Google+ – ciekawe sposoby wykorzystania w komunikacji marketingowej

Google+ – ciekawe sposoby wykorzystania w komunikacji marketingowej
Serwis społecznościowy Google Plus jest coraz częściej miejscem prowadzenia ciekawych kampanii marketingowych, równie spektakularnych, jak w innych miejscach w Internecie (np. Facebook czy YouTube). Google Plus daje firmom w tym względzie narzędzia, których nie znajdziemy w innych serwisach.
O autorze
5 min czytania 2013-02-14

Wiele kampanii właśnie wykorzystuje te wyjątkowe możliwości. Prezentujemy najciekawsze sposoby wykorzystania serwisu Google Plus w komunikacji marketingowej firm i marek.

Google Plus – skuteczny kanał komunikacji marketingowej

Zdecydowana większość firm traktuje Google Plus, jako jeden z kolejnych kanałów komunikacji marketingowej. Wtedy ich działania są spójne i zsynchronizowane każdorazowo ze strategią ogólną firmy. Tylko niewielka część firm w serwisie Google Plus prowadzi kampanie marketingowe zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu oryginalnych możliwości serwisu (np. Hangouts, Kręgi). Jednak niezależnie od przyjętej strategii, większość kampanii marketingowych na portalu Google+ skierowana jest do ludzi młodych. Użytkownicy Google Plus to najczęściej osoby w wieku 18-35, nierzadko pracownicy branży internetowej, którzy posiadają ponadprzeciętne umiejętności związane z obsługą wszelkiego rodzaju nowych rozwiązań w Internecie. Często określa się ich jednym określeniem – „geek”, jednakże to zwrot zbyt zawężający grupę użytkowników Google+. Ta jest szersza, choć 70% użytkowników Google Plus to mężczyźni.

Firmy i marki na Google Plus

Skuteczność Google Plus potwierdza fakt, że największe firmy i marki na świecie mają już tam swój profil. Według ostatnich danych (listopad 2012) najmocniejszymi markami są: Ferrari (2,4 mln zwolenników), H&M, Burberry, BMW, Gucci. Oczywiście liczby zwolenników firm i marek na Google Plus są niewspółmiernie mniejsze niż te na Facebooku. Jednak patrząc na czas istnienia obu serwisów, nie wygląda to najgorzej.

Politycy, gwiazdy i sportowcy na Google Plus

Skuteczność Google Plus doceniają już nie tylko firmy, ale także politycy, gwiazdy i sportowcy. Profil Baracka Obamy ma ponad 2,5 mln zwolenników. Zresztą marketingowcy Obamy traktują ten kanał komunikacji z identyczną atencją jak wszystkie inne. W swym pierwszym wpisie Obama napisał, że celem jego strony jest komunikowanie się z wyborcami przed i w trakcie kampanii wyborczej. Oczywiście to nie jedyny polityk, który posiada swój profil na Google Plus. A ten daje im szerokie możliwości, które jednak nie są w pełni wykorzystywane. Jak na razie jedną z ciekawszych akcji było przeprowadzenie rozmów z kandydatami do nominacji GOP przy pomocy Hangout, zorganizowanych przez FoxNews.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wśród gwiazd muzyki i sportu na Google Plus najwięcej zwolenników ma Britney Spears (5,7 mln), Lady Gaga i Larry Page. Na piątym miejscu jest David Beckham. On także jest najpopularniejszym sportowcem na Google Plus. Największą liczbę zwolenników z klubów sportowych ma FC Barcelona (ok. 3 mln) i Chelsea Londyn.

Hangouts on Air – ciekawy sposób na dialog firm z klientami

Firma Coca – Cola znana jest z kreatywnych i ciekawych reklam. Choć ostatnio reklamy tej firmy stały się nieco zachowawcze, to jednak marketingowcy korporacji skutecznie wykorzystują możliwości, jakie daje Internet a szczególnie media społecznościowe. Jedną z ciekawszych akcji marketingowych w Google Plus, wykorzystującą funkcjonalność Hangouts on Air, przeprowadziła właśnie Coca- Cola. Hangouts on Air to spotkania na żywo z potencjalnymi i obecnymi klientami. Pierwszym etapem akcji była promocja wydarzenia. Autor spotkania wyłonił uczestników do meetingu online oraz zachęcił potencjalnych widzów do oglądania wydarzenia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Funckcjonalność Hangouts on Air z powodzeniem wykorzystują także inne firmy. Hangouts on Air sprawdza się do tworzenia poradników dla konsumentów (poradniki kulinarne Cadbury), prowadzenia akcji promocyjnych i konkursów (dyskusja liderów w firmie Toyota) oraz pokazywania pola zastosowań nowych produktów i usług (pomoc techniczna i poradniki Google).

Dodatkowo Hangouts on Air umożliwia pokazywanie spotkania na żywo na kanale YouTube. Event marketingowy transmitowany na YouTube ma swój unikalny adres, dzięki czemu można go łatwo promować poprzez:

  • linki sponsorowane – na frazy kluczowe pośrednio lub bezpośrednio związane ze spotkaniem,
  • bannery reklamowe w obszarze sieci reklamowej Google,
  • reklamy video i akcje PR,
  • informacje w kampaniach offline (w reklamie telewizyjnej czy prasowej).

Obecnie trwające spotkania Hangouts on Air można obejrzeć pod adresem plus.google.com/hangouts.

Kręgi Google Plus – sposób na skuteczną komunikację z wyznaczonymi osobami

Kręgi są na razie dość słabo wykorzystywane w reklamie. A przecież to doskonały sposób prowadzenia kampanii marketingowych skierowanych do określonej grupy osób. Ciekawie to narzędzie Google prezentuje w swej niemieckiej autoreklamie Google Plus. Poprzez kręgi Google promuje funkcjonalności swojego serwisu społecznościowego – kręgi dają możliwość skierowania informacji do określonej grupy osób. Nina i Torsten z reklamy informują o tym, że zostali rodzicami i to bliźniaczków właśnie przez Google Plus.


Google Plus Local Pages – sposób promocji lokalnych biznesów

To narzędzie zostało stworzone z myślą o małych lokalnych biznesach. Dzięki usłudze, mała firma działająca regionalnie może zaistnieć, praktycznie bezpłatnie, w Internecie. Stworzenie własnego profilu nie wymaga wielu umiejętności. W ramach Google Plus Local Pages firmy mogą kompleksowo zaprezentować swój biznes. Na swoim profilu można przedstawić profil działalności, asortyment i zakres świadczonych usług, wszelkie informacje praktyczne (godziny otwarcia, dokładny adres i telefon, mapka dojazdowa, miejsca parkingowe) oraz obszerną fotogalerię.

Google Plus Local Pages to rozszerzenie Google Places, które zostało zintegrowane z takimi usługami Google jak Zagat Reviews, wyszukiwarka Google, Google Maps czy kręgi tworzone w ramach profili w Google+. Wizytówki firm z Google Plus Local Pages pokazywane są w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. Internauci znajdą je także w Google Maps oraz bezpośrednio na Google Plus. Warto zauważyć, że Google Plus Local Pages jest dostępny na urządzeniach mobilnych z systemem Android lub iOS. Na dodatek strony na Google Plus Local Pages są bardzo szybko indeksowane przez roboty wyszukiwarki Google.

Skuteczność Google Plus Local Pages potwierdzają mali i drobni przedsiębiorcy. Z badania przeprowadzonego wspólnie z Vocus i Duct Tape Marketing (Path to Influence: An Industry Study of SMBs and Social Media), które objęło 400 małych i średnich przedsiębiorstw, wynika, że serwisy społecznościowe są powszechnie wykorzystywane w komunikacji marketingowej. 55% ankietowanych uznało, że media społecznościowe to bardzo przydatne i praktyczne narzędzie. Większość małych i średnich firm wykorzystuje serwisy społecznościowe, jako kanał informacyjny (90%). Dla 75% serwisy społecznościowe to kanał, którym pozyskują informację zwrotną o działalności firmy. Dla 46% to doskonała platforma do obsługi klienta. Najpopularniejszym serwisem wśród sektora MSP jest Facebook (73% ankietowanych). Kolejne pozycje zajęły Linkedln, Twitter, YouTube i Google Plus. Jednak, jako najbardziej efektywny serwis społecznościowy, małe i średnie firmy wskazują Google Plus. W ocenie skuteczności przedsiębiorstwa uwzględniały najczęściej takie czynniki jak zwiększenie ruchu na stronie internetowej czy zwiększenie liczby klientów. 84% firm zamierza w przyszłości aktywnie wykorzystywać w komunikacji marketingowej serwisy społecznościowe. W pierwszej kolejności Google Plus i Instagram.

Charakter Google Plus – inaczej niż na Facebooku

Eksperci i użytkownicy zgodnie przyznają, że na Google Plus panuje nieco inna atmosfera niż na Facebooku – bardziej sprzyja dialogowi. To doskonałe miejsce do racjonalnej rozmowy firm i marek z klientami. Można to wywnioskować po charakterze komentarzy. Te są bardziej rzeczowe i wyważone. Co również istotne, design serwisu Google Plus jest jasny i przejrzysty. Bardziej otwarty. W centrum uwagi serwis stawia użytkownika a nie reklamę. Obecnie Google+ nie dopuszcza pewnego rodzaju reklam (tych najbardziej inwazyjnych i męczących), przez co portal nie jest przeładowany treściami o charakterze czysto reklamowym.

Niezaprzeczalnym argumentem za Google Plus jest fakt, że serwis jest zintegrowany z innymi usługami Google. Internauci są dzisiaj bardzo leniwi i lubią mieć wszystko w jednym miejscu. Tego nie może im zapewnić konkurencja.

Warto także zauważyć, że aplikacja mobilna Google Plus jest bardzo ceniona przez użytkowników. Jest prosta i funkcjonalna. Znawcy tematu podkreślają także, że Google+ przywiązuje większą wagę niż Facebook do ochrony danych osobowych.

Obecność na Google Plus to także element SEO

Trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, jaki wpływ w chwili obecnej mają impulsy z serwisów społecznościowych na pozycję naszej strony firmowej w wynikach wyszukiwania. Jednakże mając na uwadze ogromną popularność tego typu serwisów, algorytm Google dłużej aktywności firm w serwisach społecznościowych nie może ignorować. Wydaje się, że kolejne modyfikacje algorytmu będą w coraz większym stopniu uwzględniały ten fakt. Nie trudno zgadnąć, że w celu rozwoju serwisu Google Plus, to właśnie impulsy z tego serwisu przez wyszukiwarkę Google będą traktowane priorytetowo. Jeśli, analogicznie jak w przypadku klasycznych stron, istotnym argumentem dla wyszukiwarki będzie nie tylko liczba zwolenników strony, ale także staż w serwisie społecznościowym, to warto zainteresować się Google Plus już dzisiaj.

Podsumowanie

Serwis społecznościowy Google Plus oferuje firmom i markom ciekawe sposoby komunikacji marketingowej. Większość z nich to oryginalne usługi, których nie znajdziemy u konkurencji. O istnieniu wielu z nich firmy jeszcze nie mają pojęcia lub po prostu nie mają pomysłu na ich wykorzystanie. Można śmiało powiedzieć, że potencjał Google Plus w komunikacji marketingowej firm i marek nie został jeszcze w pełni odkryty. Jednak to się zapewnie niedługo zmieni.

Autor: Mariusz Łukasik – starszy specjalista do spraw copywritingu w Tense.pl