Walentynkowe zwyczaje Polaków. Wyniki badania z infografiką

Z okazji Walentynek serwis Prezentmarzeń zapytał ponad 2900 Polaków jak spędzają ten dzień, co chcieliby dostać w prezencie i jak postrzegają święto zakochanych.
O autorze
2 min czytania 2017-02-03

Wyniki zrealizowanego badania pokazują, iż ponad 70% zapytanych Polaków obchodzi Walentynki. Dla co trzeciego respondenta celebrowanie tego święta to dowód miłości. Ponad 26% osób uważa, iż to dobra okazja, aby spędzić wyjątkowo dzień z partnerem, a 15% chce go wykorzystać do sprawienia bliskiej osobie niespodzianki.

Przeciwnicy Walentynek podają różne powody, dla których nie powinniśmy obchodzić importowanego z obcej kultury święta. Wyniki badania serwisu Prezentmarzeń pokazują jednak, iż widać coraz większą akceptację dla Walentynek, a Polacy stają się coraz bardziej hojni i pomysłowi w celebrowaniu dnia zakochanych.

Walentynki już na stałe wpisały się w kalendarz obchodzonych w Polsce uroczystości. Choć plany i pomysły dotyczące celebrowania Walentynek w niektórych przypadkach wyraźnie różnią kobiety i mężczyzn, to zakochani zamierzają ten dzień spędzić przede wszystkim ze swoim partnerami życiowymi –  68% wskazań lub z przyjaciółmi – 15% deklaracji.

Walentynkowe marzenia kobiet i mężczyzn

Panie z natury romantyczki, marzą o odrobinie szaleństwa i przygody, 47% z ponad 1800 kobiet biorących udział w badaniu „Walentynkowe zwyczaje Polaków” chciałoby zostać zaskoczone niecodzienną atrakcją, jak lot balonem czy wspólny masaż. Ponad 34% Pań marzy o zaproszeniu do eleganckiej restauracji, a ponad 19% o szalonej, niezapowiedzianej wycieczce.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Obecnie coraz częściej sięgamy po niespodzianki w formie przeżyć, które dają możliwość spełnienia marzeń naszej ukochanej lub ukochanego. Zabierając partnera w ciekawe miejsce lub organizując niezapomniany wieczór, mamy szansę nie tylko na przyjemne spędzenie razem czasu, ale i na urozmaicenie codziennej rutyny w związku – komentuje Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń. Panie zdecydowanie częściej są pomysłodawcami niestandardowych prezentów jak przejażdżka ferrari, lot w aerotunelu czy wizyta dla dwojga w Escape Room – dodaje Grzegorz Rożalski.

Panowie na pierwszym miejscu wśród preferowanych planów na walentynkowy wieczór wymieniają kino lub restaurację – 34% wskazań, następnie niecodzienną atrakcję np.: lot balonem czy wspólny masaż – 28% odpowiedzi oraz romantyczną kolację w domu – 22 % wskazań.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

A jak Polacy w rzeczywistości spędzają zazwyczaj Dzień Zakochanych? Najczęściej, jak deklaruje co trzecia Polka i Polak, wybieramy się z okazji Walentynek do kina. Równie często spędzamy Walentynki w restauracji, jak deklaruje 34% Pań i 27% Panów. Na trzecim miejscu pojawiają się niestandardowe atrakcje w formie niespodzianek, a na czwartym Walentynki w domowym zaciszu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Walentynkowe prezenty – kobiece i męskie preferencje

Upominki są nieodłącznym elementem celebrowania Dnia Zakochanych. Wyniki badania serwisu pokazały, iż kobiety na prezent chciałyby otrzymać miłą niespodziankę w formie vouchera, głównie na masaż czy do salonu SPA. Wśród preferowanych prezentów walentynkowych na listach Pań wysoką pozycję zajmują również perfumy, biżuteria i kwiaty. Od kilku lat na liście pojawiają się również prezenty w formie przeżyć, jak na przykład sesja fotograficzna, lekcja tańca czy makijażu.

Panowie również deklarują chęć otrzymania walentynkowych upominków w formie emocji, które dostarczą im adrenaliny i niestandardowych przeżyć jak na przykład przejażdżka sportowym samochodem, skok ze spadochronem czy lot awionetką. Podobnie jak u Pań, chętnie również zostaną obdarowani perfumami i prezentem niespodzianką.

Zwyczaj obchodzenia Walentynek podoba się zdecydowanej większości dorosłych Polaków, tylko 9% z zapytanych 2973 respondentów neguje to święto.

*Badanie „Walentynkowe zwyczaje Polaków” zostało przeprowadzone przez serwis Prezentmarzeń w formie ankiety online i ankiet w galeriach handlowych na próbie 2973 respondentów w styczniu 2017.