9 miesięcy więzienia i 8 tysięcy euro kary za fałszywe recenzje na TripAdvisorze

9 miesięcy więzienia i 8 tysięcy euro kary za fałszywe recenzje na TripAdvisorze
Właściciel włoskiej agencji marketingowej PromoSalento, która sprzedawała fałszywe recenzje restauracji i hoteli na TripAdvisorze, dostał wyrok 9 miesięcy więzienia i grzywnę w wysokości 8 tysięcy euro.
O autorze
1 min czytania 2018-09-13

Sąd w Lecce na południu Włoch skazał właściciela agencji marketingowej PromoSalento na 9 miesięcy więzienia za sprzedaż fałszywych recenzji setkom firm z branży HoReCa, które miały pojawić się w portalu TripAdvisor. Mężczyzna został również zobowiązany do zapłaty 8 000 euro grzywny.

TripAdvisor prowadził swoje własne śledztwo w tej sprawie już od 2015 roku, po tym jak właściciele hoteli oraz restauracji przesłali portalowi listy, które otrzymali od agencji PromoSalento – rzekomo oferowano w nich napisanie fałszywej recenzji w zamian za opłatę, co miałoby wpłynąć na wzrost popularności danego hotelu czy restauracji. Zespół portalu zidentyfikował i zablokował ponad tysiąc zgłoszeń recenzyjnych od PromoSalento.

Co istotne, TripAdvisor w tym postępowaniu karnym miał status strony poszkodowanej i odegrał czynną rolę w całym procesie, przekazując włoskiemu sądowi wszelkie dowody, które udało się portalowi zebrać.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Już wcześniej zdarzały się podobne przypadki firm, które oferowały hotelom oraz restauracjom fałszywe recenzje za opłatą, zarówno na TripAdvisorze, jak i innych tego typu portalach. Natomiast nigdy wcześniej taka sprawa nie skończyła się wyrokiem więzienia, jedynie na przedsiębiorstwa stosujące nieuczciwy lub wprowadzający konsumentów w błąd marketing nakładano grzywnę lub nakaz zamknięcia działalności.

Opinie nt. wyroku włoskiego sądu i fałszywych recenzji restauracji i hoteli w internecie >>>

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wyrok i karę w wysokości 60 tys. zł otrzymał producent Devil Energy Drink za reklamę z hasłem „ona już wie, co za chwilę będzie miała w ustach”. 

PS2

Więcej przykładów kontrowersyjnych reklam, które zostały ukarane przez Komisję Etyki Reklamy, możecie zobaczyć w naszym cyklu Grzechy polskiej reklamy.

PS3

Jeszcze do niedawna klienci mogli na Facebooku wystawiać firmom recenzje i przyznawać im oceny w pięciostopniowej skali. 6 sierpnia 2018 roku opcja ta została zastąpiona poleceniami – zmiana ta jest istotna zwłaszcza dla restauracji i firm usługowych.