Jak zaprojektować kampanię idealną? [case study]

Jak zaprojektować kampanię idealną? [case study]
O autorze
4 min czytania 2020-07-17

Wspólnie z przedstawicielami Klubu Ad Tech SAR rozpoczęliśmy krótki cykl artykułów, dotyczący zagadnień związanych z gaming marketingiem. Wśród treści znajdą się także tematy prawne, o których pisać będą eksperci z firmy prawniczej LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy.

Gałąź marketingu związana z grami komputerowymi jest jeszcze stosunkowo świeża, w związku czym marketerzy działający już na tym polu lub zainteresowani inwestowaniem budżetów swoich marek w tym obszarze, są niejako pionierami. Istnieje szereg nowych zagadnień na styku działań gamingowych i marketingowych, które wymagają pogłębienia i usystematyzowania wiedzy. Jeśli dobrze się przygotujemy do realizacji takich działań, możemy uniknąć kilku kosztownych, a wcale nieoczywistych pułapek.

Cykl opracowań ekspertów Klubu Ad Tech SAR oraz prawników ma zwrócić uwagę na istotne elementy, o których należy pamiętać, jeśli chcemy, aby zainwestowany budżet zwrócił się z nawiązką.

Kolejnym z materiałów jest tekst Kamila Góreckiego z Fantasyexpo, który przybliża zagadnienia związane z projektowaniem kampanii marketingowych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Projektowanie strategii i kampanii marketingowych, tak by zapadły w pamięć odbiorcom oraz wywołały pozytywny impakt na sprzedaż produktu spędza marketerom sen z powiek. W czasach, gdy koło zostało wymyślone już kilkaset razy na nowo, wyróżnienie się na rynku jest szalenie trudne. Jeśli dodamy do tego jeszcze wątek odpowiedzialności społecznej, którego celem jest zaangażowanie odbiorców i zwrócenie ich uwagi na konkretną problematykę oraz mobilizacja do aktywnego uczestnictwa w danej akcji, to wówczas otrzymujemy combo, które zwykle jest sporym wyzwaniem.

A jednak to możliwe! Rok 2019 kojarzymy z kilku takich kampanii, a na potwierdzenie tezy przytoczymy projekt przygotowany dla Electronic Arts, którego założeniem była promocja produktu – dodatku do gry The Sims 4 Wyspiarskie życie*.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Koncept kampanii na papierze mógł wydawać się dość trywialny – posprzątajmy świat i w nagrodę wyślijmy ludzi na wakacje. Przejdźmy jednak krok po kroku przez projekt, który podzielony został na 4 obszary, które wzajemnie się uzupełniały.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  1. Konkurs
  2. Landing Page
  3. Influencerzy
  4. Media

Mechanizm konkursu został wymyślony tak, by nawiązywał do produktu – dodatku do gry – oraz potrzeb naszego otoczenia, w tym przypadku środowiska, które ulega ciągłej degradacji poprzez rabunkową działalność człowieka. Zwróciliśmy uwagę na istotny aspekt zanieczyszczenia miejsc, w których wypoczywamy i zaoferowaliśmy odbiorcom akcję sprzątania świata. W zamian za przesłane zdjęcia dokumentujące sprzątanie wakacyjnych plenerów takich jak las, plaża czy szlaki górskie zaproponowaliśmy bony do wykorzystania na wakacje.pl, dzięki którym aktywni uczestnicy mogli wygrać wakacje w iście wyspiarskim stylu na dowolnych europejskich wyspach. Aby wyjaśnić młodemu odbiorcy zasady konkursu w sposób prosty i zachęcający, stworzono spot promujący. Oczywiście prace należało z odpowiednimi hasztagami umieścić na swoich kanałach social media.

W przypadku strony www kluczowe było, aby oprócz informacji o akcji, znalazła się w miejscu, w którym użytkownik bez dodatkowych interakcji będzie miał dostęp do kompletnych danych. Dlatego też landing page umieszczono jako podstronę portalu wakacje.pl, na której uczestnicy od razu mieli wgląd do potencjalnych przyszłych destynacji swoich wypraw wakacyjnych.

Aby zapewnić odpowiedni rozgłos akcji i zmaksymalizować działania prosprzedażowe, kluczowe było odpowiednie dobranie twórców internetowych oraz znanych z mediów masowych. Ambasadorką akcji została więc Julia Wieniawa, u boku której wystąpiły gwiazdy młodego pokolenia – Sylwia Lipka oraz Bartek Kaszuba. Kampania została wsparta przez 31 influencerów młodego pokolenia, którzy na swoich kanałach social media promowali zarówno konkurs, jak i premierę dodatku do gry. Wykorzystane zostały portale społecznościowe takie jak Facebook, Instagram, Twitter, Youtube oraz TikTok, a całe zaangażowanie było rozpoznawalne dzięki #ts4wyspiarskiezycie. Warto dodać w tym miejscu, że TikTok wciąż był miejscem, na które marketerzy nie patrzyli z taką przychylnością jak dzisiaj. Akcję komunikowali także twórcy gamingowi – Piotr ‘Izak’ Skowyrski, Paweł ‘Leh’ Lehmann oraz Patryk ‘Rojo’ Rojewski.

Warto dodać, że promocja nowego dodatku rozpoczęła się na EA PLAY 2019 w Los Angeles – wydarzeniu, które co roku jest zbiorem wszystkich ważnych newsów wydawcy oraz miejscem gdzie fani mogą celebrować i obcować z tytułami, które dopiero zapowiedziano. Podczas wydarzenia udało się w dość zabawny, a jednocześnie niespodziewany dla zaangażowanych twórców sposób, zareklamować nowy dodatek.

 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Paweł Lehmann (@lehtv)

W tym roku, z uwagi na panującą na świecie sytuację, EA PLAY odbędzie się w nieco zmienionej formule, mianowicie jako wydarzenie LIVE pod nazwą EA Play Live 2020 o czym wydawca poinformował na swoim Twitterze. Imprezę zaplanowano na godzinę 1:00 czasu polskiego w nocy z 18 czerwca na 19 czerwca.

pic.twitter.com/6NSTb4cxqE — Electronic Arts (@EA) June 5, 2020

Każda kampania promocyjna potrzebuje wsparcia mediów, które nadadzą odpowiedni rozgłos. Nieszablonowe podejście do tematu promocji i połączenie go ze szlachetną kampanią społeczną oraz wsparcie gwiazd zapewniły kampanii odpowiedni rozgłos w mediach, które chętnie opisywały projekt. Fakt, że portal wakacje.pl należy do grupy Wirtualnej Polski nie stanowił problemu dla redakcji z grupy Interii czy Ringier Axel Springer, których serwisy wsparły redakcyjnie tę inicjatywę. Wszyscy podkreślali powagę wydarzenia oraz uwypuklali fakt, że dzięki akcji udało się zmobilizować internautów, którzy w 3 tygodnie posprzątali kilkaset miejsc w Polsce.

Liczby mówią same za siebie

W okresie trwania konkursu, od 20 czerwca do 13 lipca odnotowano kilkaset zgłoszeń na trzech portalach społecznościowych (Facebook, Instagram oraz Twitter). Treści związane z akcją zostały wyświetlone ponad 5 000 000 razy oraz zebrały ponad 500 000 pozytywnych reakcji. Liczne publikacje prasowe pokazały, że tematyka less waste oraz ochrony środowiska jest bardzo aktualna. Tak szeroki odzew ze strony internautów świadczy o dużym zaangażowaniu i aprobacie nietypowej promocji. W trzy tygodnie zostało posprzątanych kilkaset miejsc. Z kolei dodatek Wyspiarskie życie do gry TheSims 4 był jednym z najlepiej sprzedających się dodatków.

 

Autor: Kamil Górecki, CEO i co-founder Fantasyexpo

*The Sims 4: Wyspiarskie życie – siódmy dodatek do gry komputerowej The Sims 4 przeznaczony na platformę PC/Mac, a także konsole PS4 i Xbox One. Wprowadza on m.in. możliwość zostania ekologiem, podróżowania na wyspę i plażę, pływania, a także przemianę w syrenę lub trytona podczas pływania w oceanie.