Millenialsi – jak się z nimi komunikować?

Millenialsi, czyli pokolenie Y to największe wyzwanie dla marketerów, sprzedawców i pracodawców. Głównym problemem jest znalezienie właściwego sposobu komunikacji z tą grupą. Jak i czy w ogóle można do nich skutecznie trafić?
O autorze
3 min czytania 2017-05-16

Kredyt, samochód, mieszkanie…

O millenialsach, czyli urodzonych między 1980 a 2000 rokiem, mówi się coraz częściej. Słyszymy na ich temat różne opinie. Jedno jest pewne – często mają problem z podejmowaniem tzw. dorosłych decyzji takich jak wzięcie kredytu, kupno mieszkania, samochodu etc. Jest to także pokolenie technologii, dla których smartfon, laptop i tablet oraz stały dostęp do internetu stały się niezbędne. Dlatego wszyscy zadają sobie pytania: jak do nich dotrzeć, jakie są ich oczekiwania od życia i pracodawców i co jest tak naprawdę dla nich istotne?

Najważniejszy jest rozwój

Pokolenie Y to nie lada wyzwanie dla pracodawców. Millenialsi są nastawieni na ciągły rozwój, gratyfikacje – finansowe i nie tylko, a także coraz ciężej zatrzymać ich w jednym miejscu pracy. Działy HR dużych firm ciągle dokładają starań aby sprostać ich oczekiwaniom. Patrząc z drugiej strony, jest to pokolenie, które bardzo mocno stawia na rozwój, więc to dobra wiadomość z punktu widzenia pracodawcy. Naukowcy zauważyli także, że millenialsów cechuje znacznie wyższy narcyzm niż przedstawicieli pokolenia X. Co ciekawe, przedstawiciele powojennego wyżu byli już określani jako ci skupieni na samorealizacji. Ego millenialsów jest jednak znacznie większe, a „epidemia narcyzmu” przypadła na lata 2000 – 2006 i stale się rozwija. Warto mieć to na uwadze, gdyż do 2025 roku będą oni stanowić 75% światowej siły roboczej.

Komunikacja – jak odnaleźć z nimi wspólny język?

Millenialsów mimo różnic społecznych czy finansowych wiele łączy. Komunikują się za pomocą wspólnego kodu kulturowego. Niemal każdy z nich zna bardzo dobrze język angielski i na co dzień często się nim posługuje. Niezależnie od tego, z której części ‘globalnej wioski’ pochodzą, słuchają tych samych wykonawców i oglądają te same seriale. Zatem warto ich poznać, aby móc się z nimi swobodnie komunikować. Dla millenialsa niezwykle ważna jest przestrzeń komunikacji i przestrzeń do wyrażania swoich opinii, dlatego jeśli chcemy nawiązać z nim wspólny język postarajmy się zrozumieć ich świat i zaprośmy do współuczestnictwa w naszym świecie.

Feedback ma znaczenie

Dla tego pokolenia niezwykle istotny jest feedback. Cenią sobie wiadomość zwrotną szczególnie w pracy – to robisz dobrze, to źle, to musisz poprawić itp. Millenialsi się przyzwyczajeni do dialogu, dlatego rozmawiając z nimi budujemy relację. Mimo wielu negatywnych opinii są to osoby, które bardzo chętnie wchodzą w dyskusje i chcą tworzyć własną opowieść – warto to wykorzystać. Marketerzy powinni mieć na uwadze to, że każdy z nich jest marką – dzięki mediom społecznościowym, z których każdy z nich korzysta. Ich profile w social media mogą stać się wizytówką marki. Dlatego jeśli dobrze ich poznasz, możesz dostarczyć im materiałów, z których chętnie będą korzystać i opowiadać o tym innym w swoich społecznościach.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Komunikacja skierowana do millenialsów wcale nie musi być jednorazową spektakularną kampanią. Wręcz przeciwnie. Dla tego pokolenia coś, co jest normalne i codzienne może okazać się kluczem do sukcesu. Właśnie taką, codzienną kampanię realizowaliśmy w zeszłym roku z PKO Bankiem Polskim. W wakacje przeprowadziliśmy wspólnie akcję Cyberstrażnik PKO Banku Polskiego. Zauważyliśmy, że internauci, szczególnie młodzi często publikują w sieci swoje dane osobowe np. zdjęcia kart kredytowych czy dokumentów. To niebezpieczne, bo takie dane mogą paść łupem przestępców. Za pomocą monitoringu internetu znajdowaliśmy więc osoby, które opublikowały w sieci takie dane i komentowaliśmy ich wpisy wyjaśniając zagrożenie i edukując w kwestii bezpieczeństwa. Przez wakacje, w okresie rozprężenia i wolnego czasu dla uczniów oraz studentów, udało nam się dokonać ponad 100 skutecznych interwencji w ramach kampanii. Monitoring objął ponad 7000 wzmianek, a w zasięgu kampanii znalazło się ponad 2 miliony osób. Dodatkowo w ramach akcji opublikowano kilka artykułów edukacyjnych na portalu Bankomania, do których linkowaliśmy w rozmowach z użytkownikami.

Komunikacja z millenialsami wcale nie musi być trudna. Oczywiście dla innych generacji sposób ich patrzenia na świat wydaje się często nie do przyjęcia. Jednak każde pokolenie ma swój czas, w którym trzeba się dostosować do ich preferencji. Pamiętajmy, że w pokoleniu Y mimo wad tkwi ogromna siła, którą warto wykorzystać.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Autor:

Marcin Żukowski

Cyfrowy tubylec. Ekspert social mediów. Team leader w agencji interaktywnej Mint Media, gdzie opiekuje się kluczowymi klientami (m.in. PKO BP). Autor książek ,,Twoja firma w Social Media" i „Ty w social media”. Wykładowca Uczelni Łazarskiego. Aktywny działacz IAB Polska, autor artykułów branżowych, wystąpień na konferencjach oraz szkoleń. Twórca Fundacji Cyfrowi Tubylcy. Przez pięć lat prowadził Stowarzyszenie MłodaRP aktywizujące młodych ludzi na polu polityki, gospodarki i kultury. Pisze, komentuje i doradza w zakresie e-marketingu mediom (m.in.  Marketer+, Wirtualne Media, Marketing w Praktyce), firmom i instytucjom (m.in. Stowarzyszenie Szkoła Liderów, Fundacja Batorego, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową). Team Leader w agencji interaktywnej Mint Media.