Social shoppers – jak email marketing pomoże zamienić Twoich obserwatorów w klientów

Social shoppers – jak email marketing pomoże zamienić Twoich obserwatorów w klientów
Internauci, którzy dużo i często korzystają z social media, tzw. heavy social users, to również osoby, które najchętniej kupują w internecie. Jak marki mogą wykorzystać ten trend, aby budować zaangażowanie i zamieniać swoich obserwatorów w powracających klientów?
O autorze
6 min czytania 2016-09-02

Zgodnie z raportem Gemius “Ecommerce w Polsce 2015” wśród najczęściej kupujących online w ubiegłym roku znalazły się osoby z grupy wiekowej 25-34 lata. Obecnie jest to młodsza grupa, która stanowi aż 53% e-konsumentów. To również najsilniejsza grupa wiekowa na Facebooku – 88% użytkowników to osoby w wieku 19-24 lata (Gemius Megapanel, grudzień 2015 rok). Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Instagrama, Snapchata, czy Youtube, ze wskazaniem dodatkowo na duże zainteresowanie jeszcze młodszych użytkowników. Widać wyraźnie, że młode osoby obeznane w świecie nowych mediów są już świadomymi i wyedukowanymi konsumentami. W social media szukają przede wszystkim informacji o produktach, którymi są potencjalnie zainteresowani.

Marki chcące odnieść sukces w ecommerce powinny cechować się holistycznym spojrzeniem na swoją strategię e-marketingową. Rezultatem tego będzie ich silny wizerunek w oczach klientów i zintegrowane, pozytywne doświadczenia w wielu miejscach styku z marką. Według Google przeciętny klient wejdzie z nią w interakcję około 10 razy przed dokonaniem zakupu. Jeśli umożliwimy mu to częściej i łatwiej – szybciej znajdzie się w gronie naszych klientów. 

Dwa powszechnie stosowane i skuteczne narzedzia e-marketingowe to obecność w social media oraz email marketing. Zamiast spierać się o to, które z nich daje lepsze rezultaty, warto zintegrować te dwa kanały, aby skuteczniej realizować swoje cele biznesowe.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Email i social media uzupełniają się

Social media to świetne narzędzie budowania zasięgów, miejsce na pokazanie wartości, emocji i prawdziwej twarzy marki, miejsce na ciekawą i angażującą komunikację. Potencjał wizerunkowy, jaki dają media społecznościowe i fakt, że to tam najłatwiej wejść w dialog z osobami skupionymi wokół brandu, pozwala budować lojalne grono obserwatorów – przyszłych klientów.

Gdzie i kiedy powinni być obecni sprzedający, aby spotkać się z konsumentem w sieci? Choć marki wciąż intensywnie realizują swoją komunikację w godzinach pracy, to najwięcej aktywnych użytkowników jest obecnych na portalach społecznościowych w godzinach wieczornych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

To także moment, kiedy konsumenci najczęściej dokonują zakupów. Z badań International Coupons wynika, że w godzinach 20:00 – 22:00 zakupy online robi najwięcej internautów, łącznie aż 22,47% tej grupy.

Godziny wieczorne to czas, kiedy po całym dniu pracy konsumenci mają możliwość odpocząć i nadrobić zaległości w sieci. Także w tych godzinach najczęściej sprawdzają pocztę i otwierają maile marketingowe. Z badań FreshMaila wynika, że open rate kampanii  mocno wzrasta w oknie czasowym od 18 do 21. 

Ilość otwarć w rozkładzie godzinowym – FreshMail

Warto wykorzystać punkty styku i możliwości obu kanałów, email marketingu i social media, aby ze wzmocnionym, spójnym komunikatem trafiać w odpowiednim czasie do zainteresowanych osób. Social media to potencjał wizerunkowy, a email marketing z kolei cechuje się bardziej bezpośrednią i intymną naturą, która zdecydowanie pozwala na mocne wsparcie działań sprzedażowych. Według danych od Custora, to właśnie email marketing jest odpowiedzialny za ponad 18% sprzedaży w ecommerce.  

Bądź obecny na najbardziej angażujących platformach social media

Główny cel ecommerce jest prosty: sprzedaż. Co do niej prowadzi? Dobrej jakości ruch, czyli między innymi skutecznie prowadzone SEO, email marketing i marketing treści, w tym obecność w social media.

Obecnie trwa wyścig, aby doprowadzić główną przewagę zakupów online, czyli wygodę i całodobową dostępność do perfekcji. Zmieniające się preferencje e-konsumentów i wyraźnie wybijająca się grupa social shoppers, która wykorzystuje media społecznościowe do szukania informacji, inspiracji, wymiany opinii i finalnie potwierdzenia swoich wyborów, to potencjał, który istotnie wpisuje się w działania ecommerce.

Otwarcie swojej strategii na tę grupę pozwoli lepiej wykorzystać spontaniczny charakter zakupów, jakim cechują się e-konsumenci. Pamiętajmy również, że coraz więcej zakupów Polacy robią przy użyciu urządzeń mobilnych pod wpływem emocji, impulsu oraz najważniejsze pod wpływem coraz skuteczniejszych kampanii marketingowych, tych zintegrowanych.

Facebook wciąż najpopularniejszy

W Polsce najpopularniejszym serwisem społecznościowym pozostaje Facebook. W grudniu 2015 roku korzystało z niego prawie 80% internautów (Raport IAB Internet 2015). Z kolei zgodnie z badaniami agencji reklamowej DDB, aż 84% facebookowych fanów marek jest już w gronie ich obecnych klientów, a 47% z nich regularnie korzysta z oferty profili, które śledzi.

Oznacza to więc, że prawdopodobnie takie osoby znajdują się już na Twojej liście mailingowej i regularnie otrzymują od Ciebie maile marketingowe. Warto wykorzystać ten fakt, aby lepiej i efektywniej zaprezentować się w oczach swoich przyszłych klientów.

Przykładem ciekawej i ujednoliconej komunikacji w social media i poprzez email marketing jest kampania delikatesów Aldi UK. Marka wykorzystała moment rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Rio i z pomocą maili marketingowych oraz działań na Facebooku, skutecznie i z humorem zachęcała swoich obserwatorów i klientów do tego, aby poczuli sportowe emocje. A przy okazji zakupili przekąski niezbędne podczas oglądania wydarzenia w sieci sklepów Aldi.

Post z profilu Aldi UK

Mailing Aldi UK

Działania email marketingowe i w social media z powodzeniem od dłuższego czasu integruje marka House. Przy okazji realizacji każdej kampanii, najpierw wysyła mailing do swojej grupy odbiorców.

Mailing marki House 

Kolejno po kilku lub kilkunastu godzinach dodaje na fanpage album ze zdjęciami spójnymi z kreacją mailingu. Dodatkowo, tworzy wydarzenie dotyczące aktualnej promocji, które pozwala w darmowy sposób zwiększyć zasięg realizowanych akcji marketingowo-sprzedażowych. Kiedy fan dołączy do wydarzenia, akcja ta pojawia się wszystkim jego znajomym w aktualnościach Facebooka, umożliwiając im również wzięcie udziału w wydarzeniu.

Profil Facebook marki House 

Zadbanie o ruch z social media i jednoczesna realizacja działań email marketingowych to obecnie tzw. must have marketingu w ecommerce. Według danych z aplikacji platformy Shopify – AddShoppers to Facebook jest odpowiedzialny za aż 74% wszystkich udostępnień postów marketingowych, które przekłada się na 69% ruch z mediów społecznościowych (efekt wizerunkowy). Jednak w konwersji na pierwszym miejscu pozostaje email marketing z wynikiem 9,4% (efekt sprzedażowy). 

Angażuj na Instagramie i poprzez maila

Instagram może pochwalić się ponadprzeciętnym zaangażowaniem użytkowników – jest ono o 4,8 razy większe niż zaangażowanie użytkowników Facebooka. Obrazkowa natura tego medium spowodowała, że treści te są łatwe w konsumpcji i preferowane przez odbiorców. Biorąc pod uwagę coraz krótszy czas skupienia uwagi na treściach, które czytamy w internecie, największym wyzwaniem dla marketerów jest, więc angażowanie treścią, która celnie odpowiada na potrzeby odbiorcy i jest przedstawiona w jak najprostszej formie.

Poczta elektroniczna, tak samo jak i reszta internetu, staje sie coraz bardziej wizualną platformą. Coraz więcej konsumentów otwiera swoją pocztę na urządzeniach przenośnych i skanuje wzrokiem otrzymane wiadomości, a te które nie przykują ich uwagi, po prostu wyrzuca do kosza i nie czyta.

Wykorzystanie zdjęć z Instagrama w mailach marketingowych zwiększa efektywność realizowanych kampanii, zwłaszcza w grupie social shoppers. Odniesienie odbiorcy bezpośrednio z komunikacji email marketingowej do Instagrama, gdzie może on przeczytać  komentarze na temat produktów i opinie użytkowników, daje marce możliwość autentycznego pokazania doświadczeń i ocen od osób, które już zdecydowały się na zakup. Takie krzyżowe działania skutecznie edukują i utwierdzają w wyborach klientów, którzy przed zakupem chętnie sprawdzają opinie o produkcie w social media.

Mailing marki Forever 21

Wykorzystaj potencjał Pinteresta

Pinterest w Polsce to prawie 1,9 mln użytkowników, z których ogromna większość to kobiety i użytkownicy urządzeń mobilnych. Stąd platforma świetnie wpisuje się w e-commerce modowy. Użytkownicy Pinteresta szukają inspiracji dla siebie. Kiedy znajdą coś, co im się podoba, klikając w pin, mogą szybko przenieść się do podstrony z konkretnym produktem w e-sklepie.

Według danych z amerykańskiego Shopify aż 87% użytkowników Pinteresta zakupiło produkt podczas szukania inspiracji na tym portalu. Trend ten powoli trafia i do Polski. Fakt dodatkowo wspiera rosnący trend m-commerce. Przeciętny polski właściciel urządzenia mobilnego wykonuje na nim 5 aktywności, między innymi spędza czas w social media. 

Pinterest to świetne miejsce, aby dosłownie natchnąć użytkowników do zakupów. Swoją społeczność na tej platformie możesz skutecznie budować i wspierać wykorzystując email marketing. Doskonałym przykładem tych działań są marki The Limited i Mark Shale, które swojej obecności na Pintereście dedykują całe kampanie email marketingowe.

Tym samym ich odbiorcy wiedzą, że to na Pintereście mają dostęp do unikalnych, nie publikowanych nigdzie indziej treści oraz pierwsi mogaą dowiedzieć się o nowych kolekcjach.

Mailing marki The Limited

Mailing marki Mark Shale

Jak połączyć ze sobą użytkowników social media i email?

Co z obserwatorami, którzy nie dołączyli jeszcze do Twojej listy mailingowej? Pozwól im zapisać się na swój newsletter prosto z profili w social media. Wykorzystuj potencjał social mediów do budowania bazy odbiorców, krzyżując działania tych kanałów. Dobrze skonstruowana ścieżka zapisu na newsletter może być automatyczną “maszynką” do generowania leadów.

  • Skorzystaj z facebookowych wtyczek i zamieść formularz zapisu na newsletter na swoim profilu.
  • Publikuj na iInstagramie post o Twojej liście mailingowej i zamieść link do zapisu w bio na swoim profilu.
  • Na swoim profilu na Pintereście stwórz tablicę z kreacjami swoich wysyłek i przypnij pin z możliwością zapisu na listę.
  • Promuj zapis na swoją listę również na innych profilach social media, tj. Snapchat czy Twitter – pokaż backstage tworzenia kampanii i informuj o najbliższej wysyłce.

Jak promować social media w newsletterze?

  • Zachęcaj do dołączenia do Twoich profili, zamieszczając w każej z wysyłek guziki social media.
  • Publikuj user generated content z najciekawszymi postami i wpisami Twoich fanów, pokaż, że warto dołączyć do Twoich profili.
  • Zaplanuj całą kampanię email, aby promować swój profil na wybranej platformie społecznościowej.

Podsumowanie

Nie należy traktować social media za miejsce czysto sprzedażowe. Jest to raczej platforma do komunikacji, która pozwala na budowanie wizerunku, dzięki czemu marka przestaje być anonimowa i może na stałe wpisać się w wirtualną przestrzeń swoich obserwatorów i fanów. Zawsze najważniejszym krokiem dla ecommerce jest domknięcie transakcji i tutaj najskuteczniejszym narzędziem pozostaje email marketing. 

Jednak, aby skutecznie realizować działania w ecommerce nie należy pomijać potencjału, jaki oferują dynamicznie zmieniające się i wpisane w zwyczaje internautów media społecznościowe. Obecość na najistotniejszych z punktu widzenia ecommerce platformach social media oraz sukcesywnie budowana baza mailingowa, posegmentowana tak, by trafiać do konsumenta z odpowiednim komunikatem, to combo, którego potrzebuje każdy ecommerce, chcący pozostać konkurencyjnym w świecie nowych mediów.