Polskie martechy: Jasnopis

Polskie martechy: Jasnopis
W dobie powszechnej cyfryzacji i automatyzacji procesów marketingowych i sprzedażowych na rynku powstaje coraz więcej rozwiązań skierowanych do marketerów. Postanowiliśmy przyjrzeć się polskim martechom, które ułatwiają im pracę i codzienne obowiązki.
O autorze
2 min czytania 2020-06-10

Pozostałe części cyklu przeczytasz tu >

O programie Jasnopis i możliwościach, jakie on oferuje, opowiada Tomasz Witt, prezes zarządu. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co umożliwia Wasze rozwiązanie? 

To autorski program mierzący trudność tekstu napisanego w języku polskim. Aplikacja wykorzystuje indeksy czytelności oparte na wynikach badań psycholingwistycznych przeprowadzonych z udziałem ponad 3,5 tys. respondentów. Jasnopis oblicza i prezentuje: klasę trudności całego tekstu (1 – najłatwiejszy, 7 – najtrudniejszy), mniej zrozumiałe fragmenty, inne indeksy zrozumiałości (FOG, indeks Pisarka), dodatkowe statystyki (procent słów trudnych, liczba czasowników, itp.).

Nasze rozwiązanie:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

1. Analizuje język użyty w tekście, obliczając m.in.:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • średnią długość zdań i akapitów,
  • liczbę słów trudnych (na podstawie listy frekwencyjnej i prawdopodobieństwa subiektywnego),
  • procent rzeczowników i czasowników,
  • procent rzeczowników abstrakcyjnych,
  • długość tzw. łańcuchów dopełniaczy („ocena poprawności wykonania czynności…”),
  • procent imiesłowów,
  • miejsce poszczególnych wyrazów na różnych listach frekwencyjnych.

2. Zaznacza potencjalnie trudne wyrazy, zbyt długie zdania, akapity trudniejsze niż średnia dla tekstu.

3. Czasem podpowiada, jakimi synonimami można zastąpić wyrazy trudne.

Jaką macie przewagę nad konkurencją?

Dotychczasowe rozwiązania tego typu dla języka polskiego badają tekst dużo prostszymi metodami oraz nie dostarczają podpowiedzi ułatwiających korektę. Istniejące edytory tekstu (np. MS Word) nie oferują wiarygodnych podpowiedzi gramatycznych, a moduły badania zrozumiałości nie działają dla naszego języka. Jasnopis to metoda, która jest zweryfikowana naukowo i dostosowana do języka polskiego. Aplikacja wykorzystuje wyniki badań psycholingwistycznych przeprowadzonych z udziałem ponad 3,5 tys. respondentów oraz metody inżynierii lingwistycznej.

Kto to odpowiada za stworzenie rozwiązania?

Zespół ekspertów pod przewodnictwem prof. Włodzimierza Gruszczyńskiego: dr Edyta Charzyńska, psycholingwistka; mgr inż. Bartłomiej Nitoń, informatyk,; dr Laura Polkowska, językoznawca; dr inż. Bartosz Broda, informatyk; dr hab. Łukasz Dębowski, statystyk; dr Milena Hadryan, językoznawca; dr Maciej Ogrodniczuk, informatyk-językoznawca.

Co sprawiło najwięcej trudności w budowie Waszego rozwiązania?

Zdecydowanie badania ankietowe (psycholingwistyczne) i ich przełożenie na odpowiedni wzór i algorytm dla Jasnopisu.

Jakie są formy abonamentu z korzystania z usługi?

Trzy rodzaje opłat abonamentowych z ograniczeniem liczby możliwych do sprawdzenia stron (najtańszy i średni) oraz najdroższy bez żadnego ograniczenia. Dodatkowo istnieją dedykowane formy wdrożeń Jasnopisu dla klientów biznesowych.

Jakie są plany dalszego rozwoju?

Pół- i pełna automatyzacja proponowanych zmian upraszczających tekst. Wtyczki do najpopularniejszych programów (Office, Outlook, WordPress, Thunderbird itd.)

Jak oceniacie branżę martechową w Polsce?

Rozwija się, ale dużo wolniej niż najbardziej rozwinięte rynki. Większość rozwiązań martechowych używanych przez polskie firmy to niestety produkcje zagraniczne. Świetnymi wyjątkami są rozwiązania Brand24 oraz Booksy, którym udało się wyjść poza nasz kraj.

Jakie są Waszym zdaniem obecnie najważniejsze trendy w martechu?

Automatyzacja, uczenie maszynowe oraz sztuczna inteligencja – te trzy kierunki pozwolą pracownikom i firmom oszczędzać czas i pieniądze oraz lepiej i sprawniej prowadzić biznes.