Wideo marketing na przełomie 2020/2021 (cz. 1)

Wideo marketing na przełomie 2020/2021 (cz. 1)
Które kampanie wideo marketingowe okazały się najciekawsze w 2020 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed wideo marketingiem w 2021 roku?
O autorze
16 min czytania 2020-12-23

Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >

Wideo marketing na przełomie 2020/2021 podsumowują: Kacper Sawicki, Papaya Films, Filip Kożusznik, 24/7 Studio, Jakub Kwaczyński, GoldenSubmarine, Grzegorz Zięba, Ikona, Maciej Karolczak, FilmPoint, Magda Ludwig, Hand Made, Anna Grzegorzewska, Value Media.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kacper Sawicki
CEO & executive producer, Papaya Films

3 najciekawsze akcje/kampanie wideo marketingowe z 2020 roku w Polsce

Świetna kampania VMLY&R i 2012 dla Grupy Żywiec „Wielka Zwrotka Ż” zachęcająca do oddawania butelek zwrotnych – pomysłowy, estetyczny, eco-friendly klip parafrazujący utwór Moloko Sing it back” w reżyserii Szymona Pawlika ze zdjęciami Kajetana Plisa.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Spot Billie Eilish & Deutsche Telekom What We Do Next” genialnie definiujący markę poprzez odwołanie do często opatrznie rozumianego pokolenia Z, które w istocie niesie ze sobą misję najważniejszych zmian na świecie. Reżyseria Vincent Haycock, autor zdjęć Matyas Erdely.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

I oczywiście szeroko nagrodzona na tegorocznych KTR-ach, genialna w swej prostocie oraz bezpośredniości kampania OLX autorstwa 180heartbeats + JUNG V. MATT „A co gdyby”, potępiająca złe zachowania w sieci poprzez dowcipne ale i dosadne pokazanie ich hipotetycznych konsekwencji.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na wideo marketing

Pandemia.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed wideo marketingiem w 2021 roku 

Poza kontynuacją adaptacji do zmian w świecie pandemii oraz dalszym przystosowaniem się branży kreatywnej do niepewności, która niewątpliwie będzie nam jeszcze towarzyszyć w roku 2021, marki będę musiały zmierzyć się z rosnącym i słusznym oczekiwaniem konsumentów ich większe zaangażowania w sprawy społeczne. Biznes powinien stać się liderem pozytywnych i szybszych zmian na świecie, zwłaszcza w zaistniałych okolicznościach. Marketerzy, którzy chcą być efektywni, muszą nie tylko w ekspresowym tempie podjąć działania, ale również komunikować je w sposób spersonalizowany i na wysokim poziomie.

Nowinki technologiczne a wideo marketing w Polsce w 2021 roku

Jedną z najciekawszych prognoz technologicznych na rok 2021 jest uzyskanie przez każdego użytkownika sieci możliwości posiadania serwerów, na których gromadzone i przechowywane są ich dane osobowe. Jednym słowem – znowu staniemy się właścicielami swoich tożsamości online, odzyskamy nad nimi pełną kontrolę i zdolność ich weryfikacji. To – jak można sobie wyobrazić – zupełnie odwróci dynamikę funkcjonowania wielu branż (w tym reklamowej) np. poprzez ograniczenie wciąż rosnącego wglądu technologicznych gigantów takich, jak Facebook czy Google w nasze życie i procesy decyzyjne np. poprzez „sign in with”. Tworzone serwery osobiste umożliwią każdemu użytkownikowi samodzielną identyfikację (powiązanie tożsamości online z realną osobą), uwierzytelnienie (wykazanie, że jest się tym za kogo się podaje) oraz wykazanie uprawnienia bądź zdolności do podejmowanej aktywności. Nie sposób nie wspomnieć również o rosnącym znaczeniu AI i jej wpływie na eksplozję platform e-learningowych oraz ich personalizację, która nie tylko zwiększy efektywność samego przyswajania twardej wiedzy, ale odciążając niejako nauczycieli, pozwoli na ich większe zaangażowanie w odpowiadanie na jednostkowe uwarunkowania i potrzeby poszczególnych uczniów bądź studentów.

Filip Kożusznik
head of 24/7 Studio

3 najciekawsze polskie kampanie wideo marketingowe z 2020 roku w Polsce

Mój numer jeden w tym roku to kampania T-Mobile „Jesteśmy dla Ciebie”. Spot pojawił się końcem marca – dokładnie wtedy, kiedy cała Polska żyła w zawieszeniu, próbując odnaleźć się w rzeczywistości koronawirusowego lockdownu, pracy zdalnej oraz rządowych restrykcji. Wydawać by się mogło, że produkcje filmowe również są zawieszone jeszcze na wiele tygodni, jednak marka T-Mobile wspólnie z agencją DDB udowodnili, że da się przygotować kampanię, wyprodukować spot (łącznie z nagraniem video przez ludzi w domach na swoich smartfonach), wyemitować bez wychodzenia z domu, a przede wszystkim zbliżyć się do potrzeb i wyzwań odbiorców.

Wyróżnienie przypada również McDonald’s za kampanię „Wszystko w naszych rękach”. Marka we współpracy z raperem Holakiem stworzyła spot, w którym promuje częste i prawidłowe mycie rąk. Warto docenić zaangażowanie pracowników restauracji McDonald’s, którzy sami nagrywali filmy w rytm clipu i układu choreograficznego mycia rąk. Wideo można było obejrzeć na TikToku, Instagramie, Facebooku i Youtubie.


Bez wychodzenia z domu powstał także spot do kampanii Porsche „Zbuduj swoje Porsche”. Content w całości pochodzi z konfiguratora na stronie producenta. Brawa za pomysł i realizację.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na wideo marketing

Nie będę udawać, że słonia nie ma w pokoju – jest. Przebrany za koronawirusa i pod postacią wielotygodniowego lockdownu, ograniczeń i wciąż trwającej pandemii. W tym roku musieliśmy odrobić zadanie i nauczyć się życia, i działania w nowej normalności. Jednak w perspektywie końca roku, uważam, że wiele z tych lekcji odrobiliśmy na piątkę.

Nauczyliśmy się, że produkcja video nie zawsze musi oznaczać drogiego planu z dwiema ciężarówkami sprzętu i być 12-godzinnym planem. Da się opowiedzieć historię, bazując na contencie stworzonym przez użytkowników. Da się zorganizować zdjęcia zdalnie, z zachowaniem umiaru i bezpieczeństwa. Da się zrobić rzeczy inaczej. 
Nie wszystkie tego typu realizacje są udane, nie wszystkie mają potencjał, żeby znaleźć się w tego typu rankingu, ale uczymy się i to się liczy.

Wtórując za Winstonem Churchillem – nie dobrze byłoby zmarnować taki kryzys.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed wideo marketingiem w 2021

Po pierwsze video będzie wszędzie. Marki i branża marketingowa, powinna planować obecność wideo marketingu we wszystkich działaniach komunikacyjnych, wszędzie tam, gdzie pojawia się możliwość dotarcia do grupy interesariuszy. ATL, EB, komunikacja wewnętrzna, thought leadership, itp… wszystkie te i inne pozostałe, powinny składać się w spójne story marki.

Po drugie, 30sek to nie wszystko. Na etapie tworzenia kampanii, kluczowe będzie to, aby content był planowany cross platformowo, w różnych formatach i z dotarciem do różnych segmentów grup docelowych. Marki nie powinny bać się TikToka, jak i formatów dłuższych, które na tyle wciągną użytkowników i konsumentów, że będą chcieli zostać z naszym video dłużej.

And last but not least – UGC (user generated content), czyli umiejętne angażowanie użytkowników, konsumentów czy pracowników i wykorzystanie treści tworzonych przez nich. To kolejne zagadnienie, któremu warto poświęcić uwagę w 2021. Oczywiście temat jakości takich nagrań video zostaje dalej wyzwaniem spędzającym sen z powiek twórcom wideo, ale to właśnie te obrazy i ten content, użyte w umiejętny sposób, przełożą się na wyjątkowość i unikalność kampanii.

Nowinki technologiczne a wideo marketing w Polsce w 2021 roku

Ja stawiam na live video. Wartość rynku Livestream szacowana na rok 2021 to ponad 70 miliardów dolarów..

Od kilku lat mówi się o trendzie autentycznych treści. Dołóżmy do tego zaangażowanie publiczności poprzez możliwość bezpośredniej interakcji (np. wideo Q&A) i mamy skuteczny sposób na wypełnienie luki między marką a klientem.

Co więcej, w okresie pandemii – która zakładam, nie skończy się razem z rokiem 2020 – wydarzenia online będą znaczącym formatem dla np. konferencji prasowych, launchy produktowych czy sesji Q&A z pracownikami w komunikacji wewnętrznej.

Jakub Kwaczyński
head of strategy, GoldenSubmarine

3 najciekawsze akcje/kampanie wideo marketingowe z 2020 roku w Polsce

1. Wideo „Rzeczy, które widzę”. Materiał na kanale Krzysztofa Gonciarza na zlecenie Accuvue.

Świetny film, który bez sensu jest opisywać, a dużo lepiej po prostu obejrzeć i samemu się przekonać dlaczego to materiał już kilkukrotnie wyróżniany przez branżę. Dobre dopasowanie influencera, który słynie wysokiej jakości materiałów do producenta soczewek. Nikt inny lepiej nie zachęci do kupna kontaktów, jak Gonciarz, który w 6 k (!) pokazuje światu detale i szczegóły, zwracające jego uwagę, gdy patrzy przez obiektyw.

2. „Wielka Zwrotka Ż” – Wideo w ramach kampanii promującej recykling szklanych butelek dla Grupy Żywiec.

Jeden ze zwycięzców tegorocznych KTR-ów zasługuje na uwagę z kilku powodów, o których podczas gali mówili jurorzy, a ja temu przyklaskuję.

Kreatywne wykorzystanie dźwięków produktu, ciekawa, zaplętlona aranżacja, oraz świeżość i na poziomie muzycznym i wizualnym. Osobiście kampania urzeka mnie też za dopracowanie kreatywne i kilka smaczków – jednym z nich jest dostępna na YouTube wersja teledysku z udziałem Brodki i Musiała zapętlona 25 razy. Tyle bowiem razy szklana butelka – główny bohater kampanii – może być wykorzystana, jeśli będziemy fatygować się z jej zwrotem.

3. Apart – reklama bożonarodzeniowa z udziałem gwiazd.

Nie jest to oczywiście najlepsza kampania wideo tego roku, ale jest ciekawa ze względu na dyskusję, jaka rozgorzała w Internecie po jej publikacji. Tak, ta wizja świata z reklamy jest kiczowata. Parodia była zabawna i celnie punktowała oryginał za jego groteskowość. Trudno mi jednak pogodzić się z tym, jak duży i nieproporcjonalny hejt spadł na twórców reklamy ze strony naszej branży. Wszyscy pracujemy w reklamie i wielu z nas ma na koncie zaliczone „bazy” w postaci stockowych rodzinek z idealnym uzębieniem w sweterkach pod kolor z CI klienta, córek tłumaczących swoim mamom dlaczego kupiły w aptece Rutinacea maks de trzy forte i lokowania produktu u influencerów na Instagramie kulających się na kocu w salonie z płynem do płukania w ręce. Czy naprawdę Apart tak bardzo odstawał od tego jaki świat wielu z nas przedstawia w reklamie na co dzień?

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na wideo marketing

Zdecydowanie najważniejszym i bezkonkurencyjnym wydarzeniem była pandemia koronawirusa, która wywróciła do góry nogami branżę wideo, wpływając na możliwości kręcenia. Także pod kątem contentowym wiele się zmieniło – szczególnie podczas pierwszej fali zachorowań, wiele kampanii zostało zrealizowanych zdalnie, np. wykorzystaniem telefonów komórkowych i generalnie materiału niższej jakości od tej studyjnej. W mojej subiektywnej ocenie to pokazało jak bardzo autentyczne mogą być reklamy wideo, wiele z nich było dużo bardziej przekonujących niż wcześniejsze działania marek do tej pory (jak np. spoty Biedronki lub T-Mobile z okresu Wielkanocy).

3 najważniejsze wyzwania stojące przed wideo marketingiem w 2021 roku

Pod kątem tworzenia kampanii z wykorzystaniem wideo w digitalu istotnym wyzwaniem nadal będzie utrzymanie kompromisu pomiędzy zachowaniem interesującej, angażującej historii z brutalnymi realiami Internetu – jeżeli coś mnie nie zainteresuje poprzez nagłówek albo kilka pierwszych sekund materiału, scrolluję dalej. Nie wszystkie historie mogą być opowiedziane według schematu „digital story arc” co myślę będzie rodziło szereg wyzwań szczególnie dla kreatywnych, którzy będą musieli próbować opowiedzieć coraz więcej w coraz krótszym czasie. Albo zupełnie się tym nie przejąć i skupić się na świetnej, utrzymującej w napięciu historii. To jednak potrafią nieliczni.

Nowinki technologiczne a wideo marketing w Polsce w 2021 roku

Trudno jednoznacznie wskazać trendy, które mogą wpłynąć na kształt kampanii wideo w najbliższym roku. Ze względu na ograniczone możliwości organizowania imprez masowych, lwia część budżetów eventowych i PRowych zostanie wykorzystana na produkcję transmisji wydarzeń na żywo lub on demand w Internecie. Wszystkie nowinki, które mogą być powiązane z tego typu treściami mogą zyskać zainteresowanie, ich skala oraz zastosowanie w komunikacji będą zbyt ograniczone, by istotnie zmieniało to reguły gry w wideo marketing  Dobra historia, przedstawiająca lub adresująca konsumenckie napięcie, jak banalnie by to nie brzmiało, nadal robi robotę.

Grzegorz Zięba
partner w Ikona

3 najciekawsze akcje/kampanie wideo marketingowe z 2020 roku w Polsce

1. Papaya dla OS3 i Resibo. Spot, który zrealizowany został w szczycie pierwszej fali pandemii. Pokazał, że nie wszystko stracone i że mimo korony można działać. Papaya krzepi.

2. Kasia Gandor, Maciek Szczerba i ich seria UNFOLD. Fantastyczna robota popularno-naukowa, publicystyczna i dziennikarska. Gdzie w tym marketing? Projekt powstał dzięki mecenatowi ING. Mądre i nienachalne. 

3. #hot16challenge2. Choć teoretycznie w akcji chodziło o muzykę, to jednak główną platformą był YouTube – każdy utwór miał swój klip. W trend prócz muzyków włączyło się sporo marek i osób publicznych. Stał się kanwą narodowej kreatywności muzycznej i teledyskowej. Nielicznym udało się zarapować bez wywoływania cringe’u :).

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na wideo marketing

Wystarczy jedno i jest nim oczywiście pandemia. Plany filmowe, które generalnie są spotkaniami sporej liczby obcych osób na niewielkiej przestrzeni, przez pewien czas były zakazane. Obecnie już się odbywają, choć są ograniczone, a obawy klientów, agencji i filmowców, związane z uczestnictwem w nich, jeszcze jakiś czas będą rzutować na rozwój branży. Dobre wideo trudno zrobić zdalnie, dlatego ekipy i aktorzy chcą pracować mimo ryzyka, ale klienci boją się ich do siebie wpuszczać lub z nimi spotykać. Dodatkowo ogólny spadek konsumpcji spowodował, że wielu klientów zrezygnowało z zaplanowanych wcześniej projektów lub okroiło je, usuwając z nich filmy (traktowane jako skomplikowane w produkcji, kosztowne i ryzykowne). Na polu wideo marketingu pracy w 2020 roku było mniej i trudniej było ją wykonywać.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed wideo marketingiem w 2021 roku

Wyzwanie 1: Agile’owe podejście do produkcji wideo. Obostrzenia sanitarne i ogólny strach przed zakażeniem będą nadal komplikować pracę. Spowodują, że ekipy filmowe będą mniejsze, ale będą działać szybciej i bardziej efektywne. Nadchodzą dobre czasy dla elastycznego, zwinnego podejścia do produkcji wideo.

Wyzwanie 2: Deep fake. Tworzenie fejków wideo (podmienianie twarzy, głosu) jest banalnie proste. Chyba każdy z nas został zaatakowany na Instagramie reklamą aplikacji z taką funkcjonalnością. To technologia dostępna dla każdego, a moc perswazji jest wielokrotnie większa niż w przypadku obrazka lub tekstu. Widzowi w 2021 roku polecam zadać sobie pytanie, czy na pewno wie, co udostępnia.

Wyzwanie 3: Przesyt video. W 2020 roku spędziliśmy długie godziny uczestnicząc w spotkaniach online różnego rodzaju: webinarach, wirtualnych konferencjach, wcześniej nagranych prezentacjach. Zmęczyliśmy się słabą jakością obrazu i dźwięku, zmęczyliśmy się ciągłym patrzeniem w ekran. Oczywiście, w grze o uwagę widza jak zawsze górą będzie ten, kto opowie najlepsze historie w odpowiedniej jakości i sprawnie je rozdystrybuuje. Ale ostatnio zasady tej gry stały się bardziej wymagające.

Nowinki technologiczne a wideo marketing w Polsce w 2021 roku

Najmocniej na branżę wpłynie nagły skok w transformacji cyfrowej biznesów naszych klientów. Szacuję, że jeżeli rok 2020 był rokiem wstrzymywania budżetów i ostrożnych kroków, to w następnym tempo zacznie przyspieszać i będziemy nadrabiać straty. Oczekuję, że firmy producenckie, które przetrwają ciężkie czasy, zostaną wynagrodzone żniwami od połowy 2021 roku. Między innymi dlatego, że znaczna część handlu w pośpiechu przenosi się do sieci, a potrzeby komunikacyjne nie maleją.

Transformacja cyfrowa zmieniła także to, w jaki sposób komunikują się sprzedawcy, HR-owcy i inni menedżerowie. W sytuacji ograniczonych spotkań musieli zaprzyjaźnić się z wideo. Obecnie przyzwyczajają się do nowego stanu rzeczy i inwestują w zdobywanie umiejętności oraz sprzętu, który pozwoli im niskokosztowo tworzyć jakościowy content wewnątrz organizacji. Dlatego wyróżnikiem na rynku staje się jakość tych materiałów. Dobrze oświetlone i przynajmniej poprawnie zrealizowane „inhousowe” webinary oraz proste filmy marketingowe będą jaskrawo odróżniać tych, którzy w dzisiejszej digitalowej rzeczywistości poczuli się dobrze, od tych, którzy liczą, że 2019 wróci i będzie, jak było.

Maciej Karolczak
creative copywriter, FilmPoint

3 najciekawsze akcje/kampanie wideo marketingowe z 2020 roku w Polsce

Bisnode Polska – No More Bad Decisions: odważna komunikacja z dystansem i „memowym” humorem. Atakuje feerią barw niczym Thor Ragnarok i przekazuje precyzyjny komunikat w żołnierskich słowach. Polecam całą serię.

Cyberpunk 2077 – ok, może jestem trochę stronniczy, ale REDzi wykonali kawał dobrej roboty tego roku. Od kulis tworzenia muzyki, fragmenty rozgrywki, zwiastuny, Q&A, przez prezentacje technologii stosowanych w grze, serię Night City Wire, aż po unboxing wersji kolekcjonerskiej gry. Tak się buduje hype. 

Apart – moim zdaniem autorem najciekawszej kampanii wideo marketingowej z 2020 roku w Polsce nie jest marka, a Klub Komediowy. Parodia niemal 4-minutowego spotu szybko podbiła serca internautów i zyskała o wiele większą popularność niż materiał źródłowy. Może i pokrętną drogą, ale przez chwilę Apart był na ustach całego internetu. To chyba niemały sukces prawda? 🙂

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na wideo marketing

Myślę, że wpływ większości wydarzeń z 2020 roku na wideo marketing blednie przy cyklu lockdown – koniec lockdownu – ponowny lockdown. Branży przyszło adaptować się do pojawiających się obostrzeń, tworzyć innowacyjne metody pracy na planie filmowym oraz poszukiwać sposobów zdalnej współpracy z klientami.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed wideo marketingiem w 2021 roku

Czerwone strefy w końcu znikną, niemniej obostrzenia i zagadnienie zachowania odpowiednich warunków sanitarnych na pewno pozostaną. Dużym wyzwaniem będzie więc stworzenie perfekcyjnego modelu pracy na planie, który zapewni bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom przedsięwzięcia. 

Kwestie sanitarne, jak i ograniczone, postcovidowe budżety reklamowe mogą wymusić na wideo marketingu jeszcze większą kreatywność. Takie wyzwania to my jednak lubimy. 

Nowinki technologiczne a wideo marketing w Polsce w 2021 roku

Transmisje na żywo nowinką w wideo marketingu na pewno nie są. Okazuje się jednak, że wiele branż, jak choćby edukacyjna nie opracowały do tej pory efektywnego modelu pracy z tą formą komunikacji. Gdy rok 2020 postawił nas pod ścianą, zaczęliśmy kombinować. Myślę, że wpłynie to znacznie na strategie wielu firm i instytucji w 2021 roku. Nie mając bowiem pewności, jak szybko ustanie panująca pandemia, warto część działań marketingowych powierzyć formie, która, choć w pewnym stopniu kontruje obowiązujące obostrzenia.

Magda Ludwig
account manager, Hand Made

3 najciekawsze akcje/kampanie wideo marketingowe z 2020 roku w Polsce

Najciekawsze kampanie wideo mają dla mnie kilka wytycznych. Po pierwsze – dobrze się je ogląda, po drugie – podnoszą ważne tematy (choć nie oszukujmy się, jednocześnie reklamując produkt), po trzecie – wychodzą naprzeciw trendom i sytuacji rynku. Jak jednak dobrze wiemy, 2020 nie był łatwym rokiem dla branży reklamowej.

Absolutnym numerem jeden jest dla mnie „Wielka Zwrotka Ż” (2012 Agency i VMLY&R). Spot ogląda się rewelacyjnie, myślę, że sama występująca w nim (obok Marcina Dorocińskiego i Macieja Musiała) Monika Brodka nie powstydziłaby się takiego teledysku. Jest i animacja poklatkowa, i trafiony cover piosenki „Sing it Back” Moloko, odpowiednio zaaranżowany na potrzeby kampanii („Bring it back”). Minimalistyczna scenografia z elementami zieleni doskonale podkreśla główny, ekologiczny przekaz – zwracamy butelki. Wszystko tu działa, w przód i w tył.

Na dużą uwagę zasługuje również kampania Durex „Głośni w Łóżku” (DDB Warszawa). Durex od zawsze zachwyca mnie podejściem do marketingu. Akcja „Głośni w łóżku” znów spełnia wszystkie moje kryteria wyjątkowości – miękkie, dokumentalne ujęcia, autentyczne pary i przede wszystkim podjęcie delikatnego i ważnego tematu – intymności, prowadzenia otwartych rozmów o seksie w każdym związku, niezależnie od płci (co niestety w Polsce wciąż jest tematem tabu). Spot wizerunkowy i krótkie materiały dokumentalne składające się na tę kampanię, stworzyły niemal prawdziwe kino reklamowe.

Jak 2020, to również ograniczenia. Pierwsza połowa roku dała się we znaki nie tylko całej branży reklamowej, ale przede wszystkim ludziom, którzy zostali zamknięci we własnych domach. A jak zostali zamknięci, to np. nie mogli iść na imprezę. A jak nie mogli iść na imprezę, to trzeba było przynieść im tę imprezę do domu. I tak narodziły się muzyczne transmisje online. Marka Captain Jack (Kompania Piwowarska), wraz z reżyserem Kubą Michalczukiem stawili czoła ograniczeniom, realizując nakręcony całkowicie zdalnie przez występujących w nim aktorów spot TV (produkcja: Papaya Films). Stanowił on dopełnienie dużej, digitalowej kampanii stworzonej przez z Hand Made. Online-ówki, czyli domówki online, były cyklem wideo transmisji live na Facebooku Captain Jack. Prosta, ale fajna akcja, dobrze odpowiadająca na bieżącą sytuację, a przy tym jako pierwsza zorganizowana pod konkretnym brandem, skupiła w swoich działaniach wielu ciekawych twórców, takich jak Mery z Polski, Grubson czy Pawbeats.

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na wideo marketing

Nie będę oryginalna twierdząc, że główne wydarzenie, które wpłynęło nie tylko na wideo marketing, ale na marketing w ogóle, to pandemia Covid-19. Myślę, że do tej pory nic nie miało takiego wpływu na podejście marketerów do swoich rozwiązań – zderzyliśmy się ze zmianą komunikacji w trakcie trwania kampanii, z kasowaniem działań marketingowych, z opóźnianiem startów zaplanowanych akcji. Agencje reklamowe wychodziły temu naprzeciw, tworząc pomysły opierające się o „zostań w domu”, a domy produkcyjne wykonały krok w przód, umożliwiając zdalną realizację ujęć poprzez przekazanie kamery w ręce aktorów (nierzadko naturszczyków). Taki zabieg pozwolił zminimalizować ilość spotów wykorzystujących jedynie tzw. „stockowe” ujęcia. Myślę, że 2020 już na zawsze będzie kojarzył się z reklamami „self made”.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed wideo marketingiem w 2021 roku

Po pierwsze – nie popaść w rutynę. W pewnym momencie większość spotów tzw. „covidowych” wyglądała tak samo – ludzie mówiący do kamery, do komputera, komunikujący jeden przekaz: uważajmy na siebie, bądźmy razem pomimo bycia osobno. Końcówka 2021 daje nadzieję na zmianę, ale pułapka nadal czyha.

Po drugie – podejmowanie ważnych tematów. Dużą rolę odgrywają tu klienci. Myślę, że istotne jest to, by otworzyli się na pomysły CSR-owe i nie bali się podejmowania istotnych, czasem niewygodnych tematów, co (jak widać w wybranych przeze mnie kampaniach) może przynieść dobre efekty marketingowe, zwiększając jednocześnie świadomość konsumentów w poszczególnych obszarach.

Po trzecie – to chyba wyzwanie na każdy rok: jak sprawić, by spoty, nawet te 6-cio sekundowe, oglądało się jak mini filmy, a nie tylko reklamę produktu. Powinniśmy pamiętać, że ludzie kupują oczami i emocjami.

Nowinki technologiczne a wideo marketing w 2021 roku

W 2021 przeszliśmy już przez spotkania i konferencje organizowane online, zdalną realizację filmów, używanie animacji, przenieśliśmy większość naszego życia i pracy do internetu. W materiałach digitalowych zaczęto używać efektów AR – może teraz czas na wideo marketing z takimi rozwiązaniami? Pomimo tego, iż osobiście przepadam za bardziej filmowym podejściem do wideo marketingu, zdaję sobie sprawę, że interaktywność jest istotna dla coraz większej liczby osób, nie tylko tych najmłodszych. A posiadanie wpływu na rzeczywistość i możliwość ingerowania w reklamowy świat z pewnością będzie zachętą dla części konsumentów. Ba, może nawet dla samych klientów, którzy będą chcieli wiązać ze swoją marką coraz to nowsze grupy odbiorców.

Anna Grzegorzewska
communication manager, Value Media

3 najciekawsze akcje/kampanie wideo marketingowe z 2020 roku w Polsce

Wyróżniłbym tutaj na pewno #Hot16Challange2. Działania mające na celu pomoc służbie zdrowia w walce z koronawirusem spełniły swój cel z nawiązką przynosząc ponad 3,6 mln zł. Akcja pokazała, że nawet oddolne działania zapoczątkowane przez jedną osobę, jeśli tylko mają słuszny cel potrafią zaangażować całe społeczeństwo. W tworzenie 16 wersów zaangażowali się muzycy, aktorzy, marki a nawet politycy, a obejrzenia materiałów video powstałych w ramach akcji możemy liczyć w milionach.

Warto zwrócić też uwagę na inne, komercyjne kampanie video stworzone podczas pandemii. Ciężko wskazać jedną konkretną bo wielu reklamodawców stanęło na wysokości zadania. Część marek postawiła na komunikację podnoszącą na duchu (np. Zalando), inne podkreślały przydatność swojego produktu podczas lockdownu (np. Blik) czy wręcz odwrotnie, zniechęcały do korzystania z nich (Uber). Ciekawym przykładem jest Żywiec który w zgodzie ze swoją platformą komunikacyjną zachęcał do zostania w domu („W Ż trzymaj dystans”). Nie stworzono tu nowych materiałów, jedynie zmontowano wcześniej wykorzystane klatki tworząc nową jakość. Jak pokazuje ten przykład, nie zawsze trzeba inwestować duże pieniądze w stworzenie czegoś nowego.

Całkowicie inny przykład to reklama Apartu, której przeróbka rozeszła się po internecie znacznie szybciej niż oryginał. Spot sam w sobie jest nieco infantylny, ale mimo wszystko utrzymany w konwencji komunikacji marek biżuteryjnych, gdzie dominuje pewna nierzeczywistość, bajkowość.

Natomiast tym co dodatkowo mogło wpłynąć na jego odbiór mógł czas jego emisji. Kiedy większość społeczeństwa pochłonięta była informacjami związanymi ze strajkiem kobiet, pandemią i wynikającym z niej widmem pogorszenia się sytuacji ekonomicznej emisja ociekającego luksusem spotu w którym celebrytki rozrzucają prezenty po śniegu musiała wywołać zgrzyt. Przykład ten pokazuje jak ważny jest kontekst w którym umieszczamy naszą komunikację

3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na wideo marketing

Zapewne największy wpływ na kształt video marketingu w 2020 miała pandemia. Z jednej strony wpłynęła na przyspieszenie digitalizacji, a co za tym idzie zwiększenie wzrostu konsumpcji video w okresie lockdownu. Z drugiej, na zmianę narracji w komunikacji marek i jeszcze większe powiązanie marketingu z ważnymi społecznie tematami.

Po pandemii wskazałabym na wydarzenia polityczne w Polsce, zarówno związane z ruchem LGBT jak i strajkiem kobiet. Jeszcze kilka lat temu ciężko byłoby pewnie znaleźć przykłady tak silnego aangażowania się marek w tematy społeczno-polityczne jak dziś. Być może będzie miało to wpływ na komunikację części z nich w przyszłości.

Trzecim wydarzeniem jest pojawienie się w Polsce nowego badania mediów, Mediapanel.

Wspólny pomiar stworzony przez Gemiusa, Polskie Badania Internetu oraz Komitet Badań Radiowych to pierwsze na naszym rynku jednoźródłowe i niedeklaratywne badanie konsumpcji tych mediów. Dzięki takiemu pomiarowi domy mediowe będą w stanie w bardziej precyzyjny sposób planować działania video uwzględniające różne platformy.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed wideo marketingiem w 2021 roku

W tym roku wiele marek dało popis świetnego storytellingu dotykającego ważnych społecznie tematów. Wyzwaniem może być utrzymanie podobnego poziomu komunikacji w przyszłym roku i określenie dalszego kierunku komunikacji. Już od dłuższego czasu video jest najszybciej rosnącym segmentem w ramach reklamy online, dlatego trzeba się będzie mocno postarać aby w rosnącym clutterze wyróżnić się wśród konkurentów.

Równie istotnym wyzwaniem może być umiejętność szybkiego adaptowania się do zmieniającej się rzeczywistości, ale też brania pod uwagę w video marketingu szerszego spektrum czynników jakie mogą mieć wpływ na odbiór reklamy, jak to miało miejsce we wspomnianym wyżej przykładzie Apartu.

Wreszcie, od strony bardziej narzędziowej pewnym wyzwaniem może być multiplatformowość kampanii video. Tak jak większość reklamodawców zaczęła już uzupełniać kampanie telewizyjne działaniami video online tak nie zawsze działania te są dobrze skrojone pod odbiorcę. Z jednej strony mówimy tu o odpowiednim dopasowania materiału do platformy. Inaczej powinno wyglądać video wrzucone na YouTube, Facebooka/Instagrama czy Tik Toka aby było ono efektywne. Z drugiej zaś strony video marketing na każdej platformie realizować nam może inny cel i możemy go badać różnymi wskaźnikami. Kluczem jest więc tworzenie kompleksowych strategii adresujących specyfikę każdej z platform jakich używamy w kampanii oraz umiejętna ocena ich efektywności.

Nowinki technologiczne a wideo marketing w Polsce w 2021 roku

Wzrost popularności video i różnych platform pociągnął za sobą konieczność tworzenia wielu materiałów video. Tutaj z pomocą przychodzą nam platformy takie jak Google dając szereg ułatwień w tym zakresie. Z opublikowanego w listopadzie YouTube Brancast dowiadujemy się o nowych narzędziach ułatwiających ułatwiać marketerom tworzenie treści dopasowanych do platformy (Video Builder, Bumper Machine). To kolejna propozycja Google’a po zeszłorocznym Director’s Mix, dającym możliwość bardzo silnej personalizacji treści video.

Wpływ na rozwój video marketingu może mieć uruchomienie przez telekomy w 2020 5G, najszybszego łącza internetowego. 5G daje możliwość oglądania video w wysokiej jakości na urządzeniach mobilnych, co jeszcze bardziej może przyspieszyć rozwój tego segmentu reklamy online.