Analiza: YouTube bardziej angażujący od Facebooka

YouTube to obecnie nie tylko najpopularniejsza platforma wideo, druga co do wielkości wyszukiwarka internetowa, ale także jedno z najważniejszych mediów społecznościowych. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez LifeTube, serwis Google’a angażuje odbiorców ponad 2 razy bardziej od Facebooka.
O autorze
2 min czytania 2018-05-16

Równolegle do działań Facebooka – który dąży do rozszerzenia swojej platformy o jak najwięcej treści wideo – YouTube sukcesywnie rozbudowuje funkcje społecznościowe. Serwis Google’a daje youtuberom coraz więcej możliwości zacieśniania więzi z widzami i zatrzymywania użytkowników wewnątrz platformy. Jedną z takich funkcjonalności jest zakładka „Społeczność” – widoczna na kanałach powyżej 10 000 subskrypcji. Zmiana charakteru YouTube na bardziej społecznościowy to krok w kierunku silniejszego wykorzystania statusu subskrybenta – określanego nie tylko jako “stałego widza”, ale przede wszystkim jako zaangażowanego członka społeczności skupionej wokół danego youtubera.

Analiza zaangażowania odbiorców

Z analizy zaangażowania subskrybentów na YouTube i fanów na Facebooku wynika, że pierwszy z tych serwisów może pochwalić się ponad dwukrotnie (!) wyższym poziomem zaangażowania odbiorców. Do analizy wykorzystano 400 postów opublikowanych w 2018 roku przez 10 wybranych twórców (dobór losowy spośród youtuberów zrzeszonych w sieci LifeTube, publikujących posty w zakładce “Społeczność” na YouTube i aktywnie prowadzących fan page na Facebooku). Postom na Facebooku odpowiadały posty z karty “Społeczność” YouTube. Postom zawierającym wideo – opublikowane filmy.

Engagement rate, liczony jako suma interakcji (reakcje i komentarze) podzielona przez odpowiednio liczbę fanów lub subskrybentów, wyniósł w przypadku Facebooka niecałe 12%, na YouTube ponad 25%. Szczegółowe informacje dostępne są w formie infografiki.

Co to oznacza dla marketerów?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

YouTube to nie tylko platforma wideo, ale również kanał społecznościowy, który skutecznie angażuje odbiorców, a dzięki takim rozwiązaniom jak karta Społeczność pozwala na jeszcze lepszą interakcję na linii twórca-widz. Możliwości jakie daje ta funkcjonalność (publikacja ankiet, GIF’ów etc.) sprawiają, że użytkownik nie musi korzystać z innych mediów społecznościowych, żeby skontaktować się ze swoim ulubionym youtuberem. Z powodzeniem może prowadzić dyskusję w obrębie jednego serwisu. Dla marketerów oznacza to, że, planując współpracę z influencerami, warto wykorzystać ten potencjał, a zakładkę Społeczność na YouTube traktować jako kolejny kanał do prowadzenia dialogu z konsumentem. Na ten moment jest to obszar przez marki zupełnie niewykorzystana —  komentuje Gabriela Barnat, Sales& Strategy Director w LifeTube

Co to oznacza dla twórców?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Na przewagę YouTube nad Facebookiem w zaangażowaniu publiczności składa się kilka czynników. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na fakt, że youtuber swoją publiczność gromadzi i rozwija głównie wokół kanału – to tu znajduje się serce jego działalności, to tu najbardziej dba o swoją publiczność. Kolejnym ważnym czynnikiem są organiczne zasięgi. Facebook coraz bardziej ogranicza dotarcie postów na fanpage’ach, a na YouTube twórcy coraz chętniej korzystają z zakładki “Społeczności”. Dodatkowym elementem, który sprzyja większemu zaangażowaniu na YT, jest też bardziej personalny charakter interakcji widza z influencerem – twórca, którego widać i słychać w wideo, który zwraca się bezpośrednio do widza np. we vlogach, a w trakcie filmów często korzysta z call to action, zwiększa zaangażowanie i “klikalność” wśród oglądających — Przemysław Gajos, Support Manager w LifeTube.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się