Jak organizacje nonprofit walczą na TikToku z fake newsami nt. koronawirusa

Jak organizacje nonprofit walczą na TikToku z fake newsami nt. koronawirusa
W obecnej sytuacji szczególnie ważne są działania organizacji, które cieszą się społecznym zaufaniem i będą przekazywać swoim fanom wiarygodną wiedzę na temat pandemii koronawirusa. A jeśli jest to podane w ciekawy sposób, ma szansę stać się viralem i szybko dotrzeć do grupy docelowej.
O autorze
3 min czytania 2020-04-15

Coraz więcej organizacji pozarządowych decyduje się na rozpoczęcie komunikacji na coraz bardziej popularnym TikToku, który według raportu GreenParrot angażuje nawet 600 000 000 użytkowników miesięcznie. Dodatkowo, sama platforma przygotowała dedykowaną informacjom na temat koronawirusa zakładkę, do której każdy użytkownik może się dostać klikając w przycisk z tarczą z napisem „Covid-19” – ten pojawia się bowiem na wielu popularnych wpisach poruszających tematykę koronawirusa. Co tam znajdziemy? Filmiki, polecane konta oraz informacje jak się chronić, pytania i odpowiedzi na najważniejsze pytania oraz część nazwaną pogromca mitów, gdzie znajdziemy odpowiedzi na bardziej skomplikowane pytania.

Przyjrzyjmy się 6 profilom, których komunikacja pozytywnie wpływa na swoich młodych odbiorców i które pozytywnie wykorzystują zaufanie swoich społeczności by walczyć z fake newsami na temat Covid-19. 

1. WHO

World Health Organization, czyli największy autorytet na całym świecie w sprawach zdrowia i higieny. Organizacja doradza nie tylko poszczególnym państwom, ale dzięki swojej komunikacji online postanowiła docierać także bezpośrednio  do obywateli. Świetnym posunięciem ze strony jej specjalistów od PR było rozpoczęcie działań na TikToku. Od pewnego czasu tworzą challenge, które są promowane także przez twórców aplikacji, którzy od dłuższego stawiają na edukację i chcą by wpisywała się ona w DNA TikToka.

Akcja #czysteręce (safehands) rozpoczęła się od filmiku, na którym ekspert WHO pokazuje jak prawidłowo myć ręce. Kolejni tiktokerzy bardzo szybko podchwycili akcję i pod koniec marca br. hashtag miał w wersji angielskiej 3,1 bln wyświetleń, w polskiej 2,7 mln. Do challenge’u chętnie dołączyły gwiazdy tj. Mariah Carey, Jimmy Falon czy nasza polska topowa TikTokerka Natalia Sisik.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

2. UN Migration

UN Migration, czyli międzynarodowa organizacja powołana przez ONZ ds. migracji na TikToku skutecznie łączy walkę z dyskryminacją, co jest pierwszorzędnym celem działań organizacji z propagowaniem pozytywnych zachowań związanych z zasadami kwarantanny. Na tym profilu znajdziemy piosenki o nadziei, którym celem jest dawanie siły do pozostania w domu oraz filmy na temat walki z dyskryminacją. Za pośrednictwem TikToka organizacja mówi o tym, że rasizm jest powszechny również w aspekcie koronawirusa. Spotykamy się z nazewnictwem „choroba z Chin”, a przecież wirus nie wybiera swoich ofiar. To przesłanie bardzo mocno wybrzmiewa w materiałach, które zamieszcza UN Migration. Komunikacja tego profilu jest zróżnicowana i jednocześnie spójna. Rozmowa o takich tematach jest szczególnie ważna na TikToku, skąd młodzi ludzie mogą czerpać naukę tolerancji, zwrócić uwagę na problem rasizmu, ksenofobii i uczyć się dobrych nawyków.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. IFRC

IFRC to międzynarodowa organizacja pomocy humanitarnej, która w komunikacji stawia na wypowiedzi medyków, przypominających o jednej z najważniejszych zasad, czyli pozostaniu w domu i samoizolacji. Opowiadają o swojej pracy i o tym, jak się czują, mając na sobie odpowiedzialność walki o ludzkie życie. Na profilu znajdziemy również wypowiedzi ekspertów zwiększających wiarygodność swoich treści. Organizacja zwraca na ważny aspekt psychologii, bo przecież izolując się w domu mamy prawo czuć się samotnie, źle. Tworzą wspólnotę i służą radą, w jaki sposób zadbać o swoje zdrowie psychiczne.

4. Światowe Forum Ekonomiczne

Światowe Forum Ekonomiczne (World Economic Forum) to bardzo ciekawy przykład, jak tak merytoryczna i polegająca na danych organizacja możne świetnie poradzić sobie w nieco luźniejszej atmosferze. Nie tracąc nic ze swojego eksperckiego wizerunku prezentują rozwój medycyny w sprawie szczepionek, sprzętów, które teraz są niezbędne, jednocześnie edukując i przekazują prawdziwe informacje. Jest to sprawdzone źródło, dlatego warto zaglądać na ich profil. Prosty przekaz i specjalistyczna wiedza dla każdego.

5. Do something 

Do something to organizacja nonprofit, która działa na wielu obszarach, a jej głównym celem jest motywowanie młodych ludzi do podejmowania różnego rodzaju aktywności społecznych, dlatego TikTok to najlepsze miejsce dla rozwoju tej marki. Jej działania rozpoczęły się już w 2016 roku i od tego czasu inspirują młodych ludzi do angażowania się. Teraz, kiedy zajęcia szkolne w wielu miejscach na świecie zostały odwołane, proponują swoim fanom, co robić w tym wolnym czasie, aby się nie nudzić.

6. UNICEF

UNICEF to organizacja humanitarna i rozwojowa działająca na rzecz dzieci, która na całym świecie rozpropagowała challenge Wietnamskiego Narodowego Instytutu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy – specjalny taniec i piosenkę na temat tego, jak prawidłowo myć ręce. Challenge ten w przystępnej formie przekazywał podstawowych zasad ochrony osobistej w czasie pandemii. Razem z choreografem w filmiku wystąpiły dzieci a sam film, został odtworzony aż 876,1 tys. osób!

Wyżej wymienione organizacje uświadamiają młodym ludziom, co dzieje się w tym momencie na świecie. Dzięki swojej pracy i zaangażowaniu w popularną platformą stają podstawowym źródłem wiedzy. W czasie kiedy w mediach panuje ogromny szum informacyjny, ich działania nastawione są na wprowadzanie spokoju, propagowanie dobrych działań i tworzenie bezpieczne środowisko w społeczności TikToka. Pamiętajmy o tych wskazówkach i korzystajmy ze sprawdzonych źródeł.