Dbamy o działania digitalowe i mocno w nie inwestujemy. SEAT i CUPRA podsumowują 2020 rok

Dbamy o działania digitalowe i mocno w nie inwestujemy. SEAT i CUPRA podsumowują 2020 rok
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziły w 2020 roku marek SEAT i CUPRA? Które kanały komunikacji marketingowej były dla nich najważniejsze? Jak zmieni się to w 2021 roku?
O autorze
4 min czytania 2020-12-16

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

O roku 2020 dla marek SEAT i CUPRA opowiada Jakub Góralczyk, PR manager, SEAT i CUPRA.

Największy sukces dla marek SEAT i CUPRA w 2020 roku

To był bardzo specyficzny rok, który zupełnie inaczej wyobrażaliśmy sobie w fazie planowania. Myślę, że naszym największym tegorocznym sukcesem jest wydobycie maksimum z bardzo miękkiej kompetencji – elastyczności – z którą prowadziliśmy działalność w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości. To ona pozwoliła nam jeszcze szybciej zdigitalizować marki SEAT i CUPRA, rozwinąć sieć dealerską CUPRA, zaoferować odpowiadające na niełatwe czasy warunki finansowania, a wreszcie wprowadzić na rynek nową generację Leona oraz długo oczekiwaną CUPRĘ Formentor.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najtrudniejsze wyzwanie dla marek SEAT i CUPRA w 2020 roku

Pewnie nie będę oryginalny, wspominając o sytuacji rynkowej spowodowanej pandemią. Kiedy na początku kwietnia bieżącego roku rozpoczynaliśmy tryb pracy zdalnej, zakładaliśmy, że będzie to trwało tydzień, góra dwa. Niestety rzeczywistość szybko zweryfikowała te nadzieje. Największym zadaniem było zatem takie przekierowanie całego biznesu, aby w sposób efektywny i bezpieczny – zarówno dla klientów, jak i naszych pracowników – zabezpieczyć biznes i prowadzić działalność.

3 najciekawsze akcje w 2020 roku

Specyfika roku przyspieszyła pewne trendy, w tym trend digitalizacji. W jeszcze większym stopniu konsumenci zaczęli szukać treści oraz interakcji z markami w internecie. I tam się z nimi spotykamy. W tym roku otworzyliśmy wirtualne salony dla marek SEAT i CUPRA – zupełnie niezależne od naszej sieci dealerskiej – które zapewniają pełne doświadczenie obu marek. Wystarczy wejść na nasze strony internetowe, aby wziąć udział w prezentacjach najnowszych samochodów, porozmawiać indywidualnie z doradcami, a nawet skonfigurować z nimi swoje auto. Dopiero po tym etapie Klient przechodzi „w ręce” dealera, który już dalej procesuje z nim zamówienie. Otworzyliśmy również platformę Sales Online, na której można zarówno obejrzeć stock dealerski, jak i zamówić swoje auto w leasingu – w pełni wirtualnie. Do tego ekosystemu dodaliśmy platformę Online Service Booking, przez którą można umówić wizytę serwisową w wybranym serwisie. Pełna digitalizacja SEAT-a i CUPRY była zatem z pewnością jedną z najciekawszych akcji, jakie przeprowadziliśmy. Jeśli miałbym do nich dodać dwie kolejne, wspomniałbym o wprowadzeniu na rynek SEAT-a Leona czwartej generacji oraz pierwszego autorskiego auta naszej nowej marki, czyli CUPRA Formentora.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami

Myślę, że to otwarcie pierwszego wirtualnego salonu SEAT-a było dla nas największym i najbardziej pozytywnym doświadczeniem. Dzień po dniu obserwowaliśmy, jak coraz więcej osób ogląda prezentacje nowego SEAT-a Leona oraz uczestniczy w rozmowach z konsultantami. Zaskoczyła nas dynamika tego procesu – co tylko upewniło nas, że był to właściwy ruch. Zresztą, cały czas odkrywamy nowe sposoby wykorzystania tego narzędzia, tkwi w nim ogromny potencjał.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

Zdecydowanie wzrosła rola digitalu. W 2020 r. trend ten znacznie przyspieszył, a nasze życie w zasadzie przeniosło się do strefy online. Tu konsumowaliśmy i tworzyliśmy content, nawiązywaliśmy interakcje. W 2020 r. stworzyliśmy narzędzia online, które pewnie wprowadzilibyśmy w życie dopiero w najbliższych latach.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku

Przyzwyczajenia zostają na długo i chociaż wszyscy tęsknimy do życia sprzed pandemii, jestem przekonany, że zwykła wygoda, jaką dają nam narzędzia zdalnego kontaktu z marką motoryzacyjną, sprawi, że już z nimi pozostaniemy i będziemy dalej je rozwijać. Pragniemy również mocniej skojarzyć ze sobą sferę online i offline przy utrzymaniu bardzo indywidualnego podejścia i umożliwić rozciągnięcie drogi konsumenckiej od pierwszego kontaktu z marką i produktem – przez konfigurację – do indywidualnej jazdy próbnej w ramach usługi door-to-door. Dalej będziemy koncentrować się na takim bezpośrednim kontakcie z Klientem, bo doświadczenie auta podczas jazdy próbnej jest absolutnie niezastąpione. W przypadku CUPRY zamierzamy natomiast zbudować silną, skupioną wokół marki społeczność m.in. w mediach społecznościowych.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Od wielu lat wchodzimy w coraz bardziej szeroki dialog z grupami docelowymi, nie tylko reagując na ich komentarze, ale proaktywnie oferując im wyjątkowe historie – wyrafinowane, kompleksowe historie, w których coraz częściej interaktywnie uczestniczą. Co ważne, bardzo często w historiach tych nie chodzi o konkretny produkt, a raczej o wartości i wizerunek całej marki. Wprowadzamy naszych gości w brandową narrację, prowadzimy z nimi emocjonalny dialog, towarzyszą nam influencerzy, którzy coraz częściej pełnią ważną funkcję merytoryczną. Social media stories, personalizacja i indywidualne podejście, conversational marketing, mądrze wykorzystani influencerzy – to atrakcyjne i odpowiedzialne opowiadanie o marce. I to wydaje mi się najbardziej obiecującym trendem.

Budżet na działania digitalowe

Dbamy o działania digitalowe i mocno w nie inwestujemy. Oczywiście nie zaniedbujemy również innych kanałów – przyszłoroczne kampanie będą widoczne zarówno w TV, radiu, jak i social mediach. Zaplanowane działania to dla nas bardziej ewolucja aniżeli rewolucja – niemniej jednak konsekwentnie podążająca zdefiniowaną drogą.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej

Myślę, że pandemia poważnie wpłynęła na kondycję branży. Rok 2020 to w zasadzie brak eventów, zredukowane budżety reklamowe, wiele całkowicie anulowanych działań. Nie mogło to pozostać bez wpływu na ogólny stan branży – zarówno po stronie klientów, jak i agencji reklamowych. Jeśli miałbym natomiast doszukiwać się w tej sytuacji pozytywów, z pewnością te trudne warunki wymogły na nas wszystkich znacznie większą optymalizację, dyscyplinę i kreatywność. Oby były to cenne i konstruktywne lekcje, z którymi wejdziemy w kolejne, post-pandemiczne (miejmy nadzieję) lata.

3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok

Obie nasze marki dynamicznie się rozwijają, nie tylko w zakresie modeli, ale również dostępnych wersji silnikowych. Prężnie wchodzimy w elektromobilność; warto wspomnieć, że nowy Leon pojawił się już na rynku jako hybryda, a w przyszłym roku, w barwach CUPRY, zadebiutuje pierwszy performance’owy samochód elektryczny – Born. Dlatego też naszym nadrzędnym planem jest naturalnie poszerzenie udziałów obu marek w rynku. Będziemy również skupiali się na budowaniu świadomości, zwłaszcza w przypadku CUPRY, która wciąż jest relatywnie nową marką na motoryzacyjnej scenie, natomiast ma bardzo wiele do zaoferowania. Chcemy również dalej rozwijać i optymalizować narzędzia DCJ tak, aby w 2021 być niekwestionowanym benchmarkiem dla innych motoryzacyjnych brandów.