14 terminów mobile, które każdy marketer musi znać

14 terminów mobile, które każdy marketer musi znać
Urządzenie mobilne na świecie posiada dziś więcej ludzi niż… własną toaletę. 9% Amerykanów deklaruje korzystanie z telefonu podczas seksu, 12% pod prysznicem, zaś 47% użytkowników smartfonów przyznaje, że to jest rzecz, bez której nie mogliby żyć.
O autorze
2 min czytania 2017-04-18

fot. pexels.com

Wg danych eMarketera, w przyszłym roku liczba użytkowników smartfonów na całym świecie przekroczy 2 milardy (¼ z nich to mieszkańcy Chin!).

Wraz ze wzrostem popularności smartfonów rosną wydatki na reklamę mobilną. Zgodnie z danymi eMarketera ubiegły rok był pod tym względem rekordowy! Wydatki na mobile przekroczyły 100 miliardów dolarów, a 50% wszystkich wydatków na reklamę digital dotyczyło właśnie tego kanału.

Jeszcze istotniejszym elementem jest fakt, że gałąź ta nadal dynamicznie się rozwija. Na popularności znacząco zyskują aplikacje oraz pojawiają się nowe formaty reklamowe. Wraz z rozkwitem tego kanału, pojawiła się także zupełnie nowa terminologia. Każdy marketer musi ją znać, a próżno jej szukać w słownikach wyrazów obcych, czy w audycji „Słowo o słowie” prof. Jerzego Bralczyka. Sprawdź, które z 14 kluczowych terminów mobile są Ci już znane, a które dopiero wzbogacą twój marketingowy słownik.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

App Analytics Tool (AAT)

Narzędzie do mierzenia oraz analizy ruchu i zachowań użytkowników aplikacji mobilnych. Większość narzędzi AAT implementuje swoje rozwiązania deweloperskie (SDK – software development kit) w aplikacjach, co umożliwia śledzenie źródła ruchu, dostarczając właścicielom aplikacji istotnych danych o użytkownikach.

App Funnel

Ciąg interakcji, który pokazuje, w jaki sposób użytkownicy korzystają z aplikacji. Śledząc ścieżki poszczególnych użytkowników, można ustalić profile zachowań prowadzące np. do zakupu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

App Store Optimization (ASO)

Proces optymalizacji aplikacji oraz usprawniania jej funkcjonalności, w celu uzyskania lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania sklepu z aplikacjami. Głównym zadaniem jest poprawa widoczności oraz atrakcyjności aplikacji dla potencjalnych użytkowników. Do szeregu działań związanych z procesem optymalizacji należą m.in. optymalizacja tytułu, słów kluczowych, opisu czy zrzutów ekranu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Application Programming Interface (API)

Zestaw definicji, protokołów i narzędzi do tworzenia oprogramowania i aplikacji. API określa, jak poszczególne komponenty oprogramowania powinny współpracować. Ponadto API jest także wykorzystywane podczas programowania elementów graficznych (GUI) interfejsu użytkownika. Dobre API ułatwia opracowanie programu poprzez dostarczenie wszystkich niezbędnych modułów, które programista ze sobą zestawia.

Average Revenue Per User (ARPU)

Średni przychód z działań biznesowych w przeliczeniu na jednego klienta/użytkownika.

Daily Active Users (DAU)

Średnia dzienna liczba aktywnych użytkowników strony lub aplikacji mobilnej.

Day N (dN)

Termin z zakresu marketingu, którego używamy dokonując pomiaru retencji użytkowników w aplikacjach mobilnych. N oznacza liczbę dni, które upłyną zanim użytkownik powróci do aplikacji po jej zainstalowaniu. Często za pomocą tej metryki mierzymy jakość źródeł pozyskiwanego ruchu, aby relatywnie określić wydajność kanału pod kątem dostarczania aktywnych użytkowników.

Event

Różnego rodzaju akcje, które użytkownik wykonuje w odniesieniu do aplikacji mobilnej, np. pobranie aplikacji, uruchomienie aplikacji, zakupy poprzez aplikację itp.

Monthly Active User (MAU)

Średnia miesięczna liczba aktywnych użytkowników strony lub aplikacji mobilnej.

Retention rate

W aplikacji mobilnej wskaźnik retencji dotyczy tego, jak często i kiedy ostatnio, użytkownik otworzył i korzystał z aplikacji.

Session

Zdarzenie rozumiane jako odwiedzenie przez użytkownika strony lub otwarcie aplikacji mobilnej, zazwyczaj definiowany jako okres aktywności.

Session interval

Średni czas pomiędzy poszczególnymi odwiedzinami użytkownika na stronie lub w aplikacji mobilnej (czas pomiędzy okresami aktywności użytkownika).

Session length

Średni czas, jaki użytkownik spędza korzystając ze strony lub aplikacji mobilnej. Zwykle liczony od momentu wejścia na stronę lub otwarcia aplikacji do zakończenia wizyty.

Weekly Active Users (WAU)

Średnia tygodniowa liczba aktywnych użytkowników strony lub aplikacji mobilnej.

Dzięki za lekturę! Na wypadek niedosytu i chęci dalszego poszerzenia zasobu słownictwa, również o pojęcia z innych obszarów marketingu online, zostawiam Ci link do The Programmatic Jargon Buster.