Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Marki na przełomie 2019/2020: Microsoft

Marki na przełomie 2019/2020: Microsoft
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2019 roku marka Microsoft? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2020 roku?
O autorze
5 min czytania 2019-11-27

Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >

O roku 2019 dla marki Microsoft opowiada Aniela Hejnowska, marketing & operations director w polskim oddziale firmy.

Największy sukces marki Microsoft w 2019 roku

Microsoft od kilku lat konsekwentnie pracuje nad transformacją postrzegania marki, w kierunku dostawcy rozwiązań opartych na chmurze obliczeniowej. Odchodzimy od wizerunku twórcy systemu operacyjnego i pakietu aplikacji biurowych, stając się partnerem firm i instytucji publicznych na drodze ich cyfrowej zmiany. Skuteczność przyjętej strategii potwierdzają najnowsze wyniki finansowe, które pokazują, że po raz pierwszy w historii firmy sprzedaż chmury obliczeniowej stanowiła największą część przychodów.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dla Microsoft jedną z kluczowych kwestii było budowanie świadomości rynku w zakresie zastosowania analizy danych i sztucznej inteligencji. Różnorodność, szybkość i ilość danych rośnie – do 2030 r. 50 miliardów podłączonych urządzeń będzie dostępnych online, ponad dwukrotnie więcej niż obecnie. Technologia jest coraz bardziej powszechna, a zadaniem takich firm jak Microsoft jest pokazywanie jej możliwości wśród jak najszerszej grupy odbiorców, nie tylko wybranej garstki.

Microsoft bardzo poważnie podchodzi do swojej misji i w tym roku jeszcze wyraźniej widoczne były starania w kierunku demokratyzacji technologii, a w szczególności sztucznej inteligencji. Działamy tak, aby każdy człowiek i każda organizacja na ziemi mogły skorzystać z potencjału, jaki niesie za sobą stosowanie tej technologii w bezpieczny sposób.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najtrudniejsze wyzwanie w 2019 roku

Kluczowym wyzwaniem jest ciągłe budowanie zaufania do technologii, zwłaszcza w kontekście zachowania zasad prywatności i bezpieczeństwa oraz przełamanie barier mentalnych związanych z jej zastosowaniem np. w kontekście automatyzacji pracy. Rodzime przedsiębiorstwa wciąż nie wykorzystują potencjału cyfryzacji. Wyniki badań przeprowadzonych przez Microsoft oraz firmę Neurohm pokazują, że na poziomie racjonalnym niemal wszyscy dostrzegają korzyści transformacji cyfrowej. 74% respondentów przyznało, że inwestycje w nowe technologie przynoszą im realne zyski finansowe. Jednakże, na poziomie emocjonalnym obserwujemy umiarkowane przekonanie, co do efektów zastosowania cyfrowych narzędzi. Oznaczać to może, że w dalszym ciągu wiele firm jest na początkowym etapie wdrażania strategii cyfrowej transformacji swojego biznesu, a liderzy wciąż szukają potwierdzenia swoich decyzji, analizując uzyskane i spodziewane korzyści.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3 najciekawsze akcje w 2019 roku

W tym roku wspólnie z partnerami technologicznymi zaprezentowaliśmy koncepty przyszłości, czyli fizyczną przestrzeń, w której klienci mogli dosłownie dotknąć technologii, która zmienia ich życie. W ten sposób powstała spójna wizja przyszłości technologii, z którą możemy obcować w przestrzeniach handlowych, miejskich czy produkcyjnych. Sklep, Fabryka, Miasto, Zdrowie czy Edukacja przyszłości to instalacje pokazujące funkcjonalność rozwiązań dla konkretnych segmentów rynku. Efekty w postaci zainteresowania naszych klientów przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. Dużo łatwiej było nam przedstawić potencjał naszych rozwiązań w działaniu i w realnych zastosowaniach, które adresowały potrzeby danej branży, a każdy klient mógł je zobaczyć i dotknąć.

Kolejnym tematem, na którym skupialiśmy się w tym roku był wpływ technologii na zmianę stylu pracy. Z jednej strony bez usług w chmurze i technologii cyfrowych nie bylibyśmy w stanie efektywnie realizować naszych zawodowych projektów. Z drugiej, klienci firm, niezależnie od ich wielkości czy branży, a także instytucji publicznych oczekują, że cyfrowa transformacja pozwoli im sprawniej dokonywać zakupów, zamawiać usługi i realizować własne potrzeby. Wszystko to wpływa na charakter naszej pracy, która w większym stopniu polega na współpracy z innymi i realizacji obowiązków z różnych miejsc i o wybranej porze.

Nowe technologie pozwalają nam osiągnąć więcej, w krótszym czasie i mniejszym kosztem. Aby jak najlepiej opowiedzieć o zmianach, jakie nastąpiły w naszym sposobie pracy, pokazaliśmy zupełnie nową przestrzeń biurową Microsoft. Zaprojektowaliśmy nowe biuro, obserwując zachowania naszego zespołu i ich zmieniające się potrzeby. Chcemy, by nowe wnętrze wyrażało transformację naszej kultury pracy i napędzało jej dalszą przemianę w kierunku jeszcze lepszej współpracy pomiędzy zespołami, wymiany wiedzy i inspiracji oraz uczenia się od siebie nawzajem.

Trzecim, niemniej istotnym filarem naszej działalności, jest tworzenie urządzeń, które redefiniują sposób, w jaki pracujemy, wytyczając zupełnie nowe i innowacyjne szlaki na rynku komputerowym. Mam tu na myśli linię komputerów Surface, która została niezwykle ciepło przyjęta przez użytkowników tyleż globalnie, co i w Polsce. Microsoft należy zresztą do naprawdę elitarnego grona firm, które mają kompetencje pozwalające zarówno na produkcję hardware’u, jak i spersonalizowanych rozwiązań w zakresie oprogramowania. Innymi słowy: komputery Surface reprezentują najlepsze możliwe doświadczenie Microsoft: harmonię pomiędzy systemem operacyjnym i oprogramowaniem biurowym, a nowoczesnym komputerem, który wprowadza nowe interfejsy komunikacji z użytkownikiem. Jesień zaowocowała w tym roku nowymi urządzeniami z linii Surface, stworzonymi dla osób kreatywnych, ambitnych i będących w ciągłym ruchu. Zaprezentowaliśmy Surface Pro 7, kolejną generację naszego flagowego produktu, komputer dla mobilnych profesjonalistów ceniących sobie niezależność i pracę w dowolnym miejscu. Pokazaliśmy dwie wersje najnowszego Surface Laptopa 3. Generacji: z 15” i 13” –calowymi ekranami dotykowymi, które pozostają klasą samą w sobie. Wreszcie – zachwyciliśmy świat pokazem umiejętności Surface Pro X, a także Surface Neo i Surface Duo, które w naszej ocenie otwierają zupełnie nowe możliwości dla rynku urządzeń mobilnych. A nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa. Przyszłość jest naprawdę ekscytująca.

Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami

Nasze koncepty przyszłości – Sklep, Fabryka, Miasto, Zdrowie czy Edukacja w postaci konkretnych instalacji i prezentacji „na żywo” rozwiązań odpowiadających na potrzeby tych branż okazały się strzałem w dziesiątkę. Zainteresowanie zarówno partnerów, którzy chcieliby się zaangażować we współtworzenie z nami nowych rozwiązań, jak i klientów, którzy na własne oczy chcą zobaczyć jak to wszystko działa i wdrożyć u siebie niektóre z nich, nie słabnie. Jednym z kulminacyjnych momentów była konferencja czerwcowa Microsoft Innovation Summit 2019, gdzie każdy uczestnik mógł zwiedzić wszystkie instalacje. Wydarzenie zgromadziło ponad 500 uczestników, 100 Partnerów i ponad 20 dziennikarzy. Rezultat medialny był imponujący – ponad 100 publikacji, a pamiętajmy, że rozmawiamy o komunikacji rozwiązań kierowanych do biznesu.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku

  • Komunikacja PR-owa wspierająca kampanie marketingowe.
  • Owned media: blog ekspertów Microsoft #MicrosoftMówi.
  • Działania marketingowe realizowane wspólnie z naszymi partnerami – największym ekosystemem partnerów wśród firm technologicznych w Polsce.
  • Elevate – wewnętrzna platforma gotowych treści Microsoft z całego świata na LinkedInie i Twitterze –pracownicy udostępniając wybrane przez siebie treści stają się ambasadorami firmy i wzmacniają swój ekspercki wizerunek.
  • LinkedIn i sieć ambasadorów firmy skupionych pod hasłem #MSFTADVOCATE.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

Planujemy dalej konsekwentnie rozwijać istniejące kanały.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Od dłuższego czasu śledzę sposoby, w jakie marki starają się zjednywać sobie fanów. Co robią, by stać się love-brandem. Budowanie wizerunku firmy i emocjonalnego przywiązania do niej, jest w mojej ocenie jednym z najtrudniejszych wyzwań we współczesnej komunikacji. Naszą siłą jest tutaj autentyczność w działaniu i spójność misji z naszymi celami biznesowymi.

3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok

Budowanie zaufania do najnowszych technologii pod kątem praw do prywatności, etyki i celu ich zastosowania, etc.

Rozwój kompetencji cyfrowych i tzw. digital literacy. Badania zlecone przez Microsoft wskazują, że dla 82% polskich menedżerów rozwój cyfrowych kompetencji zespołu to najważniejsza inicjatywa w ramach cyfrowej transformacji ich biznesu. Mając na uwadze niwelowanie luki w kompetencjach cyfrowych wśród pracowników polskich firm, jeszcze w tym roku rozpoczęliśmy inicjatywę #chmurogotowi, która kładzie szczególny nacisk na obszar rozwoju umiejętności w zakresie zastosowania chmury obliczeniowej. W efekcie realizowanych działań polski rynek pracy zostanie wzbogacony o przynajmniej 1000 specjalistów Cloud w ciągu najbliższego roku.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy kontynuować działania wokół rozwiązań branżowych w ramach konceptów przyszłości – Sklepu, Fabryki, Miasta, Zdrowia, Edukacji a także rozwijać kolejne takie jak Rolnictwo, Bankowość czy Energetyka.