Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Jakie formaty treści warto wybrać, aby przyciągnąć klientów do sklepu internetowego?

Jakie formaty treści warto wybrać, aby przyciągnąć klientów do sklepu internetowego?
Obecnie niemal każdy wie, jak ważną rolę odgrywa content marketing w przyciąganiu odbiorców i zwiększaniu zysków ze sprzedaży w sklepach internetowych. Strategia promocji oparta o marketing treści w rzeczywistości dostarcza więcej leadów po niższych kosztach niż większość innych metod.
O autorze
5 min czytania 2020-05-06

Jest tylko jeden problem. Musisz wiedzieć, że content marketing to długofalowa inwestycja, która opiera się na starannie przygotowanej strategii. Odpowiedni wybór kanałów i form komunikacji ma tu kluczowe znaczenie. Dziś poznasz kilka formatów treści, które w e-commerce są szczególnie ważne.

Rodzaje treści w e-commerce

E-konsumenci przed sfinalizowaniem zamówienia przechodzą długą ścieżkę zakupową. Na każdym z jej etapów publikowane przez Ciebie treści odgrywają kluczową rolę. Przyciągają uwagę odbiorców, przekonują do włożenia produktów do koszyka, aż w końcu zamieniają odwiedzających Twoją witrynę w wyznawców marki. Trzeba przy tym pamiętać, że jeden rodzaj treści nie spodoba się każdemu odwiedzającemu. Z tego względu warto dywersyfikować rodzaj publikowanych w Twoim e-serwisie treści. Wymienione poniżej formaty pomogą Ci przygotować Twój sklep internetowy dla szerokiego grona odbiorców.

1. Opisy produktów

Podczas tworzenia treści dla e-commerce nie możemy zapomnieć o podstawowych kwestiach – o opisach produktów. To właśnie one odgrywają rolę sprzedawcy. Na jakie elementy należy zwrócić uwagę, podczas ich tworzenia?

  • Zacznij od odpowiedniej nazwy produktu – powinna ona równocześnie pełnić funkcję informacyjną, sprzedażową i wspierać pozycjonowanie.
  • Przygotuj wyczerpujący opis produktu – nawiązujący do publikowanych zdjęć, ze słowami kluczowymi, przyjazny dla klientów i wyszukiwarek. Pamiętaj, że kopiowanie opisów produktów czy powielanie ich w obrębie danej witryny działa niekorzystnie na widoczność Twojego e-sklepu w sieci.
  • Skoncentruj się na o konkretach – przedstaw funkcje, opisz możliwości wykorzystania, określ dostępne modele oraz kolorystykę, wskaż formy dostawy czy stan magazynowy.
  • Zadbaj o czytelność – odpowiednie formatowanie tekstu pomaga e-konsumentom skupić się na kluczowych aspektach przedstawianego produktu. Z tego względu pamiętaj o podziale tekstu na akapity, dodawaniu śródtytułów zawierających słowa kluczowe czy wypunktowaniach. Dzięki temu osiągniesz dodatkowe korzyści – w postaci przychylności Google.

2. Opisy tagów i kategorii

Równie ważne, jak opisy produktów, są opisy tagów i poszczególnych kategorii produktowych. Dlaczego warto je tworzyć? Ponieważ ich odpowiednia optymalizacja sprzyja podnoszeniu widoczności Twojego sklepu internetowego w wyszukiwarkach oraz pomaga klientom w poruszaniu się po witrynie i w szybkim docieraniu do kluczowych informacji.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Opisy kategorii powinny informować jakie typy podkategorii oraz produktów są w nich zawarte. Tekst powinien być odpowiednio sformatowany i tak, jak w przypadku samych opisów produktów, być unikalny, zawierać słowa kluczowe i być napisany „językiem korzyści”.

Nie możemy także zapomnieć o tagach, czyli opisach, które uszczegóławiają tematykę treści przypisanych do poszczególnych kategorii. Ich nazwy tworzymy na podstawie najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych, pamiętając o ograniczeniu ich liczby. Szczególny nacisk należy położyć na opis tych, które mogą przyczynić się do zwiększania wartości zakupowej koszyka.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3. Artykuły blogowe, e-booki i poradniki

W strategii content marketingowej dla e-commerce nie może także zabraknąć publikacji blogowych, przewodników po produktach czy e-booków. Są one doskonałym źródłem informacji o asortymencie, możliwościach jego zastosowania czy okazją do głębszego zaprezentowania filozofii naszej marki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pamiętaj, aby publikowane treści wzbogacać o atrakcyjne grafiki – najlepiej wykorzystaj do tego zdjęcia przedstawiające realne produkty czy materiały wideo. Zachętą ku temu niech będą konkretne dane – jak wynika z badań, 90% konsumentów twierdzi, że filmy wideo pomagają im w podejmowaniu decyzji zakupowych. Co ważne, tak przygotowany content wizualny można wykorzystać także w innych kanałach.

Dużą wartość dla sklepów internetowych wnoszą także e-booki. Jest to rodzaj evergreen contentu, czyli treści zawsze aktualnych. Co to oznacza w praktyce? Evergeen content dostarcza odbiorcom treści zawsze aktualnych, bez względu na porę roku czy zmieniające się trendy. Ma on zastosowanie w każdej branży. Wystarczy odpowiednio sformułować przekaz. E-booki, jak i poradniki odpowiadają na często zadawane w wyszukiwarkach pytania:

  • „w jaki sposób…?”,
  • „jak najlepiej…?”,
  • „jak zrobić…?”.

Informują odbiorców, w jaki sposób można rozwiązać dany problem. Instruują krok po kroku, dostarczają wskazówek oraz wskazują najlepsze metody radzenia sobie w danej sytuacji. Mogą zarówno dostarczać wartościowych treści na poziomie eksperckim, jak i pomagać nowicjuszom stawiać pierwsze kroki w danej dziedzinie.

4. Materiały wideo

Wspomniane już wcześniej wideo to sprawdzone i przyciągające uwagę medium online, z którego korzysta większość grup wiekowych. Jest to również jeden z najpopularniejszych formatów treści dla użytkowników urządzeń mobilnych. Jak pokazują dane udostępnione przez Google, wideo jest zaufanym źródłem w ocenie blisko 40% millenialsów. Co więcej, badania pokazują również, że marketerzy, którzy korzystają z wideo, pozyskują 66% więcej leadów rocznie niż ci, którzy tego nie robią. Świadomość marki również się poprawia. W jaki sposób możesz wykorzystać treści wideo w swoim sklepie internetowym?

  • Przygotuj film prezentujący swoją firmę, jej misję i zakres działania – będzie pomocny w poinformowaniu odbiorców o zakresie Twojej działalności.
  • Stwórz wideo prezentujące funkcje Twoich poszczególnych produktów lub usług.
  • Nagraj samouczek, który krok po kroku pokaże odwiedzającym, jak korzystać z oferowanego przez Ciebie asortymentu.

Wykorzystaj ten format także do pokazania swojej działalności „nieco od kuchni”. Możesz nakręcić wideo z przygotowywania wysyłek, organizacji spotkań firmowych, a także wykorzystać je do przedstawienia nowych pracowników czy złożenia klientom życzeń świątecznych. Wykorzystaj zarówno wejścia na żywo, jak i materiały wideo nagrane wcześniej.

5. Newsletter

Systematyczna komunikacja mailowa z klientami Twojego sklepu internetowego to wspaniała okazja nie tylko do zaprezentowania oferty sklepu, powiadomienia ich o akcjach promocyjnych, ale i nawiązania z nimi bliższych relacji. Trzeba przy tym pamiętać, że e-konsumenci lubią mieć poczucie indywidualnego podejścia. Z tego względu zadbaj o personalizację kierowanych do nich wiadomości. Wykorzystaj także cross-selling i up-selling do zaprezentowania im szerszej oferty Twojego sklepu.

Na rynku dostępnych jest wiele systemów do obsługi kampanii mailowych, które pomogą Ci w przygotowaniu newsletera. Freshmail, GetResponse, Redlink, MailerLite. Wybór odpowiedniego zależy od zakresu prowadzonych działań czy wielkości posiadanej bazy mailowej.

6. Infografiki

Czy wiesz, że infografiki to jedna z najczęściej udostępnianych treści online? Aż 84% z tych, którzy używają infografik do promocji swoich sklepów online, uważa, że ten format treści jest skuteczny. To tylko dwa powody, dla których infografiki są formą treści, której nie możesz zignorować w strategii content marketingowej Twojego e-biznesu.

Musisz jedynie pamiętać, aby dobrze dobrać elementy graficzne i zadbać o spójną wizualizację infografik z pozostałymi materiałami promocyjnymi Twojej marki. Oczywiście liczy się także ciekawa treść i czytelna forma prezentacji.

Jeśli chcesz skorzystać z tego formatu treści, oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zacząć:

  • Zaplanuj swoją infografikę, jak każdy inny rodzaj contentu – tak aby opowiadała historię. Zarys blogowego artykułu może być dobrym punktem wyjścia.
  • Nadaj jej angażujący nagłówek i ciekawe śródtytuły.
  • Użyj Canvy, Piktochart lub innego narzędzia do przygotowania pliku.

7. Webinary

Statystyki pokazują, że webinaria są doskonałą formą w marketingu treści biznesowych. Według ReadyTalk, od 20% do 40% osób, które uczestniczą w tego typu wydarzeniach, staje się liderami wśród fanów marki, a od 2% do 5% uczestników rzeczywiście dokonuje zakupu.

Webinaria zazwyczaj składają się z prezentacji oraz krótkiej sesji pytań i odpowiedzi. Pomagają one zaprezentować nie tylko naszą wiedzę i doświadczenie, ale mogą również być wykorzystane do zademonstrowania oferowanych w e-sklepie produktów i usług.

Dzięki rozwojowi narzędzi do przeprowadzania webinariów, mamy naprawdę wiele możliwości. Facebook, YouTube, Instagram, platformy takie jak Zoom, WebEx, ClickMeeting, AnyMeeting wprowadzą Cię krok po kroku w świat wirtualnych spotkań z Twoimi obecnymi i nowymi klientami. Pamiętaj przy tym, aby odpowiednio wcześnie rozpocząć promocję takiego wydarzenia. Wówczas dotrzesz do szerokiego grona odbiorców i zwiększysz szanse na lepszą promocję swojego sklepu internetowego.

8. User generated content

Treści przedstawiające historie klientów to kolejny format, który powinien być wykorzystywany przez właścicieli sklepów internetowych. Storytelling buduje więzi i sprzyja kreowaniu świadomości marek. Wykorzystaj go więc także i w swoim e-commerce w postaci:

  • recenzji,
  • opinii,
  • referencji,
  • case studies.

Pamiętaj, że konsumenci przed dokonaniem zakupu szukają w sieci opinii. Mówi się wręcz, że ufamy bardziej ludziom niż markom – a wzrost ilości treści generowanych przez użytkowników w e-handlu szybko wyprzedza wszystkie inne formy w content marketingu, jeśli chodzi o wpływanie na decyzje zakupowe.

Treści generowane przez użytkowników (UGC) to jedna z najbardziej użytecznych form w marketingu treści, o którą każdy sklep internetowy powinien zabiegać. Autentyczne, godne zaufania treści tworzone przez wyznawców Twojej marki w postaci udostępnianych recenzji, zdjęć i filmów o produktach nadają markom „ludzkiego” oblicza, a tym samym zachęcają innych do złożenia zamówienia. Aż 82% kupujących twierdzi, że treści tworzone przez użytkowników są dla nich niezwykle cenne przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Jak widzisz, istnieje wiele formatów treści, które możesz wykorzystać do promocji swojego sklepu internetowego. Wybierz spośród nich te, które szczególnie zainteresują Twoich odbiorców i jednocześnie przyczynią się do promocji oferowanego w sklepie asortymentu.