E-commerce w Polsce wciąż osiąga dwucyfrowe wzrosty [raport]

Już 57% internautów kupuje w sieci, w tym 50% z użyciem laptopów i komputerów stacjonarnych, a 1/3 z wykorzystaniem smartfonów. 33% internautów jest online codziennie lub prawie codziennie, a kolejne 18% deklaruje, że jest online cały czas – wynika z raportu „Płatności Cyfrowe 2019”.
O autorze
2 min czytania 2019-12-11

Podczas e-zakupów bardzo szybko polscy konsumenci zaczęli wykorzystywać nowoczesne metody płatności, jak pay-by-linki, płatności kartowe i BLIK-iem, a także nowoczesne sposoby dostawy, jak paczkomaty czy punkty odbioru w sklepach i na stacjach paliwowych. Połowa konsumentów oczekuje, że sklepy internetowe będą proponować im coraz to nowe rozwiązania zakupowe, jak dostawy tego samego dnia, rezerwacja produktu do przetestowania w sklepie stacjonarnym czy głosowy e-doradca. Optymalne działanie e-sklepu na smartfonie to już konieczność, a nie opcja.  

Polacy polubili zakupy transgraniczne 

Otwarci, a jednocześnie świadomi cen konsumenci, to duże prawdopodobieństwo rozszerzenia listy miejsc zakupowych o e-sklepy zagraniczne. W tym roku stało się to faktem. Zakupy internetowe poza Polską zrobił w ciągu ostatnich 12 miesięcy co 4. internauta. 16% wśród tych, co dokonali takiego zakupu, zrobiło to ponad 5 razy, a 41% 2-5 razy. Wśród kupujących na urządzeniach pełnowymiarowych, odsetek kupujących za granicą wyniósł 28%, a w przypadku kupujących mobilnie był jeszcze wyższy, osiągając 47% wśród kupujących z wykorzystaniem tableta i 33% wśród kupujących na smartfonie. Wzrost zainteresowania e-zakupami za granicą potwierdza też Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, mówiąc, że: Polski konsument jest bardzo świadomy, tego, co e-commerce może mu zaoferować. Głównym atutem zakupów w sieci są już dla Polaków nie atrakcyjne ceny (choć to też), ale przede wszystkim duży wybór. Co tworzy ten duży wybór? Szeroki wachlarz miejsc sprzedażowych, nie tylko polskich, ale i zagranicznych, dostępnych na jedno kliknięcie. Polski konsument uzyskał dzięki handlowi elektronicznemu dostęp do znanych i unikalnych marek, które mogli kupować jedynie mieszkańcy Warszawy, Krakowa, czy Gdańska. Teraz ma też dostęp do marek znanych tylko mieszkańcom Londynu, Paryża, Berlina czy Sztokholmu. Zakupy transgraniczne to też ogromna szansa dla polskich e-sklepów, które mogą wyjść ze swoją ofertą za granicę. Znam już dużo takich sklepów, które z sukcesem sprzedają do zagranicznych konsumentów. 

Kto kupuje za granicą?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Obecnie częściej globalny e-konsument to kobieta (29% vs 20% mężczyzn). Chętniej i więcej za granicą kupują też zdecydowanie młode osoby. Dwie najsilniejsze grupy konsumentów kupujących transgranicznie, to osoby w wieku 25-34 lata oraz 15-18 lat. Patrząc na miejsce zamieszkania, otwarci na zagraniczne oferty Polacy mieszkają częściej w dużych miastach, ale i średnich miastach o liczbie mieszkańców pomiędzy 20 a 100 tys. 

Płatności za zagraniczne zakupy 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Polacy są przygotowani na zakupy za granicą, ponieważ na co dzień korzystają z nowoczesnych e-commerce’owych metod płatności. Za zakupy zagraniczne najczęściej płacą kartą płatniczą (31%), ale prawie tak samo często korzystają też z serwisów takich jak PayPal i Revolut (odpowiednio 28% i 27%). Z rachunku walutowego skorzystał co 8. konsument, który kupił od zagranicznego dostawcy. Przy odbiorze zapłaciło jedynie 26% transgranicznych klientów. To jeszcze mniej niż w przypadku zakupów w polskich e-sklepach. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dane pochodzą z raportu „Płatności Cyfrowe 2019” Izby Gospodarki Elektronicznej przygotowywanego przez serwis GoMobi.pl na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute. Tegoroczna edycja badania jest już czwartą. W ramach projektu Mobile Institute zebrał w dniach 21.10-4.11.2019 odpowiedzi od 2400 internautów. Raport stanowi solidną bazę wiedzy dla branży e-commerce. Pokazuje w jaki sposób firmy mogą dostosować swoje funkcjonalności z zakresu płatności, aby odpowiadać na potrzeby współczesnych konsumentów. Partnerami raportu są: Visa, Przelewy24.pl i Nest Bank.

Po więcej informacji i danych na temat płatności cyfrowych, zapraszamy na stronę Izby Gospodarki Elektronicznej, gdzie znajduje się raport