klientom żyletki do golenia. Dzięki przyjętej strategii, w krótkim czasie firma osiągnęła imponujące rezultaty z prowadzonych działań e-mail marketingowych: do 59% otwarć, 32% kliknięć i 7% konwersji. Klienci Mornin’ Glory często zaczynają swą przygodę z produktami firmy bez dokonania procesu subskrypcji. Z tego też powodu, chcąc zachęcić nowych klientów do dołączenia do grona stałych subskrybentów, firma wdrożyła automatyczne e-maile typu up-selling, które są wysyłane do użytkowników po złożeniu pierwszego zamówienia. Wiadomości transakcyjne, wysyłane w celu zachęcenia klientów do aktywowania profilu klienta, potwierdzenia złożenia zamówienia czy też nadania przesyłki, osiągały do 59% otwarć – chciano więc wykorzystać ich potencjał, rozbudowując je o spersonalizowane oferty typu cross-selling. Mornin’ Glory wysyła do klientów także sugestie dotyczące pielęgnacji męskiej skóry. Również w tym przypadku, firma łączy oferty dodatkowe z cyklem życia produktu. Klienci mogą więc wybrać produkty wskazane w e-mailu transakcyjnym jako wartościowe i zamówić je do domu wraz z kolejną dostawą ostrzy.

 

Autor definicji:

Marek Włodarczyk
Country Manager optivo GmbH/ Sp. z o.o

Country Manager w optivo, gdzie oprócz kreowania działań sprzedażowych i marketingowych na rynku polskim, zarządza strategicznie polskim oddziałem firmy. Pracę w optivo rozpoczął w 2014 roku, na stanowisku Sales Director. Jest także ekspertem branży Call Center / Outsourcingu oraz posiada bogatą praktykę biznesową i doświadczenie w budowaniu działań sprzedażowych na terenie całej Europy. Ukończył studia magisterskie na kierunku Socialmanagement w Niemczech, gdzie studiował i pracował łącznie przez ponad 14 lat. Jest też absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Sprzedażą Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

 

Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >