Co dobrze wiedzieć, zanim zbudujesz swoją markę osobistą

Co dobrze wiedzieć, zanim zbudujesz swoją markę osobistą
Osoby pytane o wzorce do naśladowania w ramach personal brandingu, mają naturalną tendencję do wymieniania wielkich nazwisk: mówców konferencyjnych, mentorów, celebrytów, aktorów, piosenkarzy, czy dziennikarzy.
O autorze
3 min czytania 2020-08-12

Zanim jednak pomyślisz, że budowanie własnej marki osobistej nie jest dla ciebie, chcę żebyś zdał/zdała sobie sprawę, że wszyscy ludzie, o których pomyślałeś czytając początek tego artykułu, również mieli własne początki.

I jakkolwiek twoje pierwsze próby budowania marki będą odczuwane, czy będą one trwały dłużej, czy nie, wiedz, że to tylko początkowa faza całego procesu – i z czasem, będziesz czuć się coraz mniej niepewnie i niezręcznie.

Decyzję o rozpoczęciu takiej podróży może podjąć każdy, a twoja ścieżka nie musi prowadzić do (lub przez) tradycyjne media ani czerwone dywany. Każdy ma prawo chcieć czegoś innego – dlatego przez cały proces budowania swojej marki osobistej najlepiej jest pamiętać o swoich własnych celach.

Budowanie marki osobistej jest jak pracowanie nad relacją, ale ze sobą samym

Zatem, jeśli czujesz, że ktoś wywiera na tobie presję, żebyś był/była kimś, kim nie jesteś – prawdopodobnie poddanie się temu naciskowi nie doprowadzi do niczego autentycznego. Istnieje ryzyko, że za kilka miesięcy możesz się złapać, wdrażając wizję kogoś innego, goniąc cele, których nigdy nie chciałeś osiągnąć i spełniając oczekiwania, które nigdy nie były ustanowione przez ciebie. Prawdopodobnie nie chcesz, żeby to się stało.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak zatem uniknąć takiej sytuacji?

Nieważne czy pracujesz dla organizacji, czy też prowadzisz własny biznes, jest kilka rzeczy, które warto wiedzieć nawet zanim zaczniesz budować swoją markę osobistą.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Moją naturalną reakcją na zmianę jest zrozumienie wszystkich „DLACZEGO” stojących za całym pomysłem. Dlatego zdefiniowanie powodów i motywacji zawsze jest dla mnie ważnym krokiem budowania wszystkich marek, z którymi pracuję. Niektóre powody są dosyć oczywiste, inne nie tak bardzo.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poniżej znajdziesz listę korzyści i powodów dlaczego pracowanie nad marką osobistą jest warte wysiłku:

1. Twoja marka jest przestrzenią, w której możesz wykorzystać w pełni swój potencjał i talenty po to, żeby się rozwijać. Już sama praca nad marką osobistą to ogromne doładowanie dla twojego samorozwoju, a robienie rzeczy, które naprawdę sprawiają nam przyjemność, wpływa na zwiększenie pewności siebie, a co za tym idzie, podnosi jakość życia.

2. Możesz stać się widoczny na rynku pracy jako osoba o sporej sprawczości w biznesie. Możesz być postrzegany/postrzegana jako:

  • specjalista,
  • ambasador twojego własnego pola zainteresowania,
  • influencer w swojej branży.

3. Możesz się stać bardziej interesujący/interesująca, wyróżniać się bardziej, niż inni w twojej branży, którzy nie pracują nad swoimi markami osobistymi. Będzie tak choćby z prostego powodu – będziesz używać swoich kanałów komunikacji do konkretnego celu.

4. Możesz zbudować zainteresowanie biznesowe na własnych umiejętnościach, talentach i wiedzy, czyli… na własnych zasadach.

5. Możesz zbudować network i spotykać świetnych ludzi na twojej ścieżce. Uczestnictwo w wydarzeniach, wypowiadanie się w mediach dają sporo możliwości, a także otwierają furtki do kontaktu z interesującymi osobami.

6. Możesz występować na konferencjach nie tylko w twoim mieście, kraju, ale też zagranicą. Tym samym, otworzysz sobie szanse, by spotkać specjalistów i pasjonatów, z którymi możesz wymienić się doświadczeniami i przemyśleniami.

7. Możesz stać się ambasadorem firmy, w której pracujesz i sprawić, że stanie się ona bardziej autentycznym miejscem pracy. Bardzo ważną rzeczą dla firm jest posiadać ambasadorów marki wśród swoich pracowników. Jakie są z tego korzyści?

  • Employer branding.
  • Korzyści związane z rozwojem biznesu – budowanie zaufania wśród potencjalnych i obecnych klientów.
  • Budowanie rozpoznawalności firmy wśród osób, które wcześniej nie miały szans na dowiedzenie się o niej.

Jeśli niektóre z powodów wymienionych powyżej brzmią dla ciebie znajomo, to świetnie. Jesteś na właściwej ścieżce. Powinieneś jednak pamiętać, że na początku jest wiele rzeczy do zdefiniowania i wiele pytań, na które warto sobie odpowiedzieć. Jeśli nigdy nie znalazłeś godziny, na to żeby nad nimi popracować, teraz jest dobry na to moment. W przeciwnym wypadku, za każdym razem, kiedy będziesz mieć trochę przestrzeni by popracować nad swoją marką, te pytania będą cię prześladować i tak czy tak do ciebie wrócą. Dlatego moja rada brzmi: weź kartkę papieru (ale dosłownie teraz), zrób sobie kubek kawy, usiądź wygodnie i pomyśl nad odpowiedziami na pytania poniżej.

Lista pytań do rozpoczęcia pracy nad swoją marką:

  • Dlaczego chcesz zbudować swoją markę osobistą?
  • Jak chciałbyś się opisywać? Jaki jest twój cel? Jak chcesz być widziany, odbierany?
  • Jakie są twoje ulubione umiejętności, które możesz użyć, by dotrzeć do swojego celu personal brandingowego?
  • Czy masz network ludzi, którzy cię wspierają? Wypisz ich imiona na kartce.
  • Czy twoje miejsce pracy wspiera cię w budowaniu marki osobistej?
  • Kim są ludzie, do których chcesz dotrzeć? Jaka jest ich specjalność, focus?
  • Jakimi doświadczeniami mógłbyś się podzielić ze swoimi odbiorcami?

Jeśli te pytania brzmią w oczywisty sposób – świetnie, to oznacza, że już byłeś w tym miejscu. Jeśli są przerażające, weź głęboki oddech i otwórz się na zbadanie odpowiedzi.

Próbuj, eksperymentuj, sprawdzaj, modyfikuj, próbuj znowu. Rozmawiaj z ludźmi, którzy mają być twoimi odbiorcami, widownią. Spytaj ich o to czego im brakuje, co ich motywuje. Porozmawiaj ze swoim pracodawcą, dowiedz się jakie są cele firmy, zapytaj siebie czy są one w zgodzie z twoimi. Może są jakieś sposoby, żeby miejsce pracy wspierało twój rozwój?

A na sam koniec zawsze pamiętaj – większość odpowiedzi związanych z twoją marką osobistą jest w tobie. Naprawdę słuchaj siebie. Twój personal brand powinien być nierozłączną częścią ciebie. Więc słuchaj swoich wnętrzności i powodzenia.