Biuro ma inspirować klientów i pracowników. Kreatywne przestrzenie Advertis

Biuro ma inspirować klientów i pracowników. Kreatywne przestrzenie Advertis
Kiedy warto inwestować w kreatywną przestrzeń biurową? – Odpowiedź brzmi: zawsze – mówi Monika Gardasiewicz Art Director w Advertis. Jak wyglądają biura, które aranżuje dla swoich klientów?
O autorze
3 min czytania 2016-09-29

Czytasz właśnie część specjalnego wydania MamStartup pt. „Przestrzenie. O kulturze pracy w polskich startupach i agencjach marketingowych”. Więcej artykułów znajdziesz pod tym adresem.


Na zdjęciu: biuro BNP Paribas Securities Services, projekt wnętrza – Massive Design

Kiedy warto inwestować w kreatywną przestrzeń biurową?

Odpowiedź brzmi: zawsze. Kiedy słyszymy pojęcie „kreatywna przestrzeń”, pierwszym skojarzeniem są zazwyczaj wymyślne biura światowych korporacji, takich jak Google czy Facebook. Tymczasem przestrzeń kreatywna to taka, która wspiera pracowników, pomaga jak najlepiej wykorzystać ich potencjał i motywuje do twórczego myślenia.

Kiedy w firmie pojawia się ten moment, w którym powinniśmy zacząć zastanawiać się nad tym, w jakich warunkach pracujemy?

Odpowiednie warunki pracy należą do podstawowych praw pracowników. Optymalne oświetlenie, wygodne krzesło i dopasowana wysokość biurka to podstawowe elementy, dzięki którym jesteśmy w stanie wykonywać swoje obowiązki. Na szczęście coraz więcej firm dostrzega, że przestrzeń ma ogromny wpływ na jakość wykonywanej pracy.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co daje fajne biuro? Jakie korzyści dla pracowników i pracodawców przynosi?

Na początku musimy określić, co rozumiemy pod pojęciem „fajne biuro”. Dla mnie, jako Art Directora firmy, która na co dzień zajmuje się aranżacją przestrzeni biurowych, fajne biuro to takie, które jest komfortowe i dobrze oznakowane, dzięki czemu zarówno pracownicy, jak i klienci nie mają problemu z poruszaniem się po danym obiekcie. Dopiero kiedy ta podstawowa funkcja jest spełniona, możemy zacząć myśleć o elementach dekoracyjnych, designerskich meblach, oświetleniu czy identyfikacji wizualnej. Biuro idealne powinno być wizytówką firmy. Na pierwszym miejscu jest troska o wygodę użytkowników przestrzeni, następnie wygląd – spójny z wizerunkiem firmy oraz trendami wnętrzarskimi.

Jak pokazują wyniki badań, standard biura ma coraz większe znaczenie w procesie wyboru miejsca pracy. Po prostu lubimy przebywać w ładnych przestrzeniach, o tej z pozoru oczywistej zasadzie powinni pamiętać pracodawcy, bo w końcu to właśnie w biurze spędzamy znaczną część naszego życia. Miejsce pracy przekłada się zatem na satysfakcję pracowników, a co za tym idzie – sukces pracodawców.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kiedy przesadzamy? Co w kreatywnych przestrzeniach naprawdę się przydaje, a co jest tylko dodatkiem?

Zdecydowanie nie powinniśmy bezrefleksyjnie wzorować się na innych. Biuro, które zobaczyliśmy w designerskim magazynie, niekoniecznie musi sprawdzić się w naszej firmie. Zawsze trzeba brać pod uwagę profil działalności, specyfikę pracy, oczekiwania wobec pracowników, ich potrzeby i warunki przestrzeni jaką dysponujemy.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Podobnie jak we wnętrzach prywatnych, każda przestrzeń charakteryzuje się innymi zasadami. Tam, gdzie musimy się skupić, spędzić wiele godzin nie powinniśmy mieć zbyt dużo bodźców i kolorów, które rozpraszają lub męczą. W miejscach takich jak biblioteka czy chillout-room, kolorystyka oraz faktury powinny koić i odprężać. Wygodną formą przegrody lub dekoracji jest szkło, które coraz częściej stosowane jest jako suchościeralne tablice do pisania lub tablice magnetyczne.

Trendy pokazują, że stawiamy na mobilne miejsca pracy przeznaczone do krótkich rozmów i spotkań, szybkiej wymiany zdań. Stąd biurka z elektrycznie podnoszonymi blatami oraz wygodne, lekkie siedziska, które łatwo mogą być przenoszone z miejsca na miejsce. Sale konferencyjne również swoim wyglądem powinny sugerować przeznaczenie, tak aby były wykorzystywane do oficjalnych spotkań, a nie luźnych rozmów. Natomiast wspólne przestrzenie, w których wszyscy się spotykają jak np. kuchnie stają dziś się najbardziej kreatywnymi przestrzeniami. Tu rządzą kolory, fototapety, pojawiają się różne formy siedzisk, które coraz częściej zastępują tradycyjne stoliki i krzesła. Często to właśnie te, dawniej pomijane miejsca nadają klimat całemu wnętrzu.

Czym się kierowaliście, tworząc swoją przestrzeń biurową? W jaki sposób staracie się zaspokoić potrzeby biurowe pracowników, ułatwić im pracę?

Kierujemy się takimi samymi zasadami, jak w przypadku aranżowania przestrzeni dla naszych klientów. Na początku przeprowadziliśmy gruntowną analizę potrzeb. Advertis składa się z kilku działów, których pracownicy zaangażowani są w każdą z realizacji. Dlatego bardzo ważny był odpowiedni podział przestrzeni, tak, aby poszczególne jej obszary odpowiadały potrzebom pracowników danego działu.

Kolejnym niezwykle istotnym elementem w firmie o strukturze podobnej do naszej, jest sprawna komunikacja. Konieczne jest wydzielenie przestrzeni, w której odbywają się spotkania wszystkich działów oraz mniejszych sal, w których rozmawiać mogą liderzy poszczególnych działów, w podgrupach. Dużą uwagę przykładamy także do ekspozycji informacji. Wszyscy pracownicy mają dostęp do wykresów oraz tablic procesowych. Funkcjonalna przestrzeń naprawdę wspiera wydajność firmy, to inwestycja, która zawsze procentuje.

Jest jedna podstawowa różnica miedzy naszym biurem, a przestrzeniami, które aranżujemy dla naszych klientów – siedziba Advertis zmienia się co kilka tygodni. Eksperymentujemy, testujemy, prototypujemy. Nasze biuro ma inspirować zarówno klientów, jak i pracowników.

Poniżej zdjęcia kreatywnych przestrzeni stworzonych przez Advertis:


Na zdjęciu: biuro BNP Paribas Securities Services, projekt wnętrza – Massive Design


Na zdjęciu: biuro Comarch


Na zdjęciu: biuro Edgewell Personal Care


Na zdjęciu: biuro Vileda, projekt wnętrza – JMW Architekci


Na zdjęciu: biuro Westwing Home&Living

Monika Gardasiewicz
Art Director, Prokurent, Advertis Sp. z o.o. Spółka Komandytowa