NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Blogosfera/Vlogosfera (Cz. 1)

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Blogosfera/Vlogosfera (Cz. 1)
O podsumowanie roku 2017 roku w kategorii blogosfera/vlogosfera poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji, domów mediowych i firm specjalizujących się w marketingu w mediach społecznościowych. Zapraszamy do lektury.
O autorze
18 min czytania 2017-12-18

fot. depositphotos

1. Anna Radomska, Senior Social Media Specialist, Socialyse, Havas Media Group
2. Kamila Krajewska, Social Media Planner, Digital Resolution (Grupa OMD)
3. Małgorzata Bakowicz, Digital Copywriter, J. Walter Thompson Group Poland
4. Marta Kowalczys, Head of Influence Marketing, dotPR / Get More Social
5. Kacper Sawicki, Managing Partner / Executive Producer, Papaya Films
6. Laura Bernaś, PR Manager, Blame US
7. Anna Maria Frejtag, Junior project manager, REACHaBLOGGER.pl
Drugą część podsumowania w kategorii blogosfera/vlogosfera przeczytasz tu >

Anna Radomska
Senior Social Media Specialist, Socialyse, Havas Media Group

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najważniejszy sukces 2017

W moim odczuciu 2017 nie był rokiem szczególnie przełomowym dla polskiej b/vlogosfery, choć sukcesem na pewno możemy nazwać świetne wyniki G.F. Darwin i Langusty na palmie na Patronite. Jako jedyni osiągnęli, a w skali miesięcznej nawet przebili, zeszłoroczny rezultat Krzysztofa Gonciarza, udowadniając tym samym, że jakościowe treści mają rację bytu na polskim YouTube i że widzowie chętnie za nie zapłacą. I to zapłacą pieniędzmi, a nie tylko swoim czasem i cierpliwością, czyli poprzez oglądanie reklam przed, po i w trakcie materiałów wideo.

Największa porażka 2017

Największą porażką blogosfery jako społeczności nazwałabym kradzieże podczas ostatniej edycji SeeBloggers. Ginące kartony alkoholu, telefony, używane roboty kuchenne… Nie padły nazwiska złodziei, być może osoby za nie odpowiedzialne nawet nie są częścią tego środowiska, ale kontekst, w jakim się o nich mówi, szkodzi wszystkim. Szczególnie tym, którzy rzetelnie podchodzą do swoich obowiązków i na konferencje przyjeżdżają po wiedzę i nowe kontakty, a nie wyposażenie kuchni.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejsza zmiana w 2017

Instagram Stories przegoniły Snapchata. Królowe i królowie Snapa coraz częściej rezygnują z codziennych aktualizacji na tym kanale, na rzecz stosunkowo nowej funkcjonalności młodszego brata Facebooka. Wydaje się, że ten trend ciężko będzie odwrócić i coraz rzadziej będziemy słyszeć o spektakularnych kampaniach przeprowadzanych ze snapchatowymi influencerami.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Żadnemu polskiemu youtuberowi nie udało się ostatecznie wystąpić u Ellen DeGeneres, więc pierwsze miejsce podium mamy nieobsadzone. Niemniej wartym odnotowania wydarzeniem było wyprodukowanie pełnometrażowego filmu przez Abstrachuje oraz założenie wydawnictwa przez Radka Kotarskiego. Nie mnie oceniać wartość artystyczną powstałych dzieł, ale fakt, że twórcy internetowi szturmują kolejne twierdze starych mediów, jest co najmniej ciekawy. Czy będą powiewem świeżości w skostniałych strukturach, czy dadzą się przez nie wchłonąć – zobaczymy.

Najciekawsze trendy w 2017

Ugrzecznienie. Gargamel mocno ograniczył nagrywanie filmów, za to prowadzi audycję w radiowej Czwórce. Gimper, zamiast toczyć batalie w sądzie i atakować kolegów po fachu, zaprasza ich do swojego nowego talk-show. Nawet Maciek Dąbrowski, ostatnia ostoja niepokornego You Tube’a, już nie jest Z Dupy tylko Z Dvpy. Może to chwilowa moda, a może zderzenie z rzeczywistością i konieczność wyboru między niczym nieskrępowaną artystyczną swobodą, a monetyzacją twórczości.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Zarówno twórcy, jak i współpracujące z nimi marki i agencje muszą znaleźć satysfakcjonujące wszystkich rozwiązanie problemu nieprzejednanych algorytmów Facebooka i YouTube’a, dla których „fan” , „obserwujący” czy „subskrybent” coraz mniej znaczy.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Studio Konesera. Samsung odważył się skorzystać z youtubera o stosunkowo małych zasięgach, którego poprzednie współprace z markami wypadały… różnie. Mało tego, „wyjął” go z jego kanału i formatów, na to konto umieszczając w ich autorskim programie. Mogła być sromotna klęska, a wyszła jedna z najlepszych kampanii mijającego roku. Już doczekała się kontynuacji i zgarnęła pierwsze nagrody branżowe. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża ma się dobrze jak pączek w masełku. Marki ciągle chcą współpracować z internetowymi twórcami i na te współpracę mają coraz większe budżety. B/vlogerzy nauczyli się z tego korzystać i coraz mądrzej wybierają zarówno brandy, jak i formy współpracy. Obie strony na tym korzystają, a widzowie i czytelnicy już dawno przestali krzyczeć „sprzedałeś się”.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Na drastyczne zmiany się nie zanosi, ale influencerzy powinni się liczyć z tym, że w niedługiej przyszłości marki będą chciały zmieniać model rozliczeniowy ze stałej stawki za współpracę na wynagrodzenie progresywne albo efektywnościowe. Nie przy każdym produkcie i nie przy każdej marce będzie to możliwe, ale tak czy inaczej, ważne, żeby twórcy pozostali otwarci na nowe rozwiązania, mając jednocześnie na uwadze, że statystyki czasami sztucznie nadmuchiwane przez clickbaity, mogą już nie wystarczać.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Wyzwaniem będzie postępująca profesjonalizacja b/vlogosfery. Skoro marki zaczynają traktować blogerów i vlogerów na równi z influencerami starych mediów, oznacza to również, że oczekują od nich tego samego poziomu profesjonalizmu i najwyższej jakości świadczonych usług.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Moim zdaniem nie powinniśmy spodziewać się rewolucji w b/vlogodferze, a raczej nastawić się na oglądanie jej ewolucji. Z jednej strony kolejne osoby ze starych mediów zawitają na YouTube, z drugiej coraz młodsi twórcy będą zaczynać przygodę z tym kanałem. Dla równowagi vlogerzy będą dalej sięgać po programy w radiu, odwiedzać telewizję i pisać książki. Niezmiennie powinniśmy spodziewać się zmniejszania liczby treści pisanych i coraz większej puli materiałów wideo. Nic nie zapowiada jednak, żeby miały powstawać treści dedykowane VR-owi. Zdaje się, że ta technologia nie zawładnęła naszymi umysłami, jak jeszcze niedawno wieszczono.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Warto przyglądać się poczynaniom b/vlogerów, którzy są obecni w sieci od kilku, kilkunastu lat: w jaki sposób inwestują zarobione pieniądze, gdzie szukają dróg rozwoju, co robią, kiedy robienie śmiesznych filmików, już ich nie śmieszy? Sklepy z gadżetami to już norma, ale klub, bar, firma producencka, to ciągle jednostkowe wybory. Byli właściciele Legii Warszawa zainwestowali w tym roku w spółkę Abstra należącą do twórców kanału Abstrachuje.tv. Co z tego wyjdzie? Jestem szczerze ciekawa.

————————————————-

Kamila Krajewska
Social Media Planner, Digital Resolution (Grupa OMD)

Najważniejszy sukces 2017

Odsuwając na bok wszelkie sympatie i antypatie dotyczące polskich twórców internetowych, niezaprzeczalnie jednym z większych sukcesów blogosfery w 2017 roku było wyróżnienie przez WWD Maffashion na szczycie listy najbardziej wpływowych blogerów na świecie (liczonego wg ekwiwalentu reklamowego). Marki nie muszą sięgać po zagranicznych celebrytów, aby prowadzić kampanie, które przyniosą wymierne efekty. Okazuje się, że na swoim własnym podwórku mamy naprawdę wpływowych twórców, a biorąc pod uwagę powyższe wyróżnienie, możemy śmiało tworzyć strategie kampanii nie ograniczających się jedynie do działań lokalnych.

Największa porażka 2017

Polskie Stowarzyszenie Influencerów i Osób Aktywnych w Mediach Internetowych. Celem powstania owej instytucji miała być profesjonalizacja działań tego środowiska. Czy możemy mówić o profesjonalizmie, biorąc pod uwagę towarzyszące temu przedsięwzięciu nieprzygotowanie w postaci braku kluczowych elementów takich jak np. statut stowarzyszenia oraz komunikację, przepełnioną negatywnymi emocjami?

Najważniejsza zmiana w 2017

Branża rozwija się dynamicznie i budżety przeznaczane na tę kategorię stale rosną, natomiast ciężko jest mówić o przełomowych zmianach, które miały miejsce w tym roku.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Inwestycja byłych właścicieli Legii w spółkę Abstra. Nie jest to pierwszy przypadek inwestowania kapitału w spółki związane z influencer marketingiem, ale na pewno dodający pewności wielu twórcom internetowym, że rozwój i ekspansja na rynki zagraniczne są w zasięgu ich rąk. Czynnikiem stanowiącym o ich sukcesie niekoniecznie musi być współpraca z najlepszymi agencjami zrzeszającymi influencerów, a pomysłowość i poparta ciężką pracą konsekwencja w działaniach.

Najciekawsze trendy w 2017

Wykorzystanie twórców internetowych do tworzenia contentu nie tylko w ramach ich własnych kanałów społecznościowych. Coraz częściej spotykamy się z reklamami telewizyjnymi, pre-rollami w serwisach VOD czy też kampaniami OOH, wykorzystującymi wizerunek influencerów.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Wraz ze wzrostem popularności influencer marketingu, coraz więcej profili społecznościowych wyglądem przypomina słupy ogłoszeniowe. Najmniejsi twórcy chwytają się zbyt wielu zleceń, a co za tym idzie, są niespójni w swojej komunikacji i tracą na wiarygodności. Na marketerach i agencjach pośredniczących we współpracy z influencerami spoczywa ogromna odpowiedzialność doboru osób w taki sposób, aby w prowadzonych działaniach nie zaszkodzić wizerunkowi marek.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Największe zainteresowanie, w moim odczuciu, wzbudzają kampanie, które w pierwszej kolejności sprzedają emocje, a nie produkt. Umiejętne dobranie twórcy w tego typu kampaniach sprawia, że marka w oczach odbiorcy zyskuje „ludzką twarz”. Bardzo dobrym przykładem tego typu działań jest kampania zrealizowana dla PKO Banku Polskiego. W ramach kampanii zaangażowany został Martin Stankiewicz, któremu format przeprowadzania sond ulicznych nie jest obcy. Spot #MiłośćMamyZaZero nie sprzedawał usługi banku, ale wykorzystał pozytywną narrację, która buduje relacje z marką, co ma przełożenie na późniejsze decyzje zakupowe potencjalnych klientów.

Ocena obecnej kondycji branży

Na rynku powstaje coraz więcej agencji zajmujących się świadczeniem usług związanych z influencer marketingiem. Agencje prześcigają się w tworzeniu nowych rozwiązań i usług. Oznacza to, że trend kampanii z wykorzystaniem wizerunku twórców internetowych nie traci na popularności przy tak intensywnym rozwoju branży, niezwykle ważna jest rola domu mediowego. Czynnikiem, który stanowi o powodzeniu takiej kampanii, jest odpowiednia selekcja partnerów do współpracy oraz proponowanych przez nich influencerów. Kompleksowe spojrzenie na proponowane działania w pozostałych kanałach mediowych umożliwia stworzenie spójnej strategii działań dla klienta.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Z pewnością czekają nas zmiany w podejściu do mierzenia efektów kampanii z wykorzystaniem twórców internetowych. Ta dziedzina dojrzała na tyle, że zasięgi czy wskaźniki zaangażowania przestają być wystarczającą metryką potwierdzającą skuteczność tych działań.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

W nawiązaniu do poprzedniego punktu staje przed nami duże wyzwanie, jakim jest przełożenie działań z wykorzystaniem blogerów/vlogerów na ROI kampanii. O ile w kampaniach e-commerce’owych mamy ściśle określoną ścieżkę działania konsumenta i jesteśmy w stanie śledzić użytkownika aż do momentu dokonaniu zakupu, o tyle określenie efektywności kampanii wizerunkowej już nie da zmierzyć się za pomocą współczynnika konwersji.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Twórcy internetowi stają się celebrytami, a celebryci – twórcami internetowymi. Coraz więcej gwiazd TV jest obecnych na YouTube (Tomasz Kammel, Cezary Pazura czy Szymon Majewski). Społeczeństwo ceni sobie mobilność. Jeżeli celebryci chcą pozostać zauważalni, z pewnością przeniosą część swojej działalności do Internetu. I odwrotnie – twórcy internetowi stają się gwiazdami spotów telewizyjnych, prowadzą swoje programy w stacjach telewizyjnych czy też występują w roli ekspertów w telewizji śniadaniowej. Pozostaje pytanie: czy wystarczy miejsca dla wszystkich?

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Przede wszystkim należy skupić się na dywersyfikacji budżetów reklamowych przeznaczonych na współpracę z twórcami pomiędzy microinfluencerów oraz internetowych „celebrytów”. Odpowiednie dopasowanie strategii współpracy z influencerami powinno być oparte przede wszystkim na porównaniu kosztów z korzyściami wynikającymi związanymi z różnego typu twórcami, w oparciu o KPI kampanii.

————————————————-

Małgorzata Bakowicz
Digital Copywriter, J. Walter Thompson Group Poland

Najważniejszy sukces 2017

Coraz mniej zauważalny kompleks telewizji. Twórcy internetowi uwierzyli w to, że nie muszą na siłę kopiować formatów telewizyjnych, aby osiągnąć równie dobre efekty reklamowe. Mało tego – daje się zauważyć odwrotną tendencję – to telewizja coraz częściej stara się naśladować Internet. Dowodem na to może być stacja Polsat, która w tym roku ogłosiła start platformy Polsat MediaAdTube, czyli jednostki zrzeszającej youtuberów i umożliwiającej im działania promocyjne dla marek.

Największa porażka 2017

Do największej porażki polskiej blogosfery w 2017 roku zaliczyłabym ciągle zwiększającą się ilość hejtu w Internecie. Najgłośniej komentowane przykłady w tym roku, to z pewnością reakcja na słynną wizualizację wywiadu z Ellen DeGeneres autorstwa Łukasza Jakóbiaka oraz negatywne komentarze, jakie można było przeczytać pod treściami publikowanymi przez Deynn. Blogerce dała się również we znaki reakcja reszty środowiska internetowego na jej wizytę w programie Kuby Wojewódzkiego.

Najważniejsza zmiana w 2017

Programy afiliacyjne. Twórcy internetowi zaczęli doceniać tę formę zarabiania na blogu, a co za tym idzie – coraz więcej firm zaczęło wdrażać afiliacje jako jedną z form współpracy z blogerami.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Rosnąca rola blogerów w dyskursie publicznym. Tę tendencję można obserwować od dawna – twórcy internetowi niemal od początku istnienia blogosfery komentują aktualne wydarzenia ze świata. W tym roku jednak najbardziej dało się zauważyć zaangażowanie blogerów podczas rozmów opinii publicznej na trudne tematy, takie jak molestowanie seksualne. W związku z akcją #metoo wielu blogerów zabrało głos w dyskusji na ten temat. Nie tylko komentując samo zjawisko, ale też opowiadając o swoich osobistych historiach związanych z przemocą seksualną. Można tutaj wspomnieć chociażby Joannę Pachlę z bloga Wyrwane z kontekstu.

Najciekawsze trendy w 2017

Coraz bardziej zacierająca się granica między prywatnością a blogowaniem.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Znalezienie balansu między prywatnością a działaniami blogowymi. Nie myślę tu tylko o działaniu w słusznej sprawie, ale również o kampaniach sprzedażowych na blogu. W Internecie można doszukać się wielu wpisów czy filmów na YouTube, w których ich twórcy opowiadają często o bardzo intymnych sprawach ze swojego życia prywatnego, przeplatając te historie reklamami lub zdjęciami ze sponsorowanym produktem. Znalezienie granicy między szczerością i autentycznością a zbytnim ekshibicjonizmem w imię oglądalności i zasięgów, wydaje się aktualnie najtrudniejszym wyzwaniem dla polskiej blogosfery i vlogosfery.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Kampania #sexedpl, której pomysłodawczynią była Anja Rubik. Oprócz szeroko pojętych celebrytów z tradycyjnych mediów zaangażowano do niej również jedne z najbardziej popularnych influencerek: Maffashion i Martę Frej.

Ocena obecnej kondycji branży

Blogosfera się profesjonalizuje. Wynika to głównie z wciąż rosnącej liczby osób tworzących content w Internecie. Coraz bardziej fachowe podejście do tematu blogowania daje się już więc zauważyć nie tylko na poziomie tworzenia treści, ale również w podejściu do współpracy z markami. Wszystko to sprawia, że blogerzy, vlogerzy i influencerzy coraz częściej stają się nie tylko liderami opinii, ale też sprawnie działającymi przedsiębiorcami, którzy swoim poziomem profesjonalizmu zaczynają doganiać światowe rynki internetowe.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Można się spodziewać coraz większej tendencji do bycia „tu i teraz”. Rosnąca popularność takich narzędzi jak Instagram Stories czy Facebook Stories sprawią, że internetowi twórcy coraz rzadziej będą tworzyć długie i czasochłonne treści na blogi czy kanały YouTube, a zaczną skupiać się na pozostawaniu w stałym kontakcie ze swoimi obserwatorami.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Nie popaść w zbyt duży zachwyt nad stabloidyzowanymi treściami. Być może w krótszej perspektywie czasu taka forma prezentacji produktu przeniesie się na duże zainteresowanie marką. Być może nawet przyczyni się do wzrostów słupków sprzedaży i przez to taka forma współpracy z danym twórcą wyda się klientowi atrakcyjna. Warto jednak wziąć kilka głębokich oddechów po sprawdzeniu zasięgów, jakie dany bloger jest w stanie w ten sposób uzyskać i zastanowić się, czy w dłuższej perspektywie czasu, takie działania nie zaszkodzą marce. Współpraca polegająca na kontrowersji może zadziałać, ale istnieje ryzyko, że później zafascynowani perspektywą szybkiego wzrostu UU na blogu, możemy dać się wraz z klientem zapędzić w kozi róg i na kontrowersyjnym wizerunku blogera ostatecznie więcej stracić niż zyskać.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Zmniejszania dystansu między blogerem czy vlogerem a odbiorcą. Coraz większego nacisku na narzędzia skupiające się na szybkim i ulotnym przekazie oraz natychmiastowej interakcji. Już nie tylko tradycyjne video, ale również transmisje na żywo staną się najczęściej wykorzystywanym sposobem publikacji treści. Tradycyjny post na blogu albo długie i wyczerpujące temat video? To będzie w nadchodzącym roku niemalże towar luksusowy.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Na uważne dobieranie influencerów do naszej kampanii. Chodzi o to, aby nie skupiać się wyłącznie na określonym KPI, ale brać też pod uwagę np. spójność wizerunkową blogera i marki. Jeśli już więc sprawdzimy, czy twórca, który nas interesuje, spełnia wszystkie wytyczne dotyczące zasięgów i grupy docelowej, sprawdźmy też, czy jego sposób publikacji treści jest zgodny z wartościami, jakie przyświecają marce. Mam na myśli głównie formalne szczegóły, takie jak: słownictwo, którego używa bloger, styl pisania czy nawet format publikowania treść. Jeśli tego nie sprawdzimy, to może się okazać, że niby wszystko nam się zgadza, ale jednak błędy ortograficzne blogera lub zbyt specyficzne słownictwo rażą naszą grupę odbiorców do tego stopnia, że zamiast skupiać się na tym, co ma on do przekazania, wszyscy wytykają mu błędy, które z punktu widzenia ludzi, do których chcemy dotrzeć, są nie do przejścia.

————————————————-

Marta Kowalczys
Head of Influence Marketing, dotPR / Get More Social

Najważniejszy sukces 2017

Z punktu widzenia agencji, która zazwyczaj pośredniczy we współpracy marek z influencerami, za sukces uważam to, że coraz więcej (mniejszych) firm dostrzega potrzebę angażowania ich do swoich akcji i kampanii. Marketerzy widzą skuteczność takich działań – rosnące zaangażowanie, pozytywny wpływ na wizerunek, ale też i nierzadko ruch na stronie oraz sprzedaż. Współpraca z influencerami przestała być zarezerwowana tylko dla znanych marek z pokaźnymi budżetami. Dobrą zmianą jest też to, że w agencjach powstają dedykowane komórki / działy, które odpowiadają za relacje z influencerami. Wpływa to pozytywnie na profesjonalizację branży i pośredniczenie w relacjach klient – influencer. A o te relacje przecież chodzi.

Największa porażka 2017

Trend rozpoczął się już wcześniej i w 2017 miał kilka wzlotów, ale i bolesnych upadków. Mowa o wysypie półautomatycznych platform do pośrednictwa we współpracy z influencerami. W mojej opinii może to zdawać egzamin w przypadku promocji stosunkowo niedrogich produktów / usług z influencerami o mniejszych zasięgach (chociaż i tu często trudno jest o dobór odpowiednich dla marki osób do współpracy). W przypadku większych akcji / kampanii z bardziej wpływowymi influencerami z doświadczenia wiem, że nie zdaje to egzaminu. Uważam, że influence marketing to przede wszystkim budowanie wzajemnych, partnerskich relacji, a dbać o nie musi ktoś, kto dobrze zna potrzeby klienta i jednocześnie orientuje się w środowisku influencerów.

Za porażkę uważam również fakt, że wielu influencerów, często znanych tylko z publikowania ładnych zdjęć na Instagramie, decyduje się na wydanie książki. 😉 Mówi się też o tym, że nierzadko decydują się na wypożyczanie (tak, wypożyczanie) np. drogich torebek czy ogromnych bukietów kwiatów tylko na potrzeby jednego zdjęcia.

Najważniejsza zmiana w 2017

Cieszy mnie to, że branża powoli odchodzi od barterów. Z doświadczenia wiem, że współpraca barterowa niekoniecznie obu stronom wychodzi na dobre. Niestety zdarza się, że markom / agencjom trudno egzekwować od influencera materiały dobrej jakości czy dotrzymywanie ustalonych terminów. Z kolei każda poprawka / uwaga do materiału stworzonego przez influencera powoduje u niego co najmniej niezadowolenie i poczucie, że przecież „to tylko barter”. Problem bywa mniejszy, gdy współpraca jest w pełni sformalizowana, nie wszyscy się jednak na to decydują…

Najciekawsze trendy w 2017

W tym roku widać jeszcze wyraźniej, że influence marketing przenosi się na Instagram. Kanał ten jest numerem jeden, jeżeli chodzi o zaangażowanie, a firmy wciąż zwiększają budżety na działania. Nie dziwi to, że łatwiej przyswajamy ładne obrazy niż tekst – często również i z braku czasu. Wśród wielu influencerów można zauważyć, że codzienny kontakt ze swoją społecznością przenieśli właśnie na Instagram. Facebook został miejscem, w którym często jedynie linkują do materiałów zewnętrznych np. do tekstu na blogu.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Wyzwaniem dla wielu marek wciąż jest dotarcie do millenialsów. To głównie oni kierują się opiniami innych zdecydowanie bardziej niż przekazem reklamowym. Pokolenie, które dostęp do Internetu wyssało z mlekiem matki to ogromna grupa, która już teraz samodzielnie podejmuje decyzje zakupowe. Żyją według własnych wartości, często „tu i teraz”, jednak inspirując się tym, co robią inni. To influencerzy wiedzą jak do nich dotrzeć, mówią ich językiem, korzystają z tych samych narzędzi. Warto wykorzystywać ich wpływ i autorytet.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Nie mam jednego faworyta. Wiele kampanii opiera się na bardzo podobnych schematach. Podobają mi się akcje wykraczające poza sieć i media społecznościowe. Coraz częściej widać, że influencerzy nie chcą być zaszufladkowany do jednej kategorii. To sprawia, że mają coraz większy potencjał marketingowy. Fajnie, gdy firmy wykorzystują takie nieoczywiste połączenia i np. garnków, czy sprzętu do gotowania nie poleca szef kuchni czy bloger kulinarny, a ktoś, kto np. nie miał z nimi wcześniej do czynienia i dopiero się uczy. Mogą z tego powstać ciekawe akcje, nieoczywiste konteksty.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża zmienia się bardzo dynamicznie, zdecydowanie na korzyść twórców. Influencerzy przejmują rolę mediów i profesjonalizują swoje działania. W środowisku vlogerów jest to już widoczne od jakiegoś czasu, ale blogerzy starają się dotrzymać im kroku. Coraz częściej za ich działaniami stoi manager lub profesjonalna agencja. Na niekorzyść innych agencji i klientów działa z kolei to, że bardzo szybko pewnym płynącym na fali przykleja się łatkę „influencera”. Wystarczy robić sobie sweet focie w lustrze i różnymi działaniami zdobyć followersów, aby trafić do wspomnianej wcześniej bazy zrzeszającej influencerów.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Teoretycznie już od dłuższego czasu twórcy oznaczają materiały, które powstały we współpracy z marką jako „treści sponsorowane”. Dzieje się tak często na blogach – rzadziej w sieciach społecznościowych, gdzie trudno rozpoznać, czy blogerka pozująca z zegarkiem znanej firmy po prostu go nosi, czy też założyła wyłącznie na potrzeby zdjęcia i za hajs. Powstaje pytanie, co jest prawdą, a co nie. Czy rekomendacja influencera jest prawdziwą rekomendacją, czy powstała na zlecenie danej firmy? Wielu twórców przyznaje, że reklamuje produkty, wyłącznie w zgodzie w swoim sumieniem, ale czy tak jest zawsze? Czy może decydują o tym pieniądze? Debata o kwestiach etycznych z pewnością będzie trwała. Może obok kodeksu etyki dziennikarskiej powinien powstać kodeks etyki blogerskiej? 😉

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

W 2018 trudno będzie wyobrazić sobie skuteczną większą kampanię bez zaangażowania influencerów. Wielką sztuką będzie również uzyskanie bezpłatnych publikacji np. z wysyłek kreatywnych. Chyba, że ktoś wie, jak zrobić to dobrze. 😉

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Na fali popularności youtuberów i w ogóle treści video, wielu piszących do tej pory blogerów decyduje się na uruchomienie nowego dla nich kanału, jakim jest YouTube. Sukcesywnie rośnie również popularność Instagram Stories. Z pięknych, aranżowanych, wystylizowanych i dopieszczonych zdjęć przenosimy się często do naturalnego świata – bez obróbki, makijażu, często na żywo, bez większego przygotowania. Wymuszają to nowe narzędzia, ale i potrzeba tego, że chcemy widzieć to, co autentyczne i wiarygodne.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Firmy zwiększają budżety na działania z influencerami, ale ich stawki też rosną. Z pewnością w 2018 roku influence marketing będzie najszybciej rosnącym sposobem aktywizacji marek. „Amerykańscy naukowcy” szacują, że „do 2020 roku przemysł influencerów na wszystkich platformach będzie wart od 5 do 10 miliardów dolarów”. I to jest chyba niezła pointa.

————————————————-

Kacper Sawicki
Managing Partner / Executive Producer, Papaya Films

Najciekawsze trendy w 2017

W 2016 słowo influencer/wpływer weszło w świat reklamowy na stałe. Blogerzy szturmem zajęli przestrzeń, zarabiając fortuny dla marek i dla siebie. Wraz z rozwojem ad blokerów i odejściem od telewizji do przewidzenia był stały i stabilny wzrost wpływu blogerów na rynek. Rok 2017 należał z kolei do mikro-influencerów. To oni zaskarbili sobie zaufanie konsumentów przeniesione z makro-influencerów, którym zarzucano całkowitą komercyjność ich rekomendacji.

————————————————-

Laura Bernaś
PR Manager, Blame US

Najważniejszy sukces 2017

Za największy sukces 2017 roku można uznać działania polskich vlogerów, którzy niewątpliwie opanowali szereg Youtubowych kategorii tj. beauty, lifestyle, gaming czy fashion. Warto zauważyć,

że ich kanały angażują coraz większą rzeszę odbiorców, wzbudzają wiele emocji. Marki natomiast coraz chętniej angażują ich do swoich kampanii (przykład: Coca Cola, Play), wiedząc, że w ten sposób najłatwiej trafią do określonej grupy klientów.

Największa porażka 2017

Kupowanie fanów – wydając kilka dolarów możemy zdobyć setki nowych obserwujących, a co za tym idzie atakuje nas wszechobecny wysyp blogerów – pseudoekspertów z różnych dziedzin, bez merytorycznej wiedzy w zakresie podjętej tematyki. Dlatego też coraz częściej marki gubią się w tym, którzy blogerzy mają realne przełożenie na wiarygodność i zwiększenie świadomości w oczach odbiorców.

Najważniejsza zmiana w 2017

Coraz większa świadomość różnic pomiędzy słowem „bloger”, a nadużywanym tytułem „influencer”.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Zarówno polska, jak i zagraniczna blogosfera żyła w dużej mierze tematami politycznymi.

Wybór kontrowersyjnego prezydenta Stanów Zjednoczonych, czy zawirowania w zmianach struktury polskiego sądownictwa, były na ustach wielu blogerów, którzy zagorzale komentowali rzeczywistość.

Najciekawsze trendy w 2017

W 2017 roku blogerzy utwierdzili się w przekonaniu, że dobre zdjęcie jest warte więcej niż 1000 słów, dlatego mocno skupili się na części estetycznej – dopracowanych grafikach, profesjonalnie montowanym video i innych formach ruchomego obrazu. Coraz więcej blogów przestało wyglądać jak blogi, przypominając tym samym serwisy tematyczne. Dodatkowo uzyskując spory ruch generowany przez użytkowników smartphonów, blogerzy zadbali o to, aby strony były łatwe w użytkowaniu przy użyciu małego ekranu. Z tego powodu stali się również bardziej mobilni tzn. aktywni w sferze social media, dzięki czemu małym kosztem mogli dbać o promocję swoich postów.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Jak przebić się w wirtualnym świecie, w którym wszystko już zostało powiedziane i pokazane.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Obserwując blogi i instagramowe konta najbardziej rozpoznawalnych polskich fashionistek oraz ich sukcesy, nie sposób pominąć współpracy Julii Kuczyńskiej (Maffashion) z luksusową marką Dior przy okazji niebanalnej promocji zapachu oraz kampanii społecznej „What would you do for love”.

Nic dziwnego, że dom mody zdecydował się na kolaborację z Julią, zwłaszcza że na początku roku znalazła się ona na liście najbardziej wpływowych blogerek na świecie wg Tribe Dynamics.

Ocena obecnej kondycji branży

W planowaniu komunikacji, a co za tym idzie budżetu, dla określonych marek nie może zabraknąć blogerów, którzy są stawiani na równi z tradycyjnymi mediami tj. prasa, telewizja etc., stając się integralną i naturalną częścią działań marketingowych i PR. Należy jednak pamiętać o przesycie informacji, z którym zmagamy się na co dzień. Z milionami postów publikowanymi każdego dnia jesteśmy coraz bardziej obojętni na to, co przeglądamy, dlatego też warto postawić na content graficzny, wysokiej jakości zdjęcia, które przykują uwagę odbiorcy chociaż na mikrosekundę.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Nie będzie dla nikogo niespodzianką, że rok 2018, podobnie jak 2017, w kwestii blogowania na pewno skupi się na wszelkich formach video (w dużej mierze na live streamingu), zwłaszcza że dzięki dostępności telefonów z wysokiej jakości obrazem, taka forma jest już namacalna dla większości blogujących. Popularność Periscope, relacji na Facebooku czy Insta Stories, tylko potwierdza obecny, jak i zbliżający się trend.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Blogerzy będą mieli nie lada wyzwanie, jak przykuć uwagę odbiorców w wirtualnym świecie, w którym z każdej strony atakują banery, grafiki, ruchome obrazy etc., jakie formy wybierać, by produkowane treści nie przeszły bez echa. Bez względu na to, jaką formę wybiorą ważne, aby skupili się na jakości, nie na ilości. Z kolei, marki muszą bardziej skrupulatnie analizować wybór blogerów do swojej kampanii/komunikacji, zważając na fakt, że duży zasięg nie zawsze przekłada się na sprzedaż produktów, a co za tym idzie wiarygodność danego brandu.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Video (szczególnie ulotne formy) oraz wysoka jakość w każdym aspekcie działania bez względu czy mówimy o przygotowywaniu treści, zdjęć, nagrywaniu filmów etc.

————————————————-

Anna Maria Frejtag
Junior project manager, REACHaBLOGGER.pl

Najważniejszy sukces 2017

#sexedpl – co prawda akcja dotyczyła nie tylko blogosfery, ale też celebrytów, jednak przyniosła wiele pozytywnych reakcji w blogosferze.

Największa porażka 2017

PewDiePie i jego antysemicki żart, który skończył się utratą kontraktów z największymi brandami. PewDiePie nadal pozostaje najlepiej zarabiającym vlogerem, ale prawdopodobnie to ostatni rok sukcesów.

Najważniejsza zmiana w 2017

Obserwując sposób, w jaki z platformy ReachaBlogger korzystają marki, zdecydowanie widzimy coraz większe zainteresowanie blogami i vlogami niszowymi, o mniejszych zasięgach, ale bardziej skonkretyzowanych tematycznie. To z naszej perspektywy najważniejsza zmiana 2017 roku.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Zdecydowanie lipcowy See Bloggers w Gdyni. Spotkanie ponad 1500 internetowych twórców, mnóstwo warsztatów, wykładów, prezentacji. To wydarzenie, na którym warto być!

Najciekawsze trendy w 2017

Przekształcanie się blogerów w celebrytów i ich wychodzenie z online na offline – przykładem mogą być chociażby wydawane drukiem książki blogerów. Nie jest to wprawdzie nowość, ale 2017 rok przyniósł zaskakująco dużo tego typu publikacji.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Odpowiednie oznaczanie postów jako reklamowych. Z jednej strony marki chcą, by blogowe wpisy były naturalne, a z drugiej etyka wymaga oznaczenia wpisów jako sponsorowanych, co może zaburzać ich wiarygodność. Dla większości marek (co widać po wielu wizerunkowych wpadkach) nadal wyzwaniem jest nawiązanie odpowiedniej relacji z blogerem.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Bardzo dużo w tym roku mieliśmy kampanii modowych, co niewątpliwie związane jest z rozwojem całej marki Fashion i jej dobrymi wynikami sprzedażowymi. Powoli widać jednak przesyt odbiorców kolejnymi blogami modowymi. Dla rodzimego rynku blogerów na pewno ważne było też zaangażowanie Maffasion przez Guess czy Diora.

Ocena obecnej kondycji branży

Marketing oparty o współpracę z blogerami i vlogerami rozwija się bardzo prężnie. RaB pozyskał do współpracy w 2017 roku zarówno wielu nowych blogerów, jak i nowe marki, które rozpoczęły współpracę. Budżety są coraz większe, a z raportów światowych (InfluencerMarektingHub) wynika, że influencer marketing (w tym zatem również cała blogosfera) staje się jedną z najważniejszych metod pozyskiwania klientów online.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Jeszcze mocniej zacznie zacierać się granica między celebrytami a influencerami. To może zaowocować błędami marketingowymi. O ile influencerzy są cenieni za to, kim są, to u celebrytów ceni się to, co robią. Dla marki to zasadnicza różnica. Celebryta może coś po prostu reklamować. Influencer powinien być związany z tym, co reklamuje.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Duża ilość fake newsów sprawia, że czytelnicy zaczynają podejrzliwie traktować informacje znalezione w sieci. Powoli, czas ślepej ufności w to, co zostało napisane, mija. Dla blogerów oznacza to konieczność bycia bardziej wiarygodnymi. Materiały, które będą prezentowane, będą wymagały większego opracowania, dokładności, szczerości, by móc zapewnić taką samą penetrację. Dla marek współpracujących z blogerami oznacza to również, że materiały będą musiały być mocniej dopracowane, szczegółowe.

Dodatkowo, rosnąca ilość postów sponsorowanych sprawia, że u niektórych popularnych blogerów zaczynają one stanowić sporą część ich dorobku. To może zaś spowodować utratę wiarygodności blogera.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Mocniejsze wykorzystanie blogerów i vlogerów w e-commerce (np. wykorzystanie list remarketingowych), wzrost budżetów na współpracę z blogerami (wg. badania InfluencermarketingHub.com 67% marek zamierza zwiększyć wydatki na influencer marketing).

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Efektywne wykorzystanie budżetów poprzez zwrócenie uwagi na zaangażowanie czytelników bloga, a nie tylko sam zasięg. Większe zaangażowanie marek we współpracę z małymi, niszowymi blogami, które mają mniejszy zasięg, ale bardziej wiernych czytelników. Wykorzystanie narzędzi, które umożliwią automatyzację współpracy.