Gotowy szablon, czy rozwiązanie customowe – zalety i wady

Gotowy szablon, czy rozwiązanie customowe – zalety i wady
O ile nie prowadzisz warzywniaka „na rogu dwóch ulic blisko przystanku”, strona internetowa to dzisiaj już nie dodatek, czy zabawka. To serce krwioobiegu Twojej firmy. Nie ważne, czy prowadzisz usługi pogrzebowe, jesteś hydraulikiem, a może masz klub fitness. Strona internetowa to Twoja podstawa.
O autorze
3 min czytania 2021-02-01

Szablon, czy nieszablon? Oto jest pytanie!

No właśnie, więc teraz czas zdecydować, jak ją zrobić. Może „wyklikać” samemu na WIX.com lub podobnym visual composerze? Jasne – możesz. O ile masz do tego dryg. Czujesz jak wkleić grafiki, jak poukładać kolory i nawigację. Przecież nie chcesz, żeby Twoja strona wyglądała jak zrobiona przez dzieci w przedszkolu. Nawet jeśli uda Ci się zrobić to w miarę, za chwilę przyjdą kolejne problemy. Np. brak czasu na zmiany (bo chcesz się skupić na biznesie, a nie tworzeniu stron), albo ograniczenia platformy, niepozwalające na zrobienie tego, czego chcesz, ze swoją stroną.

Druga droga to zlecenie komuś zbudowania strony. Jest duża szansa, że freelancer lub mała agencja zaproponuje Ci stronę na „Wordpressie już za 999 PLN!” Brzmi jak promocja, brzmi jak naprawdę dobra oferta. Lecz co się za tym kryje?

Na 99% procent możesz być pewny, że Twoja strona zostanie zrobiona na gotowym szablonie. No i do tego darmowym… a jeśli coś jest darmowe, to darmowe nie może być, więc zapłacisz za to gdzieś indziej.

Darmowe szablony zazwyczaj mają duże ograniczenia. Nie pozwalają na duże zmiany w wyglądzie, a próba dostosowania ich do swoich potrzeb może skończyć się wielkim krachem. Dodatkowo zazwyczaj kod napisany jest w taki sposób, aby był uniwersalny dla wszystkich no… i dlatego nie działa u wszystkich dobrze. Wydajność Twojej strony będzie słaba i żaden hosting temu nie zaradzi. No i bezpieczeństwo. Działając na starych wersjach oprogramowania, nie masz co na nie liczyć.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jednak czy strony szablonowe to zło wcielone? Absolutnie nie. Jeśli zrobisz to dobrze – to będzie działać bardzo dobrze

Budując stronę na szablonie, przede wszystkim należy pamiętać o kilku rzeczach.

1. Dobry motyw

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najważniejszy element w całej układance. Jeśli zaczynasz pracę nad nową stroną, poszukaj naprawdę dobrego motywu. Naszą rekomendacją jest kupno szablonu od sprawdzonego dostawcy, który poza samym szablonem, zapewnia też support techniczny. Darmowe szablony często są oparte o nieaktualne wersje i zrobione są dużo bardziej niechlujnie. Jeśli na starcie dołożysz, na pewno zwróci Ci się to w trakcie tworzenia i używania swojej strony.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

2. Nie zmieniaj za dużo

Jeśli kupujesz gotowy motyw to używaj go zgodnie z tym, co przewidział jego twórca. Czasem wiele zmian sprawia, że całość zaczyna się „rozjeżdżać”, a szablon zaczyna sprawiać problemy w jego edycji. Najlepiej będzie, jeśli do szablonu Ty dostosujesz swój content, a zmiany ograniczysz do wybrania gotowych komponentów z szablonu i ułożenia ich na stronie. Jeśli Twoje wymagania są jasno sprecyzowane i nie łączą się z szablonem – może warto pomyśleć o stronie dedykowanej?

3. Unikaj wtyczki na wszystko

Unikaj instalacji wtyczki na każdą małą rzecz. Zastanów się, czy nie da się tego zrobić prościej. Każda wtyczka to „jakiś” kod ściągnięty z sieci. Nigdy nie masz pewności, co w nim jest i czy jego dostawca jest w pełni fair i nie dodaje Ci razem z wtyczką szkodliwego kodu. Lepiej zastanowić się dwa razy, niż zainstalować wtyczkę raz. Doskonałym przykładem tego jest integracja z Google Analytics. Można to zrobić, wkładając jedną linijkę kodu do treści strony, a można ściągnąć wtyczkę, która przy okazji integracji z GA zbiera jakieś własne dane, raporty, prosi o zaktualizowanie do wersji premium, która… i tak dalej.

Wybieraj szablonowe rozwiązanie, kiedy:

  • Nie masz czasu – strona musi stać już,
  • Nie masz dokładnych wymagań co do designu,
  • Nie spodziewasz się ogromnego ruchu.

Świetnym przykładem takiej strony jest zbudowana przez nas ostatnio strona dla nowo otwartej restauracji, która stronę musiała mieć uruchomioną „na JUŻ”, a nie po sezonie: fisherman.com.pl

No dobra, już wiesz, co zrobić, gdy wybierzesz szablon. Kiedy natomiast lepiej zdecydować się na zrobienie Twojej strony „od początku”?

1. Kiedy zależy Ci na designie i zgodności z identyfikacją wizualną Twojej firmy

Jeśli identyfikacja wizualna Twojej firmy zaprojektowana jest specjalnie dla Ciebie, nie znajdziemy szablonu, który zrealizuje ją w 100%. W takim wypadku, kiedy dbasz o zgodność, powinieneś zdecydować się na stworzenie projektu strony od zera.

2. Jeśli masz potrzebę rozwoju

Prosta strona, prosta sprawa. Co jeśli do swojej strony chcesz dodać zapisy na webinary, płatne strefy dla subskrybentów, sklep z gadżetami, sprzedaż biletów online? Wtedy jedno jest pewne – żaden szablon nie zrobi tego dla Ciebie dobrze. Tak się po prostu nie da. Wtedy musimy siąść, spisać funkcjonalności i zaplanować prace rozwojowe nad stroną. Od głównych rzeczy do tych, które będziemy realizować „kiedyś”.

3. Gdy ruch może być spory

Co to znaczy spory? 100 użytkowników dziennie to na pewno nie jest duży ruch. Każdy serwis, napisany w czymkolwiek jest w stanie to utrzymać. Kiedy na stronie masz już kilka tysięcy użytkowników dziennie – czas pomyśleć nad czymś dedykowanym. Taka strona będzie działa szybciej, lepiej i bardziej będzie angażowała użytkowników. Wiesz, że Walmart, przyspieszając stronę o kilka dziesiątych sekundy, poprawił współczynnik swojej konwersji 0,01%? Przy ich skali ruchu to jakieś miliony w skali miesiąca. Zainwestowane pieniądze w development zwróciły się dość szybko. Pomyśl, czy Twoi użytkownicy nie porzucą Cię, jeśli strona będzie działać słabo i wolno? Może warto zadbać o to już teraz?

Mam nadzieje, że teraz już bardziej świadomie będziesz w stanie podjąć decyzję. Jeśli jednak potrzebujesz porozmawiać – odezwij się do nas, chętnie doradzimy Ci, w którą stronę iść.