5 sposobów na bycie kreatywnym na Instagramie

5 sposobów na bycie kreatywnym na Instagramie
Urządzenia mobilne zmieniły to, w jaki sposób ludzie kupują produkty i usługi, dzielą się o nich informacjami oraz nawiązują relacje z firmami. Szczególnie dobrze widzimy to na Instagramie. Dzisiaj ponad 200 milionów użytkowników tej platformy każdego dnia odwiedza profile prowadzone przez firmy*.
O autorze
5 min czytania 2019-02-13

Oczywiście jest to doskonała zachęta dla każdej marki, aby prowadzić na Instagramie swoje działania marketingowe. Jednak jest to jednocześnie wyzwanie – aby wyróżnić siebie i swój brand na tle różnorodnych treści, trzeba być kreatywnym i autentycznym. Z tego powodu wiele agencji i firm przychodzi do nas z pytaniem: jak najlepiej wykorzystać potencjał Instagrama w kreatywny sposób? Odpowiadamy, że trzeba poznać pięć kluczowych zasad. Oto one.

1. Pamiętaj, że konkurujesz z najlepszymi twórcami treści

Według badań, które zrealizowaliśmy w 2016 roku wspólnie z Kantar TNS, Instagram jest platformą, na której wysoka kreatywność treści przekłada się na najlepsze rezultaty. Dla przykładu, w Rosji ten sam obraz umieszczony na kilku różnych platformach jest na Instagramie postrzegany o 1,8 raza bardziej inspirująco i o 1,3 bardziej kreatywnie niż w innych kanałach. Instagram to centrum inspiracji tworzonych nie tylko poprzez profesjonalnych marketerów, ale przez wszystkich korzystających z platformy.

Ucz się od nich! Obserwuj te konta, które są bliskie twojej marce i inspiruj się ich pomysłami. Możesz też rozpocząć współpracę z twórcami treści, by wspólnie opracować świetne zdjęcia i filmy.

Ciekawą inspiracją może być inicjatywa Fashion Flash, która od 2013 roku przeistacza modne miejsca w Niemczech w tymczasowe targi mody angażujące 500 marek, oferujących w ich trakcie nawet 70% rabaty. Od początku Facebook i Instagram stanowiły trzon komunikacji marketingowej projektu, szczególnie przy okazji startu działalności w kolejnych miastach. W marcu 2018 roku Fashion Flash poszedł o krok dalej, stawiając na dwumiesięczną kampanię złożoną z kilku faz. W pierwszej z nich – zajawkowej, opartej o relacje na Facebooku i Instagramie reklamy w formacie wideo kierowano do osób powyżej 15 lat, zainteresowanych modą, butami i zakupami, mieszkających w miastach, w których zaplanowane są targi. W ramach działań wykorzystano też narzędzie Custom Audiences, dzięki któremu przekaz dotarł do klientów, którzy brali już udział w dotychczasowych wydarzeniach. Drugą fazą był follow-up skierowany do osób, które widziały już zajawkę, zachęcający ich do rejestracji na wydarzenie. Stopniowe budowanie zainteresowania w pierwszej fazie wraz z dokładnie zaprojektowanym targowaniem oraz ukierunkowaną na call to action fazą drugą spowodowały wzrost liczby rejestracji na wydarzenia o 6,6%, liczby odwiedzających o 10%, a przychody ze sprzedaży wzrosły o blisko 5%.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Więcej o tej kampanii można przeczytać na tej stronie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

2. Instagram to nie tylko kreatywne posty

Instagram nie jest miejscem służącym publikowaniu jedynie artystycznych i kreatywnych wpisów. Można tam budować kampanie realizujące konkretne cele biznesowe. I warto pamiętać, że kreatywność na siłę to prosta droga do porażki.

Po pierwsze sprawdź, jak twoi obserwujący reagują na twoje kreacje i relacje, następnie konkretnie ustal swoje cele biznesowe i dopiero wtedy myśl o kreatywnym podejściu do zdobycia uwagi odbiorców. Na koniec zmierz wyniki kampanii, jednocześnie wyciągając wnioski odnośnie tego, co można poprawić i usprawnić w przyszłości. Jeżeli będziesz trzymał się tych kilku kroków, efekty prowadzonych kampanii mogą cię zaskoczyć. Przemyślana kreatywność to sposób, aby przemienić pasywne przeglądanie w zakup, co pokazuje kampania zrealizowana przez hiszpańską markę Freshly Cosmetics. Firma wykorzystała Instagram do wsparcia sprzedaży, opowiadając za jego pośrednictwem o korzyściach, jakie dają jej naturalne produkty i skłaniając ludzi do odwiedzania sklepu online, a finalnie do zakupów. Kampanię zbudowano w oparciu o Facebook Stories, gdzie wyświetlano wszystkie kreacje. Następnie za pomocą narzędzia Audience Insights zbadano, który z wykorzystanych w kampanii GIFów wyzwalał najwięcej interakcji, dzięki czemu Freshly mogło zoptymalizować publikowane treści i zachęcić do wizyty na stronie jeszcze więcej ludzi. Osiągnięte rezultaty były imponujące: liczba wizyt na stronie wzrosła 12-krotnie, a sprzedaż bezpośrednia aż 9-krotnie.

Więcej informacji o kampanii znajdziesz na tej stronie.

3. Instagram działa najlepiej z własną kreacją

W biznesie niezbędne jest nieprzerwane poszukiwanie nowej wiedzy, która pomoże usprawnić działalność firmy. Dziś Instagram jest istotną częścią marketingowego miksu. To szansa na dotarcie do ponad miliarda potencjalnych klientów, z których 200 mln codziennie odwiedza profil jakiejś firmy. Instagram jest unikalnym narzędziem, które łączy ludzi poprzez angażujące wideo i zdjęcia. Jest też bogatą paletą narzędzi, które wzmacniają wizerunek marki komunikującej się ze swoją społecznością. Treści stworzone za pomocą natywnych narzędzi pokazują, że firma dostosowuje je specjalnie do tej platformy, co zawsze zwiększa szanse na osiągniecie wysokich wskaźników zaangażowania. Dzisiaj 1/3 najchętniej oglądanych relacji na Instagramie została udostępniona właśnie przez firmy.

Dobrym przykładem jest fiński producent gier, twórca serii Angry Birds, firma Rovio Entertainment Corporation, która osiągała pozytywne wyniki ze swoich działań na Instagramie, wykorzystując kreację reklamową zaadaptowaną z innych kanałów cyfrowych. W pewnym momencie firma zdecydowała się sprawdzić, czy kreacja stworzona specjalnie dla reklam w Instagram Stories może poprawić skuteczność kampanii. Korzystając z unikalnej pionowej przestrzeni relacji, przygotowano kreację zawierającą ptaka – jedną z postaci z gry Angry Birds 2 – wystrzeliwanego z procy w poprzek ekranu, uderzającego w jego drugą krawędź i ześlizgującego się po niej w dół. Kampania przyniosła wymierne rezultaty. Wzrost liczby instalacji gry Angry Birds 2 wyniósł około 82% wśród odbiorców, którzy obejrzeli kreację reklamową dedykowaną do relacji, natomiast wśród tych, którzy widzieli kreację przeniesioną z innego kanału, wzrost ten wynosił 68%.

Szersze omówienie kampanii dostępne jest na tej stronie.

4. Ograniczony czas, ograniczony ekran

Za każdym razem, gdy pracujesz nad kreatywną treścią na Instagrama, powinieneś pamiętać, że będzie oglądana przez odbiorców na małych ekranach i przez krótki czas, szczególnie jeśli mówimy o formacie Stories, z którego codziennie korzysta już 400 mln użytkowników. Dynamiczny rozwój relacji świadczy o jednym: ludzie chcą szybkich, wciągających i ciekawych sposobów na udostępnianie zdjęć, filmów i tekstu swoim znajomym i rodzinie. Kiedy badaliśmy odczucia ludzi związane z Instagram Stories oraz wpisami w aktualnościach, zauważyliśmy, że 39% naszych respondentów bardziej zainteresowało się marką lub produktem po obejrzeniu ich relacji na Instagramie, a 1 na 5 udostępnionych relacji generuje bezpośrednią wiadomość wysłaną do autora relacji. Ulotność Stories umożliwia nowy rodzaj wyzwolonej kreatywności. Żyjesz chwilą. Nie tworzysz opowieści, po prostu żyjesz swoim życiem, bo relacje są formatem, który jest bliższy codzienności.

Firma odzieżowa J.Crew umożliwiła uważnym użytkownikom mediów społecznościowych udział w ekskluzywnej przedsprzedaży nowych okularów Jane in Pink przez Instagram Stories. J.Crew zapowiedział wypuszczenie nowych, różowych okularów przeciwsłonecznych, poprzez inspirowaną kolorem różowym sesję zdjęciową, w której wystąpili pracownicy prezentujący ich nowy styl. Dysponując zaledwie 50 parami nowych okularów przeciwsłonecznych dostępnych w przedsprzedaży, firma stworzyła silne poczucie presji czasu w związku z ograniczoną ofertą czasową.

5. Poznaj zasady i złam je

Ludzie chętnie spędzają czas na swoich urządzeniach mobilnych, dlatego pionowe filmy szybko zmieniają sposób, w jaki firmy, marki i twórcy nawiązują kontakt i inspirują swoje społeczności na Instagramie. Chociaż niektórzy mogą postrzegać format pionowy jako ograniczenie ich kreatywności, proponujemy skupienie uwagi właśnie na nowo uzyskanej przestrzeni i wykorzystanie jej w jak najpełniejszy sposób. Nie mam wątpliwości, że wielu marketerów zgodziłoby się ze stwierdzeniem, że ograniczenia prowadzą do nowych, kreatywnych rozwiązań.

Nasz globalny zespół Creative Shop niedawno rzucił wyzwanie grupie twórców, aby każdy z nich poeksperymentował z pionową przestrzenią i zaprezentował swój styl za pomocą filmów w formacie 9×16. Patrząc na wyniki, niesamowite jest, jak autentyczne i różnorodne podejście można zmieścić na jednym ekranie.

Szersze omówienie przykładu dostępne jest na tej stronie.

To tylko niektóre ze sposobów, dzięki którym marki mogą kreatywnie zaistnieć na Instagramie. Wierzymy, że odpowiednie wykorzystanie dostępnych narzędzi, wraz z ich dostosowaniem do charakteru konkretnego brandu i treści, pomoże rozwijać firmy i wspierać je w nawiązywaniu zaangażowanych relacji z obecnymi i przyszłymi klientami.

*business.instagram.com/blog/making-it-easier-to-do-business-on-instagram

Autor: Robert Olszewski, creative strategist, Facebook