Digital Signage wspiera internet

Digital Signage wspiera internet
Reklamodawcy, którzy obrali sobie za cel dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców, często stawiają na kampanie internetowe. Potrafią być skuteczne i relatywnie tanie w przygotowaniu i przeprowadzeniu. Co jednak zrobić, jeśli chcemy rozbudować zasięg również poza wirtualnym światem?
O autorze
3 min czytania 2013-08-20

Atrakcyjnym uzupełnieniem projektów realizowanych w internecie są kampanie Digital Signage (DS). Polegają one na prowadzeniu zintegrowanej komunikacji za pośrednictwem ekranów cyfrowych. Ekrany, o których mowa są lokowane wszędzie tam, gdzie przebywają duże skupiska ludzi. Stąd możemy się z nimi spotkać w punktach usługowych, poczekalniach, sklepach.

Digital Signage stał się sprzymierzeńcem internetu głównie ze względu na możliwość emisji i targetowania cyfrowych przekazów o wysokiej jakości. Kampanie prowadzone w sieci mogą być bez przeszkód kontynuowane lub uzupełniane komunikatami wyświetlanymi na ekranach.

Rozwiązania stosowane w Digital Signage w części przypominają te dobrze znane z internetu. Zarówno w sieci jak i za pośrednictwem ekranów cyfrowych można emitować reklamy statyczne, flashowe czy wideo. Jedynym ograniczeniem jest tutaj brak dźwięku. Należy pamiętać, że ekrany znajdują się w punktach handlowych, gdzie spoty reklamowe emitowane z dźwiękiem mogłyby nie być słyszalne czy nawet zostać uznane za denerwujące. Ekspozycja ekranów jest zazwyczaj tak dobra, że brak dźwięku nie wpływa na zauważalność przekazu reklamowego. Warto również pamiętać, że od jakiegoś czasu, zgodnie z zaleceniami IAB Polska, również w reklamach wideo online dźwięk musi być domyślnie wyłączony.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Obecnie na rynku reklamowym działa wiele podmiotów realizujących kampanie Digital Signage. Jednak tylko niektóre z nich oferują możliwość emisji reklam w ramach zintegrowanego i stale monitorowanego systemu ekranów. System umożliwia wyświetlanie komunikatów w sposób zautomatyzowany. Pozwala na szybką modyfikację lub zmianę parametrów kampanii. Każdym ze zintegrowanych w ramach systemu ekranów można indywidualnie sterować i na bieżąco nadzorować. W przypadku odłączenia lub awarii któregokolwiek z ekranów system sygnalizuje brak połączenia. Scentralizowane zarządzanie emisją jeszcze bardziej zbliża DS do internetu.

Co więcej, komunikaty przekazywane za pośrednictwem ekranów cyfrowych mogą być targetowane zarówno ze względu na dzień, porę dnia, godziny jak i lokalizację (województwo, miasto, a nawet konkretny ekran). Z tego względu kampanie ogólnopolskie realizowane w Digital Signage mogą mieć wersje dopasowane do lokalnych realiów, np. być poszerzone o informacje na temat najbliższych punktów handlowych objętych promocją.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wszyscy zainteresowani emisją cyfrowych przekazów w realnym świecie, mogą korzystać z takich rozwiązań wspomagających Digital Signage jak QR kody, technologia NFC czy augmented reality. Świetnym przykładem tego jak można wykorzystać pierwsze dwa narzędzia była kampania Google Play przeprowadzona w lecie tego roku na największych lotniskach w Australii. Reklamy sklepu pojawiły się na lotniskowych ekranach cyfrowych. Po zeskanowaniu QR kodu lub przyłożeniu telefonu do ekranu (technologia NFC) użytkownicy za pomocą darmowego wi-fi mieli możliwość połączenia się ze sklepem internetowym i pobierania książek oraz aplikacji. Na innowacyjną kampanię z wykorzystanie augmented reality zdecydowała się natomiast marka Ford. Goście centrum handlowego poznawali model CMAX sterując własnym ciałem aplikacją umieszczoną na ekranach cyfrowych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Digital Signage jest zaawansowanym technologicznie kanałem przekazu, pod wieloma aspektami podobnym do internetu. Dziwi więc, że nadal podstawowym modelem używanym do rozliczeń między siecią reklamową a reklamodawcą jest rozliczenie za okres emisji, dla przykładu za 2 tygodnie wyświetlania reklamy na ekranach cyfrowych. Kolejnym popularnym modelem jest rozliczenie za ilość wyświetleń reklamy na jednym lub kilku ekranach oferowanym zazwyczaj w tysiącach wyświetleń.

Zdarza się, że sieci wprowadzają własne modele w których sprzedają reklamy. Dla przykładu dom sprzedaży mediów interaktywnych Goldbach Audience, wprowadził niedawno nowy produkt (Goldbach Multichannel), który łączy Digital Signage z takimi obszarami marketingu online jak display, mobile czy wideo. Wprowadzając go firma postanowiła ujednolicić modele rozliczeń we wszystkich tych kanałach, upodobniając rozliczenia w Digital Signage do tych stosowanych w internecie. Warto zauważyć, że lokowanie ekranów cyfrowych w punktach handlowych (w przypadku Goldbach Multichannel na stacjach benzynowych koncernu BP w Polsce) pozwala na zbieranie danych transakcyjnych z kas oraz informacji o ruchu. To dzięki nim możliwe było stworzenie nowego modelu płatności – za 1000 kontaktów z reklamą emitowaną na ekranach cyfrowych (CPM). Utworzenie jednej miary (kontakt z reklamą) dla wszystkich kanałów przekazów jest w dużym stopniu podyktowane chęcią łatwiejszego planowania i raportowania kampanii cross-mediowych.

Wciąż powiększa się liczba punktów styku reklamy z konsumentem (komputery, smartfony, ekrany cyfrowe, itd.). Te kanały przenikają się nie tylko w mediaplanach kampanii digitalowych. Łączy je wiele więcej. Rozwiązania, technologie, modele rozliczeń stosowane w jednym kanale są, w miarę możliwości, adaptowane przez inne. Reklamodawcy mają teraz do wyboru cały wachlarz narzędzi, pozwalający na dotarcie do rzesz odbiorców z komunikatami o najwyższej jakości, emitowanymi w wielu kanałach i rozliczanymi w analogiczny sposób.

Karolina Mlosek, PR Specialist, Goldbach Poland

Jako PR Specialist współtworzy komunikację wewnętrzną i zewnętrzną firmy. Szczególnie ceni sobie współpracę z organizacjami pozarządowymi i możliwość pisania na tematy, które ją interesują. Jak sama twierdzi jest typem szczęściarza, który robi to, co lubi. W firmie pracuje od 2010. Wcześniej zajmowała stanowisko specjalisty ds. PR w serwisie Bankier.pl. Ukończyła dziennikarstwo, specjalizacja dziennikarstwo online, na Uniwersytecie Warszawskim.