Nowe wzorce zakupowe online, czyli co zmieniło się w 2020 w e-coomerce

O autorze
3 min czytania 2021-01-26

Poprzedni rok 2020 był wyjątkowy pod wieloma względami. Zamiany spowodowane globalną pandemią COVID-19, których efektem była społeczna izolacja, zmieniła nie tylko nasze codzienne życie, wpłynęła też na nasze nawyki zakupowe. Portal zakupowy ShopAlike.pl przeanalizował wzorce zakupowe w 13 europejskich krajach i porównał je ze zmianami socjologicznymi, jakie przyniósł nam rok 2020.

Ten rok pokazał nam, jak doskonale potrafimy rozwijać w sobie nowe nawyki, także w zakresie robienia zakupów. O ile wcześniej konsumenci przyzwyczajeni byli do nieograniczonej możliwości nabywania dóbr w fizycznie istniejących sklepach, o tyle obecnie większość z tych sklepów przeniosła się do internetu i – wychodząc naprzeciw potrzebom uwięzionych w domach konsumentów – stara się ułatwić im zakupy online.

Starsi konsumenci odkrywają zakupy przez internet

W 2020 na zakupy online zdecydowały się też starsze pokolenia, które wcześniej nigdy z nich nie korzystały. Jest to także związane ze zwiększonym kupowaniem artykułów spożywczych online. Dane demograficzne o użytkownikach ShopAlike pozyskane za pomocą Google Analytics potwierdzają te obserwacje: gdy weźmiemy pod uwagę dane ze wszystkich 13 krajów, w których przeprowadzono badanie, udział grupy konsumentów w wieku 65 lat lub więcej wzrósł w 2020 średnio o 92%. W Austrii wzrost ten okazał się jeszcze większy – aż 182%, podobnie w Dani (142%) i Finlandii (129%). W Polsce wyniósł 26,96%, co oznacza, że na zakupy online decyduje się coraz więcej polskich seniorów. Tak zwani silver surfers (“siwi surferzy”) okazali się najbardziej rosnącą w siłę lub drugą najbardziej rosnącą w siłę grupą demograficzną we wszystkich krajach.

Artykuły sportowe i te związane z domem były najlepiej sprzedającymi się w 2020 r.

Ponieważ więcej czasu, także tego przeznaczonego na pracę, spędzamy w domu wzrosło nasze zapotrzebowanie na technologie, ale także na wszystko, co wiąże się z domem, pracą, hobby i sportem. Potwierdzają to dane zakupowe w ujęciu ogólnym za rok 2020 pozyskane z 13 europejskich platform zakupowych. Implikują one, iż produkty związane z domem, takie jak meble, zanotowały w porównaniu z poprzednim rokiem największy wzrost popularności.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Lista 10 produktów najlepiej sprzedających się za pośrednictwem platform potwierdza te słowa. Największy wzrost zainteresowania zna wszystkich rynkach zanotowały ciężarki fitness (+9349% w roku 2020 w porównaniu z poprzednim); w pierwszej dziesiątce (na szóstym miejscu) znalazły się także hantle (+1017%). Na drugim miejscu najbardziej pożądanych produktów znalazły się obowiązkowe lub co najmniej zalecane we wszystkich 13 krajach maseczki (+8162%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Hobby i czas wolny to kolejne, najpopularniejsze kategorie

Dodatkowy czas spędzany w domu sprawił także, że wiele osób odkryło w sobie pasję do natury i zaczęło rozważać bardziej ekologiczne rozwiązania w życiu. Nie dziwi zatem wzrost zainteresowania kompostami do uprawy roślin, które uplasowały się na 3. miejscu na liście, co oznacza wzrost o 1510% w porównaniu z rokiem 2019. Na popularności zyskały także rodzinne rozrywki, którym można oddawać się w domu, takie jak układanie puzzli (4. miejsce i wzrost o 1149%). Jest to z pewnością związane z faktem zamknięcia szkół i przedszkoli.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Modna garderoba wisiała w 2020 roku w szafie…

Jeśli chodzi o modę, to ta kategoria pozostała na tym samym poziomie, co w 2019 roku, jedynie w przypadku mody wiosennej nastąpił wzrost zainteresowania. Ta znalazła się na 5. miejscu w wynikiem wzrostu o 1019% w porównaniu z rokiem poprzednim. Powodem takiej sytuacji mógł być fakt, że właśnie w okresie późnowiosennym i letnim większość krajów zniosła ograniczenia, ludzie znów zaczęli podróżować i spędzać więcej czasu poza domem. Jednak ze względu na braku społecznych okazji, podczas których moglibyśmy się pokazać w nowych strojach, branża modowa mogła zanotować spadek zainteresowania.

Jakie produkty były najpopularniejsze w Polsce w 2020?

Zmiany nawyków konsumentów są zauważalne także na polskim rynku. W 2020 Polacy znacznie bardziej zainteresowali się artykułami sportowymi, dekoracjami i meblami, jak również artykułami biurowymi. Konsumenci szukali bowiem sposobu na lepsze zaadoptowanie do życia swojej domowej przestrzeni, w której teraz musieli spędzać niemal cały swój czas. Chodziło nie tylko o funkcjonalność i przytulność, ale także o przygotowanie miejsca do pracy, nauki, prowadzenia telekonferencji, ale też uprawiania fitnessu. Inwestowanie w siebie i swoją przestrzeń do życia to trend zauważalny na wszystkich europejskich rynkach, jednak na platformie ShopAlike.pl wyraźnie wzrosło zainteresowanie konkretną grupą produktów.

Na pierwszym miejscu na liście pięciu najpopularniejszych kategorii produktowych znalazły się laptopy (wzrost o 121% w porównaniu z rokiem ubiegłym). Zdecydowanie wpisuje się w to trend zdalnego nauczania i pracy podczas lockdownu. Drugie miejsce zajęły świąteczne dekoracje, których popularność wzrosła w 2020 roku o 40%. Z pewnością miało to związek z izolacją i zupełnie innym charakterem tych świąt oraz pragnieniem, aby mimo wszystko stworzyć w tym okresie wyjątkową bożonarodzeniową atmosferę. Zaskakująco wysoką, czwartą, pozycję na liście zajęły skrzynki pocztowe, w przypadku których zanotowaliśmy wzrost o 20%. Było to związane z rządowymi regulacjami wprowadzonymi przed wyborami prezydenckimi, które nakładały grzywnę sięgającą nawet zł 10000 na osoby nieposiadające skrzynki na listy. Zobacz inne produkty z kategorii TOP5 na rok 2020 na powyższej grafice.

Więcej informacji o badaniu znajduje się na tej stronie.