Zaczytane Ławki w służbie promocji czytelnictwa [case study]

Zaczytane Ławki to artystyczne meble miejskie w kształcie otwartych książek. Na ulicach polskich miast tworzą Zaczytane Szlaki lub funkcjonują jako pojedyncze eksponaty. W jaki sposób promują czytelnictwo i realizują cele CSR-owe?
O autorze
2 min czytania 2020-07-20

Zaczytane Ławki powstały z inicjatywy Fundacji Zaczytani.org jako innowacyjne narzędzie komunikacji w przestrzeni miejskiej. Poprzez formę otwartej książki w sposób oczywisty promują czytelnictwo, jednak ich rola na placach i deptakach polskich miast jest znacznie szersza.

Te niepowtarzalne eksponaty, które są jednocześnie w pełni funkcjonalnymi ławkami, łączą czytelnictwo ze sztuką. Każda ławka to inny projekt będący artystycznym wyrazem danego twórcy. Jedne ujmują prostotą, żartem, inne mają na sobie mnogość metafor i dostarczają głębokiego przeżycia estetycznego. Mimo że bryła jest zawsze taka sama, to każda Zaczytana Ławka budzi inne emocje, inne refleksje, trafia do innej grupy przechodniów. Grafiki nawiązują do świata literatury, ale też malarstwa, teatru, muzyki czy postaci historycznych lub fikcyjnych. Mamy między innymi Ławkę Pełną Metafor, Ławkę z Miłości do Dzieci, Ławkę Mistrza i Małgorzaty, Ławkę Spełnionego Twórcy, Ławkę Odwagi. Każda ma za zadanie przyciągnąć wzrok przechodnia, zaintrygować, wzbudzić refleksję i zaprosić do zaczytanego świata. Wśród ambasadorów Zaczytanych Ławek znajdują się Mateusz Damięcki, Katarzyna Pakosińska, Agnieszka Sienkiewicz, Andrzej Mleczko, Andrzej Młynarczyk i inne osoby medialne.

Jak dzieła sztuki promują czytelnictwo?

  • Forma otwartej książki nawiązuje do świata literatury.
  • Rzeźba jest jednocześnie ławką – można na niej usiąść i poczytać!
  • Przy każdej ławce znajduje się kod QR, za pośrednictwem którego można pobrać bezpłatnego audiobooka (działanie realizowane przy wsparciu Fundacji Nowoczesna Polska i jej projektu WolneLektury.pl).
  • Artystyczny projekt skłania do refleksji, zachęcając w ten sposób do podobnego pochylenia się nad lekturą.
  • Zaczytane Ławki przypominają o całym spektrum działań na rzecz czytelnictwa prowadzonych przez Fundację Zaczytani.org.

Każda Zaczytana Ławka lub wystawa Zaczytanych Ławek ma swojego mecenasa – partnera Fundacji Zaczytani.org, który zdecydował się nie tylko na ciekawą ekspozycję, ale jednocześnie na wsparcie ogółu działań fundacji. Zaczytane Ławki pokazują partnera jako zaangażowaną organizację, która wychodzi z niestandardową formą promowania sztuki i literatury. Pokazują, że można robić akcje promocyjne, które mają głębszy sens. Wystawa, która z założenia ma dostarczać rozrywki lub wrażeń estetycznych, może jednocześnie być świadectwem działań społecznych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Działania na rzecz czytelnictwa prowadzone przez Fundację Zaczytani.org mieszczą się w Celach Zrównoważonego Rozwoju: (3) dobre zdrowie i jakość życia oraz (4) dobra jakość edukacji. Oprócz Zaczytanych Ławek fundacja promuje czytelnictwo poprzez Wielką Zbiórkę Książek (idea bookcrossingu i zero waste), otwieranie Zaczytanych Bibliotek (zwiększanie dostępu do literatury wśród dzieci i dorosłych), prowadzenie bajkoterapii dla dzieci w szpitalach i domach dziecka, czytelnicze programy wolontariackie wśród pracowników firm. We współpracy z partnerami biznesowymi tworzy programy CSR-owe dopasowane do celów i wartości firm.

Zaczytane Ławki w służbie promocji odpowiedzialnego biznesu!

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Zaczytane Ławki komunikują zaangażowanie danej firmy lub instytucji w działania społeczne.
  • Zakup wystawy Zaczytanych Ławek to wsparcie ogółu działań Fundacji Zaczytani.org, co zwiększa skalę zaangażowania społecznego. Zaczytane Ławki pozwalają utrzymać ponad tysiąc bibliotek społecznych w placówkach medycznych i pomocowych.
  • Organizacja wystawy Zaczytanych Ławek pozycjonuje firmę lub instytucję jako jednostkę zaangażowaną w kulturę wyższą.
  • Postawienie Zaczytanych Ławek w przestrzeni miejskiej umożliwia budowanie relacji społecznych ze środowiskiem lokalnym.

Najnowsze Zaczytane Ławki to trzy Ławki Nowych Technologii, które zwiastują nowy program edukacyjny prowadzony przez Fundację Zaczytani.org. Pierwsza taka ławka stanęła w lipcu przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie. Wszystkie trzy ławki przez cały rok będą podróżować po Polsce, aby cieszyć przechodniów i zapraszać ich do włączenia się do programu edukacyjnego.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wystawy Zaczytanych Ławek mogą być realizowane wspólnie z placówkami publicznymi oraz zaangażowanymi społecznie instytucjami biznesowymi.

 

Autor: Michał Stępień, CMO Fundacji Zaczytani.org. Łączy świat biznesu ze światem organizacji pozarządowych. Odpowiada za działania marketingowe, programy wolontariackie dla firm, kampanie społeczne i programy edukacyjne.