Mobile w procesie zakupowym (cz. 3)

Mobile w procesie zakupowym (cz. 3)
Polskie startupy i marketerzy prześcigają się w innowacyjnych konceptach i testowych wdrożeniach mechanizmów wspierających sprzedaż. Coraz więcej marek decyduje się na eksperymentalne wdrożenia, dzieląc się na konferencjach branżowych pozytywnymi wnioskami.
O autorze
3 min czytania 2016-12-05

Drugą część artykułu przeczytasz tu >

1. Marketing Automations, czyli algorytmy decydują o rabatach

Marką, która nie tylko wdraża beacony w sieciach sklepów, ale również ma innowacyjne podejście do działań marketingowych jest Gino Rossi. Prezes firmy Tomasz Malicki już blisko 3 lata temu rozpoczął proces, który ma na celu automatyczny scoring klientów zarówno przy zakupach online, jak i offline [z wykorzystaniem beaconów]. Segmentacja odbywa się przede wszystkim poprzez system punktów, przyznawanych w zależności od konkretnych zachowań, np. kilkadziesiąt punktów za zakup, kilkanaście za używanie aplikacji, kilka za samo pojawienie się w sklepie. Z kolei za częste reklamacje i zwroty konsument traci kilkadziesiąt punktów. Jest to element istotny dla strategii całej firmy, w przeciągu najbliższych 2 latach ponad 50 proc. decyzji będzie podejmowanych dzięki algorytmom w modelach ekonometrycznych*.

Marketerzy bacznie przyglądają się możliwościom jakie daje sztuczna inteligencja, czyli tzw. AI [z ang. Artificial Intelligence]. Przykładowo japoński oddział agencji McCann Erickson po raz pierwszy powierzył sztucznej inteligencji stworzenie reklamy dla klienta Mondelez**. Polska nie odstaje od trendów – w lipcu ukazał się eksperymentalny artykuł napisany przez bota na zlecenie 18 Havas Warsaw, komórki Havas Media Group odpowiedzialnej za innowacje***.

2. Sklepy bez kas – czyli nowy model zakupów

Ciekawe rozwiązanie, które może zmienić model zakupowy w sklepach np. odzieżowych proponuje polski startup Ifinity wyspecjalizowany w obszarze technologii Bluetooth. Idea łączy funkcje inteligentnej metki, zabezpieczenia antykradzieżowego i płatności mobilnych. Konsument, który zostaje zidentyfikowany po beaconie widzi na przeglądanych ubraniach metkę z elektronicznym wyświetlaczem ze swoim imieniem i spersonalizowaną ceną. Cena bazuje na danych z systemu lojalnościowego i uwzględnia od razu rabaty, tak więc inny konsument zobaczy zupełnie inną stawkę.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Metka przyszłości, która rozpoznaje konsumenta i wyświetla spersonalizowaną cenę.


Źródło: Ifinityy.pl getifinity.com

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Elektroniczna metka stanowi jednocześnie zabezpieczenie antykradzieżowe znane nam obecnie ze sklepów, tak więc jest nieusuwalna. Obsługa sklepu to tylko osoby, które doradzają przy rozmiarze i fasonie, pomagając w przebieralni, ponieważ jeśli konsumentowi przypadnie do gustu jakiś wybór, wystarczy, że w aplikacji na telefonie jednym kliknięciem dokona płatności mobilnej i metka elektroniczna się rozepnie. Wystarczy potem ją wrzucić do kosza przy wyjściu, który stanowi ładowarkę indukcyjną. W ten oto sposób sklepy w innowacyjny sposób mogą zoptymalizować proces, eliminując kolejki do kas i koszty obsługi kasowej i przepływu gotówki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. VR Commerce czy zakupy w wirtualnej galerii handlowej

Omnichannel to proces zamazywania różnic między realizacją procesu zakupowego offline – online. Coraz częściej w sklepie jesteśmy online, a w domu wkrótce będziemy mogli znaleźć się w wirtualnej galerii i „dotykać” produktów. Takie rozwiązanie prognozuje i wdraża polski startup DreamZ, który zaprezentował swoje rozwiązanie na targach InfoShare w bieżącym roku. Pomysł oparty jest na stosunkowo tanich i powszechnie dostępnych okularach VR, które mają dodatkową przystawkę, dzięki którym widzimy w wirtualnej rzeczywistości nasze dłonie i możemy wykonywać nimi naturalne gesty, dotykać przedmiotów, powiększać, odrzucać, przewracać etc. To co istotne, developerom udało się bardzo realistycznie oddać fizykę ruchu, co autor niniejszego opracowania miał okazję osobiście przetestować na stoisku targowym.

Virtual reality z wykorzystaniem gestów.

Wbrew pozorom to rozwiązanie nie jest dedykowane dla producentów gier zręcznościowych, tylko z myślą o biznesie e-commerce. Aktualnie zakupy e-commerce to galeria obrazków z opisami i cenami, pozbawiona doświadczeń znanych konsumentom z POS. Rozwiązanie DreamZ ma na celu to uspójnić – konsument w dowolnym momencie przeniesie się do swojego ulubionego sklepu, gdzie będzie mógł przeglądać najnowszą kolekcję w analogiczny sposób jaki zna z wizyt w realnej galerii handlowej. Są już pierwsze realizacje: w ostatnim czasie marka Massimo Dutti [Zara] rozpoczęła promocję swojego VR salonu na YouTube.

Podpięcie asortymentu zmapowanego w technologii 360 stopni, płatności mobilnych i logistyki dostaw nie stanowi w dzisiejszym świecie wyzwania, więc wkrótce można spodziewać się pierwszych wdrożeń.

Podsumowanie

Wyniki badania wskazują, że online jest coraz bardziej obecny w procesie sprzedażowym firm, ale prawdopodobnie nigdy go nie zdominuje. Kluczowym pojęciem dla branży staje się „omnichannel”, czyli sprawne zarządzanie przenikaniem się kanałów online i offline. Finalna decyzja co do realizacji zakupu zależy od preferencji konsumentów, a te polaryzują się coraz bardziej, podsycane przez różnego rodzaju działania marketerów. Zauważane są jednak dwa trendy: marki dominujące w offline rozbudowują e-sklepy [np. CCC poprzez zakup e-obuwie], z kolei biznes startujący w e-commerce zaczyna otwierać POSy [Answear.com, Sizeer].

To wszystko wpływa na rolę domu mediowego – Małgorzata Węgierek, CEO Havas Media Group, zauważa, że jego rola zaczyna ewoluować z dostawcy rozwiązań komunikacyjnych na partnera, który głęboko wnika w procesy biznesowe po stronie marketerów. Coraz intensywniej łączy możliwości zaawansowanych form emisji z technologiami i modelami atrybucji, aby realizować cele biznesowe wg jednoznacznie określonych i precyzyjnie mierzonych celów. Zarząd Havas Media od kilku lat wdraża unikatowe kompetencje w skali globalnej, rozbudowując jednocześnie zaplecze analityczne, aby dostarczać zintegrowane usługi mediowe wraz z business intelligence, które obrazuje wpływ działań reklamowych na realizację celów biznesowych marketerów.

 

*evigo.pl/16828-gino-rossi-za-dwa-lata-polowe-decyzji-beda-podejmowaly-algorytmy
**www.wirtualnemedia.pl/artykul/robot-w-mccann-erickson-pierwszy-raz-tworzy-spot-reklamowy-wideo
***www.fpiec.pl/post/2016/07/18/bbotnapisalartykuldla18havaswarsaw