Jak wygląda prezentowanie wyników organicznych dla zapytania „koronawirus”?
Wpisując słowo kluczowe koronawirus widać, że na samej górze, w ramach funkcji Alert SOS znajdują się najważniejsze newsy dostępne w formie karuzeli. Pod nim znajduje się dodatkowy listing podstron rządowych oraz WHO z informacjami na temat koronawirusa, a także mapka obrazująca obszar, na którym rozprzestrzenił się wirus, również odsyłająca do witryny WHO. Działania te mają zapewnić najlepszą widoczność dla wiarygodnych źródeł informacji.
Zobacz również
-
Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [13-19.04]: polski sklep walczy z podróbkami, The Boring Phone, sztuka kamuflażu w kampanii PUMA, odświeżony design marki LEGO
-
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Dopiero po tych wszystkich dodatkowych odnośnikach widzimy zwykłe wyniki organiczne.
– Łatwo można dostrzec, że na pierwszej stronie wyników wyszukiwania nie ma miejsca na słabe i nie budzące zaufania domeny bez autorytetu. Widać tutaj również kilka potencjalnych intencji każdego użytkownika. Przede wszystkim jednak, sposób prezentowania wyników wyszukiwania dla fraz związanych z COVID-19 pokazuje, że Google podejmuje kroki aby zagwarantować lepsze pozycjonowanie wiarygodnych treści – mówi Aleksander Kasprzak, SEM Manager w Lightscape.
#PolecajkiNM cz. 4: narzędzia pracy jutra, człowiek vs. AI, Mapa Trendów 2024, ranking blogów e-commerce 2024
Na 11 wyników, dwa to podstrony w domenie rządowej, czyli zaufanej domeny z oficjalnymi komunikatami odnośnie tego co powinniśmy wiedzieć. Dwie to podstrony w serwisach o zdrowiu – chcemy wiedzieć czym jest koronawirus i jak się objawia. Aż sześć to serwisy newsowe – chcemy wiedzieć jak się aktualnie rozwija sytuacja. Wikipedia plasuje się na 11. miejscu na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Trendy wyszukiwania fraz związanych z koronawirusem
W ujęciu 90-dniowym, do dnia 14 marca (zrzut z 17 marca, na wykresie 90 dniowym jest 3 dniowe opóźnienie), widzimy trzy najwyższe piki, które działy się:
- 29 stycznia – największe zainteresowanie po pierwszych doniesieniach na temat koronawirusa
- 27 lutego – podejrzenie, że koronawirus może być w Polsce
- 4 marca – Minister Zdrowia Łukasz Szumowski potwierdził pojawienie się koronawirusa w Polsce.
Dzisiaj, 17 marca (tutaj również mamy 3 dni opóźnienia, ostatni dzień na wykresie 90 dniowym to 14 marca), wykres wygląda już inaczej. Ilość wyszukiwań znacznie się zwiększyła w dniach 8-12 marca w związku ze zwiększającą się ilością chorych oraz pierwszych ofiar śmiertelnych.
W ujęciu dla ostatnich 7 dni (10-17 marca), od ogłoszenia pierwszego przypadku w Polsce widać cały czas rosnące zainteresowanie tym tematem. Kulminacja nastąpiła w dniu 13 marca, a ogólny poziom zainteresowania jest cały czas bardzo wysoki.
Jakich informacji szukamy…
Oprócz tego pojawiło się wiele nowych zapytań w wyszukiwarce, które są związane z koronawirusem. Poniższy wykres przedstawia 10 najpopularniejszych zapytań.
Oprócz tego 10 zapytań, które zwiększyły swoją popularność 17 marca:
- koronawirus minuta po minucie
- koronawirus w Polsce 16 marca
- koronawirus mapa zakażeń Polska
- koronawirus mapa zakażeń
- 4 zgon koronawirus
- ibuprofen a koronawirus
- ibuprofen koronawirus
- pl koronawirus
- michalda koronawirus
- koronawirus w Polsce ile przypadków
…a jakich nie
Podczas gdy firmy oferujące produkty takie jak artykuły spożywcze z długim terminem przydatności, mydła i inne środki czystości notują wzrost ruchu, inne branże muszą liczyć się ze spadkami.
– Dotyczy to m.in. branży odzieżowej, niektórych produktów dla dzieci, takich jak zabawki, branży budowlanej, meblarskiej, nie wspominając o turystyce i branży eventowej. Podobna sytuacja dotyczy dóbr luksusowych i tych, które nie stanowią produktów pierwszej potrzeby, np. biżuteria. Pełną skalę tego zjawiska będzie można ocenić w nadchodzących tygodniach. Już dziś warto jednak pracować nad strategią budowania widoczności i generowania ruchu na czas po zakończeniu kryzysu. Jednym z jejj elementów jest modyfikacja działań contentowych, tak aby lepiej pasowały do aktualnych potrzeb użytkowników – dodaje Aleksander Kasprzak, Lightscape.