Zawód: PR-owiec (Kariera w marketingu) (cz. 6)

Zawód: PR-owiec (Kariera w marketingu) (cz. 6)
Kim jest PR-owiec? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają zarobki na tym stanowisku? W naszym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskiem PR-owca.
O autorze
16 min czytania 2017-06-01

fot. unsplash.com

1. Patrycja Czak, PR Manager, OPCOM
2. Diana Drobniak, PR Executive w ContentHouse
3. Robert Rymuszka, Junior PR Specialist, KnowledgeHub
4. Agnieszka Malesza-Woźniak, Partnerka w agencji Triple PR
5. Katarzyna Budzyń-Pepłowska, PR Director w Brand Voice Public Relations, Grupa Me & My Friends
6. Sylwia Woźniak, Manager ds. PR & Marketingu Zintegrowanego, Veneo
Pierwszą część artykułu przeczytasz tu>
Drugą część artykułu przeczytasz tu>
Trzecią część artykułu przeczytasz tu>
Czwartą część artykułu przeczytasz tu>
Piątą część artykułu przeczytasz tu>
Zobacz pozostałe odcinki cyklu Kariera w marketingu>

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Patrycja Czak
PR Manager, OPCOM

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Początkowo przyszłość zawodową wiązałam z marketingiem, po ukończeniu studiów uznałam, że PR, jako subtelniejsza forma komunikacji marki, pociąga mnie dużo bardziej. Zaczynałam od pracy w mediach, doświadczenie zdobywałam w Interia.pl oraz TVN24. Zaraz potem w działach marketingu i public relations po stronie klienta, by w końcu rozpocząć pracę agencji OPCOM. Szczeble kariery w PR wyglądają podobnie, jak w każdej branży. Zazwyczaj zaczyna się od stażu, warto o niego zadbać już podczas studiów, potem junior, senior, no i manager.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co należy do obowiązków PR-owca?

W związku z nieustającymi zmianami na rynku, zakres obowiązków jest coraz szerszy. PR zajmuje się dziś nie tylko utrzymaniem pozytywnych relacji z otoczeniem, komunikacją firmy oraz przygotowywaniem i wdrażaniem jej strategii. Wraz ze spadkiem zaufania do mediów, coraz większą uwagę w naszym zawodzie przywiązuje się do własnych kanałów dystrybucji. Ponadto PR-owiec odpowiedzialny jest za bieżącą obsługę biura prasowego wraz z tworzeniem informacji prasowych, prezentacji czy dokumentów. Organizacją konferencji i integracji zespołu, w końcu wystąpieniami publicznymi, czasem zarządzaniem sytuacją kryzysową.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Public relations to rozległa i różnorodna dziedzina, nie da się stworzyć profilu osoby, która idealnie sprawdzi się na tym stanowisku. W cenie są osoby multidyscyplinarne, odnajdujące się i doskonale zorientowane w różnych branżach. Wśród umiejętności twardych znaleźć się muszą: praktyczna znajomość narzędzi PR, „lekkość pióra” oraz umiejętność szybkiej selekcji informacji. Ponadto PR-owiec powinien potrafić dostosowywać do każdej sytuacji, być wytrwały, kreatywny i uzależniony od nowych wyzwań.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Różnorodność prowadzonych działań.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Bez wątpienia największą zaletą zawodu jest realny wpływ na strategię komunikacji firmy oraz na kreowany przez nią wizerunek. Największą trudnością jest potrzeba nieustannej orientacji w sytuacji na rynku i w branży, umiejętność szybkiego reagowania oraz gotowość do podjęcia działań w przypadku sytuacji kryzysowej.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki uzależnione są od doświadczenia, zakresu odpowiedzialności oraz wielkości firmy, w której podejmujemy pracę. Raporty o średnich zarobkach na stanowiskach związanych z PR publikowane są co roku przez domy badawcze.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

PR to relacje, poszukiwania pracy warto rozpocząć od zaprzyjaźnionych lub dobrze znanych agencji. Kontaktów można szukać na konferencjach i wydarzeniach branżowych, w końcu na stronach internetowych i w social mediach firm, których przyjęta strategia komunikacji kładzie nacisk na relację z otoczeniem.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Studia są ważne, jednak to praktyka uczyni was dobrymi PR-owcami. Najlepiej jak najszybciej zacząć pracę w zawodzie, dużo czytać, pisać, interesować się światem, zdobywać wiedzę, kształcić się, obserwować i nieustannie rozwijać. 🙂

———————————————————–

Diana Drobniak
PR Executive w ContentHouse

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

W dzieciństwie wiedziałam, że chcę zostać dziennikarzem. Potem zorientowałam się, że to trudne środowisko, a nawet mało intratne ekonomicznie. Czułam, że muszę wykorzystywać w pracy to, co lubię i potrafię, czyli pisać, mówić i organizować. Jeszcze kilka lat temu o zawodzie PR-owca mówiło się, że to taki inny poziom dziennikarstwa. W dobie bez social media (a takie jeszcze pamiętam!) faktycznie ten zawód sprowadzał się w dużej mierze do redagowania notek prasowych i kontaktów z mediami. Dziś, gdy to Digital PR wiedzie prym, zakres obowiązków jest o wiele szerszy.

Już na studiach zorientowałam się, że chcę być PR-owcem, więc udzielałam się w studenckim radiu, gazecie i telewizji, by poznać charakter pracy w mediach tradycyjnych. Zaraz po studiach zostałam przyjęta do pracy na samodzielne stanowisko, gdzie odpowiadałam za wizerunek firmy. Potem pojawił się ContentHouse i tutaj zajmuję stanowisko PR Executive. To oznacza, że w głównej mierze odpowiadam za egzekucję strategii PR dla klientów. Mniej uczestniczę w jej tworzeniu, ale zdecydowanie mam wpływ na jej realizację. Kolejnym krokiem jest status specjalisty, następnie managera lub dyrektora. Tutaj więcej działa się już na poziomie strategii niż realizacji.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Skupię się na stanowisku PR Executive. Najważniejsze jest zrobienie porannej kawy i przegląd newsów :). Brzmi śmiesznie, ale należy potraktować to całkiem poważnie. PR-owiec musi posiadać wiedzę ogólną o tym, co dzieje się w polityce i gospodarce, by przypadkiem przez swoją niewiedzę nie narobić niekorzystnego zamieszania wokół marki, którą zarządza. Mam na myśli na przykład politykę, w której aktualnie jest gorąco. Mamy takie projekty, gdzie ta wiedza ma bardzo duże znaczenie.

Do obowiązków egzekutora strategii PR należy: tworzenie materiałów prasowych, redakcja artykułów, kontakt z klientem i dziennikarzami, prowadzenie swego rodzaju negocjacji z redakcjami oraz koordynowanie kontaktu między klientem a dziennikarzem, opracowywanie harmonogramów PR-owych, szukanie płaszczyzny kontaktu, budowanie bazy i relacji z redakcjami, które byłyby zainteresowane danymi tematami. Muszę też umieć zorganizować prezenty dla klientów, imprezę dla pracowników czy wymyślić przesyłkę kreatywną. Do tego rozliczyć się z budżetu. Dla agencji prowadzę również bloga ContentStandard.pl oraz kanały social media, czyli dbam o nasz content marketing i PR.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Fajnych ludzi! Osoba, która chce pracować jako PR-owiec musi przede wszystkim umieć dobrze pisać, posiadać żyłkę organizatora i nie mieć oporów przed publicznymi wystąpieniami. Odporność na stres i krytykę również się przyda. Pomocna będzie też umiejętność szybkiego uczenia się. Pracując w agencji nie mamy chyba dwóch klientów z tej samej branży, więc trzeba się orientować… we wszystkim. Warto wiedzieć, że w pracy PR-owca ważna jest umiejętność patrzenia na firmę holistycznie, by widzieć, w którym miejscu styku konsumenta z firmą coś zgrzyta.

Do twardych umiejętności zaliczyłabym: perfekcyjne poruszanie się w social media, umiejętność szybkiego czytania, znajomość programów graficznych, by np. podrasować zdjęcie szefa i biegła obsługa kalkulatora – tak, tak, matematyka do potargowania się za cenę artykułu sponsorowanego lub przygotowania budżetu imprezy firmowej również się przydaje.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Że możesz robić różne rzeczy. Czas dzielę między tworzenie tekstów, nawiązywanie relacji z dziennikarzami, poszukiwanie ciekawych tematów do artykułów eksperckich, a organizację różnych wydarzeń. Dodatkowo, w tej pracy czas poświęcany na czytanie – zarówno portali informacyjnych, jak i książek – jest jednym z cenniejszych.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Pewnie można jej mieć kiedyś dość, jak każdej pracy. Pracujemy z ludźmi, a ci wiadomo – bywają różni. Praca PR-owca to często godzenie różnych interesów wielu stron. To jest realna potrzeba, więc musimy się uczyć jak osiągać kompromis. Sądzę, że rośnie również zakres obowiązków PR-owca – narzędzi i obszarów, gdzie możemy działać jest dziś coraz więcej.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

MSLGroup odpowiedział już na to pytanie w zeszłym roku, publikując zestawienie pensji. Dodam, że w krakowskim świecie stawki są bardzo podobne.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Najwięcej ogłoszeń jest zdecydowanie w grupach na Facebooku oraz wśród znajomych – trzeba mieć tylko takich znajomych, co działają w branży. Serwis PRoto.pl prowadzi bazę ofert pracy. Ostatnio zauważyłam, że na LinkedIn pojawiają się ciekawe oferty pracy z obszaru komunikacji w korporacjach lub dużych firmach. Dla profesjonalistów to pewnie ciekawsze miejsce szukania ofert niż na przykład grupa na Facebooku. Zdecydowanie najbardziej chłonnym rynkiem jest Warszawa.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Dam radę tym, którzy naprawdę są jeszcze na początku drogi. Poprę to swoim bogatym doświadczeniem. Oczywiście wszystko, co tu napiszę, sama miałam przyjemność robić. 🙂 Ponieważ jestem zwolenniczką angażowania się w aktywności studenckie, warto zacząć od organizacji, które działają na uczelni. One z reguły posiadają stanowiska związane z promocją. Tam to się dopiero można nauczyć! Czeka cię kontakt z rektorami i profesorami – dowiesz się, jak rozmawiać z ważnymi osobami. Na pewno dostaniesz zadania z zakresu pisania notek prasowych i prowadzenia komunikacji w social media. To doskonały sposób, by się nauczyć zarządzać wizerunkiem w sieci na żywym organizmie. Być może będziesz prowadzić newslettera, bloga – uczysz się narzędzi. Będziesz odpowiedzialny za organizację fotografa na wydarzenie czy współpracę z grafikiem. Będziesz zdobywał patronaty, co pozwoli ci trochę poznać specyfikę działania mediów. Zaangażuj się również w pisanie dla portalu czy studenckiej gazety, by ćwiczyć warsztat pisarski.

Możesz też iść na praktyki do agencji, ale gwarantuję – z nią nie przeżyjesz tak świetnych Juwenaliów i studenckiego życia. 🙂 I żeby nie było, że nic nie daję dla nie-studentów – wróć do pytania o umiejętności potrzebne w pracy PR-owca. Rozwijaj je!

———————————————————–

Robert Rymuszka
Junior PR Specialist, KnowledgeHub

Jak zostałeś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Pierwsze doświadczenia z PR zdobyłem już na studiach. Podczas zajęć, w grupach prowadziliśmy własne agencje, nad działalnością których kontrolę sprawowali wykładowcy, często praktycy PR. Moją pierwszą pracą w branży PR był staż, a następnie posada koordynatora ds. promocji projektu z funduszy Unii Europejskiej w domu mediowym. Później w ramach struktur funduszu KnowledgeHub przeszedłem na stanowisko juniorskie.

Szczeble kariery wyglądają różnie, to zależy czy pracujesz po stronie klienta czy agencji. Karierę zaczyna się od stażu, później stanowisko asystencie bądź juniorskie, specjalista, account, senior i manager.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Ciężko zamknąć obowiązki PR-owca w określonych ramach, ponieważ to wciąż się zmienia. Praca PR-owca opiera się na komunikacji danej marki. Nie to jest to jednak proste zadanie, bowiem ta komunikacja przebiega na wielu płaszczyznach: media, przedsiębiorcy, klienci czy osoby zainteresowanie ofertą firmy. PR-owiec musi umiejętnie i z rozwagą wejść z dialog z każdą z tych grup.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

PR-owiec musi być przede wszystkim naturalny i nie bać się kontaktu z innymi ludźmi. Powinien mieć otwarty umysł i kreatywnie myśleć. Oczywiście dobry PR-owiec, żeby przyciągnąć uwagę powinien posiadać lekki i interesujący styl pisania artykułów. Dodatkowo, znajomość technologii jest obowiązkowa w tej pracy.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Ze względu na specyfikę pracy, PRowiec musi posiadać kompetencje kilku osób i być multi – zadaniowy. Ciągle uczy się nowych umiejętności, żeby dostosować się wymogów rynku. Różnorodność zadań i możliwość poznania wielu ciekawych osób jest w tej pracy najciekawsza.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Największą trudności w tej pracy jest to, że nie możesz do końca przewidzieć, co się wydarzy. Nierzadko są to sytuacje, które wymagają pracy pod presją i szybkiego rozwiązania problemu. Z drugiej strony w tej pracy można poznać mnóstwo interesujących osób od których można się wiele nauczyć.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Tak jak w innych branżach, zarobki zależą od doświadczenia, wykształcenia oraz umiejętności. Warto sprawdzić ostatnią publikację MSLGroup, która przedstawiła, jak wyglądają zarobki w agencji na poszczególnych stanowiskach.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Początkującym PR-owcom polecam tradycyjne kanały, np. grupy społecznościowe bądź serwisy rekrutacyjne. Natomiast doświadczeni PRowcy wymieniają się ofertami pracy i wiedzą, gdzie i kogo dana agencja bądź firma aktualnie potrzebuje.

Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Najważniejsze to ciągle być na bieżąco. Dużo czytać branżowych portali i magazynów. Jeżeli zamierzasz pracować w PR, to nie bój się zadawać pytań, nawet tych, które mogą się wydawać mało istotne. Na pewno na tym nie stracisz, a możesz tylko zyskać. 🙂

———————————————————–

Agnieszka Malesza-Woźniak
Partnerka w agencji Triple PR

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Wszystko zaczęło się na studiach dziennikarskich od wyboru specjalizacji PR i marketing medialny. Potem był pierwszy staż i dalej kolejne stopnie awansu w agencji aż do etapu Senior PR Managera, gdy zdecydowałam się na pracę na własny rachunek.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Przede wszystkim dbanie o dobry wizerunek klienta w przypadku pracy agencyjnej lub własnej marki/firmy. Dla mnie esencją pracy PRowca były i są kontakty z dziennikarzami, ale nasz zawód dynamicznie się zmienia, wymuszając (i dobrze) poszerzanie swoich kompetencji o takie obszary, jak wykorzystanie nowych technologii, analizę danych, a przede wszystkim współuczestniczenie w tworzeniu bardzo szeroko rozumianej strategii biznesowej i marketingowej.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Cenimy osoby, które mają już doświadczenie w pracy agencyjnej. To, co jest według nas ważne to umiejętność strategicznego i analitycznego myślenia. Otwartość na ludzi, ciekawość świata i swoista interdyscyplinarność bardzo procentują w codziennej pracy.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Dla mnie najbardziej inspirująca jest różnorodność tematów i ludzi, z którymi stykam się w pracy. Osobiście za najciekawsze uważam tworzenie strategii prezentujących długofalową koncepcję, gdzie wspólnie z zespołem możemy pokazać, jak łączymy kreatywność z celami biznesowymi.

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Największym wyzwaniem jest na pewno tempo pracy i pewien poziom stresu niejako wpisany w ten zawód. PRowiec jest zawieszony pomiędzy dziennikarzami i klientami i musi godzić interesy obu stron. Ogromnym plusem jest różnorodność naszej pracy. Dla mnie niezwykle cenna jest praca z zespołem i budowanie atmosfery wzajemnego zrozumienia i współpracy.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Zarobki zależą od bardzo wielu czynników – stażu pracy, typu agencji i jej wielkości. Nieco inaczej przedstawiają się w przypadku pracy po stronie klienta.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Proponuję zacząć od stażu w agencji PR. Można się na nim zapoznać z pracą dla klientów z różnych branż. Projekty są zróżnicowane, co jest dobrą okazją do tego, żeby wybrać jaką ścieżką chce się pójść. Miejscem, gdzie warto śledzić oferty pracy i stażu są branżowe portale.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

W tej pracy procentuje wszechstronność. Dlatego polecam lekturę wszelaką od branżowej po beletrystykę. Wydaje się to oczywiste, ale nie jest, że śledzenie mediów i trendów powinno być naszą codziennością.

———————————————————–

Katarzyna Budzyń-Pepłowska
PR Director w Brand Voice Public Relations, Grupa Me & My Friends

Jak zostałaś PR-owcem?

Jako nastolatka interesowałam się scenariopisarstwem, historią sztuki, dziennikarstwem, prawem, zarządzaniem – słowem: wszystkim. Nie potrafiłam zdecydować, co dalej, więc wybrałam tzw. gap year i wyjazd do Stanów Zjednoczonych. Poznałam tam ludzi, którzy wciągnęli mnie w temat marketingu politycznego, public relations i brandingu. Po powrocie do Polski szukałam studiów, które byłyby odpowiedzią na to, co mnie interesowało, i zdecydowałam się na nowość na polskim rynku edukacyjnym: corporate identity – budowanie wizerunku firm i instytucji na kierunku dziennikarstwa i komunikacji społecznej.

Szybko zaczęłam staż zawodowy, bo w tamtym czasie na studiach brakowało warsztatów prowadzonych przez specjalistów. Trafiłam do Biura Komunikacji Grupy Impel. Wówczas we Wrocławiu to było spełnienie marzeń. Krótki, ale intensywny czas, jaki tam spędziłam, był prawdziwą szkołą życia. Gdy przyszedł moment wyboru kierunku studiów magisterskich, nie zastanawiałam się długo i postawiłam na dziennikarstwo i specjalizację public relations. Po kilku latach pracy po drugiej stronie postanowiłam wejść w świat PR-u agencyjnego i w końcu założyłam własną firmę.

Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

W PR-ze ścieżka kariery wygląda podobnie jak w innych zawodach. Można zacząć od praktyk/stażu i wspinać się na kolejne szczeble stanowiskowe: od specjalisty ds. public relations, przez PR managera, aż do dyrektora, rozwijając po drodze swoje kompetencje i rozszerzając zakres odpowiedzialności.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Coraz więcej. Branża public relations ewoluuje, dostosowując się do nowego otoczenia komunikacyjnego. Zmienia się rynek, a wraz z nim zmieniają się potrzeby, odbiorcy i narzędzia, które wykorzystujemy w codziennej pracy. W najprostszym ujęciu PR-owiec zajmuje się tworzeniem długofalowej strategii komunikacji i jej realizacją, czyli dbaniem o wizerunek i reputację podmiotów, za które jest odpowiedzialny. A mówiąc dokładniej: do jego obowiązków należy zarządzanie komunikacją – począwszy od dobrego researchu, wykreowania interesującego tematu, przez tworzenie i dystrybuowanie treści materiałów prasowych i wypowiedzi eksperckich, budowanie relacji z mediami, kontakt z liderami opinii, na doradztwie skończywszy. PR-owiec to zawód multidyscyplinarny. Osoba na tym stanowisku musi nieustannie obserwować branżę i śledzić to, czym żyją media. To również bycie w ciągłej gotowości, reagowanie na bieżące sytuacje i oczekiwania grupy docelowej, zapobieganie wpadkom, zarządzanie ewentualnymi kryzysami, śledzenie działań konkurencji czy trendów rynkowych.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Praca PR-owca to jeden z najbardziej stresujących zawodów. By daleko nie szukać: ranking jednego z amerykańskich serwisów pracy Career Cast kładzie polityków, PR-owców i policjantów na jednej szali najbardziej stresogennych zajęć. Dlatego najważniejszymi cechami osoby zajmującej to stanowisko są: opanowanie, dyplomatyczne wyczucie, umiejętność analitycznego myślenia i samodzielnego podejmowania decyzji oraz – najważniejsze – odporność na stres. Bo praca pod presją czasu i otoczenia to codzienność w tym zawodzie.

Przepis na „dobrego PR-owca” jest długi, ale bardzo treściwy. Młode, dobrze zorganizowane osoby z lekkim piórem, które dobrze czują się w kontaktach z innymi, mogą z powodzeniem rozpocząć pracę w tym zawodzie pod okiem doświadczonego specjalisty. Widać to świetnie na przykładzie mojego zespołu w Brand Voice, który cały czas buduję. PR-owiec musi przede wszystkim lubić ludzi – być otwarty, komunikatywny, nastawiony na współpracę i budowanie relacji. W cenie jest też charyzma i ciekawa osobowość, dobra intuicja, umiejętność przebicia się i często rozpychania łokciami w walce o swoje. Idealny PR-owiec to osoba myśląca nieszablonowo, doskonale zorientowana w bieżącej tematyce społecznej, gospodarczej i politycznej, biegle (i zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny) posługująca się słowem, zaangażowana, odpowiedzialna, potrafiąca samodzielnie wykreować medialny temat i nietracąca zimnej krwi w sytuacji kryzysowej. Do podjęcia pracy w zawodzie przyda się też wykształcenie wyższe, choć kierunek jest w zasadzie nieistotny. Sama teoretyczna wiedza nie wystarczy do podjęcia zawodu PR-owca. Do tego potrzeba praktyki, praktyki i jeszcze raz praktyki. Dlatego niezbędne jest wczesne zdobycie praktycznej wiedzy o tej branży, czy to na stażu, czy też praktykach odbytych bezpośrednio w firmach medialnych lub strukturach PR-owych większych firm.

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Z perspektywy osoby, która zarządza agencją PR-ową, najciekawsze jest obserwowanie zmian w postrzeganiu zjawisk, osób, problemów przy użyciu narzędzi PR. Trudno narzekać na nudę, ale chciałabym podkreślić, że patrzę przez pryzmat agencji, która obsługuje różnych klientów i ma rzeczywisty wpływ na to, w jaki sposób ci komunikują się z rynkiem. Z osobistego punktu widzenia, biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój nowych kanałów komunikacji, ta praca i cała branża w ogóle są bardzo interesujące, zmuszają do podejmowania nowych wyzwań i szukania nowych rozwiązań. Jest to też szansa na poznawanie bardzo ciekawych ludzi.

Jakie są największe trudności/minusy, a jakie plusy tej pracy?

Generalnie największym minusem jest nieustanna presja, która potrafi zachwiać nawet najtwardszymi zawodnikami w tym zawodzie. Ogromną trudnością jest współpraca z podmiotami, które mają niską świadomość istoty działań PR-owych i błędnie interpretują ich sedno. Dla niektórych będzie to wyzwanie, dla innych – przeszkoda nie do przeskoczenia. Minusy to godziny spędzone przed komputerem, potrzeba nadążania za szybkimi zmianami i ciągłe trzymanie ręki na pulsie. Dla mnie jest podwójnie wymagająca, szczególnie ze względu na odpowiedzialność za efekty zespołu, pełna liczb i wciąż dzwoniącego telefonu.

Do plusów należą kontakty z przedstawicielami różnych profesji, do których na co dzień nie mamy dostępu, podczas realizacji ciekawych projektów i kreatywna strona pracy PR-owca. Tę pracę trudno nazwać monotonną – nowe zjawiska, nowi ludzie, nowe pomysły są w tym zawodzie codziennością. Jeśli ktoś się nudzi, to albo utkwił w miejscu, gdzie nie ma zrozumienia dla sensu jego stanowiska, albo ma małą wyobraźnię i się do tego po prostu nie nadaje. Ta praca wymaga stałego samodoskonalenia, znajomości bieżących zagadnień i trendów, rozwijania wielu kompetencji jednocześnie – dla mnie to ogromy plus, bo w zasadzie wciąż uczę się czegoś nowego.

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Jest wiele zmiennych, które wpływają na wysokość zarobków osób piastujących stanowiska związane z PR-em. Doświadczenie, niekoniecznie proporcjonalne do stażu pracy, umiejętności oraz miejsce zatrudnienia – mają wpływ na poziom wynagrodzenia. Zarobki na tym samym stanowisku mogą być bardzo zróżnicowane nie tylko pomiędzy agencjami, ale także w ramach jednej firmy. Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji, zakresu obowiązków i odpowiedzialności, a także od obsługiwanego budżetu. Podobnie jak w całej branży usług profesjonalnych, tak i w PR-ze pracownicy przyczyniający się do rozwoju firmy, wykazujący się ponadprzeciętną skutecznością i powalającymi efektami, są doceniani finansowo i zarabiają powyżej średniej. Natomiast wynagrodzenia innych mieszczą się w określonych widełkach, które łatwo można znaleźć w internecie.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Poza szukaniem ogłoszeń online warto obserwować tematyczne grupy w mediach społecznościowych i budować swoją sieć kontaktów poprzez uczestnictwo wydarzeniach branżowych. Sama przy rekrutacji nowych osób do zespołu Brand Voice bardzo chętnie korzystam z poleceń, więc dbanie o tzw. bazę networkingową – szczególnie przy mnogości narzędzi, jakie mogą w tym pomóc – to podstawa w realizacji zaplanowanej ścieżki zawodowej. Adeptom sztuki PR sugeruję najpierw popracować w agencji, bo jest szansa na naukę i rozwój kompetencji pod okiem doświadczonego specjalisty, który zechce podzielić się swoim know-how. W firmie myślącej długofalowo, po efektywnie wykorzystanym stażu można liczyć na więcej, o czym przekonało się wielu studentów trafiających do różnych działów Grupy Me & My Friends, z którą jestem związana.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Podstawowym narzędziem pracy PR-owca jest sieć kontaktów, która stanowi także o jego sile. Warto o nią dbać.

———————————————————–

Sylwia Woźniak
Manager ds. PR & Marketingu Zintegrowanego, Veneo

Jak zostałaś PR-owcem? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?

Moja przygoda z PR-em rozpoczęła się jeszcze w trakcie studiów, kiedy to postanowiłam po doświadczeniu dziennikarskim, stanąć po drugiej stronie „barykady”. Zaczęłam się interesowa działalnością krakowskich Agencji PR-owych i szukałam oferty stażu, który mogłabym dopasować do uczelni. Pomimo tego, że teoria okazała się jednym, a praktyka zupełnie czymś innym, nie zawiodłam się i upewniłam po stażu, że to jest ścieżka zawodowa, którą chcę podążać. Po stażu w tej krakowskiej agencji PR-owej, zaoferowano mi pracę i zostałam tam przez kolejne 3 lata.

Zaczynałam od stanowiska PR Assistance, poprzez PR Executive, aż po samodzielne stanowisko PR Specialist. Kolejne szczeble kariery, czyli Senior PR Specialist oraz PR Manager, z pewnością przyszłyby z czasem, jednak postanowiłam poszerzyć swoje dotychczasowe doświadczenie o inne działania.

Co należy do obowiązków PR-owca?

Według „starej” szkoły PR–owej, do obowiązków Specjalistów Public Relations należy kontakt z mediami. Inicjowanie tematów, dyskusji z dziennikarzami, nawiązanie z nimi relacji oraz jej utrzymanie. W zakresie obowiązków PR-owca znajduje się również prowadzenie biura prasowego, tworzenie materiałów prasowych, eksperckich, z pojawiającym się kontekstem pasującym do klienta/produktu, a także stały monitoring działań bezpośredniej konkurencji.

Ta „stara” szkoła ustępuje nowemu podejściu do PR-u, które koncentruje się na komunikacji i relacjach, ale znacznie szerszych, niż media – firma, media – klient. Dziś bycie PR-owcem oznacza przede wszystkim mieć oczy dookoła głowy. To ciągłe poszukiwania pretekstu do pojawienia się marki klienta, nowych narzędzi, które w coraz częściej w niestandardowy sposób pozwolą nam dotrzeć do naszego odbiorcy. Coraz częściej PR-owca nie interesuje tylko wizerunek, a jego przełożenie na realizację celów biznesowych. Dlatego do obowiązków Specjalistów Public Relations należy również analiza danych. Przekonanie o tym, że PR nie wymaga liczb odeszło do lamusa, o dane dla PR owca jest coraz łatwiej, tym bardziej w dobie Internetu, gdzie również przenosi się część działań.

Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?

Jeśli chodzi o umiejętności, bez których nie wyobrażam sobie pracy na takim stanowisku, to łatwość w nawiązywaniu kontaktów i dobry warsztat pisarski. Umiejętne posługiwanie się językiem polskim w mowie i piśmie to fundament naszej pracy.

PR–owiec zwykle nie może sobie pozwolić na specjalizację w zakresie prowadzonych projektów, dlatego kolejną ważną rzeczą jest wszechstronność. Umiejętność szybkiego wdrożenia się w temat, łatwość w dostrzeganiu analogii i specyfiki branży klienta to cecha, która pozwoli nam przygotować świetną kampanię dla klienta z branży motoryzacyjnej czy producenta karmy dla psów.

Coraz częściej pożądaną umiejętnością jest również analityczne podejście i wnikliwość.

PR–owiec musi być przede wszystkim dobrym obserwatorem, by wyprzedzać niektóre sytuacje.

Nie obejdzie się również bez odporności na stres. Oddech deadline’u na karku potrafi człowieka mocno zestresować. 🙂

Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy PR-owca?

Dynamika zmian. W przeciągu zaledwie paru lat, praca na moim stanowisku zmieniła się diametralnie. Zmiany te wynikają ze zwiększenia świadomość klientów, nowych narzędzi do pracy dla PR–owców, a także zmianami globalnymi. Z świadomością tych zmian, jestem przekonana, że również za parę lat, nie będę się nudzić na tym stanowisku. 🙂

Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?

Jeśli chodzi o trudności, to z pewnością będzie to stres. Dzień pracy PR-owca nie jest normowany – jeśli dzieje się coś, co ma wpływ na klienta/projekt, trzeba liczyć się z tym, że w nocy o północy musisz stanąć na wysokości zadania, by sytuację załagodzić. Internet ułatwił nam wszystkim pracę, jednak wymógł też pewne standardy – w tym również znacznie skrócił czas reakcji, przykładowo na sytuację kryzysową.

Niewątpliwym plusem tej pracy są ludzie. We wszystkich miejscach pracy spotkałam fantastycznych ludzi, z którymi, jeśli już musimy zażegnać jakiś kryzys – robimy to zawodowo. 🙂

Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?

Bardzo różnie. Zależy to od kilku czynników. Czy jest to praca w agencji czy po stronie klienta, jaka branża no i oczywiście, a może przede wszystkim… region. Stawki w większych miastach są nawet kilkakrotnie wyższe niż w mniejszych.

Gdzie szukać pracy jako PR-owiec?

Jeśli ktoś jest bardzo zdeterminowany, pracy jako PR- owiec można szukać wszędzie. Każda firma ma, lub powinna mieć, zatrudnionego takiego specjalistę. Jeśli nie chcemy uderzać „drzwiami i oknami”, można szukać na portalach z ogłoszeniami o pracę, gdzie wiele agencji szuka pracowników. Ja jednak polecam portale branżowe, które gwarantują aktualność ogłoszenia.

Co poleciłabyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać PR-owcami?

Pisać, pisać i jeszcze raz pisać. Opanowanie tej sztuki (dla wielu obecnie dość kłopotliwej) z pewnością ułatwi Ci pracę w tym zawodzie. W drugiej kolejności polecam obserwowanie rzeczywistości, dociekanie przyczyn i wyciąganie wniosków. W tym zawodzie ważna jest nie tylko wiedza ale i intuicja na bazie doświadczeń.