Strategia od podstaw: działania taktyczne, czyli pora na mięso

Strategia od podstaw: działania taktyczne, czyli pora na mięso
Mówiliśmy już wiele o teoretycznym podejściu do komunikacji, grupy docelowej i innych spraw. Pora na mięso, czyli działania taktyczne. To już dużo bardziej sprecyzowane pomysły - zakładki, aplikacje, treści postów, reklamy i wszystko to, co jest konkretnym działaniem. Ruszamy w morze!
O autorze
3 min czytania 2013-08-29

grafika: fotolia.pl

Poprzednie artykuły z tej serii, znajdziesz tutaj.

Budowa i zarządzanie społecznością

Angażujące treści

Zadawanie pytań, przygotowywanie tekstów z lukami do uzupełnienia czy proponowanie interesujących tematów do rozmów to sposób na zaangażowanie fanów nie tylko do dyskusji z marką, ale również do polemiki między sobą. Ciekawe filmiki czy interesujące zdjęcia również mogą wpłynąć pozytywnie na wskaźnik zaangażowania. Warto pamiętać, że aktywni fani mogą stworzyć prawdziwą społeczność (wspominałam o tym we wcześniejszych tekstach).

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kalendarz postów

Bardzo proste narzędzie, czyli tabelka w Excelu. Dzięki temu można zaplanować treści na najbliższe dni (np. dwa tygodnie). Ułatwia to planowanie komunikacji, kontrolę nad treściami – zmniejsza szansę na kryzys – oraz wprowadza porządek do struktury fanpage. Unika się pokusy wrzucenia tego samego co wszyscy czy ulegania chwilowym modom. Wiadomo, jaka jest częstotliwość dodawania postów, można ustalić proporcje między treściami reklamowymi, angażującymi, wizerunkowymi itd.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Interesujące aplikacje

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Aplikacje umożliwiają rozszerzenie funkcji fanpage strony o nowe możliwości. Od niedawna są już nie obowiązkowe w przypadku konkursów na fejsie. Można dzięki nim podpinać inne strony internetowe, funkcjonalności i skrypty, których nie ma na Facebooku czy umożliwiać łatwe dzielenie się ciekawymi treściami. Na Twitterze, Foursquare czy Pintereście dają ciekawe możliwości zarówno administratorowi, jak i użytkownikom. Służą do dzielenia się treściami między kanałami – chociażby publikowania treści z bloga. Dobre aplikacje przyciągają, angażują i zachęcają kolejnych użytkowników do włączenia się do zabawy (oraz polubienia strony).

  • narzędzia – wszystkie te zakładki, które mogą być funkcjonalne i interesujące. Kalendarz wydarzeń, kalkulator wydatków, menu w restauracji, mapa z zaznaczonymi punktami czy system rezerwacji. Tego typu aplikacje mają za zadanie ułatwić życie klientom i wykorzystanie social media jako kanału wsparcia sprzedaży, a także stać się użyteczną przestrzenią dla fanów.
  • konkursy wzbudzają zainteresowanie, mogą wykorzystywać mechanizmy crowdsourcingu, czyli wiedzę i umiejętności społeczności. Przyciągają nowych fanów, angażują obecnych, powinny edukować i przekazywać wartościowe treści dotyczące marki czy produktu. Trzeba bardzo uważać, żeby nie generowały pustego zasięgu (fanów zainteresowanych tylko nagrodami, a nie marką) czy zaangażowania (lajki, komentarze itd, które służą tylko konkursowi a nie np. sprzedaży).
  • akcje specjalne – działania określone w czasie, które nie są konkursami ani narzędziami. Gry, komiksy, zakładka z bieżącą informacją.

Rozrywka i branding

Bardzo ważnym elementem jest równowaga treści rozrywkowych i edukacyjnych oraz tych, które mają na celu stricte sprzedaż. Jeśli będziemy dodawali codziennie posta z linkiem do kupienia produktu, fani nie będą mieli powodu, żeby wracać na nasz fanpage (najczęściej). Wrzucając tylko śmieszne treści mamy małe szanse, że coś sprzedamy. Warto też edukować potencjalnych klientów w kwestiach produktu, marki i jej historii oraz emocji, które chcemy przekazać. To świetna przestrzeń na powtarzanie USP (patrz wcześniejsze teksty), POD czy RTB. Dzięki tym komunikatom powinniśmy budować pozytywne skojarzenia z marką oraz wpływać na klientów, by dokonali akcji: kupili produkt, zapisali się do newslettera, wysłali do nas zapytanie czy wygenerowali inny lead (coś co potencjalnie prowadzi do sprzedaży). Musimy zachęcić fanów do powrotu na naszą stronę. Oraz do interakcji. To też świetna przestrzeń do poznania fanów i ich zainteresowań, poglądów – do prowadzenia małych badań consumer insights.

Mówi się, że warto stosować zasadę Pareto, czyli 80% treści rozrywkowych do 20% treści sprzedażowych. Wiele jednak zależy od marki, materiałów i naszych celów strategicznych.

Kampanie

W zależności od potrzeb prowadzenie kampanii reklamowej w różnych kanałach social media przynosi różne efekty. Najpopularniejsze to oczywiście Facebook Ads. Zaczyna się od budowania zasięgu, szeroko dobierając grupę docelową kampanii. Założeniem jest przekształcenie ich w konsumentów dzięki komunikatom na fanpage, a później edukowanie, aby zostali ambasadorami marki. Warto zaznaczyć, że strony reklamowane przy pomocy adsów mają zwykle również lepsze statystyki wyświetleń, jeśli chodzi o pozostałe posty – nie tylko te reklamowane, ale wszystkie. Taki bonus od niebieskiego portalu za zostawianie u nich pieniędzy.

Można również wykorzystywać Google Ads, aby przekierować ruch na różne kanały social media – warto jednak odpowiedzieć sobie na pytanie: po co?

Większość kanałów social media ma również swoje systemy bannerowe czy możliwość wykupienia u nich innej formy reklamy.

Morza szum, ptaków śpiew, wakacje się kończą, a my też już powoli zbliżamy się do portu docelowego. Przed nami jeszcze więcej solonego mięsa z beczek na naszym pokładzie. Za tydzień podrzucę kilka propozycji aplikacji, które można wykorzystać praktycznie na dowolnej stronie. Niech to stanowi dla was interesujący punkt wyjścia do kreatywnego tworzenia nowych treści dla swoich fanów.