Czym jest Twitter i dlaczego jest użyteczny

Czym jest Twitter i dlaczego jest użyteczny
Twitter to portal społecznościowy oparty o usługę mikroblogowania, umożliwiający użytkownikom wysłanie tzw. tweetów składających się ze maksymalnie ze 140 znaków wiadomości tekstowych. Korzysta z niego ponad 230 mln aktywnych użytkowników miesięcznie, którzy co sekundę wysyłają 5700 wiadomości.
O autorze
4 min czytania 2014-01-31

źródło: twitter.com

Właśnie w tej liczbie treści ukrywa się najważniejsza cecha Twittera: aktualność. Nie istnieje obecnie medium, które byłoby szybsze w rozprzestrzenianiu informacji i opinii. Ograniczenie w postaci 140 znaków sprawia, że te pierwsze muszą być zwięzłe i treściwe, a te drugie konkretne i zdecydowane. Twitter jest jak odpowiednik żółtego paska w telewizji z tą różnicą, że wiadomości dostajemy nieprzetworzone i sami decydujemy, które chcemy odbierać.

Spróbujemy zatem wyjaśnić jak używać Twittera, żeby w pełni wykorzystać z jego możliwości.

1. Zarejestruj się

Rada z pozoru oczywista, ale z Twittera można korzystać także bez rejestracji. Jednak umożliwia to jedynie czytanie tweetów innych użytkowników, więc jeśli chcemy wykorzystywać możliwości serwisu w 100% to jest to warunek konieczny.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

2. Zbuduj swoją oś czasu

Zwykle korzystanie z Twittera zaczyna się od czytania co napisali już inni. Oś czasu tworzymy poprzez dodawanie do niej przy pomocy przycisku Obserwuj użytkowników, z którymi chcemy być na bieżąco. Mogą być to nasi znajomi, celebryci, ulubione marki, politycy, serwisy informacyjne itd.

Istnieje kilka sposobów szybkiego wypełnienia swojej osi czasu, dostępnych pod przyciskiem Odkryj:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Znajdź znajomych -pozwala wyszukać znajomych wykorzystując kontakty z Twojej skrzynki pocztowej
  • Warci obserwowania –sugerowane przez Twittera konta, wybrane na podstawie dotychczas obserwowanych przez Ciebie profili
  • Popularne konta – pogrupowane w kilka kategorii najpopularniejsze konta
  • Aktywność – lista ostatnich akcji osób które obserwujemy; pozwala sprawdzić np. co komentują lub kogo obserwują ludzi o podobnych zainteresowaniach do naszych

Użyteczną funkcjonalnością jest również możliwość tworzenia list. Listy pomagają zorganizować swoją oś czasu, zwłaszcza w przypadku gdy obserwujemy dużą liczbę osób. Do stworzonej i nazwanej w dowolny sposób listy przypisujemy konkretnych użytkowników (przy czym nie musimy ich nawet obserwować) dzięki czemu możemy przeglądać tylko tweety w kategorii np. Polityka albo Piłka Nożna.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. Skonfiguruj swój profil

Zanim zaczniemy sami tweetować warto zadbać by nasz profil był przyjazny i atrakcyjny dla osób które go odwiedzą. Wszystkie potrzebne do tego opcje znajdzimy w zakładce Profil w menu Ustawienia i pomoc.

  • Nazwa użytkownika – na etapie rejestracji wybraliśmy tzw. „handle” czyli wyrażenie, które występuj po znaku @ i umożliwia zwrócenie się bezpośrednio do nas np. @GrzegorzBrzeczyszczykiewicz. Możliwe jest jednak ustawienie osobno nazwy użytkownika, po której można nas wyszukać( gdzie wskazane jest użycie imienia i nazwiska) i osobno handle, które może być np. pseudonimem bądź innym dowolnym słowem np. @dolas007.
  • Zdjęcie – w przypadku gdy nie zdecydujemy się na ustawienie profilowego zdjęcia w jego miejsce pojawi się avatar z charakterystycznym jajkiem, który przez wielu użytkowników może zostać potraktowany jako znak, że konto jest nieaktywne
  • Bio – mieszczący się w 160 znakach, treściwy opis swojej osoby, zainteresowań, poruszanych na profilu tematów; oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żeby wykorzystać to miejsce w jakiś bardziej kreatywny sposób
  • Lokalizacja i strona internetowa – możliwość podania miejsca, z którego piszesz i adresu Twojej strony osobno, pozwala zaoszczędzić trochę miejsca w Bio

4. Tweetuj

Wrzucenie pierwszego tweeta jest niezwykle proste, wystarczy kliknąć w widoczne po lewej stronie białe pole z napisem Tweetnij coś, wpisać wiadomość, zmieścić się w 140 znakach i wysłać w świat. Oczywiście to nie koniec możliwości komponowania tweetów:

  • Wzmianki – ich zadaniem jest odnoszenie się do konkretnych użytkowników np. jeśli chcemy skomentować coś związanego z Billem Gatesem to dodajemy w dowolnym miejscu wiadomości handle @BillGates. Jeśli chęć reakcji wywoła w nas konkretny tweet możemy również skorzystać z przycisku Odpowiedź umieszczonego bezpośrednio pod nim. Każdy adresat wzmianki zostanie o niej powiadomiony i będzie mógł nam odpowiedzieć. Dłuższe konwersacje, w których sami bierzemy udział lub robią to osoby, które obserwujemy są dla naszej wygody połączone cienką, niebieską linią.
  • Retweety – jeśli natrafimy na tweet, którym warto się podzielić ze swoimi followersami, możemy go im udostępnić za pomocą przycisku Podaj dalej. Wyświetli im się on w takiej formie w jakiej sami go widzimy z dopiskiem Podane dalej przez XXX. Jeśli natomiast chcemy dodać swój komentarz to możemy to zrobić wpisując kolejno treść komentarza następnie skrót RT a na końcu treść tweeta. Dopuszczalną metodą wykorzystywaną szczególnie w przypadku tweetów zawierających link jest samodzielne wpisanie zawartości i dodanie na końcu sformułowania via @handleautora.
  • Ulubione – najprościej rzecz ujmując jest to odpowiednik przycisku Like na Facebooku, mający na celu wyrażenie swojej aprobaty dla danego tweetu. Dodatkową zaletą tej funkcji jest możliwość oznaczenia w ten sposób tweetu, do którego chcielibyśmy kiedyś wrócić- wystarczy kliknąć zakładkę Ulubione w menu Ja.
  • Hashtagi – czyli inaczej słowa kluczowe. Pomagają wynajdywać dyskusje na interesujące nas tematy, organizują treści i informują o trendach na Twitterze. Tworzy się je przez dodanie symbolu # przed danym słowem lub wyrażeniem np. #woodstock albo #nagrodanobla. Uwaga z hashtagami nie warto przesadzać ponieważ ich zbyt duża ilość sprawi, że wiadomość będzie nieczytelna i śmieszna (w negatywnym tego słowa znaczeniu). Naszym zdaniem trzy hashtagi na tweet to maksymalna liczba.
  • Wiadomości bezpośrednie (DM) – są do wiadomości prywatne, wymieniane tylko pomiędzy dwoma użytkownikami. Również muszą mieścić się w 140 znakach i możemy je wysłać tylko do użytkowników, którzy nas obserwują.

Porady i sztuczki

 

  • Używaj Twittera przez urządzenia mobilne – Tak jak wspominamy we wstępie, największą siłą serwisu jest aktualność i szybkość przepływu informacji. Relacja zatweetowana bezpośrednio z miejsca zdarzenia jest najbardziej obiektywniejsza, refleksja napisana chwilę po wpadnięciu na nią najbardziej szczersza, jest to czysty nieprzetworzony przekaz. Urządzenia mobilne są naturalnym środowiskiem dla Twittera – obecnie ponad 70% tweetów jest wysyłanych z tego typu urządzeń.
  • Wstawiaj w swoje tweety zdjęcia i video – badania wskazują, że tweety zawierające tego typu multimedia wywołują prawie dwukrotnie większe zaangażowanie niż tweety tekstowe. Od niedawna przeglądanie zdjęć i filmów stało się jeszcze łatwiejsze dzięki wyświetlaniu ich bezpośrednio w naszej osi czasu.
  • Używaj zewnętrznych aplikacji – wybór aplikacji pomagających korzystać z Twittera jest ogromny i różnorodny: od aplikacji pomagających zarządzać profilem, przez analizujące bazę followersów, po wyszukiwarki tweetów
  • Zintegruj konto na Twitterze z innymi portalami społecznościowymi
  • Używaj skrótów – 140 znaków to niewiele i trudno za każdym razem przekazać myśl mickiewiczowską polszczyzną zwłaszcza, że język polski nie jest najłatwiejszy do skracania. Dlatego w komunikacji na Twitterze nie należy bać się anglicyzmów. Z drugiej strony nie można też przesadzić- nikt raczej nie poświęci czasu na mozolne odszyfrowyanie naszego tweeta
  • Oznaczaj skąd wysyłasz tweet – po napisaniu tweeta mamy możliwość dodania jego indywidualnej lokalizacji. Warto to robić zwłaszcza jeśli treść jest powiązana z miejscem, w którym się znajdujemy
  • Uatrakcyjnij swój profil – w zakładce Wygląd w menu Ustawienia możemy wybrać dopasowany do swojego gustu schemat kolorów lub załadować własny obrazek jako tło
  • Wykorzystaj możliwość ustawienia konta prywatnego – jeśli obawiamy się o kwestie prywatności możemy zablokować dostęp do naszej osi czasu osobom, które nie zostały przez nas autoryzowane (Ustawienia -> Bezpieczeństwo i Prywatność -> Zabezpiecz moje tweety)

Ali Jafari Vice President of Direct Sales Twittera będzie gościem specjalnym i prelegentem konferencji Social Media Convent 2014, której patronem medialnym jest NowyMarketing.