Kraków pozbędzie się szpecących reklam w przestrzeni publicznej

Kraków pozbędzie się szpecących reklam w przestrzeni publicznej
26 lutego br. krakowscy radni przegłosowali uchwałę krajobrazową, która uporządkuje szpecące reklamy w przestrzeni publicznej. Nowe przepisy mają wejść w życie już 1 lipca br.
O autorze
2 min czytania 2020-02-27

Podczas gdy warszawska uchwała krajobrazowa stoi pod znakiem zapytania, inne polskie miasto postanowiło w końcu zrobić porządek z reklamami znajdującymi się w przestrzeni publicznej. Mowa tutaj dokładnie o Krakowie – w środę 26 lutego br. tamtejsi radni przegłosowali uchwałę krajobrazową, która wejdzie w życie 1 lipca br. 

Nowe przepisy precyzują zasady i warunki umieszczania na terenie małopolskiego miasta obiektów małej architektury, tablic, urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, a także ich gabarytów, standardów jakościowych i rodzaju materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Zgodnie z przyjętą uchwałą krajobrazową, Kraków zostanie podzielony na trzy strefy – ta trzecia dodatkowo rozdrobniona będzie na trzy podobszary: Stare Miasto, Nową Hutę i Śródmieście. 

Nośniki reklamowe, które będą mogły być umieszczane w przestrzeni miejskiej to: banery, billboardy o powierzchni 12 m2 lub 18 m2, słupy plakatowo-reklamowe, panele reklamowe, murale reklamowe, totemy, pylony, wolnostojące tablice reklamowe lub wolnostojące urządzenia reklamowe o powierzchni ekspozycji reklamy mniejszej niż 5 m2, a także inne tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe umieszczane na obiektach budowlanych. Przepisy precyzują także warunki lokalizacji wyżej wymienionych nośników w poszczególnych strefach.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Krakowska uchwała krajobrazowa dopuszcza ponadto zainstalowanie banerów reklamowych na czas prowadzenia robót budowlanych, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy i nie częściej niż co 7 lat. Natomiast reklama na obiektach budowlanych będzie mogła być umieszczana jedynie w poziomie parteru budynku, w sposób niezasłaniający okien, drzwi, czy też detali architektonicznych.

Uchwała krajobrazowa obejmuje także takie kluczowe kwestie, jak: podświetlenie tablic reklamowych, odległość billboardu od budynku, usytuowanie paneli reklamowych (np. w wiatach przystankowych czy w przejściach podziemnych), odległość wolnostojących tablic reklamowych od skrzyżowań, minimalną odległość między wolnostojącymi tablicami reklamowymi w terenach ulic wlotowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nowe przepisy oficjalnie wejdą w życie 1 lipca 2020 br. Tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, które już istnieją, będzie trzeba dostosować do nowych wymogów w terminie do 24 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

zdjęcie: facebook.com/RadaMiastaKrakowa 

PS

Coraz więcej polskich miast walczy ze szpecącymi reklamami w przestrzeni miejskiej. Niesamowite efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej mogą zauważyć już m.in. mieszkańcy Gdańska – od 2018 roku zniknęło stamtąd już ponad 500 wielkoformatowych billboardów oraz banerów. 

PS2

Realizując zapisy uchwały krajobrazowej, Sopot konsekwentnie i skutecznie usuwa z przestrzeni szpecące reklamy. Dzięki temu zupełnie inny wygląd zyskują budynki nieopodal głównych ulic miasta, z których znikają wielkoformatowe banery.

PS3

Nakładem Miasta Gdyni, we współpracy ze stowarzyszeniem Traffic Design, został wydany poradnik dla przedsiębiorców i zarządców nieruchomości. Nosi on tytuł „Od strony ulicy” i jest znakomitą podpowiedzią, jak powinien wyglądać szyld w modernistycznym śródmieściu Gdyni.