Raport: jak użytkownicy patform e-commerce kupują prezenty świąteczne?

Bożonarodzeniowa gorączka zakupowa na dobre wpisała się w kalendarz polskich konsumentów. Jakie czynniki wpływają na kształt procesów zakupowych wśród użytkowników platform Grupy Domodi?
O autorze
2 min czytania 2020-12-04

Przedświąteczna gorączka to okres szczególnie intensywny, nie tylko dla sklepów oraz producentów, ale i klientów marek. Grupa Domodi zbadała nastroje i preferencje konsumentów w tym szczególnym okresie roku, publikując je na łamach kolejnego wydania magazynu Clue.

Przedświąteczne przygotowania: czas start!

Użytkownicy platform Grupy Domodi w zdecydowanej większości deklarują plany obdarowywania bliskich świątecznymi prezentami. Takiego zamiaru nie posiada jedynie 2% respondentów, 6% jeszcze nie podjęło decyzji w tej kwestii.

Uczestnicy badania przeprowadzonego przez Grupę Domodi najczęściej realizują zakupy prezentów na miesiąc przed świętami Bożego Narodzenia (powyższą opcję wskazało 28% ankietowanych), blisko ¼ badanych poszukuje podarunków 2-3 tygodnie wcześniej, a 34% respondentów rozpoczyna poszukiwania upominków dla swoich bliskich już dwa lub trzy miesiące wcześniej. Najmniejszy odsetek ankietowanych (7%) decyduje się realizować zakupy tuż przed samymi świętami.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ile Polacy wydają na prezenty?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Przedświąteczny okres nie sprzyja oszczędnościom – poza wydatkami na podchoinkowe podarunki dla bliskich, w ramach przedświątecznych przygotowań, w zakupowym koszyku lądują również tematyczne dekoracje, elementy wyposażenia wnętrz oraz świąteczne gadżety.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najczęściej deklarowanym przedziałem finansowym, jaki uczestnicy badania Grupy Domodi przeznaczają na przedświąteczne zakupy jest kwota pomiędzy 500 a 1000 zł (33% respondentów). Ponad ¼ ankietowanych wydaje na ten cel od 300 do 500 zł, a 1/5 – od 100 do 300 zł. Nieco mniejsza liczba respondentów (12%) na bożonarodzeniowe wydatki przeznacza więcej niż 1000 zł. Najmniej, 4% uczestników badania, planuje ograniczyć koszty związane ze świętami do mniej niż 100 zł.

Ankietowani, zapytani o zmiany w obszarze swoich wydatków w okresie przedświątecznym, najczęściej wskazywali na tendencję wzrostową. W przypadku zakupów wnętrzarskich dotyczy to 38% użytkowników. Mniej (28%) deklaruje, że wydatki na ten rodzaj produktów pozostają na tym samym poziomie, bez względu na okres w roku.

Nieco inaczej sytuacja prezentuje się w przypadku zakupów modowych – większość respondentów realizuje zakupy ubrań i akcesoriów konsekwentnie przez cały rok, nie zauważając tendencji wzrostowej w ostatnich miesiącach roku. Przeciwnego zdania jest 24% ankietowanych, a 1/5 użytkowników stara się zminimalizować wysokość wydatków przeznaczanych na zakup odzieży i dodatków.

Pod choinką królują kosmetyki i odzież

Użytkownicy platform grupy Domodi, zapytani o najczęściej wybierany rodzaj prezentów, które wręczają swoim bliskim, wymieniali przede wszystkim kosmetyki (18% ankietowanych), odzież i akcesoria modowe (16%) oraz książki i płyty (13%). Na dalszych pozycjach tej listy znalazły się biżuteria (jej wybór zadeklarowało 9% badanych), dekoracje do wnętrz (9%) i coraz popularniejsze karty podarunkowe (9%).

Bez względu na rodzaj wybieranego podarunku, najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie określonego produktu jest dopasowanie go do indywidualnych potrzeb osoby obdarowywanej (na tę kwestię wskazało 42% ankietowanych). Na drugim miejscu w tej kategorii znalazła się atrakcyjna cena (istotna dla 18% badanych), w dalszej kolejności – wysoka jakość produktu (13%). Dla 8% konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu, ważnym czynnikiem jest możliwość skorzystania z kodu rabatowego i zakup prezentów w okazyjnej cenie.

W poszukiwaniu okazji

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Grupę Domodi 36% użytkowników platform podejmuje przedświąteczne decyzje, skrupulatnie analizując i weryfikując informacje przed finalnym zakupem. Blisko ¼ ankietowanych po znalezieniu interesującego produktu, czeka na sezonową obniżkę cen lub akcję promocyjną, by kupić go w jak najatrakcyjniejszej cenie. Część użytkowników platform Homebook i Domodi najczęściej podejmuje decyzje o zakupie w sposób spontaniczny, pod wpływem impulsu (21%). Pozostały odsetek ankietowanych nie potrafiło określić, jak w ich przypadku przebiega proces decyzyjny (19%).

Uczestnicy badania Grupy Domodi, zapytani o preferowane miejsca swoich zakupów, najczęściej wskazywali na jednoczesne korzystanie ze sklepów stacjonarnych i online (74%). 16% ankietowanych będzie nabywać prezenty w sklepach online, a 8% skorzysta wyłącznie z oferty sklepów stacjonarnych.

Jak pokazują wyniki raportu Grupy Domodi, nadchodzący sezon w branżach home i fashion może okazać się niemniej intensywny niż w przypadku minionych lat, a konsumenci nie zamierzają rezygnować ani ograniczać swoich wydatków na świąteczne prezenty. Do zakupów dodatkowo zachęcać będą dedykowane akcje rabatowe i atrakcyjne obniżki cen. To doskonały moment, by rozważyć wprowadzenie ich do działań promocyjnych marki.