Wavemaker: lokalne seriale z większym uznaniem, Netflix serialowym lovebrandem Polaków

Jako producenci seriali Netflix i HBO utrzymują wyraźną przewagę nad polskimi nadawcami. Polacy nadal najbardziej lubią oglądać seriale z lektorem, a tylko co piąty internetowy widz poprzestaje na jednym odcinku, jeśli ma możliwość obejrzeć więcej – pokazuje VideoTrack 5, badanie Wavemaker.
O autorze
2 min czytania 2020-11-30

Seriale i filmy utrzymują się na ścisłym prowadzeniu w czołówce dłuższych form wideo najczęściej oglądanych w sieci, pokazuje VideoTrack 5, cykliczne badanie Wavemaker. 16 mln widzów internetowych sięga po polskie i / lub zagraniczne produkcje serialowe. Te ostatnie są także kołem zamachowym płatnych platform wideo (jak Netflix czy HBO Go), z blisko 40% polskich widzów internetowych twierdzących, że zagraniczne seriale to kategoria, za którą warto płacić w internecie.

W strukturze oglądających seriale w internecie, po kilkuletniej dominacji mężczyzn, już od roku utrzymuje się delikatna przewaga kobiet (aktualnie 55%). To zbliżyło wzorce oglądanie seriali w sieci do tych telewizyjnych, gdzie występuje wyraźna przewaga kobiet wśród oglądających.

Polacy oglądający seriale w sieci rzadko poprzestają na jednym odcinku. Binge-watching jest przede wszystkim domeną młodych – ponad dwie trzecie 16-24 latków ogląda po 3 i więcej odcinków za jednym posiedzeniem. Średnio wśród e-widzów robi tak blisko połowa oglądających seriale.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na przestrzeni ostatniego roku w oczach widzów zyskały przede wszystkim hiszpańskie oraz polskie seriale. Amerykańskie produkcje utrzymują się na czele rankingu, z 63% widzów twierdzących, że to najlepsze seriale, ale w stosunku do poprzedniej edycji badania ich pozycja spadła o 5 p. procentowych. Dwa razy większa niż przed rokiem jest zaś grupa fanów seriali hiszpańskich, niewykluczone, że ma to związek m.in. z sukcesem serialu „Dom z papieru”. Wzrosło także uznanie dla polskich produkcji – lokalny rodowód uwiarygadnia je w oczach 45%.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Mimo wzrostu popularności oglądania w sieci oraz sukcesów platform streamingowych wypełnionych zagranicznymi produkcjami, Polacy wciąż lubią obcojęzyczne produkcje oglądać w modelu, do jakiego przez lata przyzwyczaiły widzów polskie telewizje – z lektorem. Symptomem nadchodzącej zmiany jest gust najmłodszych badanych – wśród 16-24 latków aż 40% preferuje polskie napisy, a więc model najczęściej stosowany przez serwisy SVOD.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wśród producentów seriali dostarczających, zdaniem widzów, produkcje najwyższej jakości, prowadzi Netflix, umacniający w Polsce status serialowego love-brandu. W ub.r. Netflix i HBO plasowały się ex aequo na szczycie rankingu, obecnie lider wyprzedza HBO o 12 p. procentowych.

Wśród największych serialowych hitów 2020 r. wyróżniają się „Wiedźmin” (serial premierę miał pod koniec 2019 r.) oraz „Gra o tron”, od lat wielki hit wśród polskich widzów. Wavemaker badał popularność seriali w oparciu o listę produkcji przygotowaną przez Parrot Analytics, agencję monitorującą popularność seriali w internecie, uzupełnioną o najważniejsze lokalne produkcje.

Badanie VideoTrack 5 agencja Wavemaker zrealizowała pod koniec października na grupie 1.5 tys. polskich internautów metodą CAWI.