Jak zaoszczędzić czas (i zwiększyć efekty) marketera?

Jak zaoszczędzić czas (i zwiększyć efekty) marketera?
Marketer spędza średnio prawie jedną trzecią swojego czasu na realizacji powtarzalnych zadań.
O autorze
2 min czytania 2016-10-20

Ile czasu marnują marketerzy w pracy?

Zarządzanie kampaniami  marketingowymi wiąże się z realizacją różnych powtarzających się czynności. Badanie przeprowadzone przez hubspot.com pokazało, że działy marketingu spędzają prawie 1/3 swojego 45 godzinnego czasu na formatowaniu czy akceptacji projektów graficznych, wymianie maili z agencją, wysyłaniu postów w social media, zbieraniu danych i informacji, monitorowaniu trendów czy wyników kampanii. 

Powoduje to, że prawie 9/10 marketerów dodatkowo pracuje poza godzinami pracy i w weekendy, co najmniej sprawdzając emaile.

Najwięksi pożeracze czasu? Tworzenie i wysyłanie wiadomości e-mail zajmuje marketerom średnio 3,48 godzin w tygodniu, a gromadzenie, organizowanie i analizowanie danych marketingowych z różnych źródeł to średnio 3,55 godzin tygodniowo.

Inne badanie (“Today’sState of Work: The Productivity Drain,” a new report from ServiceNow), przeprowadzone wśród właścicieli firm oceniało skuteczność ich strategii marketingowej. Badanie wykazało, że około 90 procent menedżerów spędza czas na czynnościach administracyjnych niezwiązanych z ich obowiązkami zawodowymi. Około 80 procent ankietowanych odpowiedziało, że w pracy stosują nieefektywne, manualne procesy dla realizacji podstawowych zadań marketingowych. Procesy dają te niezauważalne efekty, ale jak można wywnioskować z badania, ciągle niewielu firmom to przeszkadza.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wyręcz się software’m w rutynowych działaniach

W dobie  wszechobecnych technologii wykonywanie rutynowych czynności, które mogą być zautomatyzowane, to wielka strata czasu. Czasu, który może być spędzony bardziej wydajnie. Badania pokazują, że coraz więcej firm dostrzega potrzebę poprawienia efektywności marketingu poprzez zautomatyzowanie niektórych procesów.

Co można uprościć i zautomatyzować

Współczesny dział marketingu dostarcza content do reklam telewizyjnych, radiowych, na billboardy, na stronę internetową, na bloga, na profile firmy w social media. Do tego jeszcze mamy biuletyny, komunikację emailową, oficjalne firmowe dokumenty, infografiki. Video, coraz więcej form video. Animacje, interaktywne treści, a nawet augmented i virtual reality. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dodatkowo ogromny rozwój marketingu cyfrowego pod względem form przekazu i liczby wysyłanych komunikatów powoduje, że marketerzy coraz bardziej przytłoczeni są nakładem pracy, jaką muszą codziennie wykonywać.    

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jednocześnie te wysiłki marketingowe są kluczowe dla sukcesu firmy, zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i na dłuższą metę. Zwiększanie zatrudnienia w dziale niezawsze jest możliwe. Nawet jeśli by tak było, jest to częściowe rozwiązanie dla wyzwań,  przed jakim stoją dzisiejsze działy marketingu.

W tym kontekście  potrzeba uproszczenia  i zautomatyzowania powtarzających się czynności staje się coraz bardziej paląca. Do takich czynności należy codzienna wymiana informacji z agencją, akceptowanie propozycji graficznych i innych kreacji, tekstów różnych komunikatów, wysyłanie briefów,  kontrola efektów, zbieranie danych z różnych źródeł i wiele, wiele innych.

Narzędzia do automatyzacji pracy marketingu mogą przejąć niektóre z bardziej uciążliwych aspektów zarządzania content marketingiem (jak automatyzacja akceptacji czy raportowania), znacznie redukując czas potrzebny na obsługę takich procesów, a jednocześnie optymalizując działania marketingowe. 

Nie tylko oszczędność czasu

Oszczędność czasu pracy nie jest jedyną zaletą automatyzacji marketingu. W rzeczywistości wdrożenie systemu do automatyzacji zarządzania marketingiem zapewnia firmie bezpieczeństwo, bo wszystkie plany, strategie i wyniki firmy zostają na własnych serwerach. Platformy takie uniezależniają od zmian osobowych w firmie i  zmian po stronie agencji, dzięki zatrzymaniu wiedzy w firmie a nie w głowach pracowników. 

Największą korzyścią dla marketerów z wdrożenia takich rozwiązań może być większa efektywność alokacji budżetu marketingowego.  Dzięki zgromadzeniu w jednym miejscu wszystkich danych i wyników, każda kolejna kampania bazuje na doświadczeniach poprzednich, a środki alokowane są tylko w te działania, które mogą osiągnąć maksymalne wskaźniki efektywności. Te systemy to nie tylko oszczędność kosztów i czasu, ale dużo efektywniej alokowany budżet. A dzięki automatyzacji manager podejmuje lepsze decyzje, bo posiada pełne dane i czas na ich analizę. 

Czy można sobie wyobrazić firmę bez komputerów? Internet bez social media? Już wkrótce trudno będzie sobie wyobrazić procesy zarządcze w firmach bez automatyzacji. Dlatego warto wdrażać technologie, które pozwolą nam lepiej wykorzystać nasz potencjał marketingowy i zwiększyć przewagę konkurencyjną naszej firmy.