Dagmara Brzezińska (Allegro): Pandemia przyspieszyła proces przechodzenia do zakupów na urządzeniach mobilnych i korzystania z aplikacji

Dagmara Brzezińska (Allegro): Pandemia przyspieszyła proces przechodzenia do zakupów na urządzeniach mobilnych i korzystania z aplikacji
Jak pandemia koronawirusa wpłynęła na funkcjonowanie Allegro? Jak będzie zmieniać się, ewoluować branża e-commerce w najbliższej przyszłości? O tym rozmawiamy z Dagmarą Brzezińską, commercial category management director Allegro.
O autorze
4 min czytania 2020-05-21

W jaki sposób pandemia koronawirusa wpłynęła na funkcjonowanie Allegro?

Serwis Allegro jest bardzo elastyczny i gotowy na przyjęcie zarówno dużej liczby kupujących jak i sprzedających. Ruch w ciągu kilku tygodni kwarantanny wzrósł średnio o kilkadziesiąt procent, ale były też kategorie produktów, cieszące się kilkudziesięciokrotnymi wzrostami. W połowie marca na topie były produkty związane z higieną, a chwilę później – wyposażenie domowego biura i zabawki. Obecnie zainteresowanie przesuwa się na wyposażenie domów i ogrodów oraz sprzęt sportowy do wykorzystania poza domem, na co wpływ ma też trend sezonowy, choć w każdej kategorii widać wzrosty wyszukiwań i zakupów. 

Czy wybuch epidemii w jakiś sposób zmienił zachowania konsumentów oraz ich zwyczaje zakupowe? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Przede wszystkim przyspieszyła proces przechodzenia do zakupów na urządzeniach mobilnych i korzystania z aplikacji. Utarło się, że przez smartfony kupujemy, gdy jesteśmy poza domem, a przez komputery – w domu. Klienci, którzy jeszcze do niedawna korzystali przede wszystkim z komputerów, od kilku tygodni aktywnie kupują na smartfonach i tabletach. Aplikacje stały się głównymi narzędziami do robienia zakupów. Ruch mobilny na Allegro przekroczył już 70%, a to dowód na to, że kupowanie w kanale mobilnym to dzisiejsza rzeczywistość, a nie jakiś odległy trend. Automatyzacja w dobie social distance okazuje się bardzo ważna, bo wielu kupujących rezygnuje z płatności przy odbiorze. Na przykład aplikacja Allegro pozwala też na bieżąco sprawdzać, gdzie znajduje się przesyłka, ustawić powiadomienia o kolejnym zakupie oraz włączyć funkcję automatycznego zakupu przedmiotu w określonym czasie z wysyłką na dany adres. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Niedawno wprowadziliście „Pakiet wsparcia dla Sprzedających”, którego celem jest wsparcie polskich firm w czasie pandemii koronawirusa. Jak oceniacie powodzenie projektu? 

Pakiet pomaga polskim sprzedawcom – zarówno obecnym, jak i nowym – przetrwać w tym czasie. Umożliwia małym i średnim firmom, stanowiącym trzon polskiej gospodarki, lepsze zarządzanie przepływem gotówki i znacznie ułatwia nowym firmom rozpoczęcie sprzedaży online. Z pakietu skorzystało 64% wszystkich firm obecnych na Allegro, przede wszystkim poprawiając przepływ gotówki. Firmy zaoszczędziły też 8,5 miliona złotych w kwietniu, a w maju oszczędzą 8,7 miliona złotych dzięki odsunięciu w czasie zapowiedzianych wcześniej zmian w cenniku Allegro. Pakiet dał impuls do rozwijania działalności nowym i obecnym firmom – sprzedawcy zamieścili w kwietniu prawie 3 razy więcej ofert niż dotychczas średnio miesięcznie. Aby nadal wspierać firmy w trudnym czasie przedłużyliśmy pakiet o kolejny miesiąc i rozważamy kolejne ułatwienia w nadchodzących miesiącach. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Czy po wprowadzeniu wspomnianego projektu zauważyliście znaczny wzrost sprzedających na platformie? 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W pierwszym miesiącu pakiet przyciągnął na platformę Allegro prawie 9 tysięcy nowych firm – dwa razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nadal rejestruje się kolejna firma co 5 minut, czyli dwukrotnie więcej niż poprzednio. Firmy rejestrują się i od razu zaczynają sprzedaż, oferując swoje produkty 18 milionom klientów odwiedzających serwis w każdym miesiącu. 

Jakie jeszcze narzędzia oferujecie przedsiębiorcom, które będą dla nich szczególnie przydatne w obecnych czasach?

Platforma Allegro to ekosystem oferujący – zarówno teraz, jak i poza okresami wzmożonych zakupów – wiele narzędzi i ułatwień dla sprzedających firm. Oprócz ogromnej liczby kupujących stale zainteresowanych zakupami na Allegro dużą korzyścią dla firm jest: bezpieczny i bezpłatny dla klientów oraz sprzedających system płatności, w którym można używać szybkich płatności mobilnych, kart, kont bankowych, płatności przy odbiorze i wielu innych wygodnych form. Po drugie, można wysyłać zakupy do klientów na wiele różnych sposobów – do paczkomatów i punktów odbioru czy kurierami.

Jest też Allegro Smart!, który umożliwia klientom zamawianie produktów bez kosztów dostawy, co wpływa na zwiększenie liczby zakupów, a więc służy także firmom, które mogą sprzedać więcej. Do tego trzeba dodać przydatne i dostępne całkowicie online instrumenty finansowe, jak leasing i pożyczki dla firm – w ramach „Pakietu wsparcia dla Sprzedających” jednoosobowe firmy biorące pożyczkę na Allegro mogą otrzymać nawet do 4,5 tysiąca złotych zwrotu na konto. Dzięki temu nie tylko łatwo sfinansują np. zaopatrzenie magazynu, ale też poprawią swoją sytuację finansową.  

Z kolei dla małych lokalnych firm udostępniliśmy Lokalny Ryneczek – specjalny dział serwisu Allegro Lokalnie. Na Ryneczku mali lokalni przedsiębiorcy mogą za darmo sprzedawać swoje produkty. 

Lokalny ryneczek na Allegro Lokalnie tworzy kilka kategorii produktów, które są niezbędne Polakom w życiu codziennym podczas izolacji. Są to żywność, produkty higieny osobistej, kosmetyki, produkty dla zwierząt i rośliny. Allegro Lokalnie umożliwia sprzedawcom oferowanie bezpiecznych płatności online i różnych metod dostawy, dzięki czemu mogą bezpiecznie wysyłać produkty, unikając kontaktu z innymi. Dostępna jest również możliwość odbioru osobistego i dostawa od drzwi do drzwi, a sprzedawcy są informowani o tym, w jaki sposób zorganizować to bezpiecznie i odpowiedzialnie. Podobnie jak całe Allegro Lokalnie, te transakcje również objęte są Programem Ochrony Kupujących. 

Tuż po wybuchu pandemii koronawirusa zainicjowaliście jeszcze inny projekt, tym razem skierowany do osób starszych – specjalną infolinię, przez którą konsultanci prowadzą seniorów krok po kroku przez proces zakupowy. Czy inicjatywa faktycznie zdobyła zainteresowanie wśród grupy docelowej? 

Obecnie z infolinią kontaktuje się ok. 100 seniorów dziennie. Pytają często o sprawy proste, upewniając się przeważnie, że dobrze robią zakupy. Bardzo często potrzebują jedynie potwierdzenia, że mają dobrą intuicję jak szukać, wybierać i zamawiać przez sieć. Poświęcamy każdemu klientowi dzwoniącemu na infolinię dla seniorów tyle czasu ile jest potrzeba, bez żadnych ograniczeń. Zależy nam na tym, by każdy dzwoniący dzięki wsparciu konsultanta był absolutnie pewien, że wie jak zrobić zakupy. 

Jak Pani zdaniem będzie zmieniać się, ewoluować branża e-commerce w najbliższej przyszłości?  

Handel przechodzi obecnie szybką transformację i przenosi się do sieci. Pojawiają się zarówno nowi kupujący, i coraz więcej firm rozpoczyna sprzedaż internetową. To najsilniejszy obecnie trend w handlu. Allegro jest miejscem, gdzie ta transformacja przebiega bardzo szybko. Spektakularne wzrosty niektórych kategorii na Allegro to przede wszystkim dowód, jak bardzo sprawnie sprzedawcy na Allegro reagują na potrzeby klientów, którzy chcą mieć szybki i wygodny dostęp do nieograniczonej liczby produktów z dowolnej kategorii. Obecnie potrzeby te pojawiają się i znikają praktycznie natychmiast, w trybie „instant”. Dlatego e-zakupy stają się tak kluczowe właśnie teraz. 

Dla niektórych firm online to dziś często jedyny dostępny kanał sprzedaży, ale nawet gdy wróci możliwość sprzedaży offline, to Internet pozostanie prawdopodobnie nadal najłatwiejszym i najbardziej efektywnym kanałem, w którym te firmy już pozyskały klientów. Zakupy online na naszych oczach stają się głównym nurtem handlu w Polsce. To drugi trend, który zaczyna być coraz bardziej widoczny.