Jakie korzyści przynosi automatyzacja?

Jakie korzyści przynosi automatyzacja?
Wyobraź sobie sytuację, że przychodzi do Ciebie osoba, która proponuje, że będzie u Ciebie pracować. Propozycja jest o tyle ciekawa, że deklaruje dyspozycyjność 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez cały rok łącznie ze świętami. Co byś na to powiedział?
O autorze
4 min czytania 2017-03-14

źródło zdjęcia: pexels.com

Po pierwsze pewnie byś pomyślał – głupia. Po drugie mógłbyś sobie wyobrazić, że świetna byłaby taka sytuacja, w której masz kogoś dostępnego non stop kompletnie za darmo. Realne? Oczywiste jest, że żadna istota chodząca i myśląca, nie jest w stanie być dostępna 8760 godzin w roku. Nawet wydawanie dyspozycji takiej osobie byłoby trudne. Po co zatem ruszam Twoją wyobraźnią, skoro praktycznie niemożliwe jest znalezienie takiego chętnego?

Jeszcze jakiś czas temu, komputer, był w co piątym domy a w co dwunastym miał on podłączenie do Internetu. Dziś każdy z nas ma kilka urządzeń z dostępem do sieci. Począwszy od komputerów stacjonarnych, poprzez smartphony, telewizory po laptopy czy tablety. Informacja elektroniczna jest z nami na bieżąco. W każdej chwili możemy sprawdzić co dzieje się na Świecie, kto przysłał nam kolejnego maila, np. fakturę do opłacenia lub kto kliknął Like na dobrze znanym portalu. Wraz z tą informacją przesyłana jest nam reklama w każdej możliwej postaci. Na część z tych reklam reagujemy, przechodząc na strony ofert, strony informacyjne, dokonujemy zapisów, podając adres mailowy lub generujemy kody rabatowe, by później móc zrobić zakupy (dać zarobić) u firmy, która daną reklamę stworzyła. To, co się z nami zadzieje później jako potencjalnymi osobami, które mogą płacić za produkty danej firmy, zależeć będzie od systemu marketingowego, który sprzedaż danej firmy wspiera. Tym systemem marketingowym jest wspomniany na samym początku pracownik, który pracuje bez wynagrodzenia, 24 godziny na dobę. To on w pełni zautomatyzowany sposób pozyskuje klientów, dostarcza im wartość, zwiększa zaufanie do marki i produktu, oraz monetyzuje cały ruch.

W tym artykule chciałbym Ci pokazać podstawowe zadania takiego systemu, abyś mógł zacząć budować strukturę automatycznej sprzedaży, która możliwa jest w każdym biznesie. Niezależnie od tego, czy prowadzisz klub fitness, sprzedajesz odzież, oferujesz usługi krawca, czy masz rozwiązania dla hurtowni i korporacji. Ten system działa zawsze. Jego wyniki zależeć będą jednak od tego, jak go zbudujesz.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pierwszym elementem systemu będzie z pewnością generowanie ruchu. Posiadanie produktu nawet najbardziej genialnego, nie da możliwości zarobku bez osób, które ten produkt będą mogły zobaczyć. W tym celu tworzysz reklamy. Najchętniej kierowałbyś ruch na swoją stronę, gdzie potencjalni klienci będą mogli dokonać zakupu czy rezerwacji. Z marketingowego punktu widzenia jest to jednak zabieg nie do końca prawidłowy. Większa część osób, które były na Twojej stronie nie skorzystają z Twojego produktu, przez co generują Ci koszty i zmuszają do ponownej reklamy w celu ich zdobycia w późniejszym czasie. Z tego powodu warto kierować ruch na wartość, bezpłatne „coś”, co klient pobierze w zamian za pozostawienie adresu mailowego. Może to być PDF, materiał wideo, infografika lub dowolny inny plik, który da klientowi kilka informacji na temat produktu, którym się interesuje (porady, tipy itd.). Dlaczego ten magnes jest tak ważny? Ponieważ o wiele łatwiej jest pobrać coś za darmo od „nowej”, nieznanej firmy, niż wydać kilkadziesiąt złotych na produkt. Oczywiście nie chcemy zastępować sprzedaży pobieraniem PDFów, zależy nam jedynie na tym, by budować swoją bazę kliencką, do której będziemy mogli wracać w dowolnym momencie, w pełni zautomatyzowany sposób.

Kiedy już mamy adres mailowy, czyli tworzymy bazę mailingową, należy zaplanować kontent, który ma być Klientowi dostarczany. Kontent ten powinien odpowiadać na potrzeby zasady: know me, like me, trust me, pay me (poznaj mnie, polub mnie, zaufaj mi, zapłać mi). W tym celu należy stworzyć autorespondery, czyli automatyczne wiadomości, które będą wysyłane do odbiorcy bez naszej ingerencji w odpowiednio ustawionych interwałach czasowych. To będzie owocować w tworzenie relacji pomiędzy Klientem a Twoją firmą.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dzisiejsze cykle automatyczne oparte na autoresponderach potrafią działać indywidualnie dla każdego klienta w zależności od tego jakie ruchy wykonuje. Cykl może pilnować by klient otwierał odpowiednie maile i przypominać mu w sytuacji, gdy jakaś wiadomość zostanie pomięta. W ten sposób precyzyjnie ustawiony cykl sprzedażowy potrafi zadbać o każdego klienta z osobna w pełni zautomatyzowany sposób.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kiedy już przejdziesz przez odpowiednie etapy, możesz zacząć skupiać się na generowaniu sprzedaży, która proponowana będzie Klientowi także automatycznie w zależności od jego zaawansowania i zaangażowania. Sposobów na generowanie sprzedaży masz kilka, żeby nie napisać bardzo wiele. Od kampanii mailingowych, poprzez product launch, do spotkań online. Sprzedaże tego typu generują często kilkukrotność miesięcznego obrotu, angażując i motywując klientów w krótkim czasie. Dlaczego w tej sytuacji Klient będzie bardziej skłonny by Tobie zapłacić? Z kilku powodów. Klient Cię zna – otrzymał kilkukrotnie wiadomości, w których opisałeś, jak działasz, co proponujesz, jaką masz wiedzę lub doświadczenie, jakie produkty, jaką jakość itd. Kolejny powód – klient Cię lubi – dałeś mu kilka tipów, kilka rozwiązań, które zaoszczędziły mu pieniądze. Podpowiedziałeś mu na przykład jak dobrać strój do odpowiedniej okazji. Trzeci powód to – klient Ci ufa. Przedstawiłeś opinie innych klientów. Pokazałeś rezultaty używania Twojego produktu, pokazałeś korzyści. Te trzy powody przenoszą Cię z pozycji sprzedawcy do pozycji doradcy, eksperta, od którego znacznie chętniej kupujemy.

W powyższym artykule nie jesteśmy w stanie przedstawić całego systemu marketingowego, który jest w stanie zarabiać dla Ciebie o każdej porze. Jednak to, co powinieneś zastosować jako pierwszy element całej strategii, to opracowanie contentu, który będzie aktywatorem dla Twoich przyszłych Klientów. W ten sposób usuniesz koszty reklam w celu powracania do osób, które już były na Twojej stronie. Drugą korzyścią będzie tworzenie relacji. Trzecia korzyść to dostęp do grupy osób, które dobrowolnie zapisały się do bazy i możliwość proponowania im zakupów w dowolnie wybranym przez Ciebie czasie.

Dzisiejsze systemy marketingowe są na tyle rozbudowane, że są w stanie przez cały rok dbać o jednego Klienta i sprawić, że płaci on kilkukrotnie, generując dochód pasywny dla Twojej firmy o dowolnym czasie. Więcej moich rozważań na ten temat będziecie mogli  usłyszeć podczas mojej prelekcji na konferencji „Szyte na miarę” rozwiązania dla branży fashion, już 23 marca w Łodzi.

 

O autorze:  

Daniel Bossy – Kreator marketingu internetowego, założyciel Akademii Sukcesu. Właściciel platform edukacyjnych z zakresu sprzedaży i marketingu internetowego www.danielbossy.pl . Specjalista w wykorzystaniu Social Media do celów biznesowych, tworzeniu baz mailingowych oraz przeprowadzania kampanii sprzedażowych.

Prowadzi liczne szkolenia na żywo oraz online, na których już ponad 5000 uczestników miało okazję poznać najnowsze systemy do generowania sprzedaży w sieci i nie tylko.

Jako konsultant wielu firm w Polsce doradza, oraz wdraża systemy sprzedażowe, które za zadanie mają zautomatyzować proces obsługi Klienta. Założyciel Akademii Sukcesu w 2012 roku, miejsca gdzie młodzi przedsiębiorcy otrzymują wiedzę z zakresu zarządzania firmą i budowania relacji z Klientami.

Od drugiej połowy 2014 roku prowadzi specjalną grupę kursantów platformy mindster.pl, dzięki której wiele polskich start-upów w krótkim czasie nabrało dużego rozpędu rozwojowego. Zapraszam na fanpage