10 wskazówek, jak zwiększyć zaangażowanie na „nowym” Instagramie

10 wskazówek, jak zwiększyć zaangażowanie na „nowym” Instagramie
Zauważyłeś spadek zasięgu twoich treści na Instagramie? Odpowiadające za niego zmiany w algorytmach wyświetlania treści wprowadzono już ponad pół roku temu, jednak wciąż budzą one wiele kontrowersji, a w toczących się wokół nich dyskusjach pojawia się wiele niedopowiedzeń.
O autorze
5 min czytania 2018-07-10

Czy owe zmiany można ocenić jako niekorzystne? Moim zdaniem – nie. Zmuszają one marki do budowania społeczności i publikowania treści wysokiej jakości, co jest kluczowe z punktu widzenia interesu użytkownika aplikacji. A jako odpowiedzialni marketerzy powinniśmy ramię w ramię walczyć o wartościowy content w social media.

Jak zatem wykorzystać potencjał Instagrama i wzmocnić zasięgi swoich treści, wykorzystując ostatnie zmiany algorytmów?

1. Pierwsza wskazówka będzie banalnie prosta, jednak wciąż ma największe znaczenie w budowaniu twardych wyników. Nie powielaj schematów, myśl o tym, co może zainteresować twojego odbiorcę. To szczególnie ważne, ponieważ dopasowanie contentu do potrzeb grupy docelowej jest kluczowym czynnikiem, by wyświetlał się on jej dalej w przyszłości. Instagram mierzy realizację tych potrzeb polubieniami, kliknięciami, czasem spędzonym nad postem. Dlatego dziel się swoimi przemyśleniami, poradami, pokazuj swój świat od kuchni, zaskakuj odbiorcę wizualnie.

Przykładem może być profil na Instagramie wegańskiej burgerowni Krowarzywa. Ostatnio podzielono się z odbiorcami sekretem szefa kuchni – zamieszczono film z przepisem na jedną z ulubionych pozycji z karty. Nie muszę chyba pisać, jak wysokie zasięgi osiągnięto.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj


Zobacz grafikę w większym rozmiarze

2. Skoro mowa o twoich odbiorcach: nie ignoruj ich, odpowiadaj na wiadomości, reaguj na odpowiedzi na relacje. W ten sposób budujesz nie tylko zaangażowanie na swoim profilu, ale także przywiązanie użytkowników do twojej marki. Te pojedyncze osoby, które weszły w najprostszy dialog z marką, będą widzieć jej treści częściej i ciągnąć za sobą kolejne osoby. Od teraz komunikacja jest jeszcze łatwiejsza – Instagram wprowadził opcję „błyskawicznych odpowiedzi” na często powtarzające się wiadomości. Wystarczy, że wprowadzisz formułę, którą będziesz mógł wywołać w dowolnym momencie. Przykładowo na profilach Total Fitness i Krowarzywa często pojawiają się pytania o godziny otwarcia siłowni czy o dostępność dań bezglutenowych w ofercie – na każde z nich możesz teraz odpowiadać jednym klikiem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3. Należy zadbać też o niepowielanie treści publikowanych w innych kanałach komunikacji. Skoro na Facebooku i Instagramie publikujesz to samo, po co ci oba te kanały? Nie chodzi wcale o to, by twoje treści dotyczyły zawsze różnych rzeczy i różniły się w stu procentach – jeżeli chcesz poinformować swojego klienta o otwarciu nowej lokalizacji lub o nowości w menu, zrób to na obu platformach… ale inaczej. Podmień zdjęcie, grafikę lub wideo, zmodyfikuj copy posta. Patrz na swoich odbiorców jak na siebie samego: czy zainteresowałaby cię powielona treść? A może wydałaby się ciekawa, gdyby ktoś przedstawił ją tobie na dwa różne, kreatywne sposoby. Odbiorca ma mniejszą szansę zareagować na powieloną treść drugi raz, co da Instagramowi wyraźny sygnał, że content nie trafia w jego potrzeby.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


Zobacz grafikę w większym rozmiarze

4. Zaangażowanie: to aktualnie najważniejszy aspekt przy ocenie twojej komunikacji z odbiorcami. Publikowane przez ciebie posty docierają teraz tylko do ok. 10% osób obserwujących twoje konto. Jeżeli post wzbudzi ich zainteresowanie – zaczną pojawiać się pod nim serduszka i komentarze, a algorytm Instagrama uzna go za angażujący, dzięki czemu zasięg będzie się stopniowo zwiększał i post trafi także do reszty obserwatorów i ich znajomych, a te najbardziej popularne również do karty „odkryj”. W związku z tym warto publikować swoje materiały w momencie największej aktywności twoich obserwatorów (na koncie firmowym znajdziesz tę informację w statystykach). Co ważne, pod uwagę jest brane nie tylko zaangażowanie twoich odbiorców, ale także… twoje. Istotny stał się czas, w jakim udzielasz odpowiedzi na komentarze zamieszczane pod twoim materiałem – jeżeli odpowiesz na nie w przeciągu 60 minut, zasięg posta będzie rósł. Jeżeli nie, jego widoczność będzie stopniowo malała.

5. Zaangażowane wykazuj także wtedy, gdy komentujesz. Instagram rozpoczął walkę z wszechobecnymi botami, które rozsiewają po platformie komentarze typu: „Super zdjęcie!”, „I love it!” czy pojedyncze emotikony. Teraz, aby komentarz uznawany był za autentyczny i angażujący, musi składać się z minimum 4 słów. To wskazówka także dla ciebie. Aby twoje konto uznane zostało za profesjonalne, a także by zachęcić innych użytkowników do odwiedzenia twojego profilu, postaraj się bardziej i zostaw dłuższy, przemyślany i spersonalizowany komentarz na cudzym profilu. Inaczej możesz sobie bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

6. Używaj hashtagów: to nic nowego, jednak powinieneś wrócić do starej, dobrej praktyki zamieszczania ich w opisie zdjęcia. Teraz hashtagi opublikowane w pierwszym komentarzu pod postem – co wielu użytkowników robi ze względów estetycznych – nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania, a tym samym tracą swoją podstawową funkcję. Wciąż obowiązuje cię limit 30 hashtagów, warto jednak wykazać się kreatywnością podczas ich zamieszczania i dobrać takie, które faktycznie odnoszą się do twojego zdjęcia – nawet jeśli miałbyś użyć ich w związku z tym mniej. Powielanie wciąż tych samych hashtagów Instagram może pomylić z działalnością bota. Dodatkowo algorytm aplikacji promuje choćby odrobinę dłuższe opisy zdjęć, dlatego odradzam zamieszczanie jedynie „suchych” hashtagów. To także więcej informacji dla algorytmów o czym jest post, wciąż przydatnych pomimo tego, że Instagram radzi sobie dobrze z rozpoznawaniem tego, co jest na publikowanych przez nas zdjęciach. Osobiście staram się, aby opisy zdjęć na koncie mojego klienta zawsze wnosiły jakąś wartość: informowały odbiorców o istotnych zmianach, wprowadzanych nowościach, angażowały ich pytaniem bądź zwyczajnie bawiły.


Zobacz grafikę w większym rozmiarze

7. Korzystaj z opcji dodawania lokalizacji i staraj się zawsze oznaczać miejsce wykonania czy publikacji zdjęcia. Lokalizację możesz dodawać także w relacjach. Dzięki niej dodatkowo zwiększysz widoczność twoich treści. Posty będą pojawiać się w wyszukiwaniu na podstawie lokalizacji, a relacje mają szansę wyświetlić się wśród proponowanych stories miejscowych. Ma to jeszcze jeden atut, z którego korzystają np. konta należące do lodziarni Willisch i burgerowni Krowarzywa. Są to biznesy franczyzowe, a dodawanie lokalizacji do zdjęć z poszczególnych lokali pozwala na pokazanie wyjątkowości każdego z nich oraz na podkreślenie ogólnokrajowego zasięgu marki.

 

8. Insta Stories to obecnie podstawa komunikacji. Ich zasięgi są często wyższe niż zamieszczanych na wallu postów, a zajmują cały ekran, a co za tym idzie, uwagę odbiorcy. Poza tym są one doskonałym narzędziem do angażowania odbiorców – zawierają tyle stworzonych w tym celu opcji, że ograniczyć cię może już tylko wyobraźnia. Do dyspozycji masz filtry, gify, ankiety, kolorowe tła, różne fonty, możliwość udostępniania treści z różnych aplikacji (np. Spotify) czy tych pochodzących od innych użytkowników, a także linków do ciekawych materiałów i wydarzeń. W relacji możesz także poinformować swoich odbiorców o publikacji nowego posta, który być może im się nie wyświetlił. Warto się postarać – dzięki opcji automatycznego publikowania Instagram Stories na Facebooku masz szansę zaprezentować je naprawdę szerokiemu gronu odbiorców. Jako agencja często korzystamy z możliwości, jakie dają relacje – informujemy w nich o wydarzeniach, na których będzie można nas spotkać, ciekawych szkoleniach, pokazujemy życie agencji i przedstawiamy nasz zespół. To jednak budowanie społeczności, a nie działanie na zasięgi wprost. Instagram jasno wyraził się, że korzystanie ze Stories czy live’ów nie wpływa bezpośrednio na zasięg treści.

 

9. IG TV to absolutna nowość. Instagram rzuca rękawicę YouTube’owi i wprowadza możliwość publikacji wideo, które nie mają już limitu długości ograniczonego do 60 sekund. Od teraz twórcy i marki mogą zamieszczać filmy trwające od 15 sekund do 60 minut! Filmy publikowane na IG TV możesz przeglądać także po upłynięciu 24h, a co najważniejsze – w pionie! Warto zaistnieć w tym kanale komunikacji, ponieważ na razie nie dzieje się tam jeszcze zbyt wiele i można łatwiej uzyskać pozycję lidera.

10. Korzystaj z zewnętrznych aplikacji: mimo że wbudowane narzędzia Instagrama są już naprawdę rozbudowane, warto skorzystać z możliwości, jakie dają ci dodatkowe aplikacje, szczególnie że duża ich część jest darmowa. Obróbkę zdjęć na naprawdę wysokim poziomie, i to z poziomu mobile, zapewnią ci VSCO, Snapseed czy Adobe Photoshop Fix. Chcesz dodać dobrej jakości muzykę do swoich stories? Polecam aplikację Hype Type. Ciekawe filmy, zawierające zarówno muzykę, jak i slow motion, stworzysz przy pomocy Videoshop. Kilka zdjęć czy filmów w ramach jednej relacji? Tutaj nieocenioną pomocą będzie aplikacja Unfold. Większość twoich kreatywnych pomysłów da się stworzyć za pomocą jakiejś aplikacji – wystarczy pobrać kilka z nich i testować do woli!

 

Jak to podsumować? Algorytmy są coraz mniej podatne na machinacje ludzi, a o zasięgach twoich wpisów decyduje realne zainteresowanie odbiorców. Prowadź z nimi dyskusje, angażuj przy pomocy nowych funkcji, zaskocz przy pomocy kreatywnych aplikacji i przede wszystkim dawaj realną wartość. Podstawy marketingu powtarzane od lat stają się jeszcze bardziej istotne.