E-commerce na przełomie 2020/2021 (cz. 3)

E-commerce na przełomie 2020/2021 (cz. 3)
Które kampanie e-sklepów okazały się najciekawsze w 2020 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2021 roku?
O autorze
21 min czytania 2020-12-10

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

E-commerce na przełomie 2020/2021 podsumowują: Maciej Kapuściński, Result Media, Rafał Wasyluk, VMLY&R, Rafał Niemczynowicz, GoldenSubmarine, Paweł Bogdan, Reprise, Maja Biniewicz, K2 Precise, Kaja Bielawska, Resolution, Bartosz Ferenc, Piotr Suchodolski, Omnipack.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Maciej Kapuściński
traffic & webdevelopment director Result Media

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2020 roku w Polsce

Rynek e-commerce w 2020 roku odnotował spektakularny wzrost, do czego oczywiście przyczyniła się pandemia. Wiele firm musiało z dnia na dzień utworzyć lub rozwinąć online’ową formę sprzedaży. Dlatego należy docenić wszystkie aktywności związane z e-handlem, które pozwoliły firmom szybko i sprawnie zaoferować możliwość zakupów online, zachowując wysoką jakość obsługi i ciągłość łańcucha dostaw. I skutecznie poinformować o tym dużą grupę swoich nowych klientów!

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-commerce

Życie pisze najlepsze scenariusze kampanii marketingowych. Niestety, w 2020 najbardziej efektywną kampanią e-commerce jest pandemia Sars-Cov2, która bez nakładów finansowych wywołała przeniesienie zakupów do internetu. Wiele supermarketów internetowych ma zarezerwowane terminy na dostawę na nawet 2 miesiące do przodu. Oczywiście sama sytuacja rynkowa ma znaczący wpływ na działanie e-commerce, jednak ta kategoria musi być bardzo dynamiczna i reagująca na trendy i oczekiwania użytkowników, które rosną wraz z powszechnością zakupów online.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dodatkowo jednym z kluczowych aspektów rynku e-commerce jest rozwój mobilnych zakupów. Zgodnie z badaniem Gemius w 2020 ponad połowa badanych (51%) deklaruje, że podczas robienia zakupów przez internet za pomocą urządzeń mobilnych stosuje multichanneling, a 71% porównuje ceny produktów. Warto zauważyć, że m-commerce szczególnie w młodszej grupie odbiorców jest najczęściej wykorzystywanym kanałem do realizacji transakcji. Jako klienci obserwujemy intensywny rozwój aplikacji mobilnych z kategorii zakupów online. Oczywiście kluczem tutaj jest przygotowanie odpowiednio skrojonej analityki (z pomocą przychodzi Google Analytics 4 – Web+APP) oraz odpowiednio przygotowany user experience dla użytkowników mobilnych – innymi słowy minimalizacja długości procesu zakupowego i technologie poprawiające doświadczenia kupujących.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2021 roku

1. Omnichannel shopping

Użytkownicy korzystają z coraz większej liczby punktów styku z produktem. Porównywanie cen wybranych produktów, przebywając jednocześnie fizycznie w sklepie nikogo już nie zaskakuje i staje się normą. Dlatego sklepy internetowe powinny wykorzystywać mechanizmy omnichannel tak, aby zyskać udział w rynku poprzez spójną dla klienta interakcję z marką bez względu na miejsce zakupu. Nowoczesne rozwiązania e-commerce powinny umożliwić bezproblemowe współdziałanie sprzedaży online i offline, np. poprzez usługę click&collect, wspólny program lojalnościowy czy możliwość sprawdzenia w sklepie internetowym dostępności produktowej w sklepie tradycyjnym.

2. Zwiększona konkurencyjność i nasycenie rynku zakupów mobilnych

W dobie pandemii liczba sklepów oferujących substytucyjne produkty wzrosła. Istotą ecommerce/marketing managera będzie zrozumienie potrzeb użytkownika i dostosowania swojej oferty do bardzo dynamicznie rozwijającej się kategorii. Ważna przy tym jest forma prezentacji produktu – karty produktowe zawierające dokładne opisy i zdjęcia wysokiej jakości oraz łatwość dokonania zakupu, dostępność różnych form płatności, a także budowanie lojalności wśród klientów.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2021 roku

1. Machine learning i AI

Zdecydowanie wchodzimy w machine learning i AI w obrębie shoppingu. To, co dotychczas było zarezerwowane dla największych graczy, będzie dostępne dla e-commerce. Inteligentne podpowiedzi produktowe oparte na procesie decyzyjnym nauczania maszynowego (a w przyszłości sztucznej inteligencji) zrewolucjonizują zarządzanie handlem elektronicznym. Pojawiające się automatycznie rekomendacje będą coraz lepiej dopasowane do preferencji klienta, co wpłynie na wzrost ich skuteczności.

2. Chatboty

Coraz bardziej popularne, coraz bardziej eksploatowane na rynku (również polskim) chatboty wspomogą potencjalnych nabywców w podejmowaniu decyzji zakupowych. Pozwolą skrócić dystans między klientem i sprzedawcą, odpowiedzą na pytania, pomogą w zwrotach i reklamacjach oraz śledzeniu przesyłek. Automatyzacja tego procesu skutecznie pomoże w optymalizacji konwersji w e-commerce.

3. Voice-commerce i asystenci głosowi

Głos jest bardziej naturalnym sposobem komunikacji niż wyszukiwanie oparte na tekstowych frazach kluczowych. Dlatego wyszukiwanie głosowe z roku na rok staje się coraz bardziej popularne. Dzieje się tak głównie za sprawą coraz dokładniejszych narzędzi rozpoznających ludzką mowę oraz rozwoju technologii. Doskonałym tego przykładem są wszelkiego rodzaju asystenci głosowi, tacy jak Amazon Echo czy asystent Google Home. Narzędzia są coraz precyzyjniejsze i przyjazne użytkownikom, a marki uczą się, jak płynnie włączać ją w zakupowe podróże swoich klientów.

O ile ten trend jest już obecny w krajach anglojęzycznych oraz chińskojęzycznych, w Polsce musimy jeszcze uzbroić się w cierpliwość.

Rafał Wasyluk
head of EMEA Commerce Centre of Excellence, VMLY&R

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2020 roku w Polsce

Na pierwszym miejscu postawiłbym zmiany w OLX – rebranding. Prosto, przemyślanie i naprawdę na świeżo. Były głosy, że brzydkie, że co to za kółko i krzyżyk, że po co ta kreska pośrodku… Dla mnie wizualnie super! OLX doceniam również za kampanie piętnującą hejt z doskonałymi Chabiorem i Fryczem.

Numer dwa to przewrotnie „covidowa kampania delivery” – platformy dostaw jedzenia bez rozgłosu poszerzyły usługę o dostawy ze sklepów spożywczych, integrując listy produktowe i oferując dostawy niemalże wszystkiego. Organizują także własne sklepy, tzw. „dark stores”. Otwiera się nowy kanał sprzedaży i nowy rodzaj oferty dla konsumenta, z niemalże natychmiastową dostawą. Prym wiedzie Glovo – tak trzymać. To rodzi nowe możliwości komunikacyjne dla marek konsumenckich, szczególnie w kontekście zakupów codziennych.

A trzy – odmieniany przez wszystkie przypadki, formy i rodzaje „black week”, „black weekend”, „black month”… Sklepy wszelkiej maści, usługodawcy wszystkiego – każdy chciał załapać się na Narodowe Święto Promocji przed Świętami Bożego Narodzenia. Można to zrozumieć w tych trudnych czasach, lecz w gąszczu czerni trudno się zorientować, nikt się nie wyróżnił, nawet ceny nie wydają się atrakcyjne, jeśli mamy sprecyzowane potrzeby konsumenckie i wczytujemy się w parametry ofert. Ciekawe, jak będzie w przyszłym roku.

3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-commerce

Powiedzieć COVID-19 to jak nic nie powiedzieć – wszystko już zostało powiedziane. W tym kontekście warto jednak pamiętać (i nie pomijać w planowaniu), że pandemia przyspieszyła to, na co i tak marki muszą dziś zwracać uwagę. Dojrzałość Gen-Z, które jest pokoleniem digital-native oraz dorastające pokolenie α-Alfa, które będzie (a może już jest) e-commerce-native. Wyzwania rosną, a szczególnie wyróżnia się tu branża fashion. adidas czy H&M, i inne globalne firmy z branży, które są gotowe do działania, a ich rozwiązania omnichannelowe świetne. Mam tu na myśli elastyczność zamawiania, zwracania, płatności czy po prostu ofertę (niezależnie od tego, że akurat ta branża ucierpiała niezwykle mocno).

Pandemia przywróciła również dyskusję (i renesans na polskim, a może także europejskim rynku) na temat istotności posiadania przez duże marki własnej oferty w formacie D2C. Szczególnie istotne direct-to-consumer staje się ze względu na odchodzenie branży reklamowej i digital od cookies jako kontenera danych o użytkowniku. Posiadanie własnych „1st party data” jest kluczowe także ze względu na głębsze zrozumienie potrzeb konsumenta, niezależną możliwość pogłębiania tej wiedzy poprzez nowe typy danych i idącą za tym trafność komunikacji. A hiper optymalizacja komunikacji to kierunek przyszłości i klucz do większej sprzedaży. Dane – truizm, ale pomijany – służą także optymalizacji kosztów reklamowych.

Lokalnie dodałbym stojących za rogiem Amazona i Alibabę, które ostrzą sobie zęby na polski rynek i mistrzowski InPost. Decyzje już zapadły, kupcie chipsy, serial już trwa, a drugi sezon zacznie się w lutym.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2021 roku

Marki muszą inwestować w customer experience i traktować sklepy online jako równorzędny kanał komunikacji. Skoro dzisiejszy konsument przeszedł z trybu „going shopping” do „always shopping” to jasne jest, że przekaz marketingowy budowany przy półce wirtualnej musi być atrakcyjny pod każdym względem: kluczowych cech i parametrów produktu, jego relewantności do potrzeb konsumenta, formy prezentacji wizualnej czy innych informacji wpływających na pozytywną decyzję zakupową, szybką konwersję oraz minimalizowanie dysonansu pozakupowego. To wprost przekłada się na mniejsze zwroty, zwiększanie sprzedaży i satysfakcję. Wyzwanie „na dziś” to porządek i bogactwo informacji w danych produktowych, a „na jutro” to dynamiczne dostosowywanie treści produktowych do profilu klienta. Przed nami era „algorithmic e-commerce”.

Z kolei do sklepów online powinna docierać świadomość, że chcąc czy nie – stają się także wydawcami mediowymi z dość bogatym ekosystemem: platformą sprzedażową na różnych urządzeniach, w tym aplikacją mobilną, mediami społecznościowymi, bazą lojalnych klientów, bogatą informacją o preferencjach konsumenckich, danymi na temat samych koszyków. To bogactwo trzeba zaoferować reklamodawcom w sposób usystematyzowany – na pewno skorzystają.

Największe wyzwania stoją przed branżą spożywczą. Patrząc szerzej: sklepy tradycyjne muszą się przebudować w związku z nowymi regułami „higieny i dystansu społecznego”. Te, które dysponują platformami online zmuszone będą rozwiązać problem kumulacji zamówień i długi czas ich realizacji (na razie konsumenci tolerują, nie mając specjalnie wyjścia), czyli usprawnić logistykę. Z kolei od marek narzekających na niski wolumen sprzedaży online oczekiwałbym, wreszcie, przemyślenia asortymentu, który zwiększy wartość koszyka: bundle, co-promocje, okazje, wielopaki etc…. To nieprawda, że Polacy się nie stockują: chętnie kupią dwie zgrzewki wody, skrzynkę piwa czy większe pudełko ulubionych łakoci, i wygodniej byłby to dodać jednorazowo do listy, niż klikać 20 sztuk miętówek, nie mówiąc o łatwości magazynowania. Pamiętajmy – produkt raz dodany do listy zakupowej zostaje tam: 3/4 kolejnych zakupów jest powtarzanych z poprzedniej listy.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2021 roku

Nie mówmy o nowinkach, to nie ten czas. Dziś wyzwania to posprzątanie podstaw: porządny proces sprzedaży (lejek konwersji) połączony z marketing automation i odpowiednimi procesami. Przemyślana polityka promocji, rabatów czy innych okazyjnych „incentives”. Dopasowanie kanałów komunikacji. Oczywiście to ma wprost związek z jakością danych, które przetwarzane są w CRM-ie, czyli przemyślaną „data strategy”. Wymienię także mój ulubiony e-merchandising i stojące za nim potrzeby związane z mierzeniem jakości prezentacji produktu na cyfrowej półce: pozycję w wynikach wyszukiwania (optymalizacja SEO), jakości i kompletność treści produktowych, wzbogacony dla e-commerce asortyment, rzetelne (prawdziwe) i wysokiej jakości recenzje… Tutaj potrzebne są platformy audytujące w modelu Content, Assortment, Ratings&Reviews, Search i, podkreślam są one niezbędne, dla branży CPG sprzedającej różnorodne marki, setki produktów, w dziesiątkach sklepów. Czyli CRM, Data, Marketing Automation i CARS Audit.

Rafał Niemczynowicz
head of UX, GoldenSubmarine

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2020 roku w Polsce

Przychodzą mi do głowy dwie. Pierwsze to Wypożyczalnia choinek Volvo. W tym roku rusza już IV edycja, ale wydaje się, że akcja wciąż nie traci na świeżości. Świetnie wpisuje się w trend „zero waste” i podkreśla, że Volvo to marka, która dąży do jak najmniejszego wpływu na środowisko.

Druga ciekawa kampania to Zalando i „Już niedługo znowu się przytulimy”, która wzbudza pozytywne emocje i jest pewnego rodzaju prezentem dla nas wszystkich – nadzieją na lepsze jutro i spotkania z naszymi najbliższymi. Ale to oczywiście moja mocno subiektywna opinia.

3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-commerce

Nie oszukujmy się, rok 2020 upłynął pod znakiem pandemii. Sklepy oferujące zakupy spożywcze online nie nadążały z realizacją zamówień. W efekcie klienci nie mogli znaleźć wolnego terminu dostawy lub był on niezwykle odległy – np. za dwa miesiące. Niektóre sklepy, jak Frisco, wprowadziły limity sztuk, np. na makaron.

Pandemia sporo namieszała również w premierze konsoli PS5, która odbyła się oczywiście online. Wiele urządzeń rozeszło się już w preorderze, co w efekcie sprawiło, że w czasie premiery tylko nielicznym osobom udało się złożyć zamówienie. Wydarzenie to wywołało wiele frustracji. Zwłaszcza, że sporo konsol trafiło na Allegro ze 100% marżą.

Trzecim najciekawszym wydarzeniem było wprowadzenie możliwości sprzedaży na Instagramie. To pierwszy tak duży krok w social commerce. I jasne, że ktoś może powiedzieć, że pierwszy był Facebook. Ale Instagram robi to po prostu lepiej.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2021 roku

Klienci mają coraz większe wymagania. Nie chcą czekać miesiąc na dostawę zakupów. Ba, nawet tydzień to czasem wieki. Dlatego e-commerce musi nastawić się na jeszcze szybsze dostawy – na ten sam dzień lub na następny dzień. Dobrym pomysłem mogą być również subskrypcje.

Drugim wyzwaniem jest ulepszenie systemów rekomendacyjnych i wykorzystanie big data w celu lepszego dopasowania produktów do konsumentów. Ten rok pokazał przecież, że coraz więcej osób przekonuje się do zakupów online. Dlatego jest coraz większe pole do popisu i warto je wykorzystać.

Trzecim wyraźnym trendem, który zarysował się już w 2020 roku i zyskiwał na popularności jest kupowanie produktów z drugiej ręki. To rozwiązanie jest niezwykle atrakcyjne ze względu na ekologię i zmniejszenie śladu węglowego. Ma przyszłość i duży potencjał, o czym świadczy chociażby sukces platformy Vinted.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2021 roku

Z całą pewnością będzie to AI i interfejsy głosowe, które ułatwią zamawianie produktów. Pozwolą klientom tworzyć listy zakupowe i złożyć zamówienie z dostawą na następny dzień.

Drugim trendem będzie rozwój PWA, które może zostać technologią wiodącą przy tworzeniu sklepów internetowych i wspierać sklepy w postaci aplikacji mobilnych.

No i zdecydowanie nie można zapomnieć o automatyzacji. Bo kiedy połączy się e-commerce z automatyzacją marketingu, zapewni się najwyższą jakość zakupów z jednoczesną możliwością tworzenia kampanii dostosowanych do odbiorców. Dzięki temu obsługa klientów będzie wygodna i satysfakcjonująca.

Paweł Bogdan
client’s growth manager Reprise

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2020 roku w Polsce

Może trochę przewrotnie powiem, że najciekawszą kampanią w 2020 roku był brak kampanii w okresie lockdownu. Szczególnie w przypadku produktów spożywczych (i papieru toaletowego…), gdzie magazyny dosłownie wyparowały, a produkcja pozostawała daleko w tyle. Przy dodatkowych trudnościach z wolnymi slotami na dostawy, popularne stało się wstrzymywanie kampanii zarówno przez e–retailerów, jak i brandy.

3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-commerce

  1. 2020 jest niezwykle interesującym rokiem, jeśli chodzi o e-commerce. Rozpoczął się dosyć niewinnie, generując przewidywalne wzrosty. Sytuacja diametralnie zmieniła się wraz z wybuchem pandemii, lock downem, którego elementem, było zamkniecie galerii handlowych. Przyczynił się on wręcz do eksplozji zamówień w sklepach online i to w liczbach, na którą część sklepów oraz producentów nie była w stanie odpowiedzieć wymaganym poziomem podaży. Trend nie dotyczył jedynie zmiany zakupów tradycyjnych na online. Co istotne wzrosły wolumeny kupowanych produktów (zapasy), na listach zakupów zaczęły pojawiać się także dotychczas nieoczywiste e-commerce’owo. Warto dodać, że wzrosty w handlu online, szczególnie w kategorii FMCG nie były równomierne, fakt zwiększenia wolumenów pojedynczych zakupów i gromadzenia zapasów mocno zmieniał linię trendów wzrostowych.
  2. Kolejnym ważnym wydarzeniem z 2020 roku jest profesjonalizacja handlu na Allegro. Rozdzielenie sprzedaży prywatnej od tej prowadzonej w sposób powtarzalny/profesjonalny. Mocne pilnowanie jakości wystawianych ofert i realizacji zamówień, wprowadzenie porównania cen po kodzie EAN, a także szybkich dostaw oraz wielu, wielu zmian, które w ostatnim czasie przybrały na tempie i sile. Wydaje się, że Allegro poczuło oddech Amazona?
  3. Ponownie Allegro, tym razem zakończona z sukcesem oferta publiczna (IPO), a wraz z nią szalenie ciekawe informacje, które trafiły na rynek odnośnie prawa pierwokupu przygotowywanej do sprzedaży sieci paczkomatów InPost.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2021 roku

  1. Amazon, już od kilku lat w podsumowaniach i wizjach na kolejny rok powtarzany przez ekspertów jak mantra. Czy w 2021 zawita w kraju nad Wisłą? Tego nie wie nikt, aczkolwiek prawdopodobieństwo rośnie z każdym dniem i osiąga już czerwone, krytyczne pole. Obserwujemy wzmożone procesy rekrutacyjne, szwedzki model launchu platformy pokazał, że Amazon nie musi być gotowy aby wystartować. Argentyńska flaga zamiast szwedzkiej, opisy z Google Translate nie są tu żadną przeszkodą. 🙂
  2. Czy InPost stanie się częścią Allegro? Czy rodzima platforma „zabetonuje” w ten sposób rynek przed Amazonem? Co ze współpracą z Aliexpress? A może InPost ma asa w rękawie? Ta pasjonująca rozgrywka jeszcze nas zaskoczy.
  3. Wszystko wskazuje na to, że COVID zostaje z nami na dłużej, wyzwaniem będzie zapewnienie odpowiedniej podaży i dystrybucji produktów przy dynamicznie zmieniającym się popycie.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2021 roku

Przede wszystkim wszelkie rozwiązania związane z dostawą, rozwój aplikacji z obszaru tzw. „Last mile delivery”. W 2020 roku rynek sam pokazał jakie są jego możliwości i gdzie mamy jeszcze spore braki do nadrobienia.

Maja Biniewicz
chief business officer w K2 Precise, będącej częścią Grupy K2

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2020 roku w Polsce

E-sklepy raczej nie przodują w kreatywności kampanii reklamowych, dlatego wskazuję trzy zmiany rynkowe, które miały wpływ na rynek e-commerce w Polsce.

  1. Wystawienie na sprzedaż InPostu. Zależnie od tego, kto go kupi, w 2021 roku układ sił w polskim e-commerce może być zupełnie inny niż dziś.
  2. Telenowela z wchodzeniem Amazon do Polski. Z jednej strony sprzedający zyskają łatwy dostęp do sprzedaży na europejskich rynkach, a z drugiej strony Allegro, które już w przeszłości pokonało globalnego eBay’a. Nic dziwnego, że emocje rosną.
  3. Nałożenie od 1 stycznia 2021 r. podatku VAT na przesyłki z Chin w całej UE, uchwalone w 2020 roku. Czy AliExpress już nie będzie tak konkurencyjny cenowo jak obecnie?

3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-commerce

  1. Gigantyczny wzrost ilości e-sklepów. Bez pandemii wzrost tej skali byłby rozłożony na lata.
  2. Konsumenci masowo wchodzą do kategorii, w których do tej pory nie kupowali online. Więcej kupujących to więcej pieniędzy w e-commerce, rośnie udział e-biznesu w gospodarce.
  3. Marki lekceważące do tej pory e-commerce, odrabiają w kilka miesięcy wieloletnie zacofanie. Z różnym skutkiem, ale już nikt nie może twierdzić, że e-sprzedaż może poczekać.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2021 roku

  1. Rozwój e-gorcery – czy uda się utrzymać w tej kategorii tych, którzy po raz pierwszy zamówili w pandemii?
  2. Omnichannelowe marki modowe – jak dostarczyć jakościowe customer experience online, tak aby klienci nadal kupowali, mimo spadającego znaczenia kanału tradycyjnego?
  3. Planowane wejście Amazon na polski rynek – jak sobie poradzi sam Amazon i jak na to odpowie Allegro?

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2021 roku

  1. Social commerce – liczę, że ktoś z sukcesem pokaże na europejskim rynku, że ten azjatycki trend może i u nas dawać efekty.
  2. Eko-opakowania – coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na sposób dostarczania produktów. W najbliższym czasie e-sklepy będą się starały wysyłać mniej plastiku, a więcej papieru i materiałów biodegradowalnych.
  3. Second-hand e-commerce. Zalando i H&M już poczyniły kroki w tym kierunku, teraz czas na inne branże.
  4. Modele subskrypcyjne znane z branży rozrywkowej, będą pączkować w nowych kategoriach. Żywność, kosmetyki, pieluchy czy sprzęt elektroniczny to tylko niektóre z istniejących na świecie produktów już dostępnych w modelu abonamentowym. W Polsce w najbliższym czasie pojawi się więcej innowacyjnych modeli biznesowych z subskrypcją w tle.

Kaja Bielawska
PR i marketing manager, Resolution

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2020 roku w Polsce

Ikea i jesienna kampania „Witaj w lepszym domu”. W czasie, kiedy wakacje dobiegły końca, krzywa zachorowań zaczynała wzrastać, ta kampania była ciepłym akcentem. Sceny z codziennego życia bliskie każdemu z nas, zwrócenie uwagi na relacje rodzinne. Dodatkowo subtelna inspiracja miłymi wnętrzami, do znajdowania harmonii z otoczeniem i z bliskimi, w czasie pełnym niepewności i stresu.

Allegro w wiosennej kampanii „Znajdź to co ważne – teraz”. Ci, którzy w „internetach i ikomersach” nie siedzą, często nie zdawali sobie sprawy, jak wiele kategorii jest dostępnych na Allegro. Kampania, która wskazuje, że wszystko czego potrzebujemy jest w zasięgu kilku kliknięć w aplikacji, zdecydowanie trafiła w mój gust.

MediaMarkt. Latem było słychać i Zenka Martyniuka, i MediaMarkt. Patrząc na grupę celową brandu – wielkie miasta, wybór tej postaci był zaskakujący. Z drugiej strony wakacyjne podróże i piosenka, którą chcąc nie chcąc większość z nas kojarzy, wpadała w ucho. Nie można było przejść obojętnie obok tej reklamy. Zazdroszczę osobom z marketingu MM możliwości oglądania, jak słupki sprzedaży szybowały do góry.

3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-commerce

1. Główny sprawca wszystkich nieszczęść – pandemia. Zastanawialiście się ile razy od początku trwania pandemii na progu mieszkania pojawił się kurier albo ile razy zdalnie, za pomocą aplikacji otwieraliście paczkomaty?

Ten rok należy do e-commerce’u! Z badań Annalect (Grupa OMD, 06.2020) wynika, iż 94% konsumentów deklaruje, że kupuje inaczej niż przed pandemią. Digitalizacja marek i postęp zostały wymuszone, a Ci, którzy długo się przed internetem wzbraniali, musieli go wreszcie oswoić. Przewagę zdobyły rzecz jasna firmy, które bardzo elastycznie reagowały na sytuację. Jedni przyspieszyli budowę czy aktualizację dotychczasowych e-sklepów. Inni skorzystali z pomocy partnerów.

Natomiast dumą napawa przedsiębiorczość i pomysłowość marek w dobie pandemii. 30% badanych kupuje online więcej niż wcześniej (Annalect, Grupa OMD, 06.2020). To pokazuje, że firmy, które są obecne w sieci – mają swój własny sklep online czy korzystają z marketplace’ów – wygrywają. Moja uwaga zwrócona była na małe i średnie polskie firmy, które dzielnie walczyły o przetrwanie, uczyły i dostosowywały się do panującej rzeczywistości. O ile trudniej było im dotrzymać tempa, z ograniczonymi zasobami finansowymi? Natomiast mam wrażenie, że w zakresie CX poradziły sobie bardzo dobrze. Duzi gracze często w logistyczno – sprzedażowym szaleństwie pomijali ten aspekt. A szkoda, bo CXem można dużo wygrać.

2. Wzrost e-grocery. Sklepy z kategorii e-spożywki nie były przygotowane na paniczne, pandemiczne zakupy. Popyt przewyższył podaż w znacznym stopniu. Kategoria dosięgnęła w tym roku szklanego sufitu ze względu na wyzwania logistyczne.

Warto jednak zwrócić uwagę na odważne decyzje przy tak dużym braku przewidywalności. To przełożyło się na sukces! Kto w tym roku nie mówił o współpracy Biedronki z Glovo? Nie spodziewałam się, że dyskont w tak elastyczny sposób zareaguje na zastałą sytuację. Za ich przykładem poszły pozostałe sieci: Carrefour czy Żabka. Auchan wspierał się dodatkowo szopi.pl czy Allegro. Aby sprostać wyzwaniom rzuconym przez obawiających się o swoje zdrowie i zapas papieru toaletowego klientów, do wsparcia kategorii włączyli się nawet taksówkarze!

3. No i last but not least: CSR. Zaangażowanie wielu marek w pomoc potrzebującym czy służbie zdrowia. Część firm zadeklarowała wsparcie finansowe w walce z pandemią. Inne z kolei doglądały klientów, generując ciekawy content i dając powody do pozostania w domu. Tak czy siak, wiele brandów dostało wielkiego plusa od swoich klientów, a to pewnie przełoży się na dalsze zakupy.

Warta podkreślenia jest inicjatywa #WspieramPolskieMarki. Akcja z dużym walorem edukacyjnym: należy zwracać uwagę na to co polskie, lokalne. Nasze zakupy to ich być albo nie być. Marki walczyły ramię w ramię o swoją działalność, a wielu z nas dzielnie je wspierało.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2021 roku

Płatności mobilne. W ostatnich dniach Empik i Rossman poinformowały o możliwości płatności w aplikacji. Inni duzi gracze zapewne na długo nie pozostaną w tyle. Więc w 2021 roku będziemy widzieli znaczny wzrost w kategorii płatności mobilnych. A nasze telefony już chyba na stałe przyrosną nam do rąk.

Logistyka, która nie była przygotowana na ilość sprzedaży, jaka zaczęła być generowana w onlinie. Sprostanie tempu narzuconemu przez klientów będzie dużym wyzwaniem.

Utrzymanie ruchu w kanałach online po pandemii. Dla reprezentantów branży obecna sytuacja i szybujące słupki sprzedażowe mocno zaostrzą apetyt. Jeśli w 2021 wreszcie wyjdziemy bezpiecznie z domów, obkupieni we wszystko co było i nie było nam potrzebne, czy dalej będziemy tak chętnie buszować po e-sklepach? Sprowadzenie i utrzymanie jakościowego ruchu to na pewno będzie wyzwanie dla działów marketingu i agencji, które dzielnie wspierają swoich klientów.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2021 roku

Stawiam na V-commerce. Polacy z coraz większym entuzjazmem podchodzą do wirtualnych asystentów – Ci towarzyszą nam w rozrywce, dotrzymują towarzystwa. Polskie silniki dla Google Home czy Alexy zapowiadane są już od dawna – zakładam, że są na ostatniej prostej do swoich premier. Pytanie, w jaki sposób polskie e-commerce’y zaadaptują to rozwiązanie i jak daleka jest jeszcze droga od używania w celach rozrywkowych inteligentnych głośników do robienia zakupów?

Bartosz Ferenc
twórca m.in. Sembot.com, Centeo.pl, Mdc.pl czy Founders.pl

Rok 2020 był jednym z najciekawszych okresów w historii polskiego e-handlu. Niespodziewana epidemia koronawirusa i związane z nim ograniczenia w przemieszczaniu przyczyniły się do znacznego wzrostu udziału e-commerce w handlu detalicznym. Pomimo spadku konsumpcji w ujęciu globalnym, to przychody e-commerce znacznie wzrosły. Część sklepów internetowych doświadczyła wielokrotnych wzrostów sprzedaży – szczególnie branża spożywcza, elektronika, sklepy sportowe, budowlane. Tymczasem nie do wszystkich los uśmiechnął się jednakowo. Spadek sprzedaży online zanotowały takie branże, jak odzież, motoryzacja czy beauty. Szczególnie istotne dla e-handlu jest to, że epidemia przełamała bariery u osób niekorzystających w takim zakresie z internetu, dzięki czemu wzrost sprzedaży okazał się trwały.

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2020 roku w Polsce

  1. Zakupy.zabka.pl oraz zamów i odbierz jako odpowiedź na problem. Jestem pod wrażeniem czasu w jakim Żabce udało się uruchomić proces obsługi zamówień online i powołać do życia sprawną aplikację. Był to jeden z najszybszych procesów wprowadzenia produktu na rynek realizowany przez korporację. Pomijając szybkość, to cała usługa okazała się ogromnym sukcesem, zarówno marketingowym jak i obrotowym.
  2. Biedronka z Glovo – dostawa zakupów w godzinę, możliwa w kilkudziesięciu polskich miastach. Ta akcja podoba mi się szczególna, jako że stanowi pewien przykład growth hackingu. Biedronka zamiast tworzyć własne rozwiązanie informatyczne, logistykę i procedury obsługi Klienta, zwyczajnie wykorzystała usługi świadczone przez Glovo i wdrożyła w sklepach stacjonarnych proces kompletowania i wydania zamówień internetowych. Jednym ruchem zbudowali skalę większą niż ta na którą pozostałe e-delikatesy pracowały lata.
  3. Dzień szpilek „wywołany” przez Moliera2.com. Prosty przekaz zachęcający do zrobienia sobie zdjęcia w szpilkach doprowadził do efektów sieciowych i marketingu wirusowego, dzięki czemu marka miała penetrację grupy docelowej bliską 100%. Moim zdaniem ten przykład powinien być w każdym podręczniku do e-marketingu, również jako ostrzeżenie – Moliera2 zobowiązał się przekazać 2 zł na pomoc dzieciom z chorobą nowotworową za każde zdjęcie w szpilkach i hashtagiem #dzienszpilek. Nie wiem czy miara sukcesu ich zaskoczyła, ale takich postów pojawiło się 111 902, w konsekwencji sklep przekazał kwotę 223 810 zł na rachunek fundacji. Jeśli byli na to gotowi to bardzo piękny wynik, jeśli nie – to plus za piękne zachowanie. Szacunek!

3 najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-commerce

Tak jak pisałem we wstępie, koronawirus i lockdown przyczyniły się do gwałtownego wzrostu udziału e-commerce w handlu detalicznym. Tak nagła zmiana wymusiła rozwój wszystkich obszarów związanych ze sprzedażą wysyłkową – logistyki, wzrostu zaufania do e-płatności i samych sklepów. Trzeba było zadbać o lepszą gospodarkę magazynową, sprawniejszą obsługę klienta, wzrost konkurencyjności i wyższy stopień profesjonalizacji sprzedawców. Wzrost sprzedaży internetowej, który w normalnych warunkach zająłby – według prognoz – około 5 lat, odbył się w dwa tygodnie.

Położenie przez Google nacisku na rozwój zakładki Shopping (Surfaces across Google) , która docelowo ma stać się marketplace wbudowanym w ich wyszukiwarkę. W USA możliwe jest już złożenie zamówienia bezpośrednio na stronie Google. To całkowicie zmieni rynek e-commerce, gdyż zamiast wchodzić z reklamy na stronę sklepu, będzie można dokonać zakupu z pozycji wyszukiwarki, płacąc kartą wpiętą w Google Pay. Co istotne, Google ubezpiecza transakcje, co jeszcze bardziej zachęci do kupowania na ich platformie. W przeciwieństwie do spodziewanego pojawienia się Amazona, uważam, że Google Shopping jest czymś co jest znacznie bardziej istotne dla polskiego rynku e-commerce.

Jedną z najciekawszych nowości w polskim e-commerce jest uruchomienie panelu reklamowego Centeo. Rozwiązanie to jest akredytowane przez Ceneo i pozwala w świadomy sposób ustalać cenę za kliknięcie w tej porównywarce. Do tej pory opcja ta była możliwa tylko dla największych sklepów internetowych, korzystających z płatnego API. Pozostali musieli ręcznie modyfikować stawki na podstawie raportów w excelu. Centeo jest o tyle istotne, że pozwala budować strategie reklamowe dla produktów w zależności od cen konkurencji, dostępności czy zwrotu z nakładów marketingowych. Dzięki temu będzie można znacznie efektywniej wykorzystać potencjał Ceneo, który już teraz odpowiada za ⅛ transakcji w polskim internecie.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2021 roku

Wzrost kosztu reklamy ze względu na przenoszenie nakładów marketingowych na reklamę internetową, a w konsekwencji rosnący koszt sprzedaży (COS). Teoretycznie wzrost popytu powinien być zbawienny dla handlu internetowego, jednak w polskim przypadku nastąpił równie szybki wzrost podaży. Doprowadziło to do większej ilości podmiotów konkurujących o klienta, co bezpośrednio przekłada się na wzrost stawki za kliknięcie, wywołując spadek ostatniej marży. Oznacza to, że sklepom internetowym wzrosną przychody, wzrosną też zyski, ale marżowość będzie spadać. Wyzwaniem będzie odnalezienie się w świecie rosnących obrotów i spadających marż.

Integracje pomiędzy sklepem a innymi platformami stanie się kluczowa dla sprzedaży. Użytkownicy coraz rzadziej trafiać będą na strony sklepów internetowych – zamówienia sfinalizują w Google, na Facebook, Allegro, Ceneo czy Amazon. Największą trudnością będzie zapanowanie zapanowanie nad tymi wszystkimi kanałami, Przewagę zyskają Ci, którzy zintegrują się odpowiednio i na czas. Niezależna obsługa zamówień w każdym z tych kanałów będzie wprowadzała ogromny zamęt organizacyjny w sklepie. Przyszły rok to ostatni moment na gruntowne dostosowanie się do sprzedaży w wielu kanałach.

Z powodu blokowania third party cookies oraz skrócenia czasu życia first party cookie przez kolejne przeglądarki (w br Safari i Firefox, a wkrótce również Chrome), część danych takich jak np. czas od ostatniej wizyty czy liczba wizyt przestaną precyzyjnie oddawać faktyczny stan rzecz. Spowoduje to, że analiza zachowania odbiorców prowadzona przez sklepy stanie się znacznie uboższa, a remarketing w wersji jaką znamy obecnie, przestanie funkcjonować. Zaburzy to dość mocno podejście do strategii reklamowych “domykających” sprzedaż.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2021 roku

Uważam, że w 2021 roku zobaczymy powolny spadek znaczenia sklepów internetowych reklamowanych pod własną domeną. Zarówno Google jak i Facebook dążą do finalizowania zakupów na ich platformie (nie wszystkie opcje są jeszcze dostępne w Polsce). Dodatkowo, pojawienie się Amazona, który na innych rozwiniętych rynkach posiada często ponad 50% udziału w handlu detalicznym, spowoduje, że połączenie się z wieloma platformami i płynna optymalizacja oferty we wszystkich kanałach sprzedaży, stanie się niezwykle ważnym obszarem marketingu sklepów internetowych. Czas e-commerce bez marki własnej powoli się kończy w rozumieniu ruchu na stronie docelowej. Sklepy internetowe będą obecne na wielu platformach i to tam będą finalizowane zakupy, rola silnika e-commerce będzie się coraz bardziej sprowadzać do platformy zarządzania ceną, centrum integracji z wieloma marketplace, obsługą zamówień i komunikacji. Jest to kierunek uderzający w przedsiębiorców, ale raczej nieunikniony. Z technologicznego punktu widzenia wpisuje się to w model headless e-commerce, czyli rozdzielenia miejsca przetwarzania zamówienia od miejsca prezentacji.

Piotr Suchodolski
dyrektor marketingu Omnipack

Najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2020 roku w Polsce

Moim zdaniem na uwagę zasługują przedsiębiorcy, którzy mimo obostrzeń i konieczności nagłej zmiany strategii nie załamywali rąk, byli elastyczni i potrafili dostosować strategię do nowych okoliczności, a nawet kreowali nowe konteksty do komunikacji i rozwoju e-commerce. Jedną z takich marek jest nasz klient – marka odzieżowa BIZUU. W grudniu tego roku do sprzedaży w sklepie online marki TOUS trafiła specjalnie zaprojektowana przez BIZUU koszulka. Duet polskich Projektantek Zuzanny Wachowiak i Blanki Jordan stworzył swój autorski projekt graficzny – misia widzianego oczami marki. Każda ze 100 limitowanych koszulek zawierała swój unikatowy numer, co dodatkowo podkreślało jej wyjątkowość. Ta akcja została zrealizowana z okazji 100-lecia TOUS i okazała się ogromnym sukcesem wizerunkowym dla BIZUU, o czym świadczy fakt, że koszulki sprzedały się w ciągu jednego dnia od uruchomienia sprzedaży. Taka kreatywność i profesjonalizm zasługują na brawa!

Najciekawsze wydarzenia z 2020 roku wpływające na e-commerce

Trudno na to pytanie udzielić innej odpowiedzi niż… „pandemia”. Gdybyśmy chcieli zgłębić ten temat, okazuje się, że dźwignią rozwoju handlu elektronicznego stało się zamknięcie sklepów stacjonarnych. Na skutek tych obostrzeń w 2020 roku 70% mieszkańców Polski dokonało zakupów (innych niż spożywcze) przez internet i aż 34% kupiło w sieci produkty, których wcześniej nigdy nie rozważało w kategoriach zakupów online. Wśród eKonsumentów wzrósł także udział najstarszej grupy wiekowej* . Warto pamiętać, że pandemia przyczyniła się do zmian nawyków zakupowych i z dużym prawdopodobieństwem te nawyki z nami zostaną, nawet gdy placówki stacjonarne zostaną otwarte.

Innym ciekawym zjawiskiem, a raczej całą ich serią był rozwój narzędzi komunikacyjnych online takich jak webinary, podcasty, czy live-y. Chyba jeszcze nigdy w Polsce nie odbyło się tak wiele e-wydarzeń, jak w 2020 roku. Dzięki temu młodzi ePrzedsiębiorcy zyskali dostęp do ogromnej bazy wiedzy. Swoim doświadczeniem chętnie dzielili się pracownicy i właściciele największych firm. Webinary, podcasty czy live-y dotyczyły praktycznie każdego obszaru działalności: marketingu, sprzedaży, obsługi klienta oraz logistyki.

Najciekawsze trendy w e-commerce w 2020 roku

Konsekwencją pandemii było masowe przenoszenie biznesów z offline’u do online i budowanie strategii omnichannel. Co za tym idzie bardzo mocno rozwinął się sektor usług wspierających e-commerce: operatorów KEP, punktów PUDO (6 grudnia uruchomiono dziesięciotysięczny paczkomat w Polsce), czy agencji marketingowych z ofertą skierowaną stricte do sklepów internetowych. Ogromne zmiany widać także w naszej, logistycznej branży. Zarówno „starzy e-commercowi wyjadacze”, jak i sklepy, które dopiero zaczynają działać w internecie, coraz chętniej outsourcują operacje logistyczne do wyspecjalizowanych podmiotów, takich jak omnipack. Dowodem trendu outsourcowania operacji logistycznych są liczby – w naszym przypadku był to 100% wzrost miesiąc do miesiąca.

Najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2021 roku

Dużą zmianą będzie nałożenie od lipca 2021 podatku VAT na wszystkie zakupy spoza Unii Europejskiej. Zdecydowanie wzmocni to już obecny trend kupowania od lokalnych sprzedawców. Będzie zatem o co walczyć, a tym samym wzrośnie poziom konkurencji, gdzie jednym z głównych elementów budowania swojej przewagi będzie logistyka i standard obsługi zamówień.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2021 roku

Trendy na 2021 r. będą obejmowały zarówno zjawiska, które już obserwujemy w eCommerce, jak i te zupełnie nowe. W pierwszej grupie znajdzie się na przykład trend związany z kupowaniem produktów ekologicznych i wspieranie biznesów, które rozwijają się w sposób zrównoważony. Wśród nowości warto przyjrzeć się trendowi social commerce, czyli sprzedaży przez social media. Już teraz najwięksi giganci w tej dziedzinie (Facebook i Instagram) wprowadzają coraz więcej innowacji ułatwiających zakupy bez opuszczania platformy. Mocno rozwinie się również personalizacja procesu zakupowego z wykorzystaniem technologii AI. Według najnowszych badań może to zwiększyć sprzedaż nawet o 10% . Niezwykle istotne dla eKlientów będą również kwestie związane z logistyką. W 2021 roku spodziewamy się kroku milowego w zakresie dostaw ekspresowych.

*Na podstawie raportu Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?”