Content marketing na przełomie 2019/2020 (cz.2)

Content marketing na przełomie 2019/2020 (cz.2)
Które kampanie content marketingowe okazały się najciekawsze w 2019 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2020 roku?
O autorze
6 min czytania 2019-12-10

Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >

Część pierwsza naszego content marketingowego podsumowania dostępna jest na tej stronie.

Content marketing na przełomie 2019/2020 podsumowują: Maciej Boroń, MBA director Mediacom, Marcelina Szewczyk, social media consulting manager Socialyse, Havas Media Group, Katarzyna Ryndziewicz, content & PR manager w PHD Media Direction.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Maciej Boroń
MBA director Mediacom

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2019 roku w Polsce

  • Projekt EB pogłębiający ideę produkcji muzycznych i trendu marek jako akceleratorów kultury. 
  • Łomża „Swoją drogą” – kolejny krok z jakościowy: content zamiast spotów czy prostych sponsoringów. Seria inspiracyjnych reportaży o ludziach, których cenimy za własny nietypowy wybór życiowy.
  • Cola Music – znani muzycy z teledyskami, limitowanymi puszkami i koncertami, we współpracy z Coca-Colą.

3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na content marketing

Clutter projektów content – odróżnienie jakościowych przekazów wnoszących wartość dla konsumenta (rozrywka, edukacja itp.) od prostego branded contentu w wersji typu: „wydłużony i mniej intruzywny spot”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Trend docenienia i aktywacji starszych grup docelowych zapoczątkowany w produkcjach takich jak „Sanatorium Miłości” czy jeszcze ubiegłoroczny „Zatrzymaj Chwilę”. Okazało się że content kierowany do coraz większej grupy aktywnych starszych osób ma dużo więcej do zdziałania niż odmładzanie na siłę telewizji i szukanie młodych, którzy siedzą przed VOD, używają social mediów czy ewentualnie chodzą do kin na content wideo. 

3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2020 roku

  • Clutter komunikacji sportowej – liczba reklam, sponsoringów i aktywacji na pewno będzie szła w dziesiątki. Wygrają ci, co zrobią to najlepiej oraz ci, co dadzą dobrą alternatywę do mówienia o futbolu i igrzyskach.
  • Clutter w ramach samego contentu z powodu mody na wybrane projekty. Powtarzające się obszary zainteresowań marek z danej kategorii.
  • Walka o przyciągnięcie społeczności zainteresowanej grami – pomiędzy platformami streamingowymi (Twitch vs Microsoft), ale też telewizjami (Polsat vs …inna grupa telewizyjna?).

Nowinki technologiczne a content marketing w 2020 roku

  • Podcasty jako nowy kanał influencerów, ale też sposób kontaktu ze słuchaczami
  • Tik Tok jako nowa forma do tworzenia kontentu, ale w nowym charakterze i z klarującą się bazą widzów (początkowo dzieci i młodzież, wyraźnie teraz idącą w TG 20-35).
  • Narzędzia do świadomego prowadzenia kampanii z podglądem na żywo ich KPI pomiędzy kanałami.

Marcelina Szewczyk
social media consulting manager Socialyse, Havas Media Group

3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2019 roku w Polsce

1. IKEA to dla mnie nr 1 jeśli chodzi o najlepszy content marketing. W kampanii „IKEA. Niech Żyje Dom!” marka zaangażowała do współpracy komików i stand-uperów. W serii krótkich filmów opowiadają oni historie związane z sypialniami, inspirowane historiami prawdziwych klientów, a to wszystko w pomieszczeniach zaaranżowanych na sypialnię z wykorzystaniem mebli IKEA. Uwagę przykuwa również dobór osób – marka wybrała mikro influencerów, tym samym stawiając w kampanii na zaangażowanie i dopasowanie, a nie liczbę followersów. 

2. Seks to wciąż w Polsce temat tabu. Jeśli dorośli nie mówią o tym otwarcie, to skąd wiedzę ma czerpać młodzież? Marka Durex postanowiła to zaadresować, tworząc we współpracy z Abstra kanał „Jak TO Robić?”. Content w postaci filmów, a także grafik publikowanych na Instagramie łączący treści edukacyjne o seksualności człowieka z walorami rozrywkowymi. Jest on bardzo przystępny dla grupy docelowej, czyli osób w wieku 16-24, którzy uznają internet za podstawowe źródło informacji. 

3. Doceniam również działania browaru Inne Beczki. Na etykietach piw często umieszczane są treści ważne. Przykładem jest kampania „Nie maRak’n’Rolla bez procentów”, czy ostatnia produkcja, gdzie bohaterami na etykietach zostały psiaki ze schroniska, które czekają na nowy dom. W ciągu ostatnich 5 dni post na Facebooku został udostępniony 948 razy. To idealny przykład tego, jak tworzyć treści atrakcyjne, a jednocześnie przydatne. Inne Beczki udowadniają także, że content można tworzyć poprzez różne formaty, nie koniecznie tekstowe.

3 wydarzenia z 2019 roku najmocniej wpływające na content marketing

  1. Wprowadzenie Google Assistant w Polsce.
  2. Zmiana algorytmu w wyszukiwarkach Google.
  3. Ogromną szansę rozwoju organicznego ułatwiły grupy na Facebooku. Co prawda istnieją od dawna, ale dopiero w tym roku Facebook zaczął je bardziej integrować z innymi funkcjami (nowy wygląd, ułatwienie wyszukiwania), aby dać możliwość użytkownikom i marketerom do tworzenia prywatnego contentu.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2020 roku

  1. Internet przepełniony jest treściami, które nie są pisane dobrze, powielają się, albo są nafaszerowane słowami kluczowymi tak, aby zgadzała się wyłącznie liczba wejść.  Z drugiej strony użytkownicy coraz bardziej cenią sobie swój czas, przez co poszukują treści idealnie skrojonych do ich potrzeb i podawanych tak szybko, jak hamburger z frytkami w restauracji fast food. Największym wyzwaniem w 2020 roku będzie więc tworzenie treści unikatowych, powiedziałabym nawet spersonalizowanych, w czym może pomóc rozwój nowych technologii AI.
  2. Tworzenie contentu pod Voice Search nie jest już opcjonalne, a raczej konieczne. Coraz więcej użytkowników korzysta z tej opcji zwłaszcza na telefonach, gdzie tempo wpisania jest szybsze przy użyciu asystenta, niż przy wpisywaniu ręcznym. Ważne jest zatem przyporządkowanie do treści odpowiednich fraz, które w przypadku wyszukiwania głosowego są dłuższe, bardziej naturalne, najczęściej wymawiane w postaci pełnego zdania. 
  3. Inwestycja w zespół zajmujący się content marketingiem. Każda osoba ma do opowiedzenia jakąś historię, ale to głównie pracownik ma historię, która może sprzedać. Stawiając na pracowników, marka ma pewność, że tworzony content będzie naturalny, pracownicy bowiem stanowią najlepszych ambasadorów firmy. Wystarczy im dać odpowiednie zasoby, narzędzia, czy wsparcie.

Nowinki technologiczne a content marketing w 2020 roku

  1. Już teraz obserwujemy, że spora część użytkowników korzysta z Internetu poprzez urządzenia mobilne. Jednak liczba ta może wzrosnąć wraz z rozwojem technologii 5G, która pozwoli na szybsze pobieranie zdjęć, filmów i innych plików, a także łatwiejszy dostęp do wirtualnej rzeczywistości. Kluczowe będzie tworzenie contentu, który jest angażujący i dostosowany do ograniczonej powierzchni ekranu telefonu.
  2. Wykorzystanie technologii AI i VR umożliwia większą personalizację, a tym samym interakcje z użytkownikiem 1:1. Zamiast wysyłać długie maile, marka może zaangażować klienta poprzez wysyłkę spersonalizowanej wiadomości w postaci filmu, a zamiast wysyłać do salonu, może natomiast zaproponować personalne doświadczenie z produktem/usługą.
  3. Chociaż postępy w wyszukiwaniu głosowym z pewnością wpływają na sposób, w jaki będziemy tworzyć treści teraz i w przyszłości, nie należy również zaniedbywać treści wizualnych. Google stale udoskonala narzędzie Google Lens, dzięki któremu możliwe jest rozpoznawanie zapytań wyrażonych obrazem.

Katarzyna Ryndziewicz
content & PR manager w PHD Media Direction

3 najciekawsze akcje/kampanie content marketingowe z 2019 roku w Polsce

W roku 2019 agencja PHD prężnie rozwijała swoje projekty contentowe. Postawiliśmy na projekty dedykowane i tworzenie zupełnie nowych programów dla naszych klientów.

Rozpoczęliśmy zimowym projektem Biała Jazda Extra, w którym w zimowe weekendy pokazaliśmy nie tylko uroki polskich gór, ale także angażujące rozmowy z ratownikami TOPRu, którzy już od 15 lat kooperują z jednym z naszych klientów – Skodą. W wejściach na żywo, czy też  felietonach na antenie TVN24 mogliśmy pokazać widzom samochody marki Skoda z napędem 4×4, obudowane w interesujący i edukacyjny content.

Kolejna ciekawą pozycją w roku 2019 był program typu talent show – Stylowy Projekt. Program powstał w ścisłej współpracy z telewizją TVN i jest oparty na autorskim pomyśle.  Emitowany był zaś na dwóch antenach: TVN Style i TVN oraz platformie VOD player.pl. Całość dobudowana komunikacją 360 o social media i LP TVN oraz klientów kooperujących.

Modowe show, który polega na rywalizacji stylistów, było odpowiedzią na zapotrzebowanie naszych trzech klientów z grupy Media Direction, w poszukiwaniu angażującego contentu, głównie dla grupy kobiecej. Koncepcja programu powstała w oparciu o szeroki asortyment marki Zalando, pokazując zarówno szeroki segment odzieżowy, ale także kategorie beauty. Dodatkowo Skoda, jako brand motoryzacyjny, mogła pokazać się jako marka modna i nowoczesna, auta zostały wykorzystane nie tylko do przemieszczania się uczestników, ale były inspiracją przy pokazach mody i dedykowanej sesji komercyjnej. EOS jako marka z segmentu beauty, w naturalny sposób wpisała się w kąciku urodowym, gdzie modele i uczestnicy przygotowywali się do sesji zdjęciowych.

Największych wyzwaniem okazał się jednak program dedykowany My Way. Projekt opierał się na ścisłej współpracy marki Skoda ze stacją TVN oraz gwiazdą polskiej estrady Edytą Górniak. Format miał na celu, w formie reality show, pokazać drogę gwiazdy do upragnionego prawa jazdy, a także przekazać widzom kontekst edukacyjny, doskonalenia techniki jazdy – dzięki trenerom Skoda Auto Safety oraz technologii aut Skody.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed content marketingiem w 2020 roku

Content marketing mocno związał się z trendem wideo, teraz już niewiele dobrych kampanii contentowych może bez niego istnieć. Odbiorcy jednak stają się coraz bardziej wymagający, szukają treści bardzo dobrej jakości, do których przyzwyczajają je takie platformy jak Netflix. Wideo nie tylko ma być dobre, ale też takie, które mocno przyciąga uwagę i zatrzymuje odbiorcę jak najdłużej.

Kampanie content marketingowe coraz częściej opierają się na komunikacji 360, zaspokajamy każdą płaszczyznę, aby w dobry i niestandardowy sposób dotrzeć do konsumentów. Trzeba iść za trendami, uważając jednak, aby treści, które tworzymy cały czas były angażujące, naturalnie korespondowały zarówno z komunikowanym brandem, jak i formatem, w którym się pokazujemy.

Najważniejsze jednak jest utrzymanie się na obowiązkowej pozycji w każdym dobrym media planie ;).  

Nowinki technologiczne a content marketing w 2020 roku

Rozwój coraz większej ilości nośników komunikacji pomaga na spięcie coraz większej ilości kanałów.

Ciekawym rozwiązaniem stają się podcasty, które w 2020 roku, na pewno zwiększą swoje znaczenie i będę miały zasadniczy wpływ w crossowych kampaniach content marketingowych oraz influencerskich.