Internauci i zdrowy styl życia – badanie IRCenter i LeadR

Współcześnie o zdrowym stylu życia internauci najczęściej czytają na portalach internetowych – w ramach specjalistycznych artykułów, które można również komentować na forach. Heavy-userzy portali społecznościowych nie wykazują za to specjalnych tendencji do prowadzenia zdrowego stylu życia.
O autorze
3 min czytania 2013-10-16

Rośnie za to młodsze pokolenie, aktywne i dbające o siebie, które, chociaż nie przesadza z Facebookiem to lubi tablety.

IRCenter i LeadR przeprowadziło badanie postaw internautów wobec zdrowego stylu życia; badanie zostało zrealizowane metodą CAWI RTS na losowej próbie internautów (n=1476), reprezentatywnej pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania (wyniki zostały zebrane w dniach 30.08-10.09.2013).

 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Naszym celem było przyjrzenie się osobom, które cały czas starają się prowadzić zdrowy styl życia. Chcieliśmy dowiedzieć się, jakie treści są dla nich najważniejsze i w jakim stopniu są skłonni do korzystania z reklam w internecie. Aby dobrze zobaczyć kim są, przyjrzeliśmy się także aktywnym osobom, będącym przez cały czas w ruchu (niektórzy prowadzą zdrowy, ale spokojny tryb życia, a inni są cały czas aktywni fizycznie, niezależnie od tego czy dbają o zdrowie czy nie).

Okazało się, że – w porównaniu do wiecznie aktywnych internautów – to kobiety znacznie bardziej dbają o swoje zdrowie (mężczyźni stanowią tylko 43% osób prowadzących zdrowy tryb życia). Co ciekawe, tych osób nie ma zbyt wiele pośród fanów Facebooka (tylko 13% korzystających co najmniej raz na tydzień z Facebooka prowadzi zdrowy styl życia, podczas gdy osób bardzo aktywnych – 26%). Codzienna komunikacja za pomocą mediów społecznościowych nie jest dla nich bardzo istotna.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wśród aktywnych, wiecznie zabieganych internautów, przede wszystkim można spotkać mężczyzn w wieku 25-44, którzy najczęściej łączą się z internetem za pomocą laptopa (66%), i czasami smartphone’a. Można ich także spotkać wśród użytkowników Facebooka i Youtube’a. To osoby, dla których social media to bardzo ważne środowisko komunikacji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

 

 

W kontekście zdrowia ciekawe są tablety – korzysta z nich 16% osób prowadzących zdrowy styl życia i tylko 12% aktywnych, zabieganych internautów. W tej pierwszej grupie także dominują nieco młodsze kobiety (warto wiedzieć, skąd inąd, że panie również często wykorzystują tablety do gotowania). To urządzenie powoli staje się związane przede wszystkim ze zdrowym stylem życia i nie musi implikować ciągłego podłączenia do internetu.

Generalnie zdrowy styl życia jest dla polskich internautów trochę aspiracyjny – chociaż deklarują, że powinno się zdrowo odżywiać (88%), to robią to o wiele rzadziej (45% internautów twierdzi, że się zdrowo odżywia). Pomimo faktu, że 83% internautów uznaje sport jako istotny element zdrowego stylu życia (83%), to uprawia je mniej niż połowa z nich (45%). No i nie zawsze przestrzegają oni wyznaczników zdrowego życia – 67% pije napoje gazowane, a 59% spędza za dużo czasu przed komputerem.

 

 

– Ciągle jeszcze pokutuje stereotyp internauty pijącego słodkie napoje gazowane i nieruszającego się sprzed komputera. Pozytywne jest to, że tego typu osoba przynajmniej deklaruje, że stara się chodzić na spacery i unikać zdrowych pokarmów. Im ktoś częściej korzysta z internetu, tym częściej jest aktywny; ale prawdą jest też, że dla osób rzeczywiście prowadzących zdrowy tryb życia internet to tylko narzędzie, a nie świat, w którym spędzają oni cały swój wolny czas – mówi dr Albert Hupa z IRCenter.

Treści związane ze zdrowiem to coś, czego się szuka w danym momencie, a nie – stały element obrazu internetu. Najważniejszym internetowym źródłem informacji o zdrowiu są wyszukiwarki (68%) i – znacznie rzadziej – portale (37%). Tam też internauci najczęściej klikają w reklamy związane ze zdrowym stylem życia (57%). W tym kontekście dla marketingu od dawna już kluczowy jest też potencjał do tworzenia artykułów dotyczących konkretnych potrzeb związanych ze zdrowiem.

 

 

Za to Facebook gra tutaj inną rolę – niemal jedna trzecia internautów spotyka tam treści o zdrowiu, ale tylko 15% celowo ich tam szuka. Część z tych treści to oczywiście efekt marketingu i PRu, ale część – jest spontanicznie tworzona przez internautów. Tutaj między innymi aktywni są internauci pragnący dawać wzór do właściwego stylu życia. Zwraca za to uwagę niski potencjał Youtube – chociaż zawodowi trenerzy umieszczają tam swoje filmy, to polscy internauci nie są szczególnie przyzwyczajeni do korzystania z tego kanału w kontekście zdrowia.

Chociaż można spotkać wiele głosów, że zdrowy tryb życia jest w Polsce coraz bardziej powszechny, to internauci nie chcą, aby ten temat stanowił trwały element ich internetowego krajobrazu. Oczekują, że nie będą nimi epatowani, tylko że znajdą je na portalach i serwisach tematycznych, wtedy, kiedy akurat będą ich szukali. I te treści powinny dotyczyć tego – jak się starać być zdrowym, jak najlepiej się do tego motywować. Media społecznościowe stanowią względem serwisów tematycznych pewną przeciw wagę – są idealne dla osób aktywnych i zabieganych, nie sprzyjając przy tym modzie na slow life i slow food. Co najwyżej – można tam spotkać dobre wzory.