10 lat WOŚP na Facebooku

Dokładnie 10 lat temu Fundacja WOŚP założyła swoją pierwszą stronę na Facebooku. Sukcesywnie rozwijając swoje zasięgi i wykorzystując dostępne funkcje, dziś WOŚP jest największą stroną w sektorze NGO w Polsce.
O autorze
4 min czytania 2019-12-20

Facebook nieustannie zmienia funkcjonalność, dostosowując wdrażane rozwiązania do biznesowych potrzeb użytkowników. Liczna dostępność zarówno płatnych, jak i darmowych funkcji, daje użytkownikom szeroki wachlarz możliwości. Oczywiste jest zatem, że każda duża marka musi tam zaistnieć. Świadomość marek w zakresie wykorzystania social mediów wciąż wzrasta, ale kluczowe jest, w jaki sposób marki planują swoją komunikację online. Dziś niewątpliwie Facebook to kluczowe narzędzie do komunikacji z klientem, równie ważne w codziennej komunikacji, jak w budowaniu wizerunku marki. Coraz szerzej zaznacza się również w sprzedaży produktów, przez co często plasuje się jako jeden z elementów budowania strategii.

Przykładem świadomego i skutecznego wykorzystania Facebooka do budowania szerokiej społeczności jest strona Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – 1,3 mln obserwujących – to wynik, jakim poszczycić by się chciała nie jedna komercyjna firma. Obecny wynik daje Fundacji WOŚP miano największej strony w sektorze NGO w Polsce.

– Prowadzimy swoje strony na Facebooku od samego początku wejścia Facebooka na polski rynek. Byliśmy jedną z pierwszych marek w Polsce, która zaryzykowała i świadomie postawiła na wykorzystanie narzędzi online do komunikacji. Oczywiście, jako Fundacja, organizując Finały od 1993 roku, mieliśmy już tysiące zwolenników, w tym wolontariuszy, ale faktycznie pojawienie się Facebooka wiele rzeczy nam ułatwiło. Z czasem regularna komunikacja i przemyślana strategia, pozwoliły nam na przeniesienie ciężaru naszej komunikacji online oraz na zastosowanie jej we wszystkich obszarach naszych działań – mówi Anna Jadwiga Orzech, digital marketing manager Fundacji WOŚP

W ciągu roku WOŚP prowadzi szeroką działalność, dlatego stara się korzystać ze wszystkiego, co oferuje Facebook, testując i dostosowując wybrane funkcje do swoich odbiorców. Prowadzi stronę Fundacji WOŚP oraz Pol’and’Rock Festival, a także programów i projektów tj.: Ratujemy i Uczymy RatowaćKręcioła TVDobra Strona Internetu czy Pokojowy Patrol. W czasie styczniowych Finałów WOŚP gra już na całym świecie, a z roku na rok jest go coraz więcej, dlatego na stronie Fundacji prowadzi komunikację globalną, korzystając z funkcji wielojęzyczności. Jej celem jest zapewnienie szerokiego dostępu do informacji oraz możliwości dzielenia się nimi, a także zapewnienia większej otwartości i lepszej komunikacji poza granicami Polski. Najbliższy Finał WOŚP odbędzie się m.in. w krajach tj.: Australia, Austria, Belgia, Chorwacja, Cypr, Dania, Francja, Gruzja, Hiszpania, Holandia, Indonezja, Irlandia, Japonia, Kanada, Luksemburg, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Rosja, Singapur, Słowenia, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Szwecja, Tajlandia, Węgry, Wielka Brytania.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dodatkowo w obrębie swoich wydarzeń, WOŚP zajmuje się także moderacją treści na grupach sympatyków naszych wydarzeń i wolontariuszy, gdzie również prowadzi oddzielną komunikację przez cały rok. Dbając o atrakcyjność treści i budowanie zasięgów oraz chcąc jak najbardziej angażować użytkowników, dla każdej z grup odbiorców treści, WOŚP prowadzi oddzielną komunikację dostosowaną do bieżących potrzeb.

Przez 27 lat Fundacja WOŚP zgromadziła ponad 1,1 miliarda złotych z zebranych środków. Dzięki wprowadzonej funkcjonalności „zbiórek elektronicznych na Facebooku”, w ciągu ostatnich 2 lat zebrano w ten sposób aż 21 615 273,42 PLN. Do historii przeszła tegoroczna „elektroniczna puszka” Patrycji Krzemińskiej „Ostatnia Puszka Pana Prezydenta Pawła Adamowicza”, do której dzięki uczestnikom Facebooka trafiło niespełna 16 milionów PLN. Ta rekordowa zbiórka zaangażowała ponad 264 tysiące internautów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy to świetny przykład tego jak polskie organizacje pozarządowe mogą sprawnie wykorzystywać Facebooka oraz nowoczesne narzędzia komunikacji do zbierania funduszy i komunikacji z darczyńcami i sympatykami. Widzimy, że narzędzia, takie jak zbiórki na Facebooku, zbiórki urodzinowe czy przycisk „przekaż datek” cieszą się coraz większym zainteresowaniem – od chwili uruchomienia tych funkcji społeczność Facebooka przekazała na cele charytatywne już ponad 2 miliardy dolarów! Mam nadzieję, że dobroczynność na Facebooku będzie tylko zyskiwać na popularności i że nasze platformy pozostaną ważnym źródłem finansowania dla WOŚPu i innych obecnych na nich organizacji pozarządowych – mówi Robert Bednarski, dyrektor Facebooka w regionie CEE.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Skuteczność swoich działań WOŚP widzi nie tylko w rosnących zbiórkach, ale także w zaangażowaniu użytkowników w przeprowadzanych akcjach. Przykładem efektywnej kampanii jest akcja „Zaraz będzie czysto”, przeprowadzona po raz pierwszy w 2018 roku, podczas 24. Pol’and’Rock Festival. Cała komunikacja informacyjna do uczestników Festiwalu, odbyła się wyłącznie kanałami online.

W 2018 roku Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy została nagrodzona aż 6 statuetkami  XVI Konkursu Złote Spinacze m.in. za akcje „Zaraz będzie czysto” oraz „Sprawdź promile”.

– Konkurs Złote Spinacze wyłania najlepsze, najbardziej kreatywne i rzetelnie wykonane projekty w obszarze public relations. Prace konkursowe są oceniane przez 80-osobowe Jury, w skład którego wchodzą przedstawiciele organizacji biznesowych i pozarządowych, eksperci branży PR w Polsce. W ubiegłym roku do kategorii Social Media zgłoszono wiele projektów – była to jedna z trzech najczęściej wybieranych kategorii głównych. Nagrodzona Srebrnym Spinaczem kampania „Pol’and’Rock Festival – Zaraz Będzie Czysto” to przykład na wykorzystanie pełnego potencjału social media. Kampania nie tylko zaangażowała odbiorców, motywując do konkretnych działań, ale poprzez stworzenie przestrzeni do prawdziwej, dwustronnej dyskusji zbudowała realną wspólnotę. Cieszy nas bardzo fakt, że w konkursie Złote Spinacze coraz chętniej biorą udział nie tylko agencje PR, ale również inne podmioty, w tym fundacje i stowarzyszenia. Realizowane przez nie projekty warto nagłaśniać – mówi Agnieszka Bacińśka, wiceprezes ZFPR, CEO Walk PR i juror w konkursie Złote Spinacze

Analiza skuteczności działań jest podstawą przygotowania dobrej strategii komunikacji. Według statystyk firmy Sotrender strona Fundacji WOŚP na Facebooku w okresie finałowym wygenerowała zasięg wielkości 1 328 198 [1 350k]. Pojedynczy post wywołał aż 17 765 reakcji, miał 9 728 udostępnień i zaangażował on użytkowników do pozostawiania aż 2 143 komentarzy tylko na stronie głównej Fundacji.

– Poświęcamy bardzo dużo czasu i uwagi szczegółowym badaniom i analizom naszych działań zarówno przed, jak i po wydarzeniach. Analizujemy skuteczność naszej komunikacji finalnie kilka razy w ciągu jednego roku. Precyzyjnie staramy się określać kolejne kroki i dopasować komunikację zarówno do odbiorów, jak i dostępnych funkcjonalności czy założonych celów – mówi Anna Jadwiga Orzech, digital marketing manager Fundacji WOŚP.

Już 12 stycznia odbędzie się kolejny, 28. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przygotowania do tego dnia widzimy w Internecie już od kilku tygodni. W tym roku Fundacja WOŚP zagra dla dziecięcej medycyny zabiegowej. Dzięki szeroko dostępnym narzędziom internetowym już dziś można dokonywać wpłat na cel 28. Finału. Czy i w tym roku WOŚP pobije swój internetowy rekord angażując miliony użytkowników na całym świecie? 

 

Autorka:

Anna Sobieraj, specjalistka ds. Digital Marketingu i Social Media w Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.  Zajmuje się koordynacją projektów digitalowych oraz fundraisingiem w Internecie. Poza pracą w Fundacji WOŚP wspiera organizacje pozarządowe i  jednoosobowe działalności gospodarcze w zakresie ich zakładania i prowadzenia, badania rynku, konkurencji, klienta, optymalizacji kosztów, podstawowe zasady budowania marki oraz wizerunku.