Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Narzędziownia social media managera (cz. 1)

Narzędziownia social media managera (cz. 1)
Prowadzenie komunikacji w mediach społecznościowych to zadanie czasochłonne i wymagające. Tworzenie i planowanie postów, grafik czy wideo, a także śledzenie na bieżąco interakcji oraz statystyk, bez odpowiednich narzędzi, może być nie lada wyzwaniem. Jakie aplikacje pomagają w tej pracy?
O autorze
8 min czytania 2018-07-06

Listą aplikacji i narzędzi, bez których nie wyobrażają sobie pracy, podzielili się Marta Jankowska, social media manager w NeoNail, Edyta Sierosławska, marketing manager for social media w Carrefour Polska, Kacper Kapsa, social media team leader w x-kom, Barbara Derkowska, social media specialist w Brand24 oraz Kinga Szczerba, specjalista ds. komunikacji w social media w firmie InPost.

Najczęściej używane narzędzia to:

  • planowanie i publikacja postów: Buffer, Menedżer stron na Facebooku, CoSchedule, Chatfuel
  • obsługa interakcji: Sprout Social, TweetDeck
  • monitoring i analityka mediów i internetu: Brand24, Sotrender, 
  • organizacja pracy i zarządzanie zadaniami, projektami: Evernote, Nozbe, Teamweek, Notatki, Basecamp, Trello, Google Sheets
  • analiza danych i statystyk: Iconosquare, YouTube Studio, statystyki Facebooka, Google Analytics
  • przygotowywanie grafik: Canva, Crello, Adobe Photoshop, Noun Project
  • przygotowywanie wideo: Quik, Boomerang, iMovie
  • komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna: Messenger, Whatsapp, Telegram
  • śledzenie fraz kluczowych: Answer The Public
  • skracanie linków: Bit.ly
  • emotikonki: Emojipedia
  • poprawność językowa: Grammarly
  • pobieranie zdjęć: Unsplash

Marta Jankowska
social media manager, NeoNail

Prowadzenie profili społecznościowych tak dużej marki, jaką jest NeoNail, to nie lada wyzwanie. Zwłaszcza, że nasze działania w social mediach realizujemy tak, by bazowały na najnowszych trendach oraz były dostosowane do wciąż pojawiających się zmian algorytmów. To właściwie praca 24h, dlatego nie obejdzie się bez kilku sprawdzonych narzędzi, które są niezbędne w codziennych wyzwaniach.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Google Sheets – perfekcyjnie dopracowany harmonogram publikacji treści na danym kanale to zasługa Google Sheets. Łatwiej jest kontrolować jakość oraz dokonywać zmian, kiedy widzi się wszystko w jednym miejscu, a także wtedy, gdy więcej niż jedna osoba może czuwać nad tym, by nie pojawiły się błędy.
  • Brand24 – monitoring umożliwia wsłuchiwanie się w to, co mówi i pisze się w mediach społecznościowych na temat naszej marki. Dzięki systematycznej obserwacji, jesteśmy w stanie poznać potrzeby naszych klientów oraz interweniować w sytuacjach kryzysowych… i nie tylko. To sprawia, że jesteśmy bliżej naszych konsumentów, znamy ich potrzeby i potrafimy się z nimi zmierzyć.
  • Sotrender – to narzędzie, dzięki któremu jesteśmy w stanie analizować nasze działania na różnych platformach społecznościowych. To nie tylko suche liczby. Widzimy konkretne wskazówki: co działa dobrze, co trzeba poprawić oraz przede wszystkim – co robi konkurencja. A to wszystko dzięki wnikliwej analizie i profesjonalnemu raportowaniu.
  • Teamweek – to moje ulubione narzędzie do organizacji codziennych zadań. Służy do skutecznego zarządzania projektami, więc jest idealne dla osób, które nie mogą przestać myśleć o deadline’ach… To również świetne rozwiązanie dla tych, którzy zarządzają zespołem i chcą wiedzieć, czym zajmują się członkowie – można mieć wszystko pod kontrolą. Oś Teamweeka jest bardzo łatwa w użyciu i co ważne – dostosowywanie planów wcale nie zajmuje dużo czasu.
  • Trello – to dla mnie bardziej rozbudowana wersja Teamweeka, która umożliwia prowadzenie większych wieloetapowych projektów. Dobrze jest móc dodawać komentarze, załączniki czy po prostu wymienić się uwagami z całym zespołem i mieć kontrolę nad całym procesem projektowym. Osobiście, bardzo lubię to narzędzie, ale żeby móc w pełni wykorzystać jego możliwości, wszyscy członkowie muszą z niego aktywnie korzystać. Niestety nie zawsze tak jest, dlatego częściej korzystam z jego alternatywy, czyli Teamweeka.
  • Canva – to jedno z tych narzędzi, które niejednego z nas uratowało przed wpadką. Piękna grafika na Instagrama potrzebna na już? Z Canvą zajmie to kilka minut. Nie trzeba znać skomplikowanych programów do obróbki graficznej, estetyczne treści można przygotować samemu. Najpiękniejsze jest to, że narzędzie proponuje mnóstwo inspirujących layoutów we wszystkich możliwych formatach, które występują na danych platformach społecznościowych i nie tylko.
  • Buffer – umożliwia łatwe planowanie postów do późniejszej publikacji. Przy tak dużej ilości contentu, który produkujemy, automatyzacja treści to rozwiązanie absolutnie obowiązkowe. A Buffer nie tylko to umożliwia, ale również oferuje przydatne opcje analizy.
  • Grammarly – narzędzie, którego używam sporadycznie, ale nie wyobrażam sobie pracy bez niego. Poznałam je w poprzedniej pracy, przy startupie, kiedy język angielski to była codzienność. Dzięki Grammarly wiem, że moje maile są bezbłędne. To narzędzie pokazuje, jakie błędy popełniam i sugeruje zmiany, których trzeba dokonać, aby wszystko było poprawne. Świetna sprawa!
  • Bit.ly – to z pozoru proste narzędzie, które służy do skracania linków. Jednak nie samo skracanie jest w nim najpiękniejsze, a szczegółowa analiza. Dzięki temu narzędziu mamy dostęp do natychmiastowych statystyk. Widzimy liczbę kliknięć, co dokładnie działa, co się klika oraz na jakich serwisach nasz komunikat wzbudza największe zainteresowanie.
  • Unsplash – kreatywne zdjęcia do pobrania za darmo. Unsplash to zbiór pięknych i klimatycznych ujęć, a fotografie, które są tam opublikowane, dostępne są na licencji CC0, co umożliwia ich pełne wykorzystanie, nawet komercyjne. Nie ma konieczności podpisywania autora zdjęcia, jednak w zamian za nietuzinkowe kadry, przyjęło się, że powinno się to robić.

Edyta Sierosławska
marketing manager for social media, Carrefour Polska

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Smartfon – od prawie 2 lat laptopa włączam wyłącznie w biurze. Poza biurem króluje telefon i aplikacje, które pomagają mi ogarniać świat nowych mediów w zasadzie 24/7. Mnogość aplikacji ułatwiających pracę w social media pozwala efektywnie nimi zarządzać.
  • Menedżer stron – aplikacja, która daje bezpośredni dostęp do zarządzanych stron na Facebooku. Pozwala na podgląd statystyk, zaplanowanych postów i działań moderatorów. W nowej wersji aplikacja ma wbudowany skrót do menedżera reklam, który na bieżąco pozwala mi na śledzenie, jak efektywne są nasze reklamy. W prosty sposób można podejrzeć wyniki konta, wydatki, liczbę odbiorców czy aktywności użytkowników.
  • Iconosquare – wykorzystuję głównie w celu poznania statystyk konta na Instagramie, aktywności użytkowników. Raz w miesiącu dostaję także raport, który pokazuje szczegółowo, jak nasz instagramowy profil sprawował się w ciągu ostatnich 30 dni. Niestety narzędzie jest płatne.
  • Canva – czasem przychodzi taki moment, że nawet manager musi stworzyć coś z niczego. Wtedy pomocna okazuje się nieśmiertelna Canva. Banalnie prosta w obsłudze (potrafi się nią posługiwać nawet moja 9-letnia córka), oferująca naprawdę sporo jak na darmowe narzędzie, przyda się na pewno każdej osobie prowadzącej strony w social media. Używam jej także w wersji na telefon. Jej kolega Crello.com to również przydatne narzędzie, które pozwala na tworzenie prostych animacji. Z ciekawością obserwuję rozwój tego projektu.
  • YouTube Studio – narzędzie na telefon pozwalające na bezproblemowy dostęp do statystyk naszych filmów. W szybki, prosty i skondensowany sposób pokazuje najważniejsze dane takie jak wyświetlenia w czasie rzeczywistym, wszystkie wyświetlenia czy czas oglądania. Dzięki niej wiem, że najpopularniejszymi wyszukiwaniami dotyczącymi naszej marki na YT są „Carrefour Reklama Napoleon”.
  • Quik – bezbłędna darmowa aplikacja zarówno na iOSa, jak i na Androida. Zrobisz w niej w zasadzie każdy film, a do tego ma opcję zmiany formatów z 16:9 na pionowy czy 1:1. Darmowa muzyczka, ciekawe przejścia, dodawanie napisów i content gotowy. Renderuje się bardzo szybko, film można zapisać zarówno w telefonie, jak i wysłać bezpośrednio na fanpage. Podobną aplikacją jest także Videoshop, jednak tu mamy więcej opcji płatnych.
  • Boomerang – niezmiennie polecam na szkoleniach naszym social media specjalistom w lokalnych hipermarketach, oczywiście w symbiozie z Quikiem. Ponieważ nie od dziś wiadomo, że wideo sprawdza się na FB lepiej niż formaty statyczne, dlatego zachęcam do zabawy z tymi dwoma narzędziami.
  • Notatki – aplikacja, bez której nie potrafię się obejść. Zapisuję wszystkie „genialne” pomysły, zanim zdążą mi umknąć z głowy. A do tego funkcja przypominania o konkretnej godzinie i w konkretnym miejscu – „Hej Siri, przypomnij, żebym wysłała maila, jak tylko będę w pracy” i życie staje się łatwiejsze.
  • Messenger i Whatsapp – chyba nikomu nie trzeba przedstawiać tych dwóch. W zasadzie mogłabym obejść się bez maila, ale bez bieżącej komunikacji przez Messengera byłoby mi trudno. Pomaga także wtedy, gdy trzeba zaakceptować kreację przeznaczoną na mobile.
  • Sotrender – absolutny must have każdego managera social mediów, tym razem na desktop. Używam Sotrendera już od ponad 6 lat i niezmiennie jestem z niego zadowolona. Możliwość obserwacji stron konkurencji za pomocą kilku kliknięć znakomicie ułatwia mi codzienną pracę. A do tego te fantastyczne raporty! Czekam na aplikację na telefon!

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kacper Kapsa
social media team leader, x-kom

  • Buffer – po przygotowaniu posta, kolejnym ważnym krokiem w komunikacji w mediach społecznościowych jest właściwe zaplanowanie publikacji. Pomimo że Facebook ma opcję planowania postów, wygodniejsze jest korzystanie z Buffera, który daje możliwość układania wpisów także na Twittera, Instagrama (od niedawna z możliwością bezpośredniej publikacji), LinkedIna, a także dla najważniejszego źródła, jakim jest Google+. Buffer to również świetnie działającą firma w sieci będąca nieocenionym źródłem nieszablonowej socialowej wiedzy.
  • Sprout Social – prawdziwy kombajn do pracy w social mediach. Dla zespołu stanowi nieocenione źródło do obsługi interakcji. Przyjemny i funkcjonalny design, w którym z łatwością można pracować z kilkoma osobami jednocześnie – bez ryzyka „zderzeń”. W zasadzie cała praca mogłaby zamykać się w tym narzędziu ze względu na takie funkcje, jak: planowanie, analiza danych, czy wyszukiwanie contentu. Jednak nie wszystkie funkcje są tak dopracowane, jak interakcje, dlatego warto korzystać także z innych narzędzi.
  • Brand24 oraz Sotrender – podstawa i oczywistość. Nie wiem, czy jeszcze komuś trzeba przedstawiać plusy tych dwóch rozwiązań. Jeśli zależy wam na analizie wyników, wzmianek to bez tych narzędzi nie ma sensu podchodzić do tematu.
  • Nozbe – aplikacji i narzędzi do planowania zadań jest multum. Testowałem wiele z nich, ale żadne nie przypadło mi do gustu tak, jak Nozbe. Prosta obsługa, przyjemny design i możliwość współdzielenia z zespołem – w skrócie rewelacja. Podobnie, jak z Bufferem ważna jest tu też cała otoczka. Poradniki, webinary, a nawet książka, wszystko po to, by osiągnąć idealną produktywność.
  • Evernote – moje ponad 900 notatek mówi samo za siebie. Począwszy od pracy, przez zapisywanie ciekawych artykułów, a skończywszy na listach zakupów, to dla mnie absolutnie niezbędne narzędzie, która mam na każdym urządzeniu. Zupełnie nie wyobrażam sobie dnia bez Evernote. Oczywiście poza nim na biurku zawsze leży klasyczny papierowy notatnik gotowy do zapisania szalonych pomysłów.
  • Teamweek – bardzo przejrzysty i prosty w obsłudze kalendarz do planowania działań w zespole. Każdy ma swoją tabelkę, w której może łatwo ułożyć sobie dzień. Plan jest widoczny dla innych osób, co pozwala oszacować, czy ktoś ma jeszcze czas na dodatkowe zadania w danym dniu.

Barbara Derkowska
social media specialist, Brand24

  • Adobe Photoshop – to moje ulubione narzędzie do tworzenia grafik, niezmiennie od wielu lat. W między czasie powstało sporo innych rozwiązań, ale to właśnie Photoshop daje mi nieograniczoną kontrolę nad grafiką.
  • CoSchedule – pozwala mi na planowanie treści i zarządzanie nimi z jednego miejsca.
  • Grammarly – automatycznie poprawia wszelkie literówki, sugeruje przecinki i alarmuje, gdy zrobię błąd w pisowni. Aplikacja, dzięki której pisanie treści w języku angielskim jest błyskawiczne i bezstresowe.
  • Brand24 – nasze narzędzie do monitoringu internetu, to również moje najważniejsze narzędzie w codziennej pracy. Brand24 pozwala mi na szybką reakcję i angażowanie się we wszystkie dyskusje, jakie pojawiają się na nasz temat w internecie. Oprócz tego wykorzystuję go do analizy naszych działań w social mediach i jako świetne źródło real-time contentu.
  • Bit.ly – to tutaj skracam linki, a następnie analizuję statystyki kliknięć.
  • Chatfuel – to nasza broń do budowania zaangażowania na Facebooku. Korzystam z niego, aby zawiadomić naszych subskrybentów o nowym odcinku #SocialRecap lub podpinając go pod wybrany post, aby odpowiadał w Messengerze naszym komentującym.
  • Noun Project – to baza pięknych ikon, która jest nieocenionym wsparciem w procesie tworzenia grafik.
  • iMovie – prosty i intuicyjny program do edycji wideo. Świetnie sprawdza się do małych i szybkich przeróbek.
  • Sotrender – analizuje nasze działania marketingowe w mediach społecznościowych. Niczym mój osobisty doradca, zarzuca mnie wskazówkami, co jeszcze mogę ulepszyć, co działa, a co zdecydowanie nie przynosi rezultatów.
  • Google Analytics – narzędzie do analizy danych nieco większego kalibru. To korzystając z GA sprawdzam, jak moje działania w social media wpływają na ruch na naszej stronie, konwersję i sprzedaż.

Kinga Szczerba
specjalista ds. komunikacji w social media, InPost

  • Brand24, Sotrender – narzędzia niezastąpione w monitorowaniu sieci i social mediów.
  • Statystyki Facebooka – niewyczerpane źródło wiedzy o fanach i klientach marki.
  • TweetDeck – aplikacja, która pomaga segregować treści na Twitterze. Dodając kolejne kolumny, można w tym samym czasie przeglądać wpisy i wchodzić w interakcję z fanami. Bardzo przyspiesza pracę, zwłaszcza jeśli moderuje się kilka kont jednocześnie.
  • Answer The Public – narzędzie, dzięki któremu można sprawdzić, jakie frazy najczęściej pojawiają się w wyszukiwarce w połączeniu z dowolnym słowem kluczowym.
  • Bit.ly – automatyczna skracarka linków przydatna w prowadzeniu kanałów social media – zwłaszcza tych, w których każdy znak jest na wagę złota.
  • Canva – prosty i intuicyjny kreator grafik oraz źródło inspiracji.
  • Emojipedia – lista emotikonów z możliwością pobrania.
  • Basecamp – platforma do zdalnego zarządzania projektami. Osobiście wykorzystuję ją w codziennej komunikacji z agencją social media.
  • Trello – intuicyjna platforma, która pomaga organizować pracę i tworzyć listy zadań do wykonania.
  • Telegram – prosty komunikator, który bardzo ułatwia wymianę szybkich informacji wewnątrz firmy.

 

>>> Narzędziownia PR-owca (cz. 1)
>>> Narzędziownia PR-owca (cz. 2)