P - Pozycjonowanie (Encyklopedia Marketingu)

P - Pozycjonowanie (Encyklopedia Marketingu)

Czym jest pozycjonowanie? Jaka jest jego definicja? Aby przybliżyć wam to i wiele innych zagadnień stworzyliśmy encyklopedię pojęć marketingowych. Poniżej kolejne hasło.

1. Daniel Wolszon, Specjalista ds. SEO, Grupa TENSE
2. Wojciech Szymański, Dyrektor Działu Marketingu Internetowego, Ideo
3. Adrian Michalski, Starszy specjalista ds. pozycjonowania, widzialni.pl
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Pozycjonowanie

[Daniel Wolszon:] To długofalowy proces, który ma na celu wypromowanie strony w taki sposób, aby była ona jak najbardziej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania. W praktyce oznacza to po prostu umożliwienie użytkownikowi odnalezienie danej witryny podczas wpisywania słów kluczowych w wyszukiwarce.

Jednak aby było to możliwe, konieczne jest podjęcie pewnych czynności, które zadbają o poprawną optymalizację strony i pozyskiwanie naturalnych linków do niej prowadzących – są to tzw. działania on-site oraz off-site.

Działania on-site

Podczas oceniania jakości serwisu Google bierze pod uwagę wiele czynników, jednak podstawowymi działaniami w obrębie witryny, które pozwolą na zoptymalizowanie jej pod kątem wytycznych wyszukiwarki, są:

  1. Uniknięcie duplikatów treści, tytułów, opisów – zarówno skopiowane treści z innych domen, jak i treści powielone wewnątrz witryny mogą jej zaszkodzić.
  2. Optymalizacja pod kątem słów kluczowych – zadbanie o wysokiej jakości treści, w których w jak najbardziej naturalny sposób zostaną umieszczone słowa kluczowe, będzie istotnym elementem. Frazy warto umieścić także w tytule, meta description oraz w nagłówkach, co dodatkowo ułatwi robotowi Google odnalezienie właściwej drogi.
  3. Wdrożenie przyjaznych adresów – ten element stał się standardem w serwisach liczących się z SEO i z pewnością ma pozytywny wpływ na ocenę serwisu.
  4. Linkowanie wewnętrzne – zapewnienie logicznej struktury serwisu oraz odpowiedniego linkowania między podstronami pozwoli wyszukiwarce i użytkownikowi łatwiej odnaleźć się na stronie.
  5. Dodanie poprawnych przekierowań  – ustalenie jednej wersji adresu serwisu, której chcemy używać (z „www” lub bez „www”) i przekierowanie starych adresów na nowe.
  6. Poprawienie wydajności strony – często pomijany element, jednak bardzo ważny zarówno dla użytkownika, jak i robota Google.
  7. Dostosowanie do urządzeń mobilnych – coraz większy ruch do strony prowadzi z urządzeń mobilnych, dlatego warto zadbać o ten segment urządzeń – dla Google także nie jest to bez różnicy.

Działania off-site

Optymalizacja serwisu pod kątem SEO jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania, jednak aby móc w pełni cieszyć się jego efektami, należy zadbać również o czynniki zewnętrzne związane z stroną:

  1. Link building – pozyskiwanie odnośników prowadzących do witryny z innych wartościowych domen.
  2. Social media – istnienie w mediach społecznościowych odgrywa coraz większą rolę w budowaniu zaufania do witryny.

Pozycjonowanie strony jest „furtką” prowadzącą użytkowników do witryny z organicznych wyników wyszukiwania. Obecność na pierwszej stronie SERP-ów (ang. Search Engine Results Page) potrafi wygenerować pokaźną ilość odwiedzin, a co za tym idzie – przyczynić się do sukcesu prowadzonego w Internecie biznesu.


Autor definicji:

Daniel Wolszon
Specjalista ds. SEO, Grupa TENSE




---

[Wojciech Szymański:] Cykl działań zmierzających do tego, aby strona internetowa pojawiała się jak najwyżej w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jest to metoda alternatywa do boksów sponsorowanych, czyli do reklamy w płatnej części wyników wyszukiwania.

Prace pozycjonerskie można podzielić na trzy zasadnicze elementy: optymalizacja strony (SEO - Search engine optimization), link building oraz budowa zaufania wyszukiwarki do witryny. Bardzo częsty błąd popełniany w pozycjonowaniu to przedkładanie ilości linków ponad budowę zaufania. Google aktualnie przykłada ogromną wagę do tego, jak zaufanie do witryny się kształtuje, dlatego warto mieć to na uwadze.

Istnieje bardzo wiele firm świadczących usługi pozycjonowania, a możliwe modele rozliczania to:

Opłata za efektów

  • Od pozycji konkretnych fraz kluczowych
  • Od ilości wejść z wyników wyszukiwania (np. 10 gr od wejścia)
  • Od wzrostu ruchu – np. za wzrost o 10% w stosunku do ms wcześniejszego

Opłata stała

  • Stała opłata abonamentowa (ryczałtowa)
  • Stała opłata abonamentowa z ustaloną ilością godzin (np. 10 godz /ms)

Opłata mieszana

  • Stała opłata abonamentowa + opłata od pozycji fraz kluczowych
  • Stała opłata abonamentowa + opłata za ilość konwersji z Google
  • Stała opłata abonamentowa + opłata za ilość wejść z wyszukiwarki

Według wielu ekspertów całość zmian algorytmów Google dąży do tego, aby w przyszłości skupić się tylko na normalnym i kompleksowym marketingu marki, a strona wypozycjonuje się niemalże sama. Mowa tutaj zwłaszcza o tym, że podejmowanie kroków polegających na sztucznym zdobywaniu linków do strony będzie miało coraz mniejsze znaczenie w procesie pozycjonowania.

Pozycjonowanie jest jedną z najefektywniejszych metod promocji w Internecie, a dobrze opracowana i zrealizowana strategia zapewnia przewagę nad konkurencją.

 

Autor definicji:

Wojciech Szymański
Od 2014 Prezes Zarządu agencji e-marketingowej Ideo Force Sp. z o.o. Od 2013 roku dyrektor Działu Marketingu Internetowego w agencji interaktywnej Ideo Sp. z o.o., gdzie nadzoruje pracami działu, wyznacza jego cele i odpowiada za wyniki finansowe, a także dalszy rozwój.  Wcześniej przez 6 lat kierownik Działu Promocji w Wyszukiwarkach w tej samej agencji. W firmie oprócz koordynowania pracą zespołu przygotowuje strategie marketingowe, strategie e-PR oraz plany media relations z wykorzystaniem internetu.

Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – najlepiej ocenianej uczelni w Polsce południowej wg Rankingu Niepublicznych Uczelni Magisterskich 2013, przygotowanym przez Perspektywy i Rzeczpospolitą.

---

[Adrian Michalski:] Pozycjonowanie to proces mający na celu zwiększenie widoczności witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (przede wszystkim uzyskiwanych za pomocą Google). Głównym celem tego działania jest zdobycie czołowych pozycji witryny na wybrane słowa kluczowe (wpisywane przez internautów w wyszukiwarkę), a co za tym idzie, zwiększenie ruchu w obrębie strony www. Oprócz podniesienia aktywności użytkowników, pozycjonowanie ma na celu poprawę jej jakości. Takie działanie realnie przekłada się na wzrost wygenerowanej sprzedaży.

Pozycjonowanie jest procesem ciągłym, a nie tylko jednorazową czynnością wykonywaną na rzecz strony. Oznacza to, że efekty nie są widoczne z dnia na dzień, lecz dopiero po określonym czasie (tydzień, miesiąc, rok). W całym procesie wyróżnić można kilka kluczowych elementów:

  • ciągła optymalizacja witryny zgodnie z najnowszymi wytycznymi wyszukiwarek,
  • optymalizacja treści pod kątem wybranych słów kluczowych,
  • pozyskiwanie oraz selekcja odnośników (linków) prowadzących do witryny, biorąc pod uwagę ich liczbę i jakość.

Podczas wykonywania działań szczególnie liczy się wiedza i doświadczenie, które to w połączeniu z cierpliwością, starannością i precyzją przekładają się na długotrwałe efekty.

 

Autor definicji:

Adrian Michalski 
Starszy specjalista ds. pozycjonowania, widzialni.pl. W branży SEO od 2013 roku. Pasjonat zagadnień z zakresu marketingu internetowego. W firmie widzialni.pl zajmuje się głównie pozycjonowaniem szerokim.

 

 

 

Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij