Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

Siedmioslajdowiec #29: UX na stronach organizacji i inicjatyw rządowych – przykłady best practice

Siedmioslajdowiec #29: UX na stronach organizacji i inicjatyw rządowych – przykłady best practice
Strony organizacji rządowych rzadko kiedy są przywoływane w kontekście dobrego user experience. Chociaż ich główną funkcją jest dostarczenie informacji oraz narzędzi użyteczności publicznej, często są one zrealizowane w kontrintuicyjny dla współczesnych użytkowników sposób i traktowane jako...
O autorze
5 min czytania 2017-02-22

…magazyny formularzy i oświadczeń, zakopanych w dziesiątkach kategorii. W tym miesiącu przedstawiamy Wam wyjątki – strony rządowe, które stworzone są z myślą o ułatwieniu życia użytkownikom, pełne przydatnych narzędzi i przejrzystych informacji, które w dodatku można błyskawicznie odnaleźć.

Wielka Brytania

Gov.uk

Na początku 2012 przeprowadzono w Wielkiej Brytanii unifikację wszystkich stron rządowych pod wspólnym adresem Gov.uk, wykorzystując przy tworzeniu tego portalu jasno określone zasady projektowania UX, stosowane do tamtej pory głównie przez sektory prywatne. Dzięki temu połączeniu możliwe stało się zaoferowanie obywatelom dostępu do wszelkiego rodzaju rządowych treści i narzędzi z poziomu jednej platformy.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kluczowymi założeniami, z punktu widzenia przydatności dla użytkowników, było skoncentrowanie na zaspokojeniu ich potrzeb oraz tworzeniu cyfrowych usług, niestandardowych stron. Za pośrednictwem Gov.uk można więc załatwić większość prostych urzędowych spraw, m.in. ubiegać się o zasiłek, zapisać dzieci do szkół państwowych, zapisać się na teoretyczny egzamin prawa jazdy czy korzystać z pośrednika pracy. Wszystkie informacje i narzędzia są łatwo dostępne dzięki wspólnej platformie i prostemu interfejsowi – wystarczą 2 kliknięcia od wybrania kategorii, żeby dojść do pożądanych treści.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Warto również zwrócić uwagę na to, że informacje zamieszczone na stronie podane są w bardzo przejrzysty sposób, bez zawiłego urzędowego języka. Tekst skierowany jest wprost do użytkownika i zawiera zawsze informacje o procesie załatwiania sprawy, możliwych opcjach otwartych dla użytkowników oraz wyszczególnione wykrzyknikiem i pogrubieniem zagrożenia, porady oraz ważne fakty.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


Przykład tekstu na stronie Gov.uk

Great.gov.uk

W listopadzie 2016 w ramach działań Departamentu Handlu Zagranicznego powstała platforma Great.gov.uk, oferująca usługi i informacje dotyczące handlu, inwestowania, turystyki oraz edukacji w Wielkiej Brytanii. Zrealizowana została według tych samych założeń co Gov.uk, jednak charakteryzuje się zdecydowanie bardziej marketingowym podejściem – jej celem jest częściowo „sprzedanie” Wielkiej Brytanii jako kraju wielkich możliwości dla inwestorów, atrakcyjnego turystycznie i oferującego doskonałą edukację, jak również promowanie eksportu wśród firm z Wielkiej Brytanii. Prezentowane na stronie treści różnią się zależnie od wybranej lokalizacji – w przypadku wejścia na brytyjską wersję prezentowane są treści dotyczące eksportu, w przypadku wersji międzynarodowej są to odnośniki do podstron dotyczących importu, inwestowania, edukacji oraz turystyki. Portal wyróżnia się bardzo dużą ilością przydatnych informacji oraz narzędzi.


Wersja międzynarodowa i brytyjska strony Great.gov.uk

Wszystkie kategorie posiadają swoje własne podstrony, których część opisana jest poniżej.

Great.gov.uk / Exporting

Podstrona dotycząca eksportu przeznaczona jest dla firm funkcjonujących w Wielkiej Brytanii i podzielona jest na trzy sektory – dla firm rozpoczynających eksportowanie, dla firm, które chciałyby eksportować więcej oraz dla firm eksportujących regularnie. Spośród oferowanych narzędzi warto wymienić wyszukiwarkę targowisk online w poszczególnych krajach (ze szczegółowo opisanymi profilami) oraz wyszukiwarkę aktualnych przetargów międzynarodowych (z możliwością aplikowania online). Dostępne są również liczne materiały edukacyjne, w tym webinary, dotyczące m.in. logistyki, finansowania, docierania do konsumentów online czy prezentacji w komunikacji twarzą w twarz. Użytkownicy mogą także zapoznać się z raportami opisującymi realia wszystkich rynków, na których obecna jest Wielka Brytania.


Wyszukiwarka przetargów międzynarodowych

Wyszukiwarka targowisk online


Informacje znajdujące się na profilach internetowych targowisk są bardzo szczegółowe, zawierają również porady dotyczące sprzedawania za ich pośrednictwem.

Za pośrednictwem tej podstrony możliwe jest również zarejestrowanie się w usłudze Find a Buyer, czyli dodanie profilu swojej firmy do katalogu firm eksportujących produkty i usługi. Są one później widoczne w analogicznym narzędziu dla organizacji zainteresowanych importem z Wielkiej Brytanii – Find a Supplier.

Great.gov.uk / Trade

Podstrona dotycząca handlu zawiera bazę firm z Wielkiej Brytanii z możliwością filtrowania ich pod względem branży – usługa ta nazywa się Find a Supplier i jest drugą stroną usługi Find a Buyer. Podstrona skierowana jest do organizacji zainteresowanych importem dóbr i usług z Wielkiej Brytanii, a jej funkcją jest ułatwienie im odnalezienia kontrahentów. Istnieje również możliwość wysłania wiadomości wybranym firmom z poziomu ich profilu.

Great.gov.uk / Invest

Podstrona dla inwestorów zawiera jak na razie tylko film promocyjny oraz ogólne informacje o poszczególnych przemysłach, jednak w bliskiej przyszłości uruchomione zostanie narzędzie, za pomocą którego inwestorzy będą mogli sprawdzić m.in. profile poszczególnych regionów zawierające informacje o funkcjonujących klastrach biznesowych czy też dostępnej sile roboczej i infrastrukturze.

Great.gov.uk / Visit Britain

Visit Britain jest rządowym portalem turystycznym stworzonym w ramach platformy Great.gov.uk, który wyróżnia się świetnym wykonaniem zarówno pod względem UX, jak i UI. Oprócz informacji o regionach oraz możliwych aktywnościach, za pośrednictwem strony można również zakupić online bilety na wybrane aktywności.


Podstrona regionu

Wielka Brytania / Podsumowanie

Wielka Brytania jest zdecydowanie przykładem best practice, jeśli chodzi o projektowanie stron rządowych pod kątem użyteczności publicznej. Wszystkie informacje i narzędzia na Gov.uk są łatwe do odnalezienia, a większość wniosków obywatele mogą złożyć online. Rozwiązania dla przedsiębiorców zamieszczone na Great.gov.uk umożliwiają im pozyskiwanie nowych kontrahentów, poszukiwanie nowych kanałów sprzedaży czy też zdobycie szczegółowych informacji na temat poszczególnych rynków. Dzięki Visit Britain turyści mogą nie tylko sprawdzić atrakcje w poszczególnych regionach, ale również zakupić na nie bilety. Wszystko to jest efektem strategii projektowania stron rządowych realizowanej od 2012 roku, uwzględniającej m.in. traktowanie stron rządowych jako dostarczycieli cyfrowych usług oraz dostosowania treści do potrzeb użytkowników.

Australia

Smartraveller

Smartraveller jest portalem zawierającym informacje turystyczne dla obywateli Australii, stworzonym przez Departament Spraw Zagranicznych i Handlu. Znajdują się na nim porady dla różnych kategorii podróżników, jednak główną korzyścią jest baza bardzo szczegółowych raportów dotyczących poszczególnych państw. Żeby uzyskać do nich dostęp, wystarczy wpisać nazwę państwa w polu wyszukiwania.

Każde państwo ma przyznany wskaźnik bezpieczeństwa. Na szczycie profili państw znajdują się najważniejsze informacje dotyczące zagrożeń oraz możliwość zamówienia powiadomień (w razie zmiany statusu), a także zarejestrowania planu podróży. Poniżej znajdują się przykłady statusów bezpieczeństwa.


smartraveller.gov.au/Countries/europe/eastern/Pages/poland.aspx


smartraveller.gov.au/Countries/asia/south-east/Pages/thailand.aspx


smartraveller.gov.au/Countries/asia/north/Pages/north_korea.aspx


smartraveller.gov.au/Countries/africa/east/Pages/south_sudan.aspx

Profile państw są opisane kompleksowo – wyszczególnione są m.in. ostatnie wydarzenia, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo, informacje dotyczące wymogów wjazdu oraz wyjazdu z kraju, informacje o przestępczości i innych zagrożeniach czy też informacje o obowiązujących prawach, szczególnie jeśli drastycznie różnią się od australijskich. Smartraveler jest stosunkowo prostą stroną, jednak zawiera wszystkie kluczowe informacje dla podróżnych, którzy dbają o swoje bezpieczeństwo.

Ride to Live

Strona Ride to Live została stworzona na zlecenie rządu Nowej Południowej Walii, a jej funkcją jest promowanie turystyki motocyklowej oraz bezpiecznej jazdy. Na stronie znajdują się filmy prezentujące wybrane trasy, spoty z telewizyjnej kampanii społecznej, porady, test jazdy na motocyklu oraz lista tras motocyklowych przedstawiona na interaktywnej mapie – jest ona najbardziej przydatną dla użytkowników częścią strony. Informacje zamieszczone na niej zawierają m.in. specyfikę trasy, zagrożenia oraz punkty sceniczne. Możliwe jest również sprawdzenie, gdzie na trasie znajdują się restauracje, stacje paliw, światła czy noclegi.

Dużą częścią strony jest również wirtualny test jazdy motocyklem, sprawdzający znajomość przepisów oraz szybkość reakcji. Jest on zrealizowany w formie interaktywnych filmów stworzonych w widoku pierwszej osoby, w których użytkownik może obracać „głową” oraz reagować na powstające niebezpieczne sytuacje hamowaniem lub wyborem jednej z dwóch opcji.


Na ekranach wyników prezentowane są również porady dotyczące testowanych sytuacji

Podsumowanie

Chociaż przykładów stron rządowych, które mają na względzie zapewnienie jak najlepszego user experience jest wciąż niewiele, ich liczba będzie na pewno wzrastać. Są one nie tylko przydatne z punktu widzenia użytkownika, ale również samych instytucji i pracowników administracji – łatwo odnajdywalne i przejrzyście sformułowane informacje odciążają infolinię, a możliwość składania wniosków online zmniejsza nakład pracy urzędników i oszczędza obywatelom wycieczki do urzędów. Najlepszym przykładem wykorzystania spójnego i przemyślanego UX jest obecnie Gov.uk oraz Great.gov.uk, razem oferujące kompleksowy zestaw informacji, usług i narzędzi do wykorzystania przez obywateli, przedsiębiorców czy potencjalnych inwestorów.

 

Źródła:

-www.gov.uk/design-principles
-www.great.gov.uk
-www.exportingisgreat.gov.uk
-www.visitbritain.com
-www.trade.great.gov.uk
-invest.great.gov.uk
-selling-online-overseas.export.great.gov.uk/markets/details/allegro/
-smartraveller.gov.au/Pages/default.aspx
-ridetolive.nsw.gov.au