7 przykładów wykorzystania marketing automation w email marketingu, które każdy powinien rozważyć

7 przykładów wykorzystania marketing automation w email marketingu, które każdy powinien rozważyć
Marketing automation wszedł do wachlarza narzędzi marketerów po cichu. Nikt nie krzyczał i nie wieścił „ten rok będzie rokiem automation”, to się po prostu stało. Naturalnie i bez pompowania balonika. Szybka adaptacja rozwiązania pokazuje, jak potrzebnym i praktycznym narzędziem jest...
O autorze
5 min czytania 2017-10-17

fot. unsplash.com

…automatyzacja marketingu.

Według raportu „Stan email marketingu i marketing automation” zrealizowanego przez GetResponse i Smart Insights, tylko 19% badanych firm nie korzysta obecnie w jakimś stopniu z marketing automation.
Z drugiej strony, tylko nieco ponad 20% z nich ocenia wykorzystanie automatyzacji na dobrym i bardzo dobrym poziomie. Pozostali widzą miejsce do poprawy.

Jeżeli należysz do tych 19%, którzy nie korzystają z marketing automation lub jeszcze nie orientujesz się dobrze w temacie, przed lekturą tego artykułu zachęcam do zapoznania się z publikacją mojego kolegi z GetResponse, Irka Klimczaka, pt. „Jak z pomocą marketing automation tworzyć pozytywne doświadczenia klienta?”.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Marketing automation pamięta, żebyś ty nie musiał

Automatyzacja to potężne narzędzie. Możesz je wykorzystać do skomplikowanych zadań, ale też do tych łatwiejszych, acz żmudnych. Przykładem prostego rozwiązania jest „pamiętanie” o urodzinach
i rocznicach klientów. Drobny prezent w postaci kodu rabatowego lub miłe słowo i „pamięć” pozwalają na pogłębienie relacji z klientem i ponowne przyciągnięcie go do serwisu lub sklepu.

Dobrze rozumieją to marki modowe. Camaieu oferuje posiadaczkom swojej karty lojalnościowej prezent (w poniższym przykładzie była to apaszka) przy najbliższych zakupach. Jednocześnie jest to świetne uzasadnienie zbieranie tego typu informacji w formularzach. Z kolei Triumph w ramach urodzinowego podarunku przesyła kod rabatowy na 50zł do wykorzystania w sklepie internetowym.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Warto również wspomnieć o Twiterze, który chcąc wzmacniać społeczność, wysyłał emaile z „Twiter-rocznicami”, czyli informacją, ile lat jesteś już związany z portalem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Marketing automation zaopiekuje się nowym subskrybentem

Nowa osoba zostaje Twoim subskrybentem… i co teraz? Zaczynasz wysyłać regularne newslettery? Zanim to się stanie, warto przygotować wiadomość lub kampanię wprowadzającą użytkownika.

Jeżeli pracujesz w sklepie internetowym lub serwisie contentowym, prawdopodobnie wystarczy, że przygotujesz jedną wiadomość. W jej treści powinieneś wyjaśnić, czego subskrybent może spodziewać się w swojej skrzynce. Dobrą ilustracją tego typu wiadomości jest poniższy przykład BBC. Na wstępie odbiorca został poinformowany
o częstotliwości wysyłek z najważniejszymi informacjami oraz o możliwości otrzymywania dodatkowych emaili na podstawie zainteresowań i zachowania.
Do wysyłania dodatkowych wiadomości wykorzystywany jest mechanizm automatyzacji,
o którym za chwilę napiszę więcej. Najważniejszą rzeczą w tym przykładzie jest przejrzystość informacji i jasne postawienie sytuacji –„Ty masz kontrolę”, zawsze możesz ograniczyć wysyłki lub je wyłączyć.

Przygotowując wprowadzenie dla klientów serwisów SaaS, warto stworzyć nie jednego emaila, a całą serię wiadomości przybliżającą użytkownikowi tajniki platformy, wzbogacone linkami do przydatnych artykułów oraz bazy wiedzy. Dobrze przygotowana kampania powinna oszczędzić czas i pracę obsłudze klienta. Kluczowa jest pierwsza wiadomość, w której musisz wyjaśnić, jak wygląda proces wdrożenia, ile będzie wiadomości, jak często będą przychodzić oraz jakie tematy po kolei poruszysz.

Pamiętaj, jeśli dotrzymasz obietnicy złożonej w wiadomości wprowadzającej, możesz być pewien lepszych wskaźników konwersji.

Marketing automation pomoże przy porzuconym koszyku

Klienci porzucający koszyk, to rzeczywistość każdego sklepu internetowego.
W niektórych krajach, takich jak Wielka Brytania, skala tego zjawiska sięga prawie 70%. Przyczyny mogą być różne – od wolno ładującej się strony, poprzez zbyt wysoką cenę zamówienia, po wbiegające do pokoju dziecko, odwracające uwagę kupującego.
Nie wszystkie z tych rzeczy jesteś w stanie samemu poprawić. Na szczęście z pomocą przychodzi marketing automation, które pozwala na ponownie sprowadzenie klienta, który porzucił koszyk.

Tego typu wiadomość nie może być zbyt nachalna, w końcu chcesz przyciągnąć klienta, aby dokończył zakup, a nie odstraszyć go na dobre. Zastanów się, gdybyś zostawił koszyk z zakupami w markecie, chciałbyś, żeby jego pracownik zaczął Cię gonić, krzycząc „Wróć!”, „Tu masz kod!”?

Dote, mobilny e-commerce na iOSa, z którego korzystają głównie osoby młode, postawił na humor w treści wiadomości. Casper, producent materacy, sprzedający również poduszki i kołdry, swoją komunikację prowadzi wokół odniesień do łóżka.
Nie inaczej jest z wiadomością do osób, które porzuciły koszyk, mówiąca wprost „Wróć do łóżka”.

Uważaj na pułapkę kodów rabatowych. Nie możesz przyzwyczajać klientów do tego, że porzucanie koszyka jest sposobem na oszczędność. Bonobos, e-commerce ze Stanów Zjednoczonych, oferujący ubrania dla mężczyzn, przyznaje rabat wyłącznie na pierwsze zamówienie, przy kolejnych bawiąc się wyłącznie treścią wiadomości.

Marketing automation posegmentuje Twoją listę

Segmentacja bazy adresowej to jedna z najważniejszych rzeczy w email marketingu. Dzięki głębokiej segmentacji dostarczasz właściwe wiadomości właściwym osobom.
A jak wiadomo, lepiej dopasowana treść to lepsze wskaźniki otwarć, kliknięć i konwersji.

Dane, które możesz zebrać przy zapisie, takie jak płeć i wiek, nie do końca pomagają
w najlepszym dopasowaniu dostarczanych treści, są też większą barierą wejścia dla potencjalnego subskrybenta. Narzędzia do automatyzacji są w stanie przypisać osobę do konkretnego segmentu na podstawie jej zachowania, odwiedzanych adresów url oraz klikanych linków. Wiedząc, czym dany użytkownik się interesuje, jakie produkty ogląda, jakie artykuły czyta, masz dużo większe prawdopodobieństwo dopasowania produktów lub contentu.

Marketing Automation pomoże zrozumieć klientów

Czy znasz lepszy sposób na poznanie czyjejś opinii niż zapytanie wprost? Dotyczy to również Twoich klientów. Jeżeli chcesz poznać opinię o swojej firmie lub produkcie, zapytaj. Oczywiście nie jesteś w stanie porozmawiać ze wszystkimi, dlatego warto wykorzystać możliwości, jakie daje automatyzacja.

Przygotowanie ankiety, która zostanie wysłana do aktywnych klientów pozwoli lepiej zrozumieć twoja grupę docelową. Jeżeli zależy Ci na zgromadzeniu opinii na popularnym w Twojej branży portalu z recenzjami, możesz tak jak Tradegecko poprosić subskrybentów o napisanie recenzji.

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, zapytaj osoby, które niedawno kupiły dany produkt o jego ocenę, tak jak robi to Casper. W ten sposób dowiesz się więcej o swoich produktach, przyszli klienci będą mieli ułatwioną decyzję, a przy odpowiedniej optymalizacji, Twój sklep zyska w wynikach wyszukiwania.


Marketing automation zarekomenduje subskrybentom odpowiednie treści lub produkty

Daj ludziom to, czego chcą. Dzięki wspomnianym wyżej segmentacji i zbieraniu opinii,
a także analizie zachowania klienta, możesz dostarczyć dokładnie to, czego potrzebuje,
w sposób, w jaki go zainteresuje.

Najpopularniejszą formą rekomendacji są emaile przypominające poniższy przykład Amazona. Klient odwiedzający kategorię, który nie dokonał zakupu w ciągu kilku dni od wizyty, dostaje sugestie z produktami, które oglądał i produktami podobnymi. Możesz też zaprojektować podobny proces na zasadzie upsellu. Po zakupie określonego produktu, np. konsoli do gier system może wysłać rekomendacje dotyczące gier lub akcesoriów.

Warto zwrócić uwagę na wykorzystanie rekomendacji przez Timberland. W swoich wiadomościach korzysta z zebranych opinii użytkowników, czym uwiarygadnia produkt w oczach potencjalnych nabywców.


Marketing Automation pomoże reaktywować subskrybentów

Ostatnim, lecz nie najmniej ważnym przykładem na wykorzystanie marketing automation jest reaktywacja klientów. Spam to każda niechciana wiadomość
w skrzynce odbiorczej. Może zdarzyć się, że pomimo zgody na wysyłanie newsletterów, Twoja wiadomości z czasem staną się dla klienta spamem. Dlaczego? Może adresat stracił zainteresowanie Twoją ofertą, nie ma już potrzeby korzystania z Twoich usług albo zwyczajnie – treści nie były dla niego interesujące.

Marketing automation pomoże wyłapać osoby, które od pewnego czasu nie wchodzą
w interakcję z wiadomościami oraz nie odwiedzają Twojej strony. Tworząc segmenty
z takich osób, masz możliwość wyłączenia ich z dotychczasowych kampanii. Z drugiej strony możesz spróbować zachęcić ich do reaktywacji, przygotowując specjalną wiadomość lub mini kampanię. Jeżeli klient zareaguje i wróci, wygrałeś, jeżeli nie
– powinien zostać usunięty z listy.

Ciekawe rozwiązanie stosuje Teespring, platforma e-commerce oferująca twórcom sprzedaż produktów z własnymi projektami. Zachęca do powrotu, pokazując pozytywne statystyki z ich dotychczasowej sprzedaży, w tym ocenę skuteczności i przychody.

Przedstawiłem tu tylko 7 przykładów wykorzystania automatyzacji. Jestem pewien, że po lekturze tego artykułu sam wymyślisz przynajmniej drugie tyle, ponieważ korzystanie z marketing automation przypomina trochę zabawę klockami. Dostajesz do dyspozycji wiele różnych elementów, które możesz łączyć w dowolny sposób. Masz ogólny obraz tego, co chcesz osiągnąć, ale dróg, które tam prowadzą jest wiele i tylko od Ciebie zależy, którą z nich pójdziesz.

Czy znasz jeszcze inne skuteczne sposoby korzystania z marketing automation? Może masz pytania odnośnie zastosowania automatyzacji w e-commerce? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach poniżej!