Jak tworzyć ciekawe newslettery, czyli personalizacja w email marketingu

Marketing Automation

partnerem merytorycznym działu jest GetResponse

Jak tworzyć ciekawe newslettery, czyli personalizacja w email marketingu

Personalizacja to znacznie więcej niż wykorzystanie imienia subskrybenta w treści wiadomości. Zwrócenie się do kogoś po imieniu nie zastąpi treści, które odpowiadają na jego potrzeby informacyjne. W dzisiejszym artykule zdradzę Ci, na czym naprawdę polega personalizacja i pokażę Ci, w jaki sposób...

fot. unsplash.com

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

...zacząć ją stosować.

Jeden do wszystkich, wszyscy do jednego

Według raportu The State of Email Marketing by Industry zaledwie 58% marketerów stosuje personalizację, a tylko 4% z nich stosuje zaawansowaną segmentację. Co więcej, 42% firm wysyła tę samą wiadomość do wszystkich osób na liście mailingowej – jeden (mail) do wszystkich, wszyscy do jednego (segmentu)!

Z perspektywy użytkownika to smutna wiadomość, większość newsletterów, na które się zapisuje jest kierowana do wszystkich osób na liście bez uwzględnienia indywidualnych preferencji. Jednak z perspektywy email marketera, wyniki raportu jasno pokazują obszar, w którym marka może stać się konkurencyjna.

Na czym polega personalizacja w email marketingu?

W skrócie personalizacja w email marketingu polega na kierowaniu do subskrybentów zindywidualizowanych wiadomości. Takich, które w danym momencie są dla nich interesujące. Właśnie tak rozumiana personalizacja wpływa na open rate, click-through rate, zaangażowanie odbiorców oraz całą resztę kluczowych wskaźników efektywności.

Dlatego, aby stosować personalizację, powinieneś w pierwszej kolejności poznać potrzeby informacyjne grupy docelowej na poszczególnych etapach subskrypcji. Czego potrzebują odbiorcy podczas pierwszego kontaktu z Twoją marką, w chwili podejmowania decyzji o zakupie oraz po zakupie? Odpowiedzi na te i podobne pytania pozwolą Ci na przygotowanie wiadomości dopasowanych do potrzeb subskrybentów.

Zbieraj istotne informacje o subskrybentach

Aby wysyłać do odbiorców wiadomości, które będą chcieli otwierać i czytać, powinieneś zebrać na ich temat istotne informacje. Te dotyczące cyklu zakupowego oraz potrzeb informacyjnych na poszczególnych jego etapach najlepiej pozyskać podczas spotkań i wywiadów. Na szczęście dane demograficzne (np. płeć, stanowisko, miejsce zamieszkania) i behawioralne (np. wypełnienie formularza, pobranie poradnika, wizyta na blogu) zdobędziesz dzięki odpowiedniemu zaplanowaniu komunikacji i projektom poszczególnych zasobów (formularzy zapisu, landing pages, szablonów email, etc.).


Formularz marki Drybar pozwala subskrybentom na wskazanie salonu, który najczęściej odwiedzają

Złota zasada optymalizacji konwersji głosi, że im mniej pól do wypełnienia w formularzu, tym więcej osób go wypełni. Powinieneś jednak kierować się zdrowym rozsądkiem i znajomością grupy docelowej. Jeżeli podanie informacji jest w oczywisty sposób uzasadnione, dodanie kolejnego pola do formularza nie powinno wpłynąć negatywnie na konwersję.

Segmentacja bazy odbiorców umożliwia personalizację

Na podstawie zebranych informacji twórz segmenty, czyli grupy odbiorców o podobnych cechach. Odpowiednia segmentacja jest kluczem do personalizacji – umożliwia wysyłkę wiadomości wyłącznie do wybranej grupy odbiorców.

Segmentacja jest bardzo prostym procesem. Wystarczy, że określisz kluczowe kategorie, na podstawie których dokonasz podziału listy odbiorców. Zwróć uwagę na cały cykl zakupowy: od subskrypcji po powtórne zakupy i wybierz najlepsze momenty do przeprowadzenia segmentacji.


Wiadomość od marki Timex zawierająca dwa przyciski CTA, które pozwalają na dokonanie podstawowej segmentacji pod względem płci

Możesz optymalizować proces przechodząc stopniowo od ogólnych informacji w kierunku coraz bardziej szczegółowych. Takie podejście z pewnością pozwoli na utrzymanie zainteresowania odbiorców.

Automatyzacja procesów

Segmentacja jest jednym z procesów marketingowych, które możesz z łatwością zautomatyzować. Proste reguły grupowania odbiorców możesz szybko przenieść na cykl marketing automation, który np. przydzieli ich do odpowiednich segmentów na podstawie aktywności, przydzielonych tagów lub punktów scoringowych.


Prosty cykl marketing automation, który po kliknięciu w CTA nadaje tag oraz przenosi do wskazanej kampanii

Dzięki marketing automation nie musisz za każdym razem ręczne wysyłać wiadomości. Przygotowane cykle będą automatycznie wysyłać wiadomości według opracowanego schematu, a Ty zyskasz więcej czasu na tworzenie odpowiednich treści oraz optymalizację procesów. Na podstawie statystyk kampanii będziesz wiedział, które wiadomości spełniają oczekiwania odbiorców, a które powinieneś dopracować.

Twórz treści, które interesują Twoich odbiorców

Nie ma gotowego przepisu na interesujące treści. O tym, czy newsletter jest interesujący, decydują subskrybenci. Dlatego, aby skutecznie wykorzystać email marketing, powinieneś dokładnie poznać swoją grupę docelową i przygotować treści, które zaspokoją jej potrzeby informacyjne.

Za pomocą marketing automation zaplanujesz komunikację z odbiorcami i zdobędziesz wartościowe informacje na ich temat. Na bieżąco sprawdzisz skuteczność całego cyklu oraz poszczególnych wiadomości. Będziesz mógł dopasować treść wiadomości do potrzeb użytkowników na każdym etapie subskrypcji.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij