Prasa na iPada – raport i infografika

Zespół K2 User Experience przeprowadził badania dotyczące aplikacji prasowych na tablety. Raport Prasa na iPada mówi o tym kiedy, gdzie i w jaki sposób użytkownicy tabletów sięgają po różne formy prasy – dzienniki, magazyny, serwisy informacyjne i blogi.
O autorze
2 min czytania 2013-02-06

Raport jest również cennym zbiorem wskazówek, o których warto pamiętać przy projektowaniu na iPada. Materiał został opublikowany w sieci i jest dostępny pod adresem: www.prasanaipada.pl.

– Zebraliśmy w badaniach ogromną ilość danych, postanowiliśmy więc przygotować dwie formy ich prezentacji. – mówi Paulina Makuch, UX Research Manager K2, autorka badania – Strona www.prasanaipada.pl pozwala na szybkie przejrzenie wybranych fragmentów wiedzy, zawiera multimedia w formie zdjęć i wideo z badania oraz tworzy miejsce do dyskusji. Raport prezentuje więcej informacji, miejscami przyjmuje bardziej formę luźnych notatek i obserwacji, ale wierzę, że może być źródłem ciekawych insightów.

W badanu wykorzystano kilka metod badawczych – dzienniczki, wywiady indywidualne z układaniem kolaży, sortowanie kart, obserwacje użytkowników korzystających z aplikacji oraz ankietę internetową. W sumie przebadano 110 użytkowników tabletów czytających prasę. Obserwacji poddano 5 wybranych aplikacji na iPada – Gazety Wyborczej, Dziennika Gazety Prawnej, Pulsu Biznesu +, Wprost i Polityki.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Głównym celem projektu było przebadanie z użytkownikami kilku aplikacji prasowych i określenie, który sposób prezentacji treści i nawigowania po niej jest najbardziej użyteczny oraz przyjazny – mówi Paulina Makuch – Dodatkowo interesowało nas to, jakie funkcjonalności, niedostępne w obecnych aplikacjach prasowych, byłyby atrakcyjne dla e-czytelników. Chcieliśmy też dowiedzieć się kiedy użytkownicy tabletów czytają prasę na tablecie, a kiedy na innym urządzeniu.

 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Uczestnicy badania na komputerze czytali przede wszystkim w domu i w pracy, a na telefonie przeważnie w komunikacji miejskiej oraz w sytuacjach, gdy musieli na coś czekać. Zdaje się więc, że te dwa urządzenia poniekąd się uzupełniają. Natomiast tablet okazał się konkurencyjny dla komputera. Różnica polega na tym, że tablet jest narzędziem bardziej kojarzonym z chwilami relaksu i spokoju. Częstotliwość czytania dzienników i magazynów w wersji papierowej i na iPad jest zbliżona, jednak magazyny i dzienniki drukowane wydają się być częściej czytane w sposób przypadkowy, w miejscach gdzie są dostępne za darmo.

Odbiorcy mają wysokie oczekiwania wobec aplikacji – badani deklarowali chęć posiadania wielu zaawansowanych funkcji przeglądania treści (wyszukiwarki, tagi, multimedia) oraz funkcji ułatwiających szybkie dotarcie do interesujących artykułów – spisy treści, przeglądanie po kategoriach i słowach kluczowych, oraz wyszukiwarki. Chcieliby również, aby treści wzbogacone były o wideo, interaktywne grafiki czy wykresy. Z kolei funkcje społecznościowe byłyby raczej rzadko wykorzystywane.

Obserwując, jak użytkownicy korzystają z wybranych aplikacji, zidentyfikowano szereg nieudogodnień i wyciągnięto wnioski mówiące o tym, czego wystrzegać się przy projektowaniu dobrej aplikacji prasowej na tablety:

  • Aplikacja powinna umożliwiać wygodne czytanie na ekranie tabletu. Artykuł powinien być zaprojektowany tak, aby użytkownicy nie musieli poświęcać swojej energii na dostosowywanie wyglądu treści – powiększanie, czy otwieranie innych widoków tego samego artykułu.
  • Warto pozwolić użytkownikom kopiować tekst.
  • Aplikacja powinna umożliwiać przekręcanie urządzania z pozycji pionowej w poziomą i odwrotnie. I powinna dobrze to obsługiwać – nie tracić przy tym miejsca, w którym użytkownik przerwał czytanie, nie zmieniać strony na inną.
  • Należy wykorzystać możliwości zmiany interfejsu w zależności od orientacji urządzenia – powiększać zdjęcia, inaczej formatować tekst.
  • Pierwszy ekran aplikacji (czyli okładka albo pierwsza strona gazety) zawierający tytuły wybranych artykułów, musi być klikalny i przenosić w odpowiednie miejsce gazety.
  • Aplikacja powinna zawierać przynajmniej jeden spis treści (klikalny!), a najlepiej zagwarantować kilka sposobów przeglądania zawartości gazety. Warto uwzględnić możliwość przeglądania po kategoriach albo tagach, a w menu aplikacji umieścić szybki powrót do spisu treści.
  • Zdjęcia, wykresy, infografiki powinny być dostępne w formie umożliwiającej wygodne przeglądanie na tablecie – powiększanie po kliknięciu, galerie multimediów.
  • Dobrze jest wykorzystywać możliwości urządzenia i wzbogacać aplikację o multimedia (video, pliki muzyczne), wprowadzić interaktywne obszary, linkować do stron w Internecie i poinformować o tym użytkownika.

Pełen raport z badania dostępny jest w formie pdf pod linkiem: http://www.prasanaipada.pl/pdf/K2UX_PrasaNaiPada_RaportZBadania.pdf

Badanie zostało zrealizowane przez wyspecjalizowany zespół działający w ramach agencji K2, zajmujący się tworzeniem koncepcji dla nowych produktów interaktywnych i e-usług, projektowaniem serwisów internetowych, aplikacji na urządzenia mobilne, interfejsów dla ekranów dotykowych, kiosków multimedialnych, sprzętu elektronicznego. K2 User Experience prowadzi także badania z udziałem użytkowników (audyty i badania usability, eye-tracking).