E – E-marketing (Encyklopedia Marketingu)

E – E-marketing (Encyklopedia Marketingu)
Czym jest e-marketing? Jaka jest jego definicja? Aby przybliżyć wam to i wiele innych zagadnień stworzyliśmy encyklopedię pojęć marketingowych. Poniżej kolejne hasło.
O autorze
5 min czytania 2017-04-04

fot. unsplash.com

1. Adam Piwek, Communications Manager PR-CSR-EB, Neon Shake
2. Anna Radosiewicz, PR & Marketing Specialist w Cube Group
3. Piotr Chrzanowski, Performance Manager, They.pl
4. Marika Kachelska, Specjalista ds. copywritingu w Grupie TENSE
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >

E-marketing

[Adam Piwek:] E-marketing – marketing internetowy – rodzaj działań marketingowych prowadzony z użyciem internetu jako medium stanowiącego przekaz do budowania marki, działań wizerunkowych czy prosprzedażowych. Aktualnie najbardziej rosnący obszar aktywności komunikacyjnej w polskich budżetach reklamowych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Do najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych w działaniach internetowych należą:

  • Prowadzenie i rozwój mediów własnych, koncentrujących się głównie na serwisach i stronach internetowych;
  • Pozycjonowanie serwisów internetowych – głównie w najbardziej popularnej w Polsce wyszukiwarce Google;
  • Działania reklamowe oparte na reklamie banerowej i tekstowej – w różnych modelach emisji i płatności – także z wykorzystaniem różnych nośników emisji, również mobilnych;
  • Wykorzystanie wideo i różnego rodzaju animacji w komunikowaniu działań marki;
  • Działania contentowe oparte zarówno na działaniach PR oraz produkcji materiałów związanych ściśle i wprost z komunikacją marki – także w kontekście budowaniu wizerunku marki jako eksperta;
  • Wykorzystywanie mediów społecznościowych w komunikacji marki;
  • Aktywne wykorzystywanie e-maili w działaniach marketingowych.

Według badania Mind Progress Group i Instytutu Badawczego IPC ponad 70% polskich firm korzysta ze strony internetowej. Jest to najczęściej wybierane narzędzie marketingowe w naszym kraju. 16,8% korzysta z działań z obszaru pozycjonowania, a nieco ponad 13% z różnych form newsletterów. 12,2% wskazuje na reklamę banerową jako istotne narzędzie w zakresie komunikacji swojej marki. Niemal co dziesiąta polska firma wykorzystuje w swojej aktywności marketingowej e-mail marketing (9,2%), a co dwudziesta działania social media (5,3%) oraz reklamę wideo w internecie (4,6%). Co trzydziesta wykorzystuje działania z obszaru marketingu szeptanego – buzz i virale.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zainspiruj się offline:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy praca zbiorowa pod red. Jarosława Królewskiego i Pawła Sali, Wydawnictwo Naukowe PWN 2014
  • Artur Marciorowski, Edgar Mariusz Jachimczak, E-marketing w praktyce. Strategie skutecznej promocji online, Wydawnictwo Onepress 2013

Zainspiruj się online:

Odkryj ten temat szerzej na łamach NowegoMarketingu:

Postudiuj…

  • Podyplomowe Studia Innowacyjny E-marketing, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu oraz Szczecin i Chorzów (blended learning), zobacz tutaj
  • Podyplomowe Studia Marketing Internetowy, Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, więcej informacji
  • Podyplomowe Studia Nowy Marketing, Collegium DaVinci w Poznaniu, sprawdź więcej

 

Autor definicji:

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: PR (Cz. 1)

Adam Piwek
Communications Manager PR-CSR-EB, Neon Shake

 

[Anna Radosiewicz:] E-marketing to bardzo szerokie pojęcie, często używane zamiennie z online marketingiem lub marketingiem internetowym. W skrócie to marketing, który odbywa się w internecie.

Wraz ze wzrostem liczby osób korzystających z internetu (w Polsce we wrześniu 2016 roku z sieci korzystało 25,3 mln, w tym z komputera osobistego – 23 mln osób, a z mobile’u 17,5 mln osób – dane PBI*) i z dynamicznym rozwojem e-commerce rośnie też rola marketingu internetowego. Nic nie zapowiada również, aby trend ten miał się odwrócić: e-marketing zagościł już na stałe do budżetów większości firm i nierzadko zabiera budżet tzw. starych mediów.

Rys. Charakterystyka polskiego internauty i rynku e-commerce, E-commerce w Polsce 2016: Gemius dla e-Commerce Polska (źródło: gemius.pl)

Wśród rozwiązań reklamowych w e-marketingu najczęściej podaje się:

  • Display (reklama banerowa),
  • SEM,
  • E-mail,
  • Mobile,
  • Social,
  • Content Marketing,
  • Programmatic,
  • Wideo online,
  • Gry,
  • Ogłoszenia.

(źródło: ogólny podział proponowany przez IAB Polska, wykorzystany m.in. w raporcie „Perspektywy rozwojowe reklamy online w Polsce 2015/2016”)

Oprócz powyższych rozwiązań warto wspomnieć o rosnącej roli blogerów, vlogerów i influencerów. Ich wizerunki są wykorzystywane także w spotach telewizyjnych i prasie. To jeden z przykładów przenikania marketingu offline i online.

E-marketing a performance

Marketing online posiada niezwykle ważną zaletę, której często brakuje w przypadku marketingu offline (przykładowo, wciąż trwają prace nad wdrażaniem jednego, uniwersalnego standardu mierzenia efektywności reklamy outdoorowej) – mierzalność i możliwość bieżącej optymalizacji. W przypadku e-marketingu marketer otrzymuje dostęp do dużej ilości danych, które jasno pokazują efektywność prowadzonych działań.

David Walmsley, odpowiedzialny za cyfrową transformację w Marks & Spencer na rynkach międzynarodowych, słusznie zauważył, że marketing to nie tylko liczby same w sobie, ale również to, co oznaczają i w jaki sposób pomagają zrozumieć konsumentów: „Pora przestać patrzeć na liczby tylko jak na wyniki i zacząć patrzeć na nie tak, aby poprawiać działania”. Dzięki ogromnemu zasobowi danych i wskaźników można profilować użytkownika i docierać do niego z przekazem, a następnie mierzyć performance tych działań i korygować strategię na bieżąco.

To jedna z kluczowych zalet i wyróżników marketingu online w stosunku do marketingu tradycyjnego, ale oczywiście niejedyna.

Możliwości e-marketingu m.in.:

  • Łatwiejsze dotarcie do atrakcyjnej grupy docelowej.
  • Szybko widoczne rezultaty kampanii.
  • Łatwe śledzenie wyników w czasie rzeczywistym i optymalizacja działań.
  • Często niższe koszty niż w przypadku mediów tradycyjnych (m.in. dzięki automatyzacji).
  • Możliwość prowadzenia dwustronnej komunikacji z odbiorcami komunikatu marketingowego.
  • Możliwość atrakcyjnego i jak najbardziej aktualnego prezentowania produktów (szczególnie ważne w e-commerce) i usług.
  • Duża interaktywność.
  • Personalizacja komunikatów.

W działaniach e-marketingowych należy również pamiętać, aby m.in. więcej uwagi poświęcić sprawom prywatności, bezpieczeństwa danych, rozwojowi technologii i konkurowaniu z rynkiem globalnym. Mierzalność działań i elastyczność w doborze środków, grup docelowych i personalizacji przekazu dzięki big data i automatyzacji sprawia, że jest to jednak podstawa działań smart marketera.

*POLSKIE BADANIA INTERNETU I GEMIUS, Wyniki badania Gemius/PBI za wrzesień 2016, http://pbi.org.pl/aktualnosci/Wyniki_badania_Gemius_PBI_za_wrzesien_2016.docx (dostęp: 24.10.2016)

 

Autorka definicji:

Anna Radosiewicz

PR & Marketing Specialist w Cube Group. Specjalistka w mediach społecznościowych (m.in. Facebook, Instagram): przygotowywała i realizowała strategie social mediowe m.in. dla takich klientów jak A+E Networks Poland i Euronet, współpromowała serial „Wikingowie”. W Cube Group wspiera realizację działań z zakresu PR, komunikacji wewnętrznej oraz marketingowej agencji. Jest fanką nowych mediów, technologii i gier. Wcześniej pisała m.in dla portalu Gildia.pl oraz czasopisma „CD-Action”.

[Piotr Chrzanowski:] Współcześnie duży odsetek firm rozpoczyna sprzedaż na platformach internetowych lub przenosi działania do sieci. Ta zmiana niesie za sobą potrzebę wsparcia marketingowego dostosowanego do tej formy prowadzenia biznesu. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest e-marketing.

Marketingiem internetowym można nazwać wszystkie działania marketingowe, począwszy od strategii wprowadzenia na rynek przez promocję, a następnie sprzedaż produktów i usług. Wymienione procesy i powiązane z nimi możliwości wykorzystywane są w internecie i polegają na zwiększeniu widoczności firmy w sieci.

Ujmując definicję w jednym zdaniu, można stwierdzić, że e-marketing jest formą marketingu, w której do komunikacji, promocji oraz pozyskiwania klientów wykorzystywany jest internet i wszelkiego rodzaju strony WWW.

Do najpopularniejszych działań i narzędzi marketingu internetowego można zaliczyć:

  • Google AdWords – reklama w wyszukiwarce oraz reklama w Google Display Network
  • SEO – pozycjonowanie
  • mailing
  • content marketing
  • video marketing
  • social marketing – działania na najpopularniejszych serwisach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, a także Snapchat
  • remarketing/retargeting.

E-marketing uznaje się za najszybciej rozwijający się segment marketingu. Warto pamiętać jednak, że nawet najlepsze działania w sieci nie wystarczą, by osiągnąć sukces. Bardzo ważna jest również jakość oferowanych produktów/usług, ich cena, a także obsługa klienta.

 

Autor definicji:

Piotr Chrzanowski
Performance Manager, They.pl

 

 

[Marika Kachelska:] E-marketing nazywany jest także marketingiem internetowym, online marketingiem czy web marketingiem. To całość komunikacji marketingowej oraz strategii dotyczących sprzedaży dóbr i usług, kreowania wizerunku, promowania produktu lub usługi, a także wywoływania w odbiorcach określonych działań, których kanałem przekazu jest Internet.

Cele e-marketingu

Marketing internetowy zostaje w ścisłym związku z e-commerce, czyli sprzedażą online, ale nie dotyczy jedynie jej. Co ważne, e-marketing zawiera także elementy tradycyjnego marketingu i wspiera działania offline (w świecie rzeczywistym). Dzięki temu przekaz marketingowy jest wyraźniejszy i trwalej zapisuje się w pamięci odbiorców. Celem jest zwiększenie widoczności firmy w Internecie, polepszenie przepływu informacji o ofercie firmy, a także efektywniejsza relacja między firmą a klientem.

Działania związane z e-marketingiem

Cechą charakterystyczną e-marketingu jest jego interdyscyplinarność, ponieważ składają się na niego różnorodne działania. Wśród nich znaleźć można m.in.: klasyczne reklamy, bannery oraz zdjęcia, strony internetowe firm, public relations, wydarzenia, programy lojalnościowe, marketing bezpośredni, pozycjonowanie i SEO, płatne reklamy (GoogleAdWords), remarketing, e-mail marketing, content marketing, video marketing, marketing wirusowy, marketing szeptany, social media, aplikacje, fora i blogosferę.

Strategia stosowana w ramach e-marketingu ma przede wszystkim przynieść skutki długotrwałe. Choć istnieją sposoby na to, by zwiększyć efekty w krótkim czasie, mogą one wpływać negatywnie na wizerunek firmy oraz jej pozycję w sieci. Aby tego uniknąć, strategię marketingu internetowego rozpoczyna się od stworzenia grupy docelowej – dalej wybiera się odpowiednie działania oraz metody mierzenia efektów. E-marketing wymaga nieustannego modyfikowania podejmowanych aktywności w zależności od analiz oraz prognoz – niezbędna jest tu analityka internetowa, czyli monitorowanie wszystkich informacji o odbiorcach treści oraz ich reakcjach.

Zalety e-marketingu

Wśród korzyści e-marketingu wyliczyć można przede wszystkim dotarcie do wielu klientów oraz budowanie stabilnego wizerunku marki na rynku. Zaletą jest możliwość wybrania konkretnej, dopasowanej grupy odbiorców, dzięki czemu reklamy oraz podejmowane przez firmę działania trafiają do tych osób, które rzeczywiście mogą być zainteresowane ofertą. Koszty takiej kampanii reklamowej są maksymalnie zoptymalizowane. E-marketing pozwala na docieranie do odbiorców przez całą dobę oraz powiększenie geograficznego zasięgu sprzedaży.

 

Autorka definicji:

Marika Kachelska
Specjalista ds. copywritingu w Grupie TENSE

Magister filologii polskiej i studentka innowacyjnego e-marketingu. W Grupie TENSE odpowiada za korektę i tworzenie treści (przede wszystkim SEO Copywriting i Content Copywriting) oraz współkoordynuje pracę copywriterów.

 

Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >