Rak. To się leczy! – Sawka, Zamachowski i Cieślak w drugiej edycji kampanii

Pozytywna motywacja, humor i niestandardowe działania to główne cechy, a zarazem największe atuty kampanii społecznej „Rak. To się leczy!”. Drugiej edycji kampanii towarzyszyć będą rysunki autorstwa Henryka Sawki, których bohaterowie przemówią głosem Zbigniewa Zamachowskiego oraz Bronisława Cieślaka
O autorze
4 min czytania 2014-02-05

„Rak. To się leczy!” – kampania, która nie „grozi”, „nie straszy”, a pokazuje pozytywne przykłady walki z rakiem. Dodatkowo, dzięki nietypowym działaniom, zachęca do korzystania z dostępnych badań profilaktycznych, bo jak mówią specjaliści – rak wcześnie wykryty może być całkowicie uleczalny!

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Po pierwsze: edukować

W ubiegłym roku organizatorzy skupili się na haśle „Rak. To się leczy!”, walcząc ze stereotypami na temat chorób nowotworowych. W tej edycji idą krok dalej – podążając za Europejskim Kodeksem Walki z Rakiem apelują: nie pal, odżywiaj się prawidłowo (unikaj otyłości), bądź aktywny fizycznie, unikaj mocnego opalania. Wskazują 4 proste zasady, które każdy z nas może wdrożyć do swojego życia już dziś i z dużym prawdopodobieństwem uniknąć choroby nowotworowej! A o tych zasadach będą przypominać podczas wielu całorocznych aktywności.

– W tegorocznej kampanii będziemy kontynuować m.in. akcje z bezpłatnymi badaniami i konsultacjami lekarskimi w galeriach handlowych oraz na muzycznym road-show, a także plebiscyt i biegi rodzinne – mówi Alicja Zakrzewska, rzecznik kampanii „Rak. To się leczy!” – W planach mamy koncert gwiazdy zagranicznej, o czym poinformujemy niebawem. Oczywiście nie zabraknie też nowych elementów, a takimi z pewnością są humorystyczno-edukacyjne rysunki Henryka Sawki. Wkrótce pokażemy również odświeżoną kreację i nowych bohaterów bezpłatnej aplikacji do samobadania piersi „PiersiBadacze” – dodaje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W ramach tegorocznej edycji dostępne jest bezpłatne wydawnictwo „Wiedzieć, znaczy działać!”, czyli nowa wersja poradnika „Warto wiedzieć, by wygrać”, zawierające przydatne informacje o najczęściej występujących nowotworach oraz porady dotyczące profilaktyki. Na tym polu nadal jest wiele do zrobienia – obecnie ponad 400 tysięcy osób jest chorych i żyje z nowotworem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Z doświadczenia wiemy, że o chorobie nowotworowej nie zawsze umiemy rozmawiać. Wciąż pokutuje u nas obraz raka jako choroby nieuleczalnej, o której najlepiej nie mówić, a badania profilaktyczne odkładać na potem. I właśnie ta kampania to zmienia. Lekki język, humor i profesjonalna informacja – to naszym zdaniem najlepsze narzędzia, by trafić do jak największej liczby odbiorców – mówi Krystyna Wechmann, Wiceprezes Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych, współorganizatora kampanii. – Dodatkowo „znakiem jakości” kampanii są znane osoby oraz najlepsi w Polsce lekarze, którzy z chęcią się do niej przyłączyli i ją współtworzyli.

Polski „Cancer Plan”

– Aby skutecznie walczyć z nowotworem, musimy doprowadzić do jakościowych zmian w polskim systemie opieki onkologicznej, ale przede wszystkim przekonać Polaków, że sami mogą wiele zrobić dla swojego zdrowia – mówi prof. Jacek Jassem, Prezes PTO. – Dzięki takim kampaniom edukacyjnym zdecydowanie łatwiej jest zwrócić uwagę opinii publicznej i mediów na onkologię, która powinna stać się priorytetem zdrowotnym państwa. Obecnie, w gronie blisko 200 ekspertów – lekarzy różnych dziedzin, specjalistów zdrowia publicznego, chorych na nowotwory, ekonomistów i prawników, realizujemy wielki społeczny projekt – polski „Cancer Plan”. Wierzymy, że jego wdrożenie będzie punktem zwrotnym w polskiej onkologii – dodaje.

Konieczność zmian w edukacji lekarskiej podkreśla wspierający kampanię prof. Cezary Szczylik, kierownik kliniki w WIM w Warszawie:

– Ważna jest również edukacja nas – lekarzy na temat chorób onkologicznych, objawów oraz dostępnych terapii, abyśmy mogli możliwie najszybciej i najskuteczniej reagować w momencie zachorowania pacjenta. A to wymaga współpracy między wszystkimi lekarzami. Ta edukacja musi się zacząć od uczelni i trwać przez cały okres praktyki zawodowej. Dlatego powołaliśmy również komórki dokształcające lekarzy przy uniwersytetach w Polsce – dodaje.

Trafić w punkt

Kampania „Rak. To się leczy!” to wiele miesięcy różnych akcji, które pozwalają dotrzeć z przekazem do osób w różnym wieku, do mieszkańców mniejszych i większych miast, zarówno odbiorców tradycyjnych mediów, jak i nowoczesnych technologii. Jedną z nich jest bezpłatna aplikacja „PiersiBadacze” – doceniona została nie tylko przez kobiety, które z chęcią ściągają ją na swoje telefony, ale także przez fachowców w dziedzinie technologii mobilnych. Aplikacja zdobyła I miejsce w konkursie Mobile Trends Awards 2013 w kategorii „Sport i Zdrowie“, w którym w 16 kategoriach, nominowanych było ok. 100 przedsiębiorstw i instytucji. Aplikacja została stworzona przez organizatorów kampanii społecznej „Rak. To się leczy!“ we współpracy z partnerem – firmą ING Życie.

– Z kampanią „Rak. To się leczy!” jesteśmy praktycznie od początku. Z chęcią wspieramy projekty zachęcające do profilaktyki, tym bardziej, jak widzimy ich pozytywne efekty – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej w ING Życie. – W tym przypadku ujęły nas przede wszystkim niestandardowe działania i akcje promujące profilaktykę nowotworową, które z lekką dozą humoru, ale bardzo profesjonalnie i trafnie ujmują tę trudną tematykę. Co więcej – widać, że kampania „Rak. To się leczy!” cały czas się rozwija i proponuje swoim odbiorcom nowe działania – dodaje.

W drugiej edycji kampanii „Rak. To się leczy!” merytorycznego wsparcia udzieliły m.in. Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej i Polska Unia Onkologii. Jej realizacja jest możliwa dzięki zaangażowaniu firm: ING Życie (Partner Strategiczny), Nestle Health Science, Pharmaceris, Oknoplast, Adrian, Press Glass, DOZ.pl, Lilly oraz LOT.

Strona kampanii: www.rak.tosieleczy.pl

Główne działania kampanii „Rak. To się leczy!” w roku 2014

  • Obchody Światowego Dnia Walki z Rakiem – 4 lutego 2014 r.
  • Plebiscyt „Rak. To się leczy!”, czyli wyróżnienia najlepszych instytucji i osób najbardziej zaangażowanych w walkę z rakiem (dwie nowe kategorie) oraz kampanii edukacyjnych i dziennikarzy zaangażowanych w edukację onkologiczną. Ogłoszenie zwycięzców Plebiscytu i wręczenie statuetek podczas uroczystej Gali w Warszawie (3 kwietnia 2014 r.).
  • Aplikacja PiersiBadacze – Rozszerzenie aplikacji o nową kreację oraz bohaterów.
  • Satyryczne rysunki kreską znanego rysownika Henryka Sawki
  • Poszerzona wersja poradnika o prewencji w chorobach nowotworowych pt. „Wiedzieć, znaczy działać!” – bezpłatne wydawnictwo rozdawane podczas akcji oraz dostępne w wersji on-line na stronie www.rak.tosieleczy.pl
  • Eventy edukacyjne w 10 galeriach handlowych na terenie całej Polski – porady ekspertów – dermatologów, dietetyków, specjalistów w dziedzinie finansów w chorobie i innych pokrewnych; zabawy edukacyjne
  • Koncert gwiazdy światowego formatu
  • 4 biegi rodzinne na dystansie 5 km – cykl imprez biegowych – rozwinięcie koncepcji biegu „Przegonić raka” z 2013 r.
  • Złote Przeboje na Wakacjach – konsultacje i bezpłatne badania organizowane podczas muzycznego road-show „Złote Przeboje na wakacjach”.