NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Web design/UX (Cz. 3)

NowyMarketing podsumowuje rok 2017: Web design/UX (Cz. 3)
O podsumowanie roku 2017 w kategorii web design/UX poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji i firm specjalizujących się w web designie i UX. Zapraszamy do lektury.
O autorze
20 min czytania 2018-01-04

fot. unsplash.com

1. Marcin Ukleja Senior UX Designer, K2
2. Alek Grzegorzek Web Designer, adCookie
3. Kamil Pietrzak Graphic Designer, OSOM STUDIO
4. Monika Zieniewicz Head of UX, DDS Poland
5. Ada Popiel, Webdesigner w spółce Asistera
Pierwszą część podsumowania w kategorii web design/UX przeczytasz tu >
Drugą część podsumowania w kategorii web design/UX przeczytasz tu >

Marcin Ukleja
Senior UX Designer, K2 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najważniejszy sukces 2017

Miara sukcesu jest względna. W 2017 roku nastąpiło wiele ważnych wydarzeń, bardzo znaczących zarówno dla największych graczy rynkowych, całej branży UX, jak i dla samych użytkowników.

Czy rekordowa na rynku amerykańskim kapitalizacja Apple’a jest takim wydarzeniem? Czy ogłoszenie Apple Watcha “zegarkiem nr jeden” może być uznane za sukces 2017? Czy może takim sukcesem powinny być nowe urządzenia od Google (Home Mini, Clips, Pixel Buds) albo Face ID w nowym iPhone X? A może Facebook Spaces (platforma VR), czy “zwyczajny” redesign YouTube’a czy Kalendarza Google zasługuje na takie miano?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Według mnie każdy z powyższych faktów – i wiele innych nie mniej istotnych, które miały miejsce w 2017 roku – świadczy, nie o odniesionym sukcesie, a o bardzo dynamicznym rozwoju branży, w bardzo wielu obszarach. Brak jednoznacznego “sukcesu” oznacza, że dążenie do niego nadal trwa…

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Największa porażka 2017

Podobnie sytuacja ma się z “porażkami”. Można się pastwić nad zagrożoną pozycją rynkową Snapchata, eksperymentami/testami Facebooka, “głupimi” botami, wcięciem w iPhone X, problemami Ubera, czy kolizjami Tesli. Jednak żadne z powyższych i temu podobne nie oznaczają porażek – tego typu zmagania wydają się być naturalną częścią procesu rozwoju, czy to usług, czy produktów.

Najważniejsza zmiana w 2017

Obserwując natomiast zmiany, które nastąpiły w 2017 roku łatwo wychwycić pewne tendencje czy dynamikę istotnych obszarów.

Warta uwagi jest na pewno zmiana podejścia największych graczy – przede wszystkim Google’a – i ich ukierunkowanie na AI (sztuczną inteligencję). W poprzednich latach widać było pierwsze działania w tym aspekcie, ale ten rok przyniósł zdecydowane ruchy: rozwój Google Assistant, przejęcie platformy Kaggle (platforma społecznościowa związana z tzw. Machine Learning), projekt AIY (do-it-yourself artificial intelligence) i wiele innych.

Najciekawsze trendy w 2017

Ze wspomnianych zmian wynikają oczywiście pewne trendy, ale na najlepsze przykłady zastosowania AI i machine learningu przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Nie da się ukryć, że w 2017 roku kontynuowały swój rozwój chatboty i wszystko co związane z tzw. interfejsami konwersacyjnymi.

Zarówno Apple, jak i Google skutecznie rozwinęli w tym roku możliwości swoich systemów i urządzeń do obsługi AR (Augmented Reality – Rozszerzona Rzeczywistość), co zaowocowało wieloma nowymi aplikacjami – nie tylko grami, bo pojawiło się także wiele aplikacji bardziej funkcjonalnych takich jak mierzenie rzeczywistych przedmiotów, czy pomieszczeń przy pomocy telefonu. Na uwagę zasługuje oczywiście też flagowa aplikacja AR: IKEA Place.

Oprócz wspomnianych powyżej trendów, mieliśmy okazję w tym roku poznać nowe rozwiązania także dla interfejsów głosowych (m.in. Siri, Google Home, Alexa), a także zaobserowować większy udział IoT (internet of Things) – choć to ostatnie jeszcze musi poczekać na “swój czas”.

Ocena obecnej kondycji branży

To, co można zauważyć w branży UX, to stały i kontrolowany rozwój. Coraz mniej miejsca jest na “ślepe” gonienie za trendami, a więcej energii wykorzystuje się na szukanie właściwych, a często i innowacyjnych rozwiązań.

Wraz z poszerzającymi się możliwościami i zakresami pracy, rośnie specjalizacja: projektanci zaczynają profilować się w konkretnych branżach takich jak: finanse, czy e-commerce.

Większą wagę przywiązuje się też do metodyki pracy. Jest to oczywiście charakterystyczne dla dobrze zdyscyplinowanych zespołów, gdzie praca odbywa się najczęściej w tzw. sprintach – w wielu, krótkich, przyrostowych iteracjach.

Powyższe fakty wskazują na zauważalną coraz większą dojrzałość branży.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Ze wspomnianych wcześniej zmian, które zaszły w bieżącym roku, można się spodziewać pewnych trendów i choć temat AI wydaje się być dość świeży, to już widać coraz większy nacisk na sztuczną inteligencję, wspomniany machine learning, czy wykorzystujący je tzw. anticipatory design – polegający na przewidywaniu potrzeb użytkownika, wychodzeniu mu na przeciw, sugerowaniu rozwiązań dla niego (ale także dla biznesu) najlepszych.

Najprostszymi przykładami zastosowania anticipatory design jest sugerowanie filmów w Netflixie, proponowanie celu podróży w Uberze, czy wyświetlanie adekwatnych kart w Google Now. Bardziej wysublimowanymi przykładem może być automatyczne kompletowanie koszyka (na obecnym etapie w formie sugestii) na podstawie dotychczasowych zamówień, przeglądanych przepisów, czy odbytych konwersacji na temat produktów do kupienia.

Wszystko to prowadzi do zmniejszenia udziału użytkownika w procesach, które do tej pory ten udział zakładały. To z kolei prowadzić może do zmniejszenia interakcji użytkownika z dotychczas projektowanymi przez nas usługami czy produktami – w myśl zasady “less input, more output”. Na zauważalne efekty przyjdzie nam jeszcze poczekać z pewnością więcej niż kolejny rok.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Myślę, że w 2018 roku warto zwrócić uwagę na utrzymanie stałego tempa rozwoju branży. Nie warto rozpraszać się “modnymi” trendami, a traktować je co najwyżej jako inspirację. Sukcesy i porażki traktować jako cenne doświadczenie na drodze do tworzenia projektów o najwyższej jakości, bo ta nareszcie zaczyna liczyć się najbardziej. 

————————————————-

Alek Grzegorzek
Web Designer, adCookie 

Najważniejszy sukces 2017

Połączenie formy i funkcji. 2017 był chyba pierwszym rokiem, w którym tak znaczące postępy poczyniono w projektowaniu łączącym czystą funkcjonalność z atrakcyjnym wyglądem. Oczywiście możemy mnożyć przykłady dobrych rozwiązań z lat poprzednich, ale dopiero w tym roku zauważyliśmy szeroko zakrojoną zmianę wśród zewnętrznych platform i naszych klientów.

W rozmowach zwykle koncentrowaliśmy się na namacalnych celach. Wyniki sprzedaży czy generowanie leadów zawsze stanowiły priorytet. W tym roku jednak wyraźnie częściej dyskutowaliśmy, jak osiągnąć te wyniki z zachowaniem odpowiedniego stylu, tworząc rozwiązania przyjazne użytkownikowi. Testując i adaptując je w zależności od potrzeb.

Podobne zjawiska obserwujemy też wszędzie wokół siebie. Rozwiązań atrakcyjnych wizualnie, z dogłębnie przemyślanym UX’em, widzimy więcej niż jeszcze rok temu. Dla dużych przedsiębiorstw jest to absolutne minimum, ale małe firmy też stawiają na takie rozwiązania. Dla obu to po prostu inwestycja, która spłaci się z czasem.

Największa porażka 2017

Szeroko pojęte accessibility.

W zależności od tego jak został dopracowany, design może ułatwić lub utrudnić nasze życie. Wystarczy porównać jak długi i nieintuicyjny może się okazać proces rezerwacji biletu na pociąg którym chcemy dostać się na ważne spotkanie, w zestawieniu z zamówieniem Ubera by dojechać na dworzec.

Jednak ten sam Uber dopiero we wrześniu tego roku uruchomił na swojej platformie możliwość poinformowania kierowcy, że jest się osobą głuchoniemą. Podobnie zresztą jak Airbnb, które niedawno rozpoczęło proces wdrażania zaawansowanych filtrów wyszukiwania ułatwień dla osób niepełnosprawnych.

To tylko przykład szerszego problemu, z którym zmaga się branża. Brakuje jednoznacznych standardów projektowania. Dobre praktyki stosowane są głównie tam, gdzie jest wola, a przede wszystkim czas i środki. W 2017 większość projektów (nieświadomie) szła w kierunku, który wyklucza coraz szersze grona osób. Mowa tutaj oczywiście głównie o osobach z różnymi stopniami niepełnosprawności. Niestety częstsze staje się wykluczenie technologiczne, poprzez korzystanie z systemów i rozwiązań niedostosowanych do możliwości technologicznych i internetowych dużych grup ludzi.

Najważniejsza zmiana w 2017

To był rok, w którym rola UX Designera zaczęła wykraczać dalece poza konkretne cele i urządzenia. Bardziej niż kiedykolwiek projektuje on interakcje z ludźmi, otoczeniem i realnymi przedmiotami.

Dla nas najważniejsze były tysiące małych zmian na całym świecie. Ludzie otwierający i zamykający domy aplikacjami. Masowo wykorzystujący wirtualne portfele. Prowadzący rozmowy sprzedażowe z botami. Wchodzący w interakcje intymne i publiczne w sposób całkowicie spersonalizowany. Zarówno pod kątem treści, jak i sposobu interakcji.

To jest dopiero początek tych zmian, ale już dzisiaj widzimy jak bardzo UX Designer uległ przeobrażeniu w stronę doświadczeń budowanych na różnych płaszczyznach, które choć mają początek na ekranie, nie są do niego wyłącznie ograniczone. To wymaga współpracy szerszego grona ekspertów i to umiejętność kolaboracji, syntezy pomysłów staje się wyznacznikiem User Expirience.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Najważniejszym wydarzeniem niejako była zmiana myślenia o UX. Największe internetowe korporacje zaczęły stawiać na design jako integralną część tożsamości marki. Za przykładem Apple i Google poszły m.in. Uber, Facebook czy Airbnb otwierający swoje platformy poświęcone designowi. Jeszcze dalej poszedł InVision. Firma znana z narzędzi dla UX Designerów tylko w tym roku wyprodukowała film Design Disruptors i otworzyła centrum e-learningowe www.designbetter.co.

Co za tym idzie Designerzy muszą mieć świadomość rosnącej odpowiedzialności społecznej. O tym, jak łatwo o niej zapomnieć niech świadczy model biznesowy gier freemium. Doskonale zaprojektowane i wykorzystujące mechanizmy uzależnienia nastawiają się na generowanie zysków kosztem niewielkiego procenta uzależnionych i płacących graczy.

UX Designer zaczyna projektować doświadczenia w dosłownym tego słowa znaczeniu. I to jest wydarzenie, z którego musimy zdawać sobie sprawę.

Najciekawsze trendy w 2017

Najciekawszy trend tego roku mógł przejść niezauważony, bo były nimi mikrointerakcje. Zrobione dobrze są tak naturalnym elementem interfejsu, że trudno wyobrazić sobie stronę bez nich. Pełnią rolę fundamentalną w czasach rosnącej kompleksowości rozwiązań. Prowadzą użytkownika przez dostępne dla niego funkcjonalności, redukując niepokój i poprawiając przyjemność korzystania ze strony bądź aplikacji.

Kolejnym ciekawym zjawiskiem jest rosnąca ilość aplikacji webowych – stron internetowych bardziej przypominających wyspecjalizowane aplikacje, niż statyczne wizytówki czy sklepy. Oferują one dużo większą płynność pomiędzy wykonywanymi przez użytkownika akcjami, przez co korzystanie z nich jest bardziej intuicyjne.

Na pewno najbardziej widowiskowym trendem mijającego roku było pokazywanie produktów dzięki VR lub wideo 360. Z tej technologii korzysta szerokie grono firm.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

Adaptacja do urządzeń mobilnych, o której od kilku lat mówi się w kategoriach must have w końcu stała się faktem. Szczególnie mocno obserwujemy to wśród naszych klientów, których użytkownicy w 40-50% korzystają z urządzeń mobilnych.

Miało to przełożenie na projektowanie pod różne typy urządzeń. Strony musiały stać się platformami spójnymi i użytecznymi na rekordowo dużej liczbie urządzeń. Mowa tu nie tylko o smartfonach czy tabletach, coraz częściej są to również smartwatche, samochody, telewizory, a nawet lodówki.

Designer musi przewidzieć, że strona bądź aplikacja będzie wykorzystywana na różnych urządzeniach, w odmiennych sytuacjach i celach. Nie liczy się czy dobrze wygląda na telefonie, ale czy będę mógł łatwo zrealizować konkretny cel, np. zarezerwować stolik w restauracji jadąc tramwajem lub dokonać szybkich zakupów w oczekiwaniu na taksówkę.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Trudno wyróżnić jedną akcję. Przede wszystkim zabrakło spektakularnego sukcesu, który przyćmiłby inne. Dla nas najciekawsze rzeczy działy się w obrębie storytellingu. Wykorzystanie współczesnych możliwości technologicznych pozwoliło kilku agencjom stworzyć nietuzinkowe projekty. Udowadniając przy tym, że strona nie musi być statyczną wizytówką i może opowiadać piękne historie.

Doskonale obrazuje to inspacewetrust.org – strona opowiadająca dzieje eksploracji kosmosu poprzez interaktywną podróż kosmonautą. Pięknie zilustrowana i animowana jest lepszym narzędziem edukacyjnym niż jakikolwiek podręcznik. Nie tylko o edukację chodzi. Silik stworzył pomysłową platformę eksploracji stylu mebli swojej marki (stylenovels.com). Natomiast National Geographic pozwala zobaczyć park Yellowstone z perspektywy niedźwiedzia.

Ocena obecnej kondycji branży

Jako całość branża idzie w bardzo dobrym kierunku. Wyraźnie widać, że technicznie i kreatywnie nadąża za najlepszymi wzorami krajów z dłuższymi tradycjami technologicznymi.

W tym roku widzieliśmy kilka naprawdę świetnych projektów, nie tylko komercyjnych. Doskonałym przykładem może być Multimedia Guide to Polish Culture przygotowany przez culture.pl. Zaawansowana wizualnie i technicznie platforma promocji polskiej kultury.

Różnica w jakości wykonania projektów często leży w budżecie i zrozumieniu, na co pieniądze idą. Na rynku rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania specjalistyczne o kompleksowości, którą niekiedy trudno wycenić i wytłumaczyć klientowi.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Projektowanie wyjdzie poza ekran. 2017 rok pokazał, że czeka nas postępująca integracja internetu z naszym życiem. Nie jest to już kwestia technologii, ale przede wszystkim pomysłu. Wszyscy najwięksi gracze na rynku (Facebook, Apple, Google) wypuściły już zestawy deweloperskie mające pomóc w rozwijaniu AR na ich platformach. W dużej mierze od Designerów będzie zależało, jak zostaną spożytkowane.

Pierwsze oznaki rewolucji już się pojawiły i będą czekały nas na zakupach. Dulux pozwala zobaczyć nowe kolory ścian w domu bez malowania. Wyłącznie z wykorzystaniem aplikacji Visualizer. Niedługo dzięki Ikea Place będziemy mogli zobaczyć jak produkty wyglądają w naszych domach. Masterpass AR/VR pozwoli na integrację sklepu i płatności z niemal dowolnym medium od wideo 360 po pełne virtual reality.

Równie łatwo, co w sprzedaży, AR można sobie wyobrazić w kinach, galeriach sztuki, czy różnych szczeblach edukacji. W zasadzie wszędzie tam, gdzie technologia może poprawić jakość naszych doświadczeń ze światem realnym.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Największym wyzwaniem dla UX Designera będzie oczywiście responsywność. Już dziś trudno jest ogarnąć ogrom urządzeń, z których korzystają użytkownicy. A to tak naprawdę dopiero początek personalizacji.

Od przyszłego roku coraz głośniej będzie o designie, który adaptuje się nie do urządzeń, ale do użytkowników. Biorąc pod uwagę liczbę danych, jakie firmy pozyskują, łatwiej będzie znać preferencje i tworzyć platformy, które zmieniają się w zależności od odbiorcy. Jednym z najlepszych przykładów takiej zmiany będzie interfejs dostosowujący się do użytkownika. Ludzie mają różne potrzeby i przyzwyczajenia, dlatego produkt który otrzymają powinien być do nich przystosowany.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

W kwestii wyglądu na pewno rosnącego znaczenia animacji nie tylko w formie ozdób czy mirkointerakcji, ale przede wszystkim siły prowadzącej użytkownika przez jakikolwiek proces na stronie. Ciągle zwiększające się możliwości naszych urządzeń, pozwalają designerom na wdrażanie w życie coraz ciekawszych pomysłów. Już teraz zapotrzebowanie na upraszczanie procesów rejestracji czy sprzedażowych jest ogromne.

Kolejnym elementem, który może eksplodować w 2018 roku będzie wykorzystanie AI do w zasadzie wszystkiego związanego z User Expirience. Mowa tutaj o prowadzeniu testów A/B, mapowaniu ścieżki użytkownika, tworzeniu grafik na podstawie konkretnych wytycznych, analizie ogromnych ilości danych. I wielu innych elementów, na które mały biznes nie mógł sobie do tej pory pozwolić. Wraz z nadejściem zaawansowanych algorytmów to może się zmienić, a my zobaczymy zaawansowane systemy AI i UX stosowane w przypadku nawet małych sklepów.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Jednym słowem dane. Nie tylko kto i po co je pozyskuje, ale też to, w jaki sposób możemy je sami wykorzystać do ułatwienia i poprawienia doświadczenia z platformami, z których korzystamy. Kupowanie butów czy ciuchów w sklepach internetowych może być irytującym doświadczeniem. Spodnie tego samego rozmiaru kupowane w różnych sklepach mogą być za małe lub za duże. Nic więc dziwnego, że widzimy rozwiązania, które pomagają oszacować dokładny rozmiar danego produktu na podstawie wcześniej noszonych marek.

To oczywiście jednostkowo przykład tego, jak możemy sobie ułatwić robienie zakupów. Jednak rozwiązania technologicznie idą w kierunku głębokiej personalizacji zarówno produktów jak i rozmaitych usług. Obserwujemy to najwyraźniej w koncepcie inteligentnego domu, który m.in. zapamiętuje ulubioną temperaturę pomieszczeń, poziom oświetlenia, serwuje kawę zaraz po przebudzeniu.

Już teraz wiele powtarzalnych czynności możemy bez problemu oddać maszynom. Jednak technologie te będą rozwijane i w znaczący sposób personalizowanie dzięki naszym danym. I to jak znacząco poprawią nasze życie w równej mierze będzie zależało od UX Designera i użytkownika. 

————————————————-

Kamil Pietrzak
Graphic Designer, OSOM STUDIO

Najważniejszy sukces 2017

Przełamanie monopolu Adobe w dostarczaniu narzędzi dla projektantów web design/UX. W 2017 roku naprawdę mocną pozycję zdobyły aplikacje stworzone z myślą o designerach i ich specyfice pracy. Sketch, Framer, Principle, Affinity – te programy to dla Adobe silna konkurencja. Lepsze rozwiązania software’owe, alternatywne sposoby płatności za aplikacje – nowi gracze potrafią uczyć się na cudzych błędach. Projektanci mogą wreszcie zapomnieć o zależności od Adobe, które wielokrotnie wprowadzało do oprogramia zmiany, które ci musieli zaakceptować. Teraz istnieje wybór i Adobe musi się z tym liczyć.

Największa porażka 2017

To będzie bardzo subiektywna ocena, ale rok w rok ogromną porażką jest według mnie bagatelizowanie przez władze, na każdym szczeblu, ich własnych stron internetowych. Zaczynając od archaicznego designu, poprzez abstrakcyjne UX, aż po praktycznie zerową dostępność tych stron dla osób z wadami wzroku. Dobrym przykładem jest strona Sejmu RP, która jest istnym throwbackiem do roku 2004. Mapa strony jest zagmatwana, strona sama w sobie nieczytelna, a narzędzia, które mają ułatwić korzystanie osobom niepełnosprawnym paradoksalnie sprawiają, że nie da się z niej korzystać.

Najważniejsza zmiana w 2017

Moim zdaniem to zwrot w stronę interakcji i nacisk na doświadczenie – trendy zorientowane na UX zdominowały web design w mijającym roku. Strony stały się znacznie bardziej interaktywne i zachęcają użytkowników do podjęcia działania. Poruszanie się po stronie to już nie tylko bierne przeklikiwanie się przez kolejne zakładki i scrollowanie w nieskończoność. To aktywne uczestnictwo w dialogu z marką i odkrywanie jej na nowo.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

Premiera iPhone X. Świetnie zrobiona od strony marketingowej, świetnie zaprojektowany key visual i iOS – czy się nam to podoba czy nie, Apple to znów lider w wyznaczaniu trendów. To, co przykuło uwagę designerów to również rebranding Dropboxa – unowocześnione logo, zupełnie nowa typografia, porywające grafiki i kreatywne animacje. Czy ktoś znał wcześniej takiego Dropboxa? Wątpię. Ta ekstremalna metamorfoza nie tylko potwierdza to, jak dużą rolę w kreowaniu osobowości marki odrywa branding, ale sprawi też, że korzystanie z aplikacji stanie się modne. Element Talks 2017 byl dla mnie z kolei najważniejszym wydarzeniem na naszym rodzimym rynku. Dziewczyny z roku na rok robią lepsze eventy, w których udział bierze coraz więcej uczestników i zawsze pojawiają się ciekawi prelegenci. Mike Monteiro, Erik Kessles, Adrian Shaughnessy, Leta Sobierajski – szkoda, że jeszcze tyle długich miesięcy przyjdzie nam czekać na kolejną edycję.

Najciekawsze trendy w 2017

Bardziej niż same trendy, ciekawsze jest to jak powstawały tendencje modne w mijającym roku. Semi Flat to odświeżona wersja Flat Designu – głębia i cieniowanie pozwoliły projektantom wydobyć z płaskich ikon zupełnie nową jakość. Do mody powróciły również budzące skrajne emocje gradienty – dla jednych to ucieleśnienie kiczu, dla drugich – wręcz przeciwnie, substytut stylu. Należą do nich Apple oraz Instagram – to dzięki key visual iPhone X oraz rebrandingu Instagrama, gradienty w 2017 roku przeżywały swój renesans. To, co również lansowano w ostatnich miesiącach to material design – okazało się, że paradoksalnie, przestrzeń 3d przeniesiona na płaską powierzchnię może robić naprawdę niesamowite wrażenie. Podobne doświadczenia gwarantują użytkownikom animacje – te na pewno będą w trendach również i w tym roku.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

W moim odczuciu największym wyzwaniem było (i zawsze będzie) robienie czegoś oryginalnego. Trendy władają całą siecią, co sprawia, że wiele stron wygląda tak samo, a sęk zawsze tkwi w tym, żeby projekt się wyróżniał.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Najciekawsza akcja 2017 to dla mnie promocja towarzysząca filmowi The Killing of a Sacred Deer, a konkretnie interaktywna strona. Po najechaniu na wybraną część ciała avatara, użytkownik rozwiązuje quizy, które pomagają mu odkryć, co w nim szwankuje. Oczywiście quiz quizowi nierówny – tajemnicza atmosfera i fragmenty filmu w tle, zapewniają userowi wyjątkowe doświadczenia. Cały koncept strony zasługuje na szczególną uwagę, gdyż łączy ona w sobie najnowsze trendy i idealnie koresponduje z nietuzinkową produkcją Yorgosa Lanthimosa. Kolejną ciekawą akcją, aczkolwiek niebezpośrednio związaną z UX jest dla mnie CupCycling. Z poddanych recyklingowi papierowych kubków do kawy wyłożonych plastikiem, tworzony się wysokiej jakości papier w różnych kolorach i o eleganckiej teksturze. Co ciekawe, jeden arkusz powstaje z co najmniej pięciu kubków, a dziennie brytyjczycy zużywają ich ok. 7 milionów! Inicjatywa G . F Smith jest niezwykle przyszłościowa – producent papieru zapowiada, że gdy rozwiąże problem kubków do kawy, przejdzie do innych produktów odpadowych. Istnieje więc szansa na to, że w 2018 nie utoniemy w śmieciach.

Ocena obecnej kondycji branży

Uważam, że web design i UX przeżywają teraz swoje najlepsze lata i rozwijają się szybciej niż kiedykolwiek. Nie tylko stale poprawiają się narzędzia naszej pracy, powstają sprzęty projektowanie specjalnie z myślą o nas (np. klawiatura Craft), ale też rozwija się wrażliwość e-użytkowników. Kiedyś szukali oni wzniosłych doświadczeń w sztuce – teraz tą sztuką stają się strony internetowe, które zapewniają im nowy rodzaj doznań, równie pięknych, co dobry film czy lektura. Zwiększa się też otwartość na nowe rozwiązania, a właśnie taka atmosfera twórczej swobody pozwala designerom na nieograniczoną (artystyczną) ekspresję.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Zwrot w kierunku ekspresji. Swój wyraz ma on np. w brutalizmie, który cieszy się coraz większą popularnością i wspominanym już rebrandingu Dropboxa. Użytkownicy chcą czuć emocje – myślę, że znudzili się już minimalizmem, który owszem jest niezwykle estetyczny, ale pod kątem wizualnym znacznie ciekawszy dla nas, niż odwiedzającego kolejną taką powściągliwą stronę, użytkownika. W stronę emocji rozwinie się również UX – myślę, że powstanie wiele nowych rozwiązań, które będą wzbudzać w userach tylko uśmiech i pozytywne uczucia.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Projektowanie na urządzenia dotykowe z większą przestrzenią roboczą. iPhoneX, Mi Mix 2, LG V30, Samsug Galaxy Note 8 – mobile first staje już faktem, a idea ta powinna przyświecać każdemu projektowi strony. Myślę, że wyzwaniem będzie też AR – technologia ta w końcu na dobre wejdzie do naszych smartfonów, czego już można doświadczać dzięki takimi aplikacjom jak np. IKEA place, Fitness AR czy polskie Tylko.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Myślę, że swoje 5 minut będzie miał brutalizm, który zatrzęsie webem. Nie jest to łatwy trend, dlatego świetnie sprawdzi się w branżach, które nie godzą się na kompromisy. Moda, sztuka, przemysł rozrywkowy – brutalizm to szansa na przełamywanie kolejnych tabu. Nutka szaleństwa wkradnie się również na palety designerów, którzy w 2018 roku posługiwać będą się niestandardowymi kolorami i wspominanym już gradientem. Bardzo dużą rolę w projektowaniu odegra typografia – choć mogłoby się nam wydawać, że w tym temacie zrobiono już wszystko, designerzy wciąż odkrywają nowe sposoby przedstawiana tekstu, tak by ten mówił sam za siebie. Nieodłącznym elementem stron staną się również animacje – w social mediach już od dawana wiadomo, że ruchome obrazy najbardziej angażują użytkowników.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

Myślę, że nie niezwykle ważny będzie sposób implementacji opisanych przeze mnie trendów. Designerzy będę musieli łączyć wszystkie elementy tak, by nie tylko płynnie prowadzić użytkowników przez strony, ale też sprawiać, by taka podróż nie męczyła ich zmysłów zanadto. Projektując, należało będzie zachować umiar i postawić na te rozwiązania, które wpasowują się przede wszystkim w osobowości marki, a nie tylko robią wrażenie na użytkowniku. Co więcej pozytywne doświadczenia usera z desktopu, nie mogą stać się irytującą przeszkodą na smartfonie. Należało będzie zwracać uwagę na to, by użyteczność, szła w parze z wyglądem – ale o tym chyba już wszyscy powinni pamiętać. 

————————————————-

Monika Zieniewicz
Head of UX, DDS Poland 

Najważniejsza zmiana w 2017?

Jedną z najbardziej widocznych zmian, które przyniósł 2017 rok, było uproszczenie funkcjonalności stron na rzecz użytkownika. Odejście od hamburger menu i wprowadzenie poziomej nawigacji – to trendy widoczne w ubiegłym roku.

Zdecydowanym kierunkiem rozwoju są strony one page, na których pojawiają się mikrointerakcje z animacją ułatwiające korzystanie ze strony. Widać to szczególnie w e-commerce, gdzie zmieniła się prezentacja produktów (zwrot ku minimalizmowi), pojawiły się widgety, poziomy scroll i zdecydowany zwrot ku personalizacji. Zamiast otwierania kolejnych kroków po najechaniu na przycisk o produkcie lub zakupie widoczne są dodatkowe opcje z szybkim dostępem do np. rozmiaru, wagi czy ceny, doprecyzowujące informacje dotyczące naszej intencji, a wszystkie kroki uproszczone są do jednego.

Przykłady: tutaj, tutaj i tutaj.

Najważniejsze wydarzenie w 2017?

2017 rok przyniósł zmianę w postaci udostępnienia stworzonego przez Google’a osobistego asystenta dla szerszego grona odbiorców. Jego zadaniem jest odpowiadanie na zadawane pytania i wykonywanie poleceń wydanych przez użytkownika. Z wirtualnego asystenta Google’a skorzystał m.in. niemiecki zespół Zalando, który poprzez Google Assistant uruchomił kilka miesięcy temu aplikację Gift Finder – wirtualną wyszukiwarkę prezentów umożliwiającą użytkownikom znalezienie prezentu poprzez Chatbot. Widać, że trend związany z podejmowaniem decyzji zakupowych w oparciu o rozmowy z botami to zdecydowany krok w stronę personalizacji zakupów. Z pewnością kolejny rok przyniesie ich jeszcze więcej.

Dla UI/UX Designerów istotnym wydarzeniem ubiegłego roku mogła być premiera Adobe Experience Design CC przeznaczonego do prototypownia oraz projektowania interfejsów aplikacji webowych i mobilnych. Warto jednak zaznaczyć, że Adobe XD – mimo wielu zalet – nie dla wszystkich może okazać się wystarczający, nadal wymaga dopracowania, aby doścignąć konkurencyjne narzędzia do projektowania (takie jak: Sketch, InVision czy UXPin). Liczę, że kolejne wersje okażą się bardziej dopracowane.

Najciekawsze trendy w 2017?

Zauważalnym trendem ubiegłego roku jest domyślne wyłączanie dźwięku i konieczność jego włączenia w przypadku zainteresowania materiałem wideo. Być może coraz więcej przeglądarek pójdzie śladem przeglądarki Safari, która w sposób automatyczny odtwarza jedynie te materiały, które są bez dźwięku. Pojawia się też więcej animacji i autorskich zdjęć.

Zauważalne jest stopniowe odejście od minimalizmu i wyjście poza flat do przestrzeni zbudowanej na warstwach. Gradienty, cienie, płaszczyzny, geometria, wyraźne akcenty i połączenia kolorystyczne, gify oraz niestandardowa typografia, liternictwo, wzornictwo i tworzenie kompozycji na bazie fontów o różnorodnych krojach i stylach – to wyraźne trendy 2017 roku. Z drugiej strony warto też zwrócić uwagę na pojawiający się zwrot ku brutalizmowi – ku odważnym i zdecydowanym projektom.

Przykłady: tutaj, tutaj, tutaj i tutaj.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017?

Najtrudniejszym wyzwaniem ubiegłego roku wydaje się zachowanie oryginalności w projektowaniu stron przy sporym nasyceniu podobnych do siebie template’ów. Wyraźnie dostrzegalna jest chęć pogodzenia ogólnodostępnych szablonów z potrzebą wyrażenia charakteru marki i zachowania jej spójności.

Najciekawsza kampania/akcja 2017?

Ubiegły rok to coraz wyraźniejszy zwrot ku technologii Progressive Web Application (PWA), dzięki której strony mobilne zachowują się podobnie do natywnych, dostępnych na telefonach aplikacji (m.in. szybsze ładowanie, praca w trybie offline, dostarczanie powiadomień). Po takie rozwiązanie sięgnęły już zagraniczne firmy, tj. Washington Post czy CNN, a w 2017 roku również polski wydawca – Onet, który w nowej wersji swojej mobilnej strony wprowadził m.in. widżety i notyfikacje push. Z pewnością w tym roku pojawi się więcej takich rozwiązań na polskim rynku.

Ocena obecnej kondycji branży

Każdy kolejny rok podnosi poprzeczkę. Mobile first w końcu jest mobile first, a budżety coraz częściej trafiają do internetu. Prawdopodobnie zatem przez kolejne lata kondycja branży pozostawać będzie na ciągłej fali wzrostu.

Jakie zmiany czekają nas w 2018?

Zróżnicowany zespół projektantów, w którego skład wchodzi też klient, to jedna ze zmian, które są widoczne już teraz i będą rozwijać się w przyszłości. Widać to również na płaszczyźnie technologicznej – na rynku pojawia się coraz więcej programów usprawniających proces kreowania i testowania projektów oraz współpracy z klientem w czasie rzeczywistym.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018?

W 2018 roku wciąż będziemy poszukiwać oryginalności, elementów wyróżniających nasze projekty. Wyzwaniem może okazać się również konieczność dostosowania webowych produktów do nowych technologii mobile. Z kolei konieczność skrócenia czasu tworzenia projektów przy zachowaniu jak najlepszej jakości podejmować będzie coraz wyraźniejszą współpracę agencji z klientem.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018?

W szybkim tempie rozwijają się chatboty. W 2018 roku na pewno pojawi się sporo przykładów ich wykorzystania w marketingu bądź obsłudze klienta.

W projektowaniu stron i aplikacji mobilnych rozwojowi ulegną tendencje obecne szczególnie w końcówce poprzedniego roku, tj. nasycenie kolorów, animacje, odejście od flatu, wielopłaszczyznowość. Możemy się też spodziewać większej liczby mikroanimacji i interakcji mających na celu upraszczanie i skracanie drogi polegającej na podjęciu akcji przez użytkownika na stronie.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018?

W projektowaniu na pewno nie można pomijać mobile’u i wszystkiego, co się z nim wiąże – formy interakcji ze stroną, nawigacji, mikroanimacji, architektury – pamiętając o braku przeładowania zarówno formą, jak i treścią. Nie zapominajmy również o personalizacji i dostarczaniu treści, którymi zainteresowany jest dany użytkownik. 

————————————————-

Ada Popiel
Webdesigner w spółce Asistera

Najważniejszy sukces 2017

W kategorii sukcesu zdecydowanie można wskazać stronę NETFOX (www.netfox.pl) nagrodzoną w konkursie CCS Design Awards. Projekt ten został uznany za jedną z najlepszych stron internetowych na świecie w kategorii kreatywności, wysokiego poziomu estetyki oryginalność i kompetencji w projektowaniu.

Zastanawiając się nad sukcesem 2017, nie mogę pominąć rebrandingu i nowej odsłony firmy Connectis www.connectis.pl, który miałam zaszczyt współtworzyć. Nowoczesne kolory oraz minimalizm to nasza digitalowa wizytówka.

Największa porażka 2017

Osobiście uważam za największa porażkę wszystkie strony komercyjne, gdzie designer skupił się przede wszystkim na prezentacji graficznej i zapomniał o podstawowym UX. Projektując stronę dla użytkownika musimy myśleć głównie o użytkowniku.

Należy zadać sobie 3 podstawowe pytania:

  1. Czy na pierwszy rzut oka użytkownik może zobaczyć czego dotyczy strona?
  2. Jakie może mieć z tego korzyści?
  3. Czy wie jaki powinien być jego kolejny krok?

Pamiętając o tych kwestiach możemy uniknąć porażki w kontekście projektowania UX.

Najważniejsza zmiana w 2017

Można zauważyć w projektowaniu tendencję do minimalizmu. Już nie używamy typowego flat designu, w którym można było zobaczyć cienie. W jego miejsce wchodzi styl ikonograficzny, prosty i nowoczesny. Na szczęście pojęcie UX designu stało się bardzo popularne i coraz rzadziej spotykamy zleceniodawców nie wymagających tej wiedzy od swoich designerów.

Najważniejsze wydarzenie w 2017

W roku 2017 można zaobserwować ogromny przyrost aplikacji mobilnych. Innowacyjnością w tej dziedzinie jest to, że banki wprowadzają elementy biometrii do swoich aplikacji. Logowanie za pomocą odcisku palca cieszy się ogromną aprobatą użytkowników.

Najciekawsze trendy w 2017

Do najciekawszych trendów jakie możemy wyróżnić należą:

1. Minimalizm – Less is more – czyli doceniamy proste rozwiązania
2. Unikanie stockowych zdjęć i grafiki – coraz częściej na stronach pojawia się to, co prawdziwe i naturalne. W ofertach umieszczamy zdjęcia autentycznych pracowników i liderów. Unikamy sztucznej stockowych grafiki i inwestujemy w kreatywne podejście podczas projektowania unikatowej grafiki na potrzeby danego projektu.

3. Kinografika – Zdecydowanie cieszą się popularnością proste animacje i glify, a także kinografika jak np.:


żródło: www.olybop.fr/wp-content/uploads/2014/04/cinemagraph-24.gif

Jeśli macie ochotę poznać tajemnice tworzenia kinografiki polecam obejrzeć poniższe nagranie.

4 .Explainer/Persuader Videos – coraz częściej wykorzystywane są filmy video mające na celu zaprezentowanie firmy i przekonanie potencjalnego klienta, że jej wybranie jest właściwa decyzją. Przykład tego typu filmu można zobaczyć tu:

Kolejnym innowacyjnym projektem są video oferty o prace, jakimi może się pochwalić Connectis:

5. Mikrointerakcje –Przyciski zmieniające swój wygląd po zbliżeniu się kursorem myszy. Powiększające się elementy Call To Action zwracające w subtelny sposób uwagę użytkownika.

6. Tworzenie unikatowych landing page pod daną kampanię. –Widać dominujący trend w odchodzeniu od klasycznych stron głównych przeładowanych treścią. Coraz częściej firmy projektują proste strony internetowe przedstawiający dany produkt, który chcą w danej chwili promować.

W dobie postępującego skracania ścieżki stawianej do przebycia konsumentom w środowisku e-commerce, rozwiązania oparte o unikatowe landing pages, pozwalające na dotarcie ze spersonalizowanym przekazem do grupy docelowej, staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem, które jednocześnie poprawia efektywność kampanii oraz „dogadza” potencjalnym klientom, pozwalając im na łatwe dotarcie do interesującego ich kontentu. W tym roku trend ten bardzo wyraźnie zaobserwować można było w branży deweloperskiej, w której wszystkie największe firmy wykorzystywały to narzędzie w kampaniach prowadzonych przez facebook – strony, do których docierali użytkownicy portalu, zawierały mocno okrojony zakres informacji pozwalających na zachęcenie osób poszukujących mieszkania do nawiązania kontaktu – krótkie opisy inwestycji, 3-5 atrakcyjnych wizualizacji oraz numer telefonu lub co częstsze – skrócony do maksimum formularz do pozostawienia własnego numeru kontaktowego.

Najtrudniejsze wyzwania w 2017

W obecnym czasie dostępność wiedzy na temat UX designu jest w zasięgu ręki. Każdy może wziąć udział u odpowiednim szkoleniu, webinarze czy bootcampie. Problemu nie stanowi więc to, czy przeciętny użytkownik w ciągu pierwszych kilku sekund podejmuje decyzję o tym, czy wyłączyć witrynę lub jak sprawić, by menu było dla niego atrakcyjne wizualnie. Wyzwaniem jest stworzyć witrynę uniwersalną, dostosowaną do potrzeb osób w różnym wieku a także z dysfunkcjami. Nie powinniśmy zapominać o osobach nie rozpoznających barw. Daltonizm, który tak naprawdę jest wadą polegająca na nierozpoznawaniu barwy czerwonej i zielonej, dotyka części naszych użytkowników, a wymienione barwy są używane w komunikacji pozytywnej i negatywnej. Należy się więc zastanowić czy istnieje jeszcze możliwość różnicowania treści nie tylko kolorystycznie. Proste wzory, tekstury czy pogrubienia mogą być rozwiązaniem w niektórych przypadkach.

Najciekawsza kampania/akcja 2017

Ciekawą kampania wizerunkową z wykorzystaniem najnowszych trendów, a w tym przypadku kinografiki może się pochwalić VISTULA.

Ocena obecnej kondycji branży

Branża jest w świetnej kondycji i prężnie się rozwija. Co ogromnie mobilizuje do analizy konkurencji i chęci zaproponowania jeszcze bardziej innowacyjnych rozwiązań niż te, które do tej pory spotkaliśmy.

Jakie zmiany czekają nas w 2018

Już coraz bardziej popularna technologia VR będzie prężnie się rozwijać. Ewolucja botów elektronicznych nastąpi bardzo dynamicznie wraz z możliwościami sprzętu i oprogramowania. Zostanie wyeliminowanych coraz więcej błędów i problemów z jakimi mieliśmy do czynienia w 2017.

Jakie wyzwania czekają nas w 2018

Przyszłość stoi także pod znakiem dobrych algorytmów AI. Opracowanie odpowiednich skryptów w dziedzinie Sztucznej Inteligencji może być kluczem do sukcesu w 2018.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018

Możemy się spodziewać rozwoju grafiki wektorowej pod kontem RWD. Nie będziemy już tworzyć projektów w różnych rozdzielczościach. Automatyczne skalowanie grafiki ułatwi i zaoszczędzi wiele godzin pracy designerów oraz programistów.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018

W szczególności należy skupić się na dopracowaniu responsywności stron www i ich użyteczności dla urządzeń mobilnych. Coraz rzadziej użytkownicy przeglądają wersje desktopowe, a coraz częściej widzimy ich z telefonami w ręku. Wystarczy rozejrzeć się jadąc autobusem. Znam nawet osoby, które ku mojemu zaskoczeniu – nie posiadają w domu tradycyjnego komputera, za to posiadają nowoczesne smartfony i tablety z którymi się nie rozstają.